JAG blockeras - "Identitets tjuv" - inloggning - ny dator ! ???

Permalänk
Medlem

JAG blockeras - "Identitets tjuv" - inloggning - ny dator ! ???

Hur gör man om man vill använda flera olika datorer, eller ännu en... ny dator samtidigt... som den gamla, på SAMMA konto Googel - Microsoft?

Jag kan inte göra det, för jag blockeras omedelbart... och min ursprunglig dator där kontor registrerades, bombas med röda varningsmeddelanden att min identitet stulits.

Och jag blir uppmanad att använda min "reserv adress" för att bekräfta att jag är jag - VILKET jag inte kan göra, då den back upen jag registrerade då, har lagts ner... den finns inte mer, och hur jag löser det har jag ingen aning om.

Jag tycker min inloggning bara skulle accepteras oavsett... från vilken dator det är - jag trodde att det var därför du hade dessa "lösenord" men nu ser de ju ut att i praktiken vara värdelösa... om du automatiskt blir betraktad som tjuv.
Om du använder din egen identitet.

Jag har försökt registrera ett nytt konto - ett till alltså - utan att avsluta det gamla - men nekas... eftersom den "adress" jag uppger redan är "upptagen".

Permalänk
Medlem

Väldigt rörigt skrivet.
Det fungerar alldeles utmärkt med flera datorer.
Men vi börjar med dessa frågorna:
Är det på Google eller Windows du har problem, eller båda?

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Båda, men jag har bara gjort flera... försök på Googel.
Vågar inte krångla med det andra.

Det står så här, när man frågar om det

"Kan man ha ett Google-konto på två enheter?
Bara för dig. Med ett Google-konto anpassas alla tjänster du använder. Det är bara att logga in på ditt konto på valfri enhet om du vill komma åt dina inställningar eller sekretess- och anpassningsalternativ. Du kan alltid nå din data och dina inställningar med ett enda klick."

Ja det låter ju enkelt, men för mig är det tvärstopp.

Permalänk
Keeper of Traditions

Loggar man in på ny plats/dator brukar väl 2FA triggas, vilket självklart är väldigt bra, men det gäller ju att man faktiskt har ordning på sitt konto och dess inställda 2FA-metod.

Hur ska Google kunna hålla koll på att det är du som loggar in, och inte någon som bara fått tag på ditt lösenord?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP8200:

Båda, men jag har bara gjort flera... försök på Googel.
Vågar inte krångla med det andra.

Det står så här, när man frågar om det

"Kan man ha ett Google-konto på två enheter?
Bara för dig. Med ett Google-konto anpassas alla tjänster du använder. Det är bara att logga in på ditt konto på valfri enhet om du vill komma åt dina inställningar eller sekretess- och anpassningsalternativ. Du kan alltid nå din data och dina inställningar med ett enda klick."

Ja det låter ju enkelt, men för mig är det tvärstopp.

Vad säger supporten när du pratar med dem?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Låter som nåt mer har hänt än att du bara försökt logga in på fler än 1 enhet. jag har inloggad på google med 6-7 stycken enheter och har aldrig haft dessa problem. Visst uppmärksammas man att man har loggat in på en ny enhet, men det blir ingen "blockering" som du pratar om.

Har du samtidigt skrivit in fel lösenord o.s.v?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Loggar man in på ny plats/dator brukar väl 2FA triggas, vilket självklart är väldigt bra, men det gäller ju att man faktiskt har ordning på sitt konto och dess inställda 2FA-metod.

Hur ska Google kunna hålla koll på att det är du som loggar in, och inte någon som bara fått tag på ditt lösenord?

Tja...
Men om en riktig identifiering inte godkänns, vad är det då för vitts med den?
Det går ju inte att förutsätt... att den som gör rätt, är en tjuv, jag förstår inte hur man tänkt sig att det ska fungera?

Förresten, jag är så okunnig att jag aldrig... hört talas om 2FA, ingen aning om vad det är...
Och "metod" på kontot?
Vet inte vad det är heller...

Permalänk
Medlem

Uh använder du rätt lösenord? Har du två-faktorsautentisering? Lägger du till enheten som betrodd? Är det alltid samma enheter du använder eller byter du eg. hårdvara eller webbläsare så att det inte känner igen att det är samma? Olika platser/vpn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Vad säger supporten när du pratar med dem?

Har inte lyckats finna någon "support" kommer bara till en sida med färdiga frågor och svar där det inte står ett ord om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP8200:

Tja...
Det går ju inte att förutsätt... att den som gör rätt, är en tjuv, jag förstår inte hur man tänkt sig att det ska fungera?

