Home Assistant släpper pryl för lokal röststyrning

Permalänk
Melding Plague

Home Assistant släpper pryl för lokal röststyrning

Det smarta hemmet behöver inte längre något ”moln” ens för röststyrning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi snacka, när jag kan köra det smarta hemmet helt lokalt. Då ger jag mig in och skapar mig mitt smarta hem. Way to go!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Bra, äntligen behöver man inte gå över molnet för att hämta vatten.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Smidigaste fjärrkontrollen, när man vant sig vid det. Använder det dagligen, så får den här stöd för svenska vore det intressant.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Notera att de inte har lokalt stöd för svenska

Permalänk
Medlem

Öppen källkod och hela rasket lokalt FTW.

Om/när jag känner behovet så kommer detta absolut vara det jag kollar på först.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag älskar Home Assistant och vet inte om jag hade klarat mig utan men just röststyrningen förstår jag mig inte på. Google känns så mycket mer naturligt, den kan tolka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Notera att de inte har lokalt stöd för svenska

Inte än, men om vi hjälps åt och delar med oss av inspelade intents så ska du få se att vi snart har lokalt stöd för svenska, jag tänker i alla fall bidra med all tid jag kan undvara. Får se när vi får våra Home Asistant Voice-enheter, lär ju vara mer än bara vi som har förbokat.
https://www.home-assistant.io/voice_control/contribute-voice

Men vi kan bidra med träning av wake word via mobiltelefon på denna länk.
https://ohf-voice.github.io/wake-word-collective/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Fungerar fint att använda en Raspberry Pi5 för röststyrningen. Kör det hemma och är bara 1sek fördröjning vilket är fullt rimligt.
Är vid Raspberry Pi 4 som det blir ~3sek fördröjning vilket börjar bli lite mycket även om det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Google känns så mycket mer naturligt, den kan tolka mig.

Att du inte blir fullständigt vettskrämd och förbannad över det gör mig mig vettskrämd och förbannad.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Jag älskar Home Assistant och vet inte om jag hade klarat mig utan men just röststyrningen förstår jag mig inte på. Google känns så mycket mer naturligt, den kan tolka mig.

Man slipper ha en aktiv mikrofon hemma som avlyssnas av en tredje part i monitärt syfte för att bygga en profil om dig och sälja data.

Men finns ett alternativ att koppla upp valfri LLM för att få natural language om man vill ha det. Blir lite mer anonymt då eftersom man kan koppla det till ett konto som inte är kopplat till en själv.
Finns även kombon lokalt + llm vid behov.

Permalänk
Medlem

En lösning jag hade velat ha är nån smidig lösning på att bara aktivera två-vägs samtal mellan två enheter kopplade till Home Assistant, känner någon någon bra lösning för detta? Dvs. det enda är att det ska kräva att man manuellt aktiverar mikrofonen för att prata (gärna push-to-talk så det inte glöms på...) men det spelas automatiskt upp i högtalarna i den andra enheten där Home Assistant körs. Typ Discord fast så mycket simplare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Nu börjar vi snacka, när jag kan köra det smarta hemmet helt lokalt. Då ger jag mig in och skapar mig mitt smarta hem. Way to go!

Det kan du redan, Home Assistant med prylar från t.ex. Shelly eller ESP32-enheter med ESPHome om man gillar att bygga grejer själv (går också att köpa färdigt från M5Stack). Jag har satsat på precis dom här grejerna just för att inte vara molnberoende, har inte en enda enhet som pratar med en server från någon tredje part.

Permalänk
Medlem

Kan såklart bli underhållande, sätta Alexa, Googletanten och HA i köket så kan de pladdra på tillsammans.

Permalänk
Medlem

Härligt! Ser noll poäng med röststyrning själv men bra för de som vill ha det.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hade absolut inte klarat mig utan Home Assistant i nuläget. Förutom automatisk lampsläckning, energi avläsning på i princip varenda pryl hemma, och styrning av billaddare till billigaste timmar så styr jag även min inverter och batterianläggning lokalt med HA också. Ladda billigast, använd under dagarna, vissa dagar som förra veckan säljer jag även upp till 2 timmar de dyraste timmarna på dagen om rätt pris uppnås. Blev nästan 100 spänn de där två 8kr/kwh timmarna..

