Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Här är Nintendo Switch 2

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Orisons:

Wow, jag hade tydligen det. Härligt dags att starta upp wiiU konsolen och köra igenom trilogin igen så man är uppdaterad.

Kan stark rekommendera att kolla in PrimeHack!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Jo, men jag vet inte hur relevant det är i praktiken, det är väl alla spel numera även om du köper fysiska kopior?

Day 1-patches för typ alla spel, en del Switch-cartridges innehöll inte ens hela spelet[…]

Skrivet av GizmoTheGreen:

Jo, det är ju tyvärr så. även "fysiska" spel är mer eller mindre digitala nu[…]

För övrigt kan denna sidan vara bra att bokmärka om man inte redan har. https://www.doesitplay.org/

Detta är misinformation. Fysiska spel är INTE mer eller mindre digitala och day-1-patches fixar ofta ganska små problem i koden. Sidan som Gizmo länkar till bevisar just detta. Switch är den konsol som kanske har allra flest spel som kan spelas igenom till 100% utan att knappt stöta på en bugg – Och det utan någon patch eller internetuppkoppling. Åtminstone om man ser till Nintendos egna spel. Nintendo är utomordentligt bra på detta och de släpper dessutom uppdaterade kassetter (cart revisions) allteftersom åren går, där nyare patchar medföljer.

Snackar vi Microsoft och deras egenutgivna spel på Series X är det nog närmare 0% än 100% som går att spela utan internetuppkoppling. Sony ligger någonstans mittemellan, men närmre Nintendo är Microsoft. Så det skiljer sig markant mellan dessa aktörer.

Stort ”O” på ”Och” :)
Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Wow, jag hade tydligen det. Härligt dags att starta upp wiiU konsolen och köra igenom trilogin igen så man är uppdaterad.

Har du missat Prime Remastered också? Annars är det grymt på Switch. Prime 2 och 3 sägs vara klart att komma det med till Switch innan Prime 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Detta är misinformation. Fysiska spel är INTE mer eller mindre digitala och day-1-patches fixar ofta ganska små problem i koden. Sidan som Gizmo länkar till bevisar just detta. Switch är den konsol som kanske har allra flest spel som kan spelas igenom till 100% utan att knappt stöta på en bugg – Och det utan någon patch eller internetuppkoppling. Åtminstone om man ser till Nintendos egna spel. Nintendo är utomordentligt bra på detta och de släpper dessutom uppdaterade kassetter (cart revisions) allteftersom åren går, där nyare patchar medföljer.

Snackar vi Microsoft och deras egenutgivna spel på Series X är det nog närmare 0% än 100% som går att spela utan internetuppkoppling. Sony ligger någonstans mittemellan, men närmre Nintendo är Microsoft. Så det skiljer sig markant mellan dessa aktörer.

Det är fortfarande en trend som är på god väg. och när det gäller revisions, ja vad händer då när switch är retro och alla "bra" revisions köpts up, så det som finns att tillgå är en gammal?

Finns också exempel på den sidan där på switch där spelen är halva (3-4 kapitel av 6 är spelbara) eller i en collection är bara första spelet med sen är resterande 2 "DLC" fast kanse i form av en update. https://www.doesitplay.org/list?platform=Switch&downloadRequi...
Sen har vi såklart fall där du kan spela igenom halva spelet men det är kanske inkomplett OST och cutscenes saknas. tror det fixats med en revision men vill minnas det var nåt snack om diamond/pearl remakes hade inget intro och fel/beta OST vid släpp.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Usch vad trist att de inte släpper en "TV-Only" Pro Version med kraftfullare hårdvara. Eller i alla fall samma hårdvara.
Har noll intresse av att spela spel ute på stan och åker inte kommunalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Mycket spännande. Jag är glad över bakåtkompatibiliteten med men i det finstilta så stod det att det kan finnas undantag. Undrar vad för slags undantag det kan röra sig om.

Tror ni fortfarande att det går att utöka utrymmet med SD-kort eller kommer det krävas något snabbare för de spel som komma skall?

Det är förmodligen spel som utnyttjar de äldre joy-cons. Typ Nintendo Labo och Ring Fit Adventure där de nya joy-consen inte skulle passa. Sen skrev Sony samma med PS4 spel på PS5 och det det var ju inte direkt många titlar och de som inte funkade var ju inga stora titlar som någon saknar. Det är säkrast att skriva så för att slippa kritik om det är något spel som inte skulle funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Usch vad trist att de inte släpper en "TV-Only" Pro Version med kraftfullare hårdvara. Eller i alla fall samma hårdvara.
Har noll intresse av att spela spel ute på stan och åker inte kommunalt.

Finns ej nån sån version av den första Switchen heller och jag ser inte riktigt poängen, man behöver inte köra handhållet om man inte vill. Jag kör själv inte min Switch handhållet utan enbart på TV.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Ps2 (och ps1 jämför med n64) hade fördel i mer lagringutrymme, så de kunde ha bättre texturer och som vi vet massooor med FMV's, som så klart var för-renderade som på något vis fick mycket cred för "bättre" grafik då många ungar inte förstod att det var videofiler dom tittade på.

Tycker inte det spelar så stor roll, om en cutscene var snyggare som förrenderad så vinner det ju för upplevelsen.

Permalänk
Medlem

Ps2 (och ps1 jämför med n64) hade fördel i mer lagringutrymme, så de kunde ha bättre texturer och som vi vet massooor med FMV's, som så klart var för-renderade som på något vis fick mycket cred för "bättre" grafik då många ungar inte förstod att det var videofiler dom tittade på.