Förresten, jag är så okunnig att jag aldrig... hört talas om 2FA, ingen aning om vad det är...
Och "metod" på kontot?

2FA är att man behöver godkänna via något annat säkert/litat för att logga in. Exempelvis genom en annan mejladress eller via en app på telefonen. Så att om någon listar ut ditt lösenord så kan de ändå inte logga in utan din godkänning.

Titta på dina säkerhetsinställningar under vardera konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP8200:

Har inte lyckats finna någon "support" kommer bara till en sida med färdiga frågor och svar där det inte står ett ord om detta.

Är du helt säker på att du är inne på rätt sida? Alltså riktiga google och inte scamsite som plockar dina användaruppgifter?

Vad kör du för webbläsare och version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Låter som nåt mer har hänt än att du bara försökt logga in på fler än 1 enhet. jag har inloggad på google med 6-7 stycken enheter och har aldrig haft dessa problem. Visst uppmärksammas man att man har loggat in på en ny enhet, men det blir ingen "blockering" som du pratar om.

Har du samtidigt skrivit in fel lösenord o.s.v?

Inte vad jag minns... nu, men det var ett år sedan... senaste försöket så 100 % säker om jag lyckades trycka fel på en knapp, första gången kan jag ju inte var nu, men jag tror inte det, då borde väl inloggningen bara ha misslyckats inte triggat varningen att någon stulit min identitet.

Jag slarvar i bland med inloggningen på datorn, men det är ju bara göra om, aldrig något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Uh använder du rätt lösenord? Har du två-faktorsautentisering? Lägger du till enheten som betrodd? Är det alltid samma enheter du använder eller byter du eg. hårdvara eller webbläsare så att det inte känner igen att det är samma? Olika platser/vpn?

Ja så vitt jag minns var det rätt lösenord, tror jag.
I övrigt, samma enheter, nej det är just nu tre olika datorer.
Men de har samma program och webbläsare, och hårdvaran... jag vet inte, nej det är ju olika datorer med olika innehåll, en är från 2011, en 2014 och en 2020, så de borde ju vara ganska olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Samma här. Aldrig ens sett någon blockering hos Google. Är också inloggad på många enheter samtidigt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP8200:

Ja så vitt jag minns var det rätt lösenord, tror jag.
I övrigt, samma enheter, nej det är just nu tre olika datorer.
Men de har samma program och webbläsare, och hårdvaran... jag vet inte, nej det är ju olika datorer med olika innehåll, en är från 2011, en 2014 och en 2020, så de borde ju vara ganska olika.

Men du har någon enhet där du kan logga in? Gå in där och byt lösenord så att du är säker på att du använder rätt/senaste (eg. Google tillåter inloggning men tidigare lösenord på en betrodd enhet ifall man bekräftar med 2fa) och sen när du loggar in i de andra datorerna klicka på "kom ihåg den här enheten" eller vad det heter.

Men olika enheter/webbläsare menade jag ifall du hela tiden bytte, alltså inte mellan bara eg. de 3-4 du använder. Det blir även samma sak ifall du rensar alla cookies och sparad data på webbläsaren, eller tar bort betrodd enhet från kontots inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

2FA är att man behöver godkänna via något annat säkert/litat för att logga in. Exempelvis genom en annan mejladress eller via en app på telefonen. Så att om någon listar ut ditt lösenord så kan de ändå inte logga in utan din godkänning.

Titta på dina säkerhetsinställningar under vardera konto.

A...
Jag förstår...
JA där har vi problemet...

Jo, det är så, att jag har INGET...

Jag hade en e-mailadress när jag registrerade, men sedan har den lagts ner, stället där jag hade den lan ner verksamheten, så nu har jag ingen möjlighet att bekräfta...

Jag har försökt se om jag kan lägga in en ny, som ersättning, men inte lyckats förstå hur jag ska göra, och då inte vågat försöka, då min okunskap kanske kan göra att jag förstör alltsammans...

Informationen om hur man ska göra är väldigt dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Men du har någon enhet där du kan logga in? Gå in där och byt lösenord så att du är säker på att du använder rätt/senaste (eg. Google tillåter inloggning men tidigare lösenord på en betrodd enhet ifall man bekräftar med 2fa) och sen när du loggar in i de andra datorerna klicka på "kom ihåg den här enheten" eller vad det heter.

Men olika enheter/webbläsare menade jag ifall du hela tiden bytte, alltså inte mellan bara eg. de 3-4 du använder. Det blir även samma sak ifall du rensar alla cookies och sparad data på webbläsaren, eller tar bort betrodd enhet från kontots inställningar.