All kameraövervakning hemma övervakas även den av HA och skickar pushnotiser med bild på sina upptäckter, ifrån kameror som inte behöver stödja pushnotiser med bild.

Edit: kör fortfarande med Google Home röst, som får tillgång till de enheterna jag väljer att ge tillgång till. Assist tror jag inte har kommit långt nog... Än.

Permalänk
Medlem

Min hjärna när jag läste att röstassistenten skulle heta Assist:

Aziz(t) Light!

Visa signatur

MAIN: NANOQ R | Ryzen 5700X3D | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop
I/O: Keychron K4 Pro | Logitech G502 Lightspeed + Powerplay | LG 27GN950 | Samsung UE850 | Arctis Pro Wireless | Flydigi Vader 3 | HTC Vive Pro Wireless

Använder Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Reizung:

Hade absolut inte klarat mig utan Home Assistant i nuläget. Förutom automatisk lampsläckning, energi avläsning på i princip varenda pryl hemma, och styrning av billaddare till billigaste timmar så styr jag även min inverter och batterianläggning lokalt med HA också. Ladda billigast, använd under dagarna, vissa dagar som förra veckan säljer jag även upp till 2 timmar de dyraste timmarna på dagen om rätt pris uppnås. Blev nästan 100 spänn de där två 8kr/kwh timmarna..

All kameraövervakning hemma övervakas även den av HA och skickar pushnotiser med bild på sina upptäckter, ifrån kameror som inte behöver stödja pushnotiser med bild.

Edit: kör fortfarande med Google Home röst, som får tillgång till de enheterna jag väljer att ge tillgång till. Assist tror jag inte har kommit långt nog... Än.

Vad kör du för kameror? Har kikat lite på Reolink men utforskar fortfarande alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snekutaren:

Vad kör du för kameror? Har kikat lite på Reolink men utforskar fortfarande alternativ.

Reolink är absolut vad jag 100 procent rekommenderar. Inbyggd detektion lokalt i kameran som fungerar helt okej, tror dock att gräsklipparen är ett djur.. komplett integration till HA, även in till sensorerna, aka du kan använda en människo eller djur detektering som trigger för alla andra HA enheter t.e.x. fungerar med frigate om man ska ha self hostad NVR AI detektering, med lite om och men.

Har både reolink och Google nu. Google kostar i månaden för grundläggande funktioner, reolinken har antingen lokal lagring eller FTP till hemmaserver. Bara de batterilösa AC drivna verkar ha FTP stöd dock, av batterianledningar påstår de. Googles lagrade videos går ibland inte nå på över 6 timmar i sträck. Google har ingen ftp, och senaste halvåret jävligt dålig uptime på att se de inspelade videosarna, även de som skedde precis nu. Så jag har börjat byta ut alla kameror mot reolink med fast installation. Har även testat Arlo, som också är helt basic kameror och i princip funktionslösa utan månadskostnad. Om man inte kör frigate och lyckas komma åt dem(inte testat).

Rekommenderar varmt Reolink baserat på de enheter jag testat, inte testat t.e.x TPLink. Men de är säkert lika nedlåsta som övriga.

Finns som jag kan se ingen funktion som saknas på de kabelburna Reolink kamerorna. Har även en batteridriven Reolink, vet ej om den går att nås med Home Assistant, funkade inte för 1.5 år sedan när jag testade. Men reolinks egna app och detektering även för de batteridrivna enheterna är hästlängder före de andra jag testat. Till de batteridrivna behövs dock pushover kopplat till kameran för att få notiser med bilder i, detta gäller även de sladdburna. Med de sladdburna kan du få notis av direkt ifrån HA med en community färdigställd automation när de är integrerade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reizung:

Reolink är absolut vad jag 100 procent rekommenderar. Inbyggd detektion lokalt i kameran som fungerar helt okej, tror dock att gräsklipparen är ett djur.. komplett integration till HA, även in till sensorerna, aka du kan använda en människo eller djur detektering som trigger för alla andra HA enheter t.e.x. fungerar med frigate om man ska ha self hostad NVR AI detektering, med lite om och men.

