Tips på tips 80 mm PWM chassifläkt?

Permalänk
Medlem

Tips på tips 80 mm PWM chassifläkt?

Hej,
Jag fixar med en pre-built pc som har en 80 mm no-name chassifläkt (3 pin) DC som låter högt.

Finns det någon som har tips en bra och tyst 80 mm chassifläkt med stöd för PWM? Lågt pris är positivt.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nortek:

Hej,
Jag fixar med en pre-built pc som har en 80 mm no-name chassifläkt (3 pin) DC som låter högt.

Finns det någon som har tips en bra och tyst 80 mm chassifläkt med stöd för PWM? Lågt pris är positivt.

Tack!

https://www.inet.se/kategori/136/80mm

FD SILENT för 69 kan ju vara värt att testa annars är ju noctua redux billiga och tysta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Be Quiet! Pure Wings 2 PWM är nog en av de billigaste du kan hitta som både är tysta och inte pajar direkt. Billigaste ÅF enligt Prisjakt är Computersalg.se med 110 kr för PWM-modellen.

Permalänk
Medlem

Noctua / beQuiet är dom som gäller. Sen om datorn har 4-pin och PWM stöd så tror jag du får bra skillnad direkt genom att bara går över till pwm oavsett kvalitez

Jag har dock varit med om prebuilt som har 4-pin men inte pwm. Då dom delade fysiska kontaker med andra maskiner men hade snik-bios osv..

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

jag har ett gäng av dessa
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2803646

och de är mer eller mindre "ljudlösa" även på fullt ös så påass låg ljudnivå att de iaf inte är störande.

kör du dem på ~5-7V med DC styrning eller ~50% PWM så får du verkligen koncentrera dig på ljudet för att kunna höra dem öht.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

FD SILENT för 69 kan ju vara värt att testa

Det genomgående problemet med fläktar från Fractal Design är att de har dålig kvalitet och börjar låta illa efter bara något år, så det är inte ens värt att testa dem om man inte gillar att byta fläktar ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Noctua / beQuiet är dom som gäller. Sen om datorn har 4-pin och PWM stöd så tror jag du får bra skillnad direkt genom att bara går över till pwm oavsett kvalitez

Jag har dock varit med om prebuilt som har 4-pin men inte pwm. Då dom delade fysiska kontaker med andra maskiner men hade snik-bios osv..

Bra poäng! Moderkortet har 4 pin-kontakter som heter samma sak som man normalt brukar se så antar att PWM stöds. Chipset: AMD® B550

Permalänk
Medlem

PWM-styrda fläktar är inte på något magiskt vis tystare eller bättre än spänningsreglerade dito eller så. Det enda skälet till att sådana vunnit mark är att moderkortstillverkaren kommer undan med en billigare styrkrets på moderkortet. Det är lättare att skicka ett pulståg än att reglera utspänning.

Klarar moderkortet av att spänningsreglera fläkten finns det ingen anledning att bara ta med PWM-fläktar i ditt urval.

Vill man ha riktigt billiga fläktar tycker jag Arctic Coolings dito har funkat bra. Annars instämmer jag i kören om Noctua och Be Quiet.

De flesta moderna chassin brukar förresten klara större fläktar än 80 mm, som kan ge samma flöde vid lägre varvtal, och i förlängningen vara tystare. Det finns inga sådana möjligheter?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nortek:

Hej,

Som @kaput är inne på: om datorn har en 3 pins DC fläkt idag och klarar att kontrollera den, så borde du kunna köpa en vanlig 3 pins fläkt utan PWM... PWM-stödet borde inte göra någon skillnad
Bara välj en DW fläkt som har lagom varvtal och som klarar av att starta vid ganska låg spänning.

*edit*

Skrivet av Nortek:

Bra poäng! Moderkortet har 4 pin-kontakter som heter samma sak som man normalt brukar se så antar att PWM stöds. Chipset: AMD® B550

Aha den stödjer 4 pin också? Då kan du ju välja ganska fritt då (men se kaput:s svar)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nortek:

Det är troligtvis bättre idag, men när PWM var relativt nytt så kunde man inte lita på att så var fallet. Många hade bara en statisk 5V signal (100% PWM) på styrningspinnen vilket gjorde det svårare att styra istället.
Antingen läs i manualen om det finns någon, eller kolla i BIOS att du kan välja mellan DC och PWM styrning på uttagen.

Men som andra sagt innan, PWM är inte magiskt bättre än bra DC-kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det enda skälet till att sådana vunnit mark är att moderkortstillverkaren kommer undan med en billigare styrkrets på moderkortet. Det är lättare att skicka ett pulståg än att reglera utspänning.

Njaeaeaea som gammal OG-fläktmoddare håller jag inte riktigt med här.

