Permalänk

BIOS Display or Graphic card error

Hej!

Börjar med min dators specs
-MoBo: MSI B350 (med senaste biosuppdatering som ska stödja CPU, dock en beta version)
-CPU AMD Ryzen 7 5800x
-M2 minne
-GPU: NVIDIA GeForce GTX 1660 super

Jag undrar, jag bytte nyss processor till en AMD Ryzen 7 5800x. Allt gick bra och även med bios uppdatering (då jag bytte från en Ryzen 5 1600 som är några år gammal)

Problemet efter ett tag är att får BIOS piip, en lång och 2 korta vilket i namualen betyder Display or Graphic card error.

Detta fick jag i början typ var 10e start och nu får jag det oftare.

Det konstiga är att den bara piper och startar, som vanligt.. och jag jag märker INGENTING i varken prestanda eller fel med grafikkort eller mina skärmar.

Så frågan är, vad kan det vara? Är det något man bör undersöka? Kan något gå sönder av att jag ignorerar det?

Det känns primärt svårt att felsöka när ingenting fel uppstår eftersom datorn startar helt av sigsjälv och inte krånglar mer än att det piper vid uppstart.

Vad tror ni?

Visa signatur

Bygg bara en dator du har råd med, du måste ju köpa spel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostduster:

Hej!

Börjar med min dators specs
-MoBo: MSI B350 (med senaste biosuppdatering som ska stödja CPU, dock en beta version)
-CPU AMD Ryzen 7 5800x
-M2 minne
-GPU: NVIDIA GeForce GTX 1660 super

Jag undrar, jag bytte nyss processor till en AMD Ryzen 7 5800x. Allt gick bra och även med bios uppdatering (då jag bytte från en Ryzen 5 1600 som är några år gammal)

Problemet efter ett tag är att får BIOS piip, en lång och 2 korta vilket i namualen betyder Display or Graphic card error.

Detta fick jag i början typ var 10e start och nu får jag det oftare.

Det konstiga är att den bara piper och startar, som vanligt.. och jag jag märker INGENTING i varken prestanda eller fel med grafikkort eller mina skärmar.

Så frågan är, vad kan det vara? Är det något man bör undersöka? Kan något gå sönder av att jag ignorerar det?

Det känns primärt svårt att felsöka när ingenting fel uppstår eftersom datorn startar helt av sigsjälv och inte krånglar mer än att det piper vid uppstart.

Vad tror ni?

Ingen av CPU:erna har väl inbyggd grafik, men då du uppdaterat BIOS så skulle nog min första gissning vara att se över om det kan finnas några inställningar (i BIOS) för integrerad grafik som kan ställa till det?

(tillägg: alltså att integrerad grafik är aktiverad i BIOS och sedan ger den ett felmeddelande eftersom CPU:n inte stöder det?)

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av haijen:

Ingen av CPU:erna har väl inbyggd grafik, men då du uppdaterat BIOS så skulle nog min första gissning vara att se över om det kan finnas några inställningar (i BIOS) för integrerad grafik som kan ställa till det?

(tillägg: alltså att integrerad grafik är aktiverad i BIOS och sedan ger den ett felmeddelande eftersom CPU:n inte stöder det?)

Ja det är ju möjligt. Vet inte vad det kan vara för inställning men jag utgår från att när man uppdaterar bios så återgår den factory settings. Har inte ändrat något förut heller. Men jag ska undersöka det!

Märkligt dock att det inte skedde helatiden från början och nu är det oftare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du har ett grafikkort med dubbla VBIOS kan du testa om det gör någon skillnad att byta.

Vid uppdatering av BIOS kan den också ha växlat till UEFI-läge som standard, men då skulle du inte kunnat boota om du installerat Windows i legacy-läge.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av haijen:

Jag har något i BIOS som heter VGA detection som är i auto läge. Beskrivningen är: To detect if any discrete VGA card or CPU integrated graphics unit could be found in the system.

Är det denna man kanske ska ändra? Man kan välja auto eller ignore.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostduster:

Jag har något i BIOS som heter VGA detection som är i auto läge. Beskrivningen är: To detect if any discrete VGA card or CPU integrated graphics unit could be found in the system.

Är det denna man kanske ska ändra? Man kan välja auto eller ignore.

Jag hade i alla fall provat. Innan kan du ju kolla upp hur du nollställer BIOS, ifall det skulle behövas...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av haijen:

Jag hade i alla fall provat. Innan kan du ju kolla upp hur du nollställer BIOS, ifall det skulle behövas...

Jag får ta och kolla uppdet och testa sedan. Sitter med ett ex. arbete just nu så hade vart förargligt att sabba något just nu, tar inga risker! Jag återkommer när jag testat !

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostduster:

Jag får ta och kolla uppdet och testa sedan. Sitter med ett ex. arbete just nu så hade vart förargligt att sabba något just nu, tar inga risker! Jag återkommer när jag testat !

Backup, backup, backup

Visa signatur

Permalänk

Jag har glömt uppdatera tråden, men jag tror mig ha hittat lösningen eller iallafall, error meddelandet har försvunnit. jag har alltid startat datorn först och i uppstarten startat mina skärmar (stänger av dem helt på natten). Men jag märkte att om skärmarna är på, eller i viloläge, då får jag inte errorn från BIOS. Datorn startar då normalt. Jag som inte är jättekunnig tycker det är konstigt men det finns säkert en förklaring. Dock gjorde jag inte såhär med förra CPUn och den gnällde inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du kör DP mellan grafikkort och skärm, så kanske nVidia DP firmware update löser dina problem https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om du kör DP mellan grafikkort och skärm, så kanske nVidia DP firmware update löser dina problem https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Det löser nog in TS problem då den firmwareuppdateringen endast gäller gtx 10xx och äldre.

Jag hade själv problem med DP och ett nyligen inhandlat begagnat 1080 ti. Uppdaterade med den firmwareuppdateringen men hjälpte inte mot mina problem. Det som avhjälpte problemet var att inaktivera CSM i bios. Den funktionen borde vara inaktiverat som standard, men kan vara en grej för TS att kolla efter.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Det löser nog in TS problem då den firmwareuppdateringen endast gäller gtx 10xx och äldre.

Jag hade själv problem med DP och ett nyligen inhandlat begagnat 1080 ti. Uppdaterade med den firmwareuppdateringen men hjälpte inte mot mina problem. Det som avhjälpte problemet var att inaktivera CSM i bios. Den funktionen borde vara inaktiverat som standard, men kan vara en grej för TS att kolla efter.

Firmware uppdateringen ska gå att göra även på nVidia 3000 och 4000 serien trots att de inte nämns specifikt på den sida jag länkade, men absolut så kan CSM/legacy bios vara boven i dramat.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34