Permalänk
Medlem

Meshnätverk rätt kopplat?

Hej!

Jag hjälper en släkting som har ett nätverk bestående av fiber och Asus ZenWiFi XD5 mesh-system. Här är en bild till hjälp: https://postimg.cc/fVvjfHdP

Deras internet har fungerat ganska dåligt och de har tappat uppkopplingen relativt ofta (och behövt starta om Asus-routern). Jag har ritat upp hur deras nätverk är designat just nu. Fiber går alltså direkt in i en switch med ethernetkablar ut till TV, arbetsstation, osv. Från switchen går även en ethernet-kabel till Asus ZenWiFi-systemet (med tre enheter) som ger wifi i huset. I samband med att de skulle koppla in ett nytt larm direkt på switchen som i bilden ovan hittade den ingen IP-adress och de hade fått besked att nätverket var felkopplat. Jag misstänker att det blir knasigt med fördelningen av IP-adresser när switchen sitter innan Asus-routern? Min tanke var att istället koppla ihop det som på nederdelen av bilden. Då sitter Asus-routern direkt efter fibret och så sitter alla switchar "efter" den.

Skulle ni säga att detta är rätt diagnos eller har ni förslag på andra kopplingar som kan vara bättre?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Använd det andra förslaget på bilden.
Fiber > Asus ZenWiFi> Switch

Permalänk
Medlem

Ja asså ritningen överst är ju totalt fel. Inte konstigt att inget funkar.
Fiber- Router- allt annat.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Tack, jo jag insåg ganska snabbt att det nuvarande inte var särskilt bra. Jag förstår dock inte riktigt hur det trots det verkar ha fungerat någorlunda? Det finns väl troligtvis bara en DHCP i routern så hur har ens TV/dator kunnat få någon IP-adress och ändå fungera ibland?

Permalänk
Medlem

utrustningen slåss om IP adressen du blir tilldelad

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Tack, jo jag insåg ganska snabbt att det nuvarande inte var särskilt bra. Jag förstår dock inte riktigt hur det trots det verkar ha fungerat någorlunda? Det finns väl troligtvis bara en DHCP i routern så hur har ens TV/dator kunnat få någon IP-adress och ändå fungera ibland?

Beroende på ISP så kan man få mer än en IP adress.
T.ex. Telia brukar ge 4 så enheterna har slagits om denna poolen så det kan hanka sig fram.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Det låter som en trolig förklaring då. Tele2 >100 Mbit som det är i det här fallet ger fyra publika IP-adresser. Då är det helt enkelt så att det delas ut fyra st från Tele2 som går till de fyra "första" (typ mobiler, dator, TV). Det som händer när det "slutar" fungera och Asus-routern har startats om är då att dessa fyra IP-adresser har tilldelats andra enheter men grundproblemet är samma. Med Asus-routern först så finns en dhcp som ist delar ut ett gäng lokala IP-adresser till den publika från Tele2 och så kan fler än fyra enheter vara uppkopplade samtidigt. Låter det som en rimlig slutsats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Med Asus-routern först så finns en dhcp som delar ut ett gäng lokala IP-adresser till varje publik och så kan fler än fyra enheter vara uppkopplade samtidigt. Låter det som en rimlig slutsats?

Typ så ja.

Om larmföretaget behöver ansluta till larmet utifrån (om inte larmet kopplar upp sig till larmföretaget), så kommer det att sluta fungera nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Det låter som en trolig förklaring då. Tele2 >100 Mbit som det är i det här fallet ger fyra publika IP-adresser. Då är det helt enkelt så att det delas ut fyra st från Tele2 som går till de fyra "första" (typ mobiler, dator, TV). Det som händer när det "slutar" fungera och Asus-routern har startats om är då att dessa fyra IP-adresser har tilldelats andra enheter men grundproblemet är samma. Med Asus-routern först så finns en dhcp som delar ut ett gäng lokala IP-adresser till varje publik och så kan fler än fyra enheter vara uppkopplade samtidigt. Låter det som en rimlig slutsats?

Ja det gör det.
Routern skall alltid vara först, ger ett fungerande och säkrare nätverk.
Så en av Asus ZenWiFi burkarna får direkt kopplas till fibern och konfigureras som router.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Går det att koppla en av de andra Zenburkarna från en av switcharna förutsatt att åtminstone en av Zenburkarna sitter först direkt efter fibert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Går det att koppla en av de andra Zenburkarna från en av switcharna förutsatt att åtminstone en av Zenburkarna sitter först direkt efter fibert?

Ja, du kan koppla alla zenburkarna via switch om du vill.

https://www.asus.com/support/faq/1044151/

Permalänk
Medlem

Den första (routern) behöver väl dock som sagt sitta direkt efter fibert innan det kopplas till en switch? Dvs fiber->Asus zenwifi router->switch->Asus zenwifi enhet 2 & 3. Det är väl alltid att föredra att koppla alla zenwifi-burkarna med ethernet-kabel ist för wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Den första (routern) behöver väl dock som sagt sitta direkt efter fibert innan det kopplas till en switch? Dvs fiber->Asus zenwifi router->switch->Asus zenwifi enhet 2 & 3. Det är väl alltid att föredra att koppla alla zenwifi-burkarna med ethernet-kabel ist för wifi?

