Permalänk
Medlem

Problem med GPU vill inte ge signal.

Hej,

Börjar bli galen på min GPU då den bara ger signal ett par sekunder.
Funkade fram tills för ett par veckor sen och INET har haft gpun inne men inte lyckats återskapa problemet.

Min felsökning hittils har varit ominstallation av windows 3 gånger, DDU åtagliga gånger men utan resultat. Provat med ett 5700xt och det funkar inte. Hittade då ett gammalt gtx 770 och det fungerar utan problem.
Så fort någon annan drivrutin än Microsoft basic display driver installeras så slutar GPUn ge signal till skärmen. Provat nästintill alla drivrutiner AMD släppt under 2024.
Någon som har någon idé på hur jag ska få det att fungera?

Specs
AMD 7800x3d
AMD 6750xt
Gigabyte B650 gaming x
32 gb ram
750W Seasonic focus gold

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag hade det felet, för mig var grafikkortet trasigt (enl internet/swec)
Vad händer om du kör med integrerad grafik i CPU? För att utesluta övriga delar innan du prövat nytt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag hade det felet, för mig var grafikkortet trasigt (enl internet/swec)
Vad händer om du kör med integrerad grafik i CPU? För att utesluta övriga delar innan du prövat nytt kort.

Det integrerade funkar. Enligt Inet som har haft kortet hos sig så funkar det utan anmärkning och det funkar med microsoft basic display driver.
Har även samma problem när jag försöker stoppa in ett 5700xt men inte med mitt gamla gtx 770.
Så 2 AMD kort vill inte funka i burken och det spelar ingen roll vilken drivrutin jag försöker installera.
Vill helst slippa skicka iväg hela burken men verkar som att jag inte har något val.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Pröva annan port och agg?

Permalänk
Medlem

Antar jag rätt om du använder en DP-kabel?
Har du möjlighet att prova en annan DP-kabel eller kanske rent av en HDMI-kabel?

Det finns en typ av DP-kabel som kan ställa till problem och det är en variant där "pin 20" är ansluten.

Det kan även vara så att det är något signalproblem med din bildskämskabel som inte märks av på 770-kortet då det kanske levererar en "långsammare" signal som inte påverkas av defekten i samma utsträckning.

Har du provat ansluta datorn tilll en annan bildskärm såsom tex enTV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Antar jag rätt om du använder en DP-kabel?
Har du möjlighet att prova en annan DP-kabel eller kanske rent av en HDMI-kabel?

Det finns en typ av DP-kabel som kan ställa till problem och det är en variant där "pin 20" är ansluten.

Det kan även vara så att det är något signalproblem med din bildskämskabel som inte märks av på 770-kortet då det kanske levererar en "långsammare" signal som inte påverkas av defekten i samma utsträckning.

Har du provat ansluta datorn tilll en annan bildskärm såsom tex enTV?

Stämmer använder den DP som följde med skärmen och haft strax ca 2½ år. Har provat med HDMI kabel och det funkar då så får åka iväg och köpa en ny DP kabel imorgon. Så kabeln måste gått sönder under natten när datorn vart avstängd.
Känner mig lite dum som inte ens tänkte på att det kunde vara kabeln
Tusen tack för hjälpen, nu slipper jag huvudvärken