Hur gör man en clone på hårddisk som inte är tillgänglig i RAW format?

Permalänk
Medlem

Hur gör man en clone på hårddisk som inte är tillgänglig i RAW format?

Hej,

Jag hittade en gammal seagate 2TB från 2011 som innehåller massa fotografier osv som jag absolut inte vill bli av med. Det kanske redan har hänt men jag vill försöka återställa.

Efter misslyckade försök att få hårddisken att ansluta till min dator tog jag med den till Inet. Killen på Inet kunde inte ens få kontakt med hårddisken på deras datorer. Han sa att den inte ens dök upp i utforskaren. Han trodde att det var ett mekaniskt fel på motorn och hänvisade mig till att kontakta Ibas för att lägga typ 5000-10000kr. No ty.

När jag kom hem så tog jag bort några skruvar och lyfte på ena kretskortet. Såg att det var några kretsar som var ärgade och "rostiga" så jag rengjorde dom med bensin och satte ihop allt. Monterade in den i datorn och konstigt nog började den gå igång. Kanske inte helt och hållet dock, för den låter klick klick klick. Men den dök åtminstone upp i utforskaren.

Jag har partionerat upp den som (D:) och (E:) varpå D är NTFS och E är RAW.
När jag försöker gå in i dom står det: "(D:) is not accessible. A device which does not exist was specified" .

Har även testat köra två olika program för att återställa förlorad data från gratis skräp-software, EaseUS och Recuva. Den sista kan inte läsa från RAW format.
Hittar ingenting.

Alla guider som jag läser säger att man ska göra en klon på hårddisken innan man fortsätter men hur gör jag en klon och datorn inte har tillgång till hårddisken?

En annan misstanke är att hårddisken är formaterad, följaktligen varför det står 100% Free space. Kan det vara så att det står 100% Free endast för att datorn inte hittar och ser hårddisken?

Någon som har en misstanke om vad man kan göra?

Permalänk
Medlem

RAW är inte ett filformat utan en "default" som Windows visar om filstrukturen inte kan läsas. Det är vanligt att det då även står att allt utrymme är tillgängligt. Den är alltså skadad på ett sätt som gör att Windows inte kommer längre än så där.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Ibas eller liknande data recovery firma är nog din enda räddning i detta fallet.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

RAW är inte ett filformat utan en "default" som Windows visar om filstrukturen inte kan läsas. Det är vanligt att det då även står att allt utrymme är tillgängligt. Den är alltså skadad på ett sätt som gör att Windows inte kommer längre än så där.

Skrivet av PointMan:

Ibas eller liknande data recovery firma är nog din enda räddning i detta fallet.

Tack!

Kan man göra en clone om den inte går att hitta i windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seridion:

Tack!

Kan man göra en clone om den inte går att hitta i windows?

en klon är en bit för bit kopia på disken. Sålänge disken inte är trasig på ett sådant sätt att den inte kan läsa bitarna på disken så går det att göra en klon.

Permalänk
Avstängd

disken får inte vara för trasig