Jag har gjort det och jag har säkert lösenordet, nu, men uppriktigt sagt har jag inte vågat försöka igen...
Får väl göra det och se...
Men bekräfta med 2fa på ett annat sätt, kan jag inte, då jag saknar den möjligheten - DET är därför jag är rädd att försöka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Är du helt säker på att du är inne på rätt sida? Alltså riktiga google och inte scamsite som plockar dina användaruppgifter?

Vad kör du för webbläsare och version?

Chrome och senaste version, antar jag, den uppdateras ju hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP8200:

Hur gör man om man vill använda flera olika datorer, eller ännu en... ny dator samtidigt... som den gamla, på SAMMA konto Googel - Microsoft?

Jag kan inte göra det, för jag blockeras omedelbart... och min ursprunglig dator där kontor registrerades, bombas med röda varningsmeddelanden att min identitet stulits.

Och jag blir uppmanad att använda min "reserv adress" för att bekräfta att jag är jag - VILKET jag inte kan göra, då den back upen jag registrerade då, har lagts ner... den finns inte mer, och hur jag löser det har jag ingen aning om.

Jag tycker min inloggning bara skulle accepteras oavsett... från vilken dator det är - jag trodde att det var därför du hade dessa "lösenord" men nu ser de ju ut att i praktiken vara värdelösa... om du automatiskt blir betraktad som tjuv.
Om du använder din egen identitet.

Jag har försökt registrera ett nytt konto - ett till alltså - utan att avsluta det gamla - men nekas... eftersom den "adress" jag uppger redan är "upptagen".

Skrivet av HP8200:

Tja...

Och "metod" på kontot?

Grundproblemet bakom varför i vissa lägen bara användarnamn+lösen inte räcker i alla lägen är ganska enkel:

Den stora massan har tydligt demonstrerat att de som grupp inte klarar av att hantera den lösningen.
Det klagas kontinuerligt och högljutt från tusentals användare varje dag att "mitt Google är hackat, deras säkerhet suuuuuuger" (där problemet i praktiken var att kalle374865@gmail.com använt samma lösenord, monkey123, överallt och att denna användarnamn/lösen-kombination nu ligger med i alla listor som existerar).

Svaret från jättarna är då att pusha på hårt för att övertyga användarna att koppla på 2FA-lösningar, och om man inte har 2FA då t.ex. tvinga andra extrasteg (som går att genomföra utifrån befintlig kontoinformation) när användaren gör något "avvikande".

Jag tror din tråd handlar om det sista, du har plötsligt lagt till en ny enhet, har än idag fortfarande inte 2FA, och de kräver därför att du bekräftar att du är du via din kopplade recovery-email.
I ditt fall har den adressen vad jag förstår inte uppdaterats trots att den blivit ogiltig, varför det nu finns ett verkligt problem.

Finns det några andra alternativ du själv kan välja? Fungerar kontot fortfarande på andra enheter?

Annars är det väl i princip att försöka få tag på "kundtjänst", men det är ju ett begrepp som knappt existerar vad gäller jättar som Google, Facebook, m.fl., m.fl.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Samma här. Aldrig ens sett någon blockering hos Google. Är också inloggad på många enheter samtidigt

Det är ju mycket troligt...
Det är därför jag inte hittar något om det här, ingen har råkat ut för det förut.

Slår vad om... att min totala ovana att göra sådant här, har fått mig att lyckas med konsten göra något helt fel, som jag inte hade en aning om att jag gjorde.
Och som ingen annan är dum nog att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP8200:

Nu utgår jag ifrån att du använder google som sökmotor.
Sök på frasen : "Google support mail" -> Klicka sen på : "Gmail Help" -> scrolla i listan och klicka på "Contact Us", klicka på den blå knappen märkt "Contact Us" vilket kommer leda dig till ett formulär.

Jag har varit i kontakt med Googles supportteam några gånger genom att vara lugn och sansad och leta mig fram till rätt kontaktsätt men ja, det är kanske inte alltid enkelt att finna rätt väg, tyvärr.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Nu utgår jag ifrån att du använder google som sökmotor.
Sök på frasen : "Google support mail" -> Klicka sen på : "Gmail Help" -> scrolla i listan och klicka på "Contact Us", klicka på den blå knappen märkt "Contact Us" vilket kommer leda dig till ett formulär.

Jag har varit i kontakt med Googles supportteam några gånger genom att vara lugn och sansad och leta mig fram till rätt kontaktsätt men ja, det är kanske inte alltid enkelt att finna rätt väg, tyvärr.