Alla moderkort (20+) som jag byggt ihop datorer av de senaste 12-13 åren åtminstone har haft stöd för båda metoder och valbart i BIOS om man vill styra fläktarna med PWM eller DC. Den stora fördelen med PWM är ju hur exakt varvtalsregleringen är, vilket t.ex. är en fördel när man ska synka flera fläktar till samma varvtal. Sen har utvecklingen förvisso gått åt det hållet att det finns fläktar som inte har så kopiöst höga maxvarvtal, och som är lättare att reglera med DC, men lika exakt som PWM blir det inte enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Njaeaeaea som gammal OG-fläktmoddare håller jag inte riktigt med här.

Alla moderkort (20+) som jag byggt ihop datorer av de senaste 12-13 åren åtminstone har haft stöd för båda metoder och valbart i BIOS om man vill styra fläktarna med PWM eller DC. Den stora fördelen med PWM är ju hur exakt varvtalsregleringen är, vilket t.ex. är en fördel när man ska synka flera fläktar till samma varvtal. Sen har utvecklingen förvisso gått åt det hållet att det finns fläktar som inte har så kopiöst höga maxvarvtal, och som är lättare att reglera med DC, men lika exakt som PWM blir det inte enligt min erfarenhet.

Hm, det där är intressant, i teorin borde PWM- och DC-styrning vara likvärdiga när det kommer till exakthet och i förlängningen synkronisering med andra fläktar.

Den PWM-styrda fläkten innehåller ju likförbannat en likströmsmotor vars varvtal är beroende av dess inspänning och yttre parametrar som friktion osv. Man kan något förenklat se dess inspänning som pulskvoten gånger toppspänningen. Varje pulskvot har sitt effektivvärde eller vad man ska kalla det. Vilket varvtal det sedan resulterar i kommer påverkas av precis samma saker som den spänningsstyrda fläkten. Det funkar ju inte som en växelströmsmotor som har sitt (a)synkrona varvtal gentemot växelströmmens frekvens eller så.

Vet inte exakt hur fläktstyrkretsarna i datorer fungerar, men rent sådär bör man ju rimligen använda tachofeedbacken som ärvärde att synkronisera mot oavsett fläkttyp. Då samma pulskvot/spänning kommer ge olika varvtal på olika fläktindivider måste man använda återkopplingen om man vill vara säker på att de får samma varvtal. Det är inga problem att reglera utspänningen från en DC-DC-omvandlare väldigt exakt oavsett typ, och precis som i en PWM-regulator är den inneboende trögheten försumbar.

Fortsätter vidhålla att PWM-fläktarnas existensberättigande främst kan anföras till kostnadsfrågan. Självklart bygger man entusiastmoderkort som kan hantera bägge typer, men för OEM-tillverkarna som kostnadsoptimerar på nivån korta av sladdar någon centimeter och sådant kan det vara en big deal att byta ut en i sammanhanget dyr spänningsregulator till en billig PWM-regulator. Min erfarenhet är att det i funktionell mening inte gör någon skillnad alls vad man väljer

Mjo, en nackdel med PWM är till/frånslagen kan alstra hörbara harmonier vid låga varvtal. Skulle tippa på att det är därför man gärna spänningsstyr lågvarviga fläktar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

PWM-styrda fläktar är inte på något magiskt vis tystare eller bättre än spänningsreglerade dito eller så. Det enda skälet till att sådana vunnit mark är att moderkortstillverkaren kommer undan med en billigare styrkrets på moderkortet. Det är lättare att skicka ett pulståg än att reglera utspänning.

Klarar moderkortet av att spänningsreglera fläkten finns det ingen anledning att bara ta med PWM-fläktar i ditt urval.

Vill man ha riktigt billiga fläktar tycker jag Arctic Coolings dito har funkat bra. Annars instämmer jag i kören om Noctua och Be Quiet.

De flesta moderna chassin brukar förresten klara större fläktar än 80 mm, som kan ge samma flöde vid lägre varvtal, och i förlängningen vara tystare. Det finns inga sådana möjligheter?

Nä PWM är inte i teorin bättre. Men i praktiken då OEM tillverkare vill spara pengar kan mycket väl sätta relativt högt lägsta volt/varvtal för deras pissfläktar inte ska stanna.

Sen även om 4-pin finns. Så även om det är ”lika billigt”. Så handlar det om att när man väl kommer in i BIOS så har dom inte bemödat sig att behandla frågan där. Då kvittar det hur mycket PWM singnal då har att tillgå mekaniskt på fläkten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fortsätter vidhålla att PWM-fläktarnas existensberättigande främst kan anföras till kostnadsfrågan. Självklart bygger man entusiastmoderkort som kan hantera bägge typer, men för OEM-tillverkarna som kostnadsoptimerar på nivån korta av sladdar någon centimeter och sådant kan det vara en big deal att byta ut en i sammanhanget dyr spänningsregulator till en billig PWM-regulator.

