Krönika: Tomten, ge oss vettiga grafikkortspriser, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

I allt detta fortsätter Nvidia driva utvecklingen framåt i full fart. AMD har abdikerat. Intel ger sig in i leken för att slåss om smulorna.

Ändå är det på något vis Nvidia som är elaka och dumma.

De första att vara sura på är politikerna som orsakat skenande inflation. Fast då måste folk se sin egen del i det, med hur de röstat, och det lär aldrig hända.

Jag tycker det är lustigt hur alla förstår att inom det privatekonomiska är det en jättedålig idé att maxa SMS-lånen. När det gäller nationalekonomi är det dock plötsligt en bra idé.

När priset för det ska betalas är det dock onda företag som höjer priserna.

om du tror att det skulle göra skillnad på vem som styr landet och inflationen i landet så vet du inte vad du pratar om.
1. den politik som behövs för att minska inflation är det ingen politiker i Sverige som vill ta sig ann på ett hederligt sätt.
för mycket risk.
2. för det andra lever vi i en global verklighet och inflationen som råder i hela väst världen beror på idioterna i USA och hur mycket dem har tryckt pengar de senaste 15 åren. Svenska bolån är finaniserade med Amerikanska dollar lån tex.
Så går USA bankrutt så åker vi med.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Sen ska vi icke förglömma vår valuta, så var arg på de som röstade nej till euron 2003! (jag röstade ja)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sen ska vi icke förglömma vår valuta, så var arg på de som röstade nej till euron 2003! (jag röstade ja)

Ja dessa i-personer har jag varit sur på de senaste 20 åren varje gång jag har köpt saker för vår skräp krona har ju bara blivit mindre värd. jag vill ha Euron. Men bor man i en PK-bananrepublik ska man ju inte förvåna sig.

Permalänk
Medlem

Man får lov att säga att Nvidia har lyckats med att få folk och framförallt journos på tekniksajter att tro att de måste ha strålföljning för att vara hipp och det enda man önskar är att AMD skall priskriga ner priset på Nvidias pryttlar, inte för att de kommer köpa AMD ändå... Men vem bryr sig om spelglädje när man kan få polerad yta deluxe.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Black(1)cat:

Finns nog risk att 5090 hamnar närmare 30.000 laxar kronkursen är galet usel. 5090 är rätt ointressant för mig men ett riktigt bra pris på 5060 - 5070 och riktigt bra prestanda skulle vara kul. 4060 visade Nvidrigt hur uselt man kan göra ett kort och ta bra betalt för det.

Nvidrigt 😄
Den va ny.]

Skrivet av FilleMang:

Nvidia vill inte sälja kort till dig. De chippen du vill köpa tillverkas på en linje där de kunde tillverkat kort för datacenter och då hade de fått mycket mer betalt så varför ödsla sin tid med dig. Du ska betala för att du tar kapacitet ifrån deras riktiga verksamhet. Hur Jensen och Nvidia hanterade Computex i år säger ganska mycket.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

När du köpte ditt 1080ti så var deras business att sälja grafikkort till entusiaster. Nu är de marknadens tuffingar som kastar pengar omkring sig på mässor så att alla vet vem det är som är på topp.

Vafan?? Skriver autograf på tutten 😆

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Vad är detta för krönika?

Nivida har i åratal stryp mängden minne, inte från 4xxx det kommer ikapp amd i mängden minne. Nu var detta inte ett enormt problem för par år sen när spelen inte krävde så mycket och 4GB var nog för 1080 och 1440 spelande på en skärm.

Skulle i så fall säga att Nivida är som att välja havreflarn (är ju för visso goda också).

Men Nivida känns inte som ett alternativ idag med prestanda/pris. Har alltid fokuserat på lite högre mellan klass tidigare på grafikkort. Men betala 6000kr+ är lite väl saftigt bara för få hyfsad prestanda med vettig ram mängd.

Känns mer som Intel är vettigare alternativ speciellt om de lanserar ett bättre kort än 580. Men resize bar krav blir det inte vettig uppgradering heller på äldre system (så även om kortet är billigt blir det dyrt att behöva byta ut resten av en fungerande dator).

AMD verkar inte hitintills vara intresserade av att pressa priserna. Så nästa generation lär troligen bli 10% dyrare än nuvarande ungefär.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, skribenten nämner specifikt de lägre nivåerna (5060-5070 Ti) och hoppas att den väntade ökningen i pris på 5090 inte ska återspeglas i dessa kort.

Det är ju 5080 som är nyckeln. Dess pris sätter sen hela line-upen därunder. I bästa fall nöjer sig Nvidia med $999 den här gången med. Men det beror på hur mkt de vill sälja (dvs hur mkt de vill tillverka).