Tack! Jag ska försöka göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Grundproblemet bakom varför i vissa lägen bara användarnamn+lösen inte räcker i alla lägen är ganska enkel:

Den stora massan har tydligt demonstrerat att de som grupp inte klarar av att hantera den lösningen.
Det klagas kontinuerligt och högljutt från tusentals användare varje dag att "mitt Google är hackat, deras säkerhet suuuuuuger" (där problemet i praktiken var att kalle374865@gmail.com använt samma lösenord, monkey123, överallt och att denna användarnamn/lösen-kombination nu ligger med i alla listor som existerar).

Svaret från jättarna är då att pusha på hårt för att övertyga användarna att koppla på 2FA-lösningar, och om man inte har 2FA då t.ex. tvinga andra extrasteg (som går att genomföra utifrån befintlig kontoinformation) när användaren gör något "avvikande".

Jag tror din tråd handlar om det sista, du har plötsligt lagt till en ny enhet, har än idag fortfarande inte 2FA, och de kräver därför att du bekräftar att du är du via din kopplade recovery-email.
I ditt fall har den adressen vad jag förstår inte uppdaterats trots att den blivit ogiltig, varför det nu finns ett verkligt problem.

Finns det några andra alternativ du själv kan välja? Fungerar kontot fortfarande på andra enheter?

Annars är det väl i princip att försöka få tag på "kundtjänst", men det är ju ett begrepp som knappt existerar vad gäller jättar som Google, Facebook, m.fl., m.fl.

JA...
Just så är det...
Skulle jag tro...

Jag får helt enkelt se om jag kan lösa de problemen.

Men just "kundtjänst" nej...

Lägga in ett nytt e-mailkonto istället för det gamla t.ex. det ser... ut... som om det skulle gå bra.
Problemet är att jag inget nytt kan hitta, alla jag försökt med har haft villkor jag inte kan uppfylla.
Har bara Gmail och DET går ju inte att använda.

Och telefonen mobil, jovisst då lämnas numret ut till hela universum att skicka reklam till, nej.

- Dessutom kom jag just nu på något komiskt... Jag har ingen... aning... om vad som är ett "Microsoftkonto" och vad som är lösenordet till det, jag slår in ett lösenord när jag ska öppna datorn, MEN inte vet jag... om det är lösenordet för kontot - ELLER lösenordet bara för datorn?
Jag vet faktiskt inget... om Microsoft kontot, alls... hur det fungerar eller villkor eller något... när jag tänker efter.

Jag har läst lite om det nu, och begriper inte... ett... ord... av rappakaljan de bluddrar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP8200:

Och telefonen mobil, jovisst då lämnas numret ut till hela universum att skicka reklam till, nej.

Vad menar du? Jag har mitt telefonnummer hos Google och jag får då ingen reklam från Google.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP8200:

Vad menar du med att du blir bombad med röda varningsmeddelanden om att din identitet har stulits??

Ta ett foto med mobilen och lägg upp.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad menar du med att du blir bombad med röda varningsmeddelanden om att din identitet har stulits??

Ta ett foto med mobilen och lägg upp.

Det hände för ett år sedan och jag tänker nog inte upprepa samma misstag.
Men problemet är kanske löst, då jag nog vet vad jag ska göra nu.
Så det finns ingen orsak att gå vidare, just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad menar du? Jag har mitt telefonnummer hos Google och jag får då ingen reklam från Google.

Tja DET vet jag inget om...
Men jag litar uppriktigt sagt inte på globala företag, bara skäck fantasier från min sida.
Inget att fästa sig vid.
Men det är ett övergånget problem, då det ser ut som jag nu lyckats lösa e-mail problemet, så telefonen behövs inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP8200:

Jag har läst lite om det nu, och begriper inte... ett... ord... av rappakaljan de bluddrar om.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

Bara ett förtydligande
2FA betyder Two Factor Authentication, tvåfaktorautentisering.
Alltså att du har en andra autentiseringsmetod som en app, fingeravtryck, ansiktsigenkänning eller något annat som visar att det är du som försöker logga in.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP8200:

Tja DET vet jag inget om...
Men jag litar uppriktigt sagt inte på globala företag, bara skäck fantasier från min sida.
Inget att fästa sig vid.
Men det är ett övergånget problem, då det ser ut som jag nu lyckats lösa e-mail problemet, så telefonen behövs inte.

Samtidigt använder du t.ex. en dator & mobil som du (antagligen) lagrar massa personlig information på? Men gränsen går vid att dela telefonnumret (som antagligen går att få tag via hitta eller 100 andra siter)?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA