Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Problem med Bluetooth på B650 Aorus Elite AX V2 när jag ska ansluta Dualsense

Permalänk
Medlem

Problem med Bluetooth på B650 Aorus Elite AX V2 när jag ska ansluta Dualsense

Hej!

Har problem att ansluta Dualsense via BT och jag är nästan säker att det beror på moderkortet.

Först så körde jag med standard drivrutiner i windows och då kom Dualsense inte ens upp på listan.
Installerade sedan drivrutinen från tillverkarens hemsida och då dök Dualsense upp på listan men när den försöker ansluta så står det att Dualsense inte svarar.

Har även provat med TP Link UB500(USB) BT adapter och får samma problem där, alltså att den säger att dualsense inte svarar när man väljer den på listan. Har provat att ansluta Dualsense kontrollen till PS5, Steam deck, telefonen(Pixel 7 Pro) och min jobb PC(med UB500 adaptern som jag nämnde ovan) utan problem.

Har även provat med en annan Dualsense kontroll som fick samma problem. Ansluter jag Dualsense med kabel istället för BT så fungerar det också utan problem.

Har en 8bit do arcade stick som förmodligen har samma problem, men har inte hunnit prova det i någon större utsträckning än.

Tror att jag kör senaste uppdateringen på windows 11 Home på datorn(ny installation från mitten av December) medans jag kör 23H2 Education på jobbdatorn.

Någon som har någon idé?

Moderkort: https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650-AORUS-ELITE-AX-V2#k...

Permalänk
Medlem

Vet du vilken revision av brädan du har? Verkar skilja vilken wifi/bt krets som körs beroende på om det är rev1.0 eller 1.1
B650 AORUS ELITE AX V2 rev. 1.0 - Realtek Semiconductor Corp. RTL8852CE
B650 AORUS ELITE AX V2 rev. 1.1 - Intel® Corporation AX210NGW
Det gör det lätttare att söka, har för mig realtek kretsarna varit struligare med just sony grejer ett tag, de nämnde saker om det i senaste psvr2 updateringarna för kontrollerna att de förbättrat för realtek kretsar. Så möjligt det strulat på dualsense med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | PSVR2 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vet du vilken revision av brädan du har? Verkar skilja vilken wifi/bt krets som körs beroende på om det är rev1.0 eller 1.1
Det gör det lätttare att söka, har för mig realtek kretsarna varit struligare med just sony grejer ett tag, de nämnde saker om det i senaste psvr2 updateringarna för kontrollerna att de förbättrat för realtek kretsar. Så möjligt det strulat på dualsense med.

RTL8852 är jag rätt säker på. Den är i alla fall installerad utan konflikt.
Kör drivrutinen från Gigabytes hemsida för moderkortet: https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650-AORUS-ELITE-AX-V2/s...

Konstigt bara att UB500 inte heller fungerar, när exakt samma sticka fungerar på ett annat system :/

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men har du anslutit antennen (samma som för WiFi)? Utan antenn brukar man kunna se andra enheter men signalen är för dålig dör att göra så mycket mer än så.

Det faktum att du får samma problem med din USB-sticka är ju dock något som talar emot att det skulle vara enbart dålig signal.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kanske en dum fråga, men har du anslutit antennen (samma som för WiFi)? Utan antenn brukar man kunna se andra enheter men signalen är för dålig dör att göra så mycket mer än så.

Det faktum att du får samma problem med din USB-sticka är ju dock något som talar emot att det skulle vara enbart dålig signal.

Jag har anslutit antennen. Får god signal på Wifi och jag satte i båda kablarna samtidigt så de bör sitta rätt. Kan prova att lossa och sätta i igen såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag har anslutit antennen. Får god signal på Wifi och jag satte i båda kablarna samtidigt så de bör sitta rätt. Kan prova att lossa och sätta i igen såklart.

Misstänkte att du redan gjort det men vill bara dubbelkolla. Hade själv inte tänkt på det innan jag fick för mig att faktiskt försöka använda bluetooth på mitt förra moderkort. Kör aldrig WiFi på stationära datorer så hade aldrig en tanke på att koppla antennen, även om jag ju egentligen visste att Bluetooth tillhandahålls av samma chipp som WiFi i de allra flesta fall.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Misstänkte att du redan gjort det men vill bara dubbelkolla. Hade själv inte tänkt på det innan jag fick för mig att faktiskt försöka använda bluetooth på mitt förra moderkort. Kör aldrig WiFi på stationära datorer så hade aldrig en tanke på att koppla antennen, även om jag ju egentligen visste att Bluetooth tillhandahålls av samma chipp som WiFi i de allra flesta fall.

Det är ingen dum fråga, det var bara någon månad eller två sedan det var en användare här på forumet som hade missat det

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Skrivet av dlq84:

Det är ingen dum fråga, det var bara någon månad eller två sedan det var en användare här på forumet som hade missat det

Har provat att sätta i och ta ur samt att byta plats emellan kablarna, men det ger samma problem.
Har också provat drivrutiner från ett annat moderkort som kör RTL8852CE, men samma där.

Nästa steg blir väl:

Prova med att köra linux från USB sticka.
Prova att koppla ifrån lagringsenheterna och installera windows på någon annan äldre lagringsenhet som jag har liggande.

Tråkigt att behöva installera om datorn och speciellt när man inte vet om det kommer ens hjälpa.
Trådlös anslutning till Dualsense och andra tillbehör är faktiskt en väldigt viktig feature när det kommer till spelande via PC för egen del.

Permalänk
Medlem

Det fungerar med Ubuntu USB, så det är förmodligen Windows som är problemet. Vet dock inte om det är os 24h2 som är problemet eller bara själva installationen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det fungerar med Ubuntu USB, så det är förmodligen Windows som är problemet. Vet dock inte om det är os 24h2 som är problemet eller bara själva installationen....

Har du kollat om din handkontroll behöver en uppdatering? Något som är lätt att glömma men som kan göra underverk för just sådana här problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Har du kollat om din handkontroll behöver en uppdatering? Något som är lätt att glömma men som kan göra underverk för just sådana här problem.

Det är senaste och jag har provat med 2 olika dualsense. Den fungerar som sagt till flera andra datorer/enheter samt i ubuntu på samma dator, så det bör vara ett windows problem.

Permalänk
Medlem

Det var Windows som var problemet.

Körde "Åtgärda problem med Window Update": "Installera om nu" som ligger under Inställningar->System->Återställning.

Efter det så fungerade både 8Bit do Arcade stick och Dualsense utan problem.
Med den lösningen så behövde jag inte heller installera om Windows, det vart en viss typ reparation.

Googlade ganska mycket, men ingen föreslog att den lösningen kunde fixa problem med bluetooth.
Lite tråkigt bara att inte veta exakt vad problemet berodde på utan bara hur man löser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Guld svar, tack!

Jag hade 1.0 så det var Realtek jag behövde. Laddade ner på deras hemsidan och voila!