Hur rengör laptopfläktar på ett säkert sätt?

Permalänk

Hur rengör laptopfläktar på ett säkert sätt?

Hej,

Jag är helt ny inom hårdvara på datorer, och speciellt gällande laptops. Jag har en Lenovo Legion Slim 5, där jag märker att fläktarna börjar bli riktigt dammiga. Det finns många guider på youtube med mera, men känner mig osäker då vissa säger olika. Det jag är mest nervös över är att jag ska ta sönder någon hårdvara när jag skruvar upp locket, och då tänker jag på först och främst på ESD och elektrostatisk uppladdning. Finns det någon risk att jag kommer förstöra datorn om jag öppnar baksidan på laptopen och rengöra fläktarna?

Det är för mig en väldigt dyr dator, och jag vill verkligen inte förstöra något. Jag hör hela tiden om elektrostatisk uppladdning och att man ska ha ESD-band osv, men i alla guider jag ser angående att rengöra laptopfläktar så ser jag aldrig att någon använder det.

All hjälp uppskattas enormt!

Permalänk
Medlem

Ingen hjälp, men har du funderat på att köpa nya fläktar? Det är små rackare i en laptop, och jag gissar att de slits hårdare än vanliga. Jag köpte en typ 4-5 år gammal laptop i somras där fläktarna lät rätt rejält, så jag köpte kopior på Amazon och skruvade i. Funkar skitbra.
Nu är det en Dell av företagsmodell, men ändå.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spacecombo:

Hej,

Jag är helt ny inom hårdvara på datorer, och speciellt gällande laptops. Jag har en Lenovo Legion Slim 5, där jag märker att fläktarna börjar bli riktigt dammiga. Det finns många guider på youtube med mera, men känner mig osäker då vissa säger olika. Det jag är mest nervös över är att jag ska ta sönder någon hårdvara när jag skruvar upp locket, och då tänker jag på först och främst på ESD och elektrostatisk uppladdning. Finns det någon risk att jag kommer förstöra datorn om jag öppnar baksidan på laptopen och rengöra fläktarna?

Det är för mig en väldigt dyr dator, och jag vill verkligen inte förstöra något. Jag hör hela tiden om elektrostatisk uppladdning och att man ska ha ESD-band osv, men i alla guider jag ser angående att rengöra laptopfläktar så ser jag aldrig att någon använder det.

All hjälp uppskattas enormt!

Det finns ingen större risk att du skulle råka skada något med statisk ström. Tror du har större skans att vinna en större vinst på en skraplott nästan faktiskt.
Och Ser du bara till att datorn är avstängd och inte i viloläge/strömsparläget! Och med jämna mellanrum ta i något som är jordat medan du arbetar, så sjunker risken mer.
Är du fortfarande orolig så skaffa dig ett sådan esd armband i så fall.

För rengöring så är tryck luft på burk bra (om du inte har andra grejer som blåser) och en mindre pensel för att "damma" med.

Jag hade INTE gett mig på att byta fläktarna om jag vore du. För är du skraj för att bara öppna datorn så är ett fäktbyte troligen på en helt annan nivå för dig i den datorn.

Lycka till

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.