PS1 hade kanske plats för mera texturer, men herregud så det såg ut. Ingen perspective correction, väggarna såg ju helt krokiga ut. I Turok til N64 finns et "PS1"-mode där man kan se hur spelet skulle sett ut utan de funtioner som N64 har - det såg fördjävligt ut nu är det säkert lite överdrivet och spel gjordes til PS1 försöker väl justera för detta så gott dom kan, men faktum är att till och med i början av PS1 (Tomb Raider, Silent Hill1) så retade jag mig på hur illa det såg ut. Det var ju fortfarande coolt att spela PS1, men jag menar dom bästa spelen just i början var Fightingspel (Toshinden) och Wipeout men även Ridge Racer (även om det såg ganska illa ut jämfört med arkadversionen så var det coolt att det kom på hemmakonsol) - det var wow jämfört med annat på marknaden.

PS1 hade som du säger mer plats till bättre/flera texturer, FMV och mycket bättre ljud medans N64 hade mycket snabbare laddtider, var bättre på att faktisk rendrera flera 3D-objekt och modeller sammtidigt och funktioner för att förhindra de triangel popupsen som man fick på PS1, men sammtidigt hade man det stygga blurr-filtret på N64 (bilinear?).

I slutändan så gillar jag båda konsoler och tror aldrig vi skulle vart där vi är idag utan Playstation, det var helt sjukt hur många som förknippade spel=Playstation och det gick riktigt fort att komma dit. N64 som första mainstream-konsol med analog styrspak och rumble bidrog til resan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Har du missat Prime Remastered också? Annars är det grymt på Switch. Prime 2 och 3 sägs vara klart att komma det med till Switch innan Prime 4.

Nej jag såg det, var bara skeptisk till kontrollerna på switch för Metroid, tycker wii kontrollen funkar bättre än joystick. Men det kanske är bäst att försöka vänja sig om både 2 och tre kommer också....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Nej jag såg det, var bara skeptisk till kontrollerna på switch för Metroid, tycker wii kontrollen funkar bättre än joystick. Men det kanske är bäst att försöka vänja sig om både 2 och tre kommer också....

...och 4 Om 2 och 3 kommer är ju än så länge bara rykten dock.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Prime är ju utvecklat som äventyr snarare än action, så som inbiten hatare av kontroll för FPS tyckte jag det fungerade riktigt bra i Prime Remastered med joysticks. Grafiken och QoL i Remastered gör det till en modern upplevelse också. Med mus till Switch 2 lär de säkert patcha in sådan support senare och Prime 4 lär ha det direkt.

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande och gapar till introt för Soul Blade/Soul Edge till Playstation. Väldigt mäktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Prime är ju utvecklat som äventyr snarare än action, så som inbiten hatare av kontroll för FPS tyckte jag det fungerade riktigt bra i Prime Remastered med joysticks. Grafiken och QoL i Remastered gör det till en modern upplevelse också. Med mus till Switch 2 lär de säkert patcha in sådan support senare och Prime 4 lär ha det direkt.

Prime 1 och 2 är ju GC-spel, så de är ju designade för att spelas med kontroll. Med det sagt var spelets enda stora irritationsmoment redan när det släpptes hur djävla långsamt det gick att vända sig om när man hade fiender från flera håll i vissa strider. 😄

Men det är som sagt var mer ett äventyrsspel, så att vissa av striderna är lite bökiga sänker inte hela spelet. De flesta vill jag minnas funkade rätt bra också.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Finns ej nån sån version av den första Switchen heller och jag ser inte riktigt poängen, man behöver inte köra handhållet om man inte vill. Jag kör själv inte min Switch handhållet utan enbart på TV.

Poängen är väl rätt självklar. Lägre tillverkningskostnad (som då förhoppningsvis även ger lägre pris ut till kund).

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Prime 1 och 2 är ju GC-spel, så de är ju designade för att spelas med kontroll. Med det sagt var spelets enda stora irritationsmoment redan när det släpptes hur djävla långsamt det gick att vända sig om när man hade fiender från flera håll i vissa strider. 😄

Men det är som sagt var mer ett äventyrsspel, så att vissa av striderna är lite bökiga sänker inte hela spelet. De flesta vill jag minnas funkade rätt bra också.

När man startar Prime så känns allting väldigt "off" men man vänjer sig. Jag menar man kunde vända sig 180 snabbt, men det hjälper kanske inte i alla lägen. Intro-musiken i ettan är en av mina top-5 ever bästa.

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande en trend som är på god väg. och när det gäller revisions, ja vad händer då när switch är retro och alla "bra" revisions köpts up, så det som finns att tillgå är en gammal?

Finns också exempel på den sidan där på switch där spelen är halva (3-4 kapitel av 6 är spelbara) eller i en collection är bara första spelet med sen är resterande 2 "DLC" fast kanse i form av en update. https://www.doesitplay.org/list?platform=Switch&downloadRequi...
Sen har vi såklart fall där du kan spela igenom halva spelet men det är kanske inkomplett OST och cutscenes saknas. tror det fixats med en revision men vill minnas det var nåt snack om diamond/pearl remakes hade inget intro och fel/beta OST vid släpp.

"If "ifs" and "buts" were candy and nuts, we would all have a Merry Christmas.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

"If "ifs" and "buts" were candy and nuts, we would all have a Merry Christmas.

ja, säg vad du vill, att det blir vanligare sakta men säkert är en statistisk sanning. sakta nog att det inte blivit något "outrage" som med klarspråk ger industrin feedback. ett decenium till så är kassetter bara bärare av ett digitalt certifikat.
Då säger somlige "vi såg det inte komma" medans andra bara skakar huvudet, vad var det vi sa... P:

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+