Kabel är alltid bäst och ja det skall vara fiber->router->switch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Ja kabel är alltid att föredra.
Huvudroutern ska vara efter fiber.
Sen spelar det ingen roll om det är en switch mellan på dom andra noderna. Behöver alltså inte vara direktkabel från huvudroutern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ta tag i att fixa till nätverket snart.

Funderar på om man ska köra Asus ZenWiFi XD5 som router direkt efter fibert eller ska man satsa på en annan router däremellan först (t.ex. denna https://www.dustin.se/product/5010884640/edgerouter-x-sfp).

Är det krångligt att stänga av dhcp/routerfunktionen på ZenWiFi isf?
Vinner man någonting eller är det bättre att bara köra ZenWiFi som router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Jag tänkte ta tag i att fixa till nätverket snart.

Funderar på om man ska köra Asus ZenWiFi XD5 som router direkt efter fibert eller ska man satsa på en annan router däremellan först (t.ex. denna https://www.dustin.se/product/5010884640/edgerouter-x-sfp).

Är det krångligt att stänga av dhcp/routerfunktionen på ZenWiFi isf?
Vinner man någonting eller är det bättre att bara köra ZenWiFi som router?

Edgerouter är en sen länge utgången produkt.

Kör med Zenwifi all the way.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Edgerouter är en sen länge utgången produkt.

Kör med Zenwifi all the way.

Det är precis min tanke, men kan inte riktigt motivera den mer än magkänsla. Varför blir det bättre? Finns det stöd för fler funktioner än Edgerouter? Skillnad i bandbredd? Antivirus/VPN?

Permalänk
Medlem

En ytterligare sak jag funderar över är detta. Det var tydligen inte Asus Zenwifi XD5 utan XD4. I XD4 har huvudenheten både en WAN-port (dit man då kopplar fibert) och en LAN-port (från vilken man kopplar switch mm). De två noderna/satelliterna har dock bara en LAN-port, dvs de saknar WAN-port. Funkar LAN-porten på dessa noder både som wired backhaul och för att koppla in t.ex. en dator i?

Alternativen blir som jag ser det ungefär såhär (där alt. 1 är mitt försök till att beskriva wired backhaul):

Alternativ 1: fiber -> zenwifi router -> zenwifi node -> switch -> dator / TV / etc.
Alternativ 2: fiber -> zenwifi router -> switch -> zenwifi node / dator / TV / etc.

Är lite förvirrad. Hur blir det egentligen bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

En ytterligare sak jag funderar över är detta. Det var tydligen inte Asus Zenwifi XD5 utan XD4. I XD4 har huvudenheten både en WAN-port (dit man då kopplar fibert) och en LAN-port (från vilken man kopplar switch mm). De två noderna/satelliterna har dock bara en LAN-port, dvs de saknar WAN-port. Funkar LAN-porten på dessa noder både som wired backhaul och för att koppla in t.ex. en dator i?

Alternativen blir som jag ser det ungefär såhär (där alt. 1 är mitt försök till att beskriva wired backhaul):

Alternativ 1: fiber -> zenwifi router -> zenwifi node -> switch -> dator / TV / etc.
Alternativ 2: fiber -> zenwifi router -> switch -> zenwifi node / dator / TV / etc.

Är lite förvirrad. Hur blir det egentligen bäst?

På den Enhet som är satt router så blir den ena porten WAN och den andra LAN, på övriga noder är bägge portar LAN.
Så det går att koppla:
Fiber->Asus router->Kabel->Asus node->Dator
Vill man ha fler enheter efter Asus node:
Fiber->Asus router->Kabel->Asus node->Switch->flera enheter
Sedan går det givetvis att koppla:
Fiber->Asus router->Switch->Kabel->Asus node->Dator
eller med 2 switchar:
Fiber->Asus router->Switch->Kabel->Asus node->Switch

Så länge det är kabel blir det i stort sett samma fart överallt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

På den Enhet som är satt router så blir den ena porten WAN och den andra LAN, på övriga noder är bägge portar LAN.
Så det går att koppla:
Fiber->Asus router->Kabel->Asus node->Dator
Vill man ha fler enheter efter Asus node:
Fiber->Asus router->Kabel->Asus node->Switch->flera enheter
Sedan går det givetvis att koppla:
Fiber->Asus router->Switch->Kabel->Asus node->Dator
eller med 2 switchar:
Fiber->Asus router->Switch->Kabel->Asus node->Switch

Så länge det är kabel blir det i stort sett samma fart överallt.

Hm men jag förstår inte riktigt hur det går till. Noderna har ju bara en nätverksport. Se bild t.ex. i denna artikel: https://www.pcforalla.se/article/1712427/asus-zenwifi-ax-mini....
I dina exempel behövs väl två portar för varje nod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Hm men jag förstår inte riktigt hur det går till. Noderna har ju bara en nätverksport. Se bild t.ex. i denna artikel: https://www.pcforalla.se/article/1712427/asus-zenwifi-ax-mini....
I dina exempel behövs väl två portar för varje nod?

Jag tittade på Asus och där stod det att de hade två portar.
Verkar som om just denna variant har egna noder, de andra varianterna har alla samma spec och vilken av dem kan agera router.

Om det bara har en Port så måste de kopplas:
Fiber->Asus router->Kabel->Switch->Asus node + flera enheter
Har man uttag i flera rum som man vill använda så blir det en switch till:
Fiber->Asus router->Switch->Kabel->Switch->Asus node + flera enheter

Visa signatur