Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Svenska Truecaller blir mer kompetent på Iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Kom igen böyz, finns det verkligen inget bättre att skriva om än truecaller (wtf?!)

Känns som det är gnäll på varje nyhetspost sista tiden om att X ämne inte hör hemma på Swec 🤣

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Kom igen böyz, finns det verkligen inget bättre att skriva om än truecaller (wtf?!)

Tycker det är bra med dessa artiklar. Nu kommer jag testa truecaller.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc 5080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Och vad är det för fel att skriva om det på Sweclockers?

Jäkla gnäll ifrån folk alltså lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

39kr/månaden för att få det bekräftat att alla samtal är försäljare eller spam
Man svarar ju ändå inte på okända nummer

Jaså? Jag svarar på alla okända nummer, myndigheter, vård etc allt är okända nummer, som du dessutom inte kan ringa upp igen heller eller ens söka upp vad det är i efterhand oftast.

Finns ingen anledning att inte svara, säljare är kanske 1/50 okända samtal jag svarat på så vet inte varför man inte ska svara.

Kanske om man anmäler sitt nummer på alla sidor och tävlingar som finns och inte är med i NIX kanske man blir spammad vad vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jaså? Jag svarar på alla okända nummer, myndigheter, vård etc allt är okända nummer, som du dessutom inte kan ringa upp igen heller eller ens söka upp vad det är i efterhand oftast.

Finns ingen anledning att inte svara, säljare är kanske 1/50 okända samtal jag svarat på så vet inte varför man inte ska svara.

Kanske om man anmäler sitt nummer på alla sidor och tävlingar som finns och inte är med i NIX kanske man blir spammad vad vet jag

99% av alla samtal jag får som inte är i min katalog är spam/försäljning, 079xxx eller andra konstiga nummer lär man sig att känna igen. 0920, dvs riktnummer Luleå där jag bor svarar man på, eller om numret är DOLT för då är det ofta också vårdinrättningar. Har aldrig varit med om att något viktigt missas för att man inte svarat i telefon på ett okänt mobilnummer.

Är det viktigt så kommer informationen på andra vägar än bara ett samtal från något random mobilnummer en enda gång.

Permalänk
Medlem

Gick ju lite teorier förut om att Truecaller sålde användarnas telefonnummer men som dom nekat till. Jag som person signar aldrig upp på gratistävlingar m.m och har aldrig problem med försäljare, tiden jag använde den så fick jag repetivt erbjudanden om omega 3 kapslar, rakblad och massa annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

99% av alla samtal jag får som inte är i min katalog är spam/försäljning, 079xxx eller andra konstiga nummer lär man sig att känna igen. 0920, dvs riktnummer Luleå där jag bor svarar man på, eller om numret är DOLT för då är det ofta också vårdinrättningar. Har aldrig varit med om att något viktigt missas för att man inte svarat i telefon på ett okänt mobilnummer.

Är det viktigt så kommer informationen på andra vägar än bara ett samtal från något random mobilnummer en enda gång.

Låter bra för dig Här ringer vårdinrättningar aldrig dolt nummer utan olika synliga nummer (tror inte jag fått samtal med dolt nummer senaste åren ens).
Får i princip aldrig försäljningssamtal som sagt då jag är med i NIX och inte ger ut mitt nummer till olika tävlingar på facebook

Så för min del så svarar jag på alla samtal för det finns helt enkelt absolut ingen anledning att inte göra det.

Permalänk

Om någon ringer så svarar jag aldrig med mitt namn utan bara hallå, för jag vill inte bekräfta att dom nått mig som person. Då brukar dom fråga om dom pratar med mitt namn och då istället för att svara så frågar jag ’vem pratar jag med?’ oftast kastar dom på luren då, skulle dom svara med ett namn så är det ändå jag som har bollen och frågar igen vilket företag ringer du ifrån skulle dom svara så har jag fler frågor tills dom lägger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Låter bra för dig Här ringer vårdinrättningar aldrig dolt nummer utan olika synliga nummer (tror inte jag fått samtal med dolt nummer senaste åren ens).
Får i princip aldrig försäljningssamtal som sagt då jag är med i NIX och inte ger ut mitt nummer till olika tävlingar på facebook

Så för min del så svarar jag på alla samtal för det finns helt enkelt absolut ingen anledning att inte göra det.

