Permalänk
Medlem

Är Icotera i3562-70 operatörslåst?

Bytte bredbandsleverantör och övergav Telenor, då de ville höja till 650 kr/mån. Att rösta med fötterna är en moralisk plikt i det läget, tycker jag.

Tele2 hade ett bra erbjudande, så jag har dem som leverantör nu. Fick också en ny, bättre router, deras WiFi hub L2, i stället för den Icotera jag lånat av TN.

Mitt problem är nu den range extender Icotera i3562-70 som jag behöver för att ansluta icke-wifi-utrustning på ovanvåningen. Icoteran vill inte ansluta till L2 via WPS. Jag har inte kvar manualen till icotera (om det fanns någon) och vet inte ifall det finns något icke-intuitivt knep att ansluta till den och manuellt konfigurera SSID/IP mm för att få det att fungera.

Jag kan såklart köpa en ny range-extender/mesh, men tycker det är synd då jag har en redan.

Någon som:

1. Vet en lösning på mitt problem?

2. Har en manual till Icotera i3562-70. Den finns inte på nätet nämligen. Märkligt? Ja!

3. Vet om man kan flasha någon bra alternativ firmware?

Slänger ut dessa frågor även om jag gissar att jag får slanta upp för en ny apparat i slutändan.

Permalänk
Medlem

Grundläggande fråga. Har du gjort en "reset" av enheten ? Om inte kan det ju vara så att den har sin inställning mot den tidigare enheten. Du kan ev få kontakt med tillverkaren direkt. Icotera är ett Dansk företag.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Skrivet av Tomilho:

2. Har en manual till Icotera i3562-70. Den finns inte på nätet nämligen. Märkligt? Ja!

Titta på insidan av lådan den levererades i.

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen!

Ja, jag har gjort reset, utan påverkan för mitt problem. Med manual kanske jag får reda på om det finns olika typer av reset beroende på hur länge knappen hålls inne. Eller vet någon?

Ja, om jag hade haft lådan kvar hade jag kunnat titta på insidan. Någon som har en låda och kan titta?

Ja, icotera är ett danskt företag. På deras hemsida står mycket om hur överlägsen deras utrustning är och hur mycket de bryr sig om kunderna, men manual finns inte att ladda ner. Endast företag kan logga in.

Permalänk
Medlem

White-label dynga tyvärr. Skapta för leva under avtalstiden och hanteras av en operatör, och inget mer.

Om EU verkligen hade velat göra något åt botnets och cybersäkerhet så borde satt stopp för sådant för längesen.

Permalänk
Medlem

Då du har valt att använda bredbandsleverantörens hårdvara måste du byta allt när du byter leverantör.
Om du fritt vill kunna byta leverantör så får du bygga upp ditt nätverk med egenköpt hårdvara.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Som du säger tycks det vara WPS (WiFi protected setup) som är tänkt att användas, för att skapa en vanlig STA-uppkoppling mot routern. Sedan bryggas antagligen uppkopplingen och AP:ns SSID:n och de fysiska interfacen ihop för att tillåta anslutningar från faktiska STA och ethernet-mackapärer.

Hårdvaran tycks vara rejält kompetent, men det spelar ju tyvärr ingen roll om det inte finns någon vettig teknisk dokumentation.

Hypotetiskt så skulle det antagligen gå att sniffa WPS-handskakningen och dra slutsatser av det.

Du är inte tillverkarens kund, så tillverkaren skiter förstås i dig.

Jag har kört OpenWrt-router som STA mot min telefon som hotspot (för trådlös internetuppkoppling) i liknande scenario, när jag har flyttat runt routern för att hitta en placering som ger god täckning. Jag tippar på att det skulle funka även med OpenWrt som”dumb AP”. Då får man ju ett öppet system. För kommersiella produkter får man läsa dokumentationen mellan raderna (förslagsvis före köp) och gissa hur de fungerar, om det ens finns dokumentation. Nej, OpenWrt tycks inte finnas för denna maskin.

Permalänk
Skrivet av Tomilho:

Ja, om jag hade haft lådan kvar hade jag kunnat titta på insidan. Någon som har en låda och kan titta?

1 sekund för att starta WPS. För att nollställa inställningarna behöver du trycka in knappen längre, gissningsvis 5-10 s.

Permalänk
Medlem

Jo, ett OpenWRT hade varit smaskens, men nu kommer jag (av okunskap?) inte ens in i användargränssnittet. Borde gå, tycker jag. Ingen av de vanliga ip-adresserna ger svar.

Jo, egen hw är nog lösningen framöver. Detta var ett sista halmstrå. Är på gång nu att köpa en TP-Link Repeater RE605X - AX1800 och denna icotera kommer ut på Blocket. Funkar ju fint för den som har Telenor.

Tack för alla förslag!