De flesta byggen har haft ganska ordinära och billiga moderkort (med undantag för ett Asus ROG Strix), inklusive ett rekordbilligt Asrock med H610-styrkrets på, så tror att skillnaderna i styrning nog i så fall var mer vanligt förekommande längre tillbaka. Kollade för skojs skull igenom manualen på ett Asus P5Q från 2008 som jag hade liggande här. Där hade CPU-fläkten 4-pin med PWM-styrning medan de övriga tre uttagen för chassifläktar hade 3-pin med DC-styrning -- NÄSTAN som att PWM var mer exklusivt då...! 🙃

Skrivet av kaput:

Mjo, en nackdel med PWM är till/frånslagen kan alstra hörbara harmonier vid låga varvtal. Skulle tippa på att det är därför man gärna spänningsstyr lågvarviga fläktar.

Jag inbillar mig att vissa PWM-fläktar ger ifrån sig ett svagt klickande ljud en gång per varv. Jag har även fått för mig att det är mer vanligt förekommande i billigt konstruerade fläktar, kan inte komma på att jag haft det problemet med några Noctua, beQuiet! eller liknande mer kvalitativa modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

De flesta byggen har haft ganska ordinära och billiga moderkort (med undantag för ett Asus ROG Strix), inklusive ett rekordbilligt Asrock med H610-styrkrets på, så tror att skillnaderna i styrning nog i så fall var mer vanligt förekommande längre tillbaka. Kollade för skojs skull igenom manualen på ett Asus P5Q från 2008 som jag hade liggande här. Där hade CPU-fläkten 4-pin med PWM-styrning medan de övriga tre uttagen för chassifläktar hade 3-pin med DC-styrning -- NÄSTAN som att PWM var mer exklusivt då...! 🙃

Ja rent krasst är det ju faktiskt bättre och mer exklusivt med en fläktheader som kan hantera två sorters fläktar än en som bara kan hantera en sort

Marknadsföringsmässigt finns ju allt på plats också, en fläkt med fyrpoligt kontaktdon måste ju vara mer avancerad och bättre än en med trepoligt om du frågar Svenne Banan.

Jäkligt trevligt moderkort det där, har mitt gamla P5Q Deluxe kvar också. Körde en S775-moddad Xeon X5470 bomstabilt i 4GHz i det när det begav sig

Skrivet av Sveklockarn:

Jag inbillar mig att vissa PWM-fläktar ger ifrån sig ett svagt klickande ljud en gång per varv. Jag har även fått för mig att det är mer vanligt förekommande i billigt konstruerade fläktar, kan inte komma på att jag haft det problemet med några Noctua, beQuiet! eller liknande mer kvalitativa modeller.

Ja, så kan det nog arta sig. Man hör ofta PWM-styrda motorer vina på låga varv också. Det går att mitigera problemet till en viss grad med någon liten konding som "tar udden" av till/frånslagen också, sådant kan man ju tänka sig att Noctua och andra kvalitetstillverkare kostar på sina grejer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, så kan det nog arta sig. Man hör ofta PWM-styrda motorer vina på låga varv också. Det går att mitigera problemet till en viss grad med någon liten konding som "tar udden" av till/frånslagen också, sådant kan man ju tänka sig att Noctua och andra kvalitetstillverkare kostar på sina grejer.

Ah, du tänker på det här roliga PWM-gnället som man kan höra t.ex. här:

Permalänk
Medlem

Nu har vi iof snöat in på pwm vs inte pwm. Om vi börjar återgå till TS. Du säger du har en prebuild med 3-pin och letar PWM fläkt. Då bara antar jag iskallt att du sett att moderkortrt har en 4-pin. 1000-kr frågan är då. Kan du inne i BIOS kontrollera DC alt PWM eller inte?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ah, du tänker på det här roliga PWM-gnället som man kan höra t.ex. här:
https://www.youtube.com/watch?v=-SDYdHzT7Qw

Vågar inte säga att det är elektromagnetiskt inducerat som i det exemplet, men ja, kan mycket väl vara det. Bara noterat att PWM-styrda små likströmsmotorer tenderar att få ett vinande biljud vid låga varv

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Nu har vi iof snöat in på pwm vs inte pwm. Om vi börjar återgå till TS. Du säger du har en prebuild med 3-pin och letar PWM fläkt. Då bara antar jag iskallt att du sett att moderkortrt har en 4-pin. 1000-kr frågan är då. Kan du inne i BIOS kontrollera DC alt PWM eller inte?

Ja, moderkortet har 4-pin. Ja, i BIOS kan jag flippa mellan DC/PWM.

On-topic så tror jag att jag har löst problemet genom att ändra fläktprofilen i BIOS till "silent", vilket gör att ljudet numera är uthärdligt. Jag avvaktar med köp av ny fläkt.

Tack för alla svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Arctic P8
Noctua NF-A8