Epic Games, problem med kontroll

Permalänk

Epic Games, problem med kontroll

Har kört Horizon Forbidden West på Steam och kört med PS4 kontroll utan problem, använder ingen emulation(DS4 Tools) alls.
Har precis startat remastern av Horizon Zero Dawn på Epic Games, men spelet känner inte av PS4 kontrollen utan DS4 Tools.
Men den fungerar inte optimalt med DS4 Tools dock....

Undrar om Epic saknar stöd eller gör jag något fel?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Peterrrrr: Om jag inte minns fel så är det Epic som har kasst/obefintligt stöd för kontroller.
Förr kunde man gå runt detta genom att lägga till spelet i steam och starta därifrån men osäker på om det fortfarande fungerar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@Peterrrrr: Om jag inte minns fel så är det Epic som har kasst/obefintligt stöd för kontroller.
Förr kunde man gå runt detta genom att lägga till spelet i steam och starta därifrån men osäker på om det fortfarande fungerar

Prövade det, det går att lägga till spelet.
Men känner ej av kontrollen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Epic har ingenting med kontrollersupport i spel att göra. Det är spelet som avgör om kontrollen fungerar. Man kan dock tycka att en DS4-kontroll borde fungera i Sonys egna spel, så något lurt låter det som.

Steam har utvecklat ett eget system för kontroller, kallat Steam Input, som gör att man kan använda andra kontroller än vad spelet har inbyggt stöd för.

Epic har inte utvecklat ett eget system för kontroller och därför förlitar man sig på utvecklarna och om dom stödjer kontrollen man använder.

Skrivet av Peterrrrr:

Prövade det, det går att lägga till spelet.
Men känner ej av kontrollen

Steam har stöd för DS4 med Steam Input så det borde absolut fungera. Tror du ska lägga till Epic-launchern, inte spelet. Fungerar det inte det trots att du startar via Steam så är det något annat problem.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Spelet ska ha stöd för DS4 enligt pcgamingwiki. Om du kör trådlöst, har du testat med kabel? Testa även att stänga av Steam så att det inte ligger och "stör" i bakgrunden.

Permalänk
Skrivet av kf:

Spelet ska ha stöd för DS4 enligt pcgamingwiki. Om du kör trådlöst, har du testat med kabel? Testa även att stänga av Steam så att det inte ligger och "stör" i bakgrunden.

Har testat både med kabel och trådlöst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Har kört Horizon Forbidden West på Steam och kört med PS4 kontroll utan problem, använder ingen emulation(DS4 Tools) alls.
Har precis startat remastern av Horizon Zero Dawn på Epic Games, men spelet känner inte av PS4 kontrollen utan DS4 Tools.
Men den fungerar inte optimalt med DS4 Tools dock....

Undrar om Epic saknar stöd eller gör jag något fel?

Nu har jag inte horizon ännu men när jag kör kontroll så emulerar jag dual sense till xbox (tyvärr) så fungerar det. Jag använder dsx på Steam för det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop