GeForce RTX 4070 Super 12gb för en 34" 4k OLED?

Permalänk
Medlem

GeForce RTX 4070 Super 12gb för en 34" 4k OLED?

Tjenare,

Har hört mig för i forumet gällande lite upgrades och beslutat mig för att behålla min gamla setup och uppdatera CPU och GPU och om någon månad eller två inhandla en 34" curved 4k OLED monitor.

Nuvarande setup från 2019:

Geforce RTX 2070 8gb
16gb Ram DDR4 3200M (Byts strax ut mot 32gb Kingston Fury)
Ryzen i5 2600 3,9ghz (Byts strax ut mot Ryzen 5 5600)
Asus ROG Strix B450
Corsair RM750X 750W
Intel SSD 1TB

Sneglar på detta kort för cirkus 7800kr:
Gigabyte GeForce RTX 4070 Super Windforce OC grafikkort (12 GB GDDR6X)

Är det tillräckligt med VRAM och allt möjligt för att kunna driva en 34" 4K?

Behöver absolut inte köra maximerade settings men vill gärna ha +100 fps i moderna spel.

God Jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av seridion:

Tjenare,

Har hört mig för i forumet gällande lite upgrades och beslutat mig för att behålla min gamla setup och uppdatera CPU och GPU och om någon månad eller två inhandla en 34" curved 4k OLED monitor.

Nuvarande setup från 2019:

Geforce RTX 2070 8gb
16gb Ram DDR4 3200M (Byts strax ut mot 32gb Kingston Fury)
Ryzen i5 2600 3,9ghz (Byts strax ut mot Ryzen 5 5600)
Asus ROG Strix B450
Corsair RM750X 750W
Intel SSD 1TB

Sneglar på detta kort för cirkus 7800kr:
Gigabyte GeForce RTX 4070 Super Windforce OC grafikkort (12 GB GDDR6X)

Är det tillräckligt med VRAM och allt möjligt för att kunna driva en 34" 4K?

Behöver absolut inte köra maximerade settings men vill gärna ha +100 fps i moderna spel.

God Jul!

Är inte DLSS, strålspårning en viktig punkt för dig så hade jag nog slagit till på ett 7900 XT för 4K upplösning som t.ex. detta grafikkortet Powercolor Radeon RX 7900 XT 20GB Hellhound det är ca 1000 kr dyrare än 4070 Super, du får även 20GB VRAM istället för 12GB.

Här är ett test för hur mycket VRAM som används under spelandet. Det rekommenderas minst 16GB VRAM för spelande i 4K, 12GB är minimum.

https://www.techspot.com/review/2856-how-much-vram-pc-gaming/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Är inte DLSS, strålspårning en viktig punkt för dig så hade jag nog slagit till på ett 7900 XT för 4K upplösning som t.ex. detta grafikkortet Powercolor Radeon RX 7900 XT 20GB Hellhound det är ca 1000 kr dyrare än 4070 Super, du får även 20GB VRAM istället för 12GB.

Här är ett test för hur mycket VRAM som används under spelandet. Det rekommenderas minst 16GB VRAM för spelande i 4K, 12GB är minimum.

https://www.techspot.com/review/2856-how-much-vram-pc-gaming/

Appropå DLSS och RT är jag inte helt hundra ännu om det är viktigt eller inte för min del.

Däremot verkar det vara en hel del snack om överhettning och ökat slitage på resterande hårdvara i och med detta.
Kanske också att Radeon RX 7900 XT kräver en 850W PSU vilket jag inte har.

Att det lilla 10kvm kontoret jag sitter i kan bli avsevärt högre temperatur samt högre fläktljud med mera är en faktor som jag blev varse om. Har ingen lust att byta ut kabinen och kylsystem.

Permalänk
Skrivet av seridion:

Appropå DLSS och RT är jag inte helt hundra ännu om det är viktigt eller inte för min del.

Däremot verkar det vara en hel del snack om överhettning och ökat slitage på resterande hårdvara i och med detta.

Att det lilla 10kvm kontoret jag sitter i kan bli avsevärt högre temperatur samt högre fläktljud med mera är en faktor som jag blev varse om. Har ingen lust att byta ut kabinen och kylsystem.

Strömsnålast är nvidia, verkar dessutom vara mindre coilwhine på nvidia (generellt)
vilket kort som passar dig beror på vad du spelar. Jag hade kanske, om än lite tråkigt, tittat på ces januari 4-6 och sett vad de nya korten får för pris och release datum

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av seridion:

Om du sitter så litet så hade jag kollat på något ifrån Nvidia p.g.a strömsnålhet och för att hålla tempen nere, men som ovanstående person säger så kanske det kan vara värt att vänta på att 5xxx-serien släpps av Nvidia för att se vad det kommer att erbjuda.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Strömsnålast är nvidia, verkar dessutom vara mindre coilwhine på nvidia (generellt)
vilket kort som passar dig beror på vad du spelar. Jag hade kanske, om än lite tråkigt, tittat på ces januari 4-6 och sett vad de nya korten får för pris och release datum

Skrivet av andreasa64:

Om du sitter så litet så hade jag kollat på något ifrån Nvidia p.g.a strömsnålhet och för att hålla tempen nere, men som ovanstående person säger så kanske det kan vara värt att vänta på att 5xxx-serien släpps av Nvidia för att se vad det kommer att erbjuda.

Jag trodde inte det skulle vara såhär svårt att välja men ju mer jag läser och tittar desto svårare blir det att bestämma sig.

Någonstans tror jag nog att jag landar i att vänta på 5xxx serien och hålla tummarna att man lyckas få tag på något kort runt 10k.

Någonting säger mig att 12gb VRAM inte räcker för en 34" 4k OLED. 16gb känns mer rimligt.
Men så vill jag inte heller "lockas" av AMD bara för att den har hög VRAM.
Just den här biten med överhettning, mystiska fel som minskar problemfri uptime är något jag gärna betalar mer för att slippa, även om det hade inneburit ett kort i lägre prestanda.