Har både reolink och Google nu. Google kostar i månaden för grundläggande funktioner, reolinken har antingen lokal lagring eller FTP till hemmaserver. Bara de batterilösa AC drivna verkar ha FTP stöd dock, av batterianledningar påstår de. Googles lagrade videos går ibland inte nå på över 6 timmar i sträck. Google har ingen ftp, och senaste halvåret jävligt dålig uptime på att se de inspelade videosarna, även de som skedde precis nu. Så jag har börjat byta ut alla kameror mot reolink med fast installation. Har även testat Arlo, som också är helt basic kameror och i princip funktionslösa utan månadskostnad. Om man inte kör frigate och lyckas komma åt dem(inte testat).

Rekommenderar varmt Reolink baserat på de enheter jag testat, inte testat t.e.x TPLink. Men de är säkert lika nedlåsta som övriga.

Finns som jag kan se ingen funktion som saknas på de kabelburna Reolink kamerorna. Har även en batteridriven Reolink, vet ej om den går att nås med Home Assistant, funkade inte för 1.5 år sedan när jag testade. Men reolinks egna app och detektering även för de batteridrivna enheterna är hästlängder före de andra jag testat. Till de batteridrivna behövs dock pushover kopplat till kameran för att få notiser med bilder i, detta gäller även de sladdburna. Med de sladdburna kan du få notis av direkt ifrån HA med en community färdigställd automation när de är integrerade.

Tplink gör detektion i kameran och integrationen mot HA är lokal. Ser ut som att sensorer kan exponeras också men har inte testat själv, kör bara Tapo appen
https://github.com/JurajNyiri/HomeAssistant-Tapo-Control?tab=...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Skrivet av Reizung:

Tack för ett väldigt informativt och genomgående svar.
Reolink verkar fylla mina behov utmärkt.
God jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tplink gör detektion i kameran och integrationen mot HA är lokal. Ser ut som att sensorer kan exponeras också men har inte testat själv, kör bara Tapo appen
https://github.com/JurajNyiri/HomeAssistant-Tapo-Control?tab=...

nice att höra. Konkurrens är skitbra. Har utöver ett dussin andra smarta pryl märken även tapo eluttag de fungerar perfekt och integrerar via tp-link Smart Home, dock inte lokalt. Tog första bästa integrationen..

Schyssta med just Reolink nuförtiden och t.e.x shellys fast installerade produkter är att så fort man har anslutit till deras WiFi och kopplat upp dem mot sitt eget WiFi, utan app då via webbläsare, så dyker de upp i HA som upptäckta enheter.

Men detektionen lokalt på TP link, och om den går att få utan massa prenumerationer o skit är isåfall bra att veta, har en kompis på jobbet som tänkt handla kameror. Och tplinks är bra prissatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reizung:

Vad kör du för hårdvara och (mjukvara) för HA för dessa kameror?
intelligent bildanalys eller bara rörelsenotis?

"AI" och dedikerat grafikkort eller annat?
kör HA i en docker i TrueNas själv, men muttrar på att sätta upp en egen dator för det hela.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Vad kör du för hårdvara och (mjukvara) för HA för dessa kameror?
intelligent bildanalys eller bara rörelsenotis?

"AI" och dedikerat grafikkort eller annat?
kör HA i en docker i TrueNas själv, men muttrar på att sätta upp en egen dator för det hela.

Sorry för necro deluxe. Missade helt tråden. Förmodligen aningen försent nu. Men Reolinks finns "native" lokalt så att säga på HA. Använder en blueprint på en automation någon annan skapat för att ta snapshots från kameran när den upptäcker människa/fordon/djur och skickar den via HA notis system.

Känsligheten på kamerorna och "AI" inställningarna gör man på kameran, de är inbyggda även utan anslutning utåt. Vill man ha mer avancerat kan man köra dem i en Docker med mjukvaran Frigate för mer avancerad detektion och 24/7 surveillance. Detta kräver ju dock lite rejälare dator än de som säljs som HA datorer/raspberry pis. Och ett grafikkort eller en Google coral för att bearbeta kamerorna i realtid.