Tur för dig. Jag har mitt nummer i NIX. Trots det är i princip 90% av alla samtal jag får säljrelaterade. Jag har i princip slutat svara i telefon förutom på dagtid då jag vet att barnen är i skolan (även då är det 90% säljare). Tyvärr har ju detta sinnessjuka säljringandet lett till att många slutat att svara i telefon. I synnerhet bland yngre hör jag från mina ungdomliga kollegor. Ingen av dem svarar i telefon på okända nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Haha håller med. Svarar inte på oväntade okända nummer..
Jag har endast jobbtelefon och INGEN på vårt företag ringer först om det är något jobbrelaterat. Mail/team/slack är i princip det enda som används. I vissa fall får man ett teams/slack samtal på telefonen och då ser man ju att det är jobbrelaterat.
Så ringer någon när man inte väntar på ett samtal så är det i 99% av fallen försäljare och/eller scam.

Dessutom: även om det handlar om en tjänst/produkt som jag skulle vara intresserad av; inte fn vill jag höra om/beställa den via telefon.

Det jag efterlyser är en möjlighet att blockera nummer baserat på landskod.
T.ex. får jag ibland samtal från Belgien (vårt företag är inte aktivt i Belgien) som jag antar är spam. Hade varit trevligt om samtal från Belgien helt enkelt inte kopplades fram - så telefonen nekar dem direkt. Möjlighet att lägga in undantag borde vara möjligt.

Instämmer, eller åtminstone utländska samtal generellt. Jag har absolut noll anledning att svara på samtal från utlandet. Ingen utomlands har nån anledning att kontakta mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fissure:

Skriv era egna artiklar istället då

Permalänk
Medlem

Nackdelen med truecaller är den data som man sprider är av välidg låg kvalité. Så det påstår något helt annan om den som ringer än vad det verkligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Truecaller har idag runt 2,6 miljoner prenumeranter runt om i världen. Tjänsten fungerar i många länder men är populärast i Indien.

<Uppladdad bildlänk>

Förstår inte vad som är ironiskt med att indier använder Truecaller.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Förstår inte vad som är ironiskt med att indier använder Truecaller.

Ok, kämpa!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ok, kämpa!

Det hade varit ironiskt om indiska bedragare använde Truecaller.
Att indier använder det i regel är föga förvånande.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Hahah fantastisk sida. Hur har jag kunnat undgå den i alla dessa år

Permalänk
Medlem

Körde med TrueCaller när de va nytt, för det fanns få bra alternativ. Sedan gick appen full bloat+ads+snudd på trojan, så den togs bort. Inte blickat tillbaka en sekund efter det. Den laddar upp hela din adressbok till deras server och du kan inte ta bort den kopian. Det är så de delvis skapar sin databas över alla nummer.

Istället så finns ett bättre system idag för att se vem som ringt dig. Swisha 1kr till numret som ringt. Avbryt swishen. Du ser fulla namnet i bekräftelsen. Googla på namnet + linkedin = du ser företaget. Funkar för mig i 9/10 fall. Och det kostar inte något.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Körde med TrueCaller när de va nytt, för det fanns få bra alternativ. Sedan gick appen full bloat+ads+snudd på trojan, så den togs bort. Inte blickat tillbaka en sekund efter det. Den laddar upp hela din adressbok till deras server och du kan inte ta bort den kopian. Det är så de delvis skapar sin databas över alla nummer.

Istället så finns ett bättre system idag för att se vem som ringt dig. Swisha 1kr till numret som ringt. Avbryt swishen. Du ser fulla namnet i bekräftelsen. Googla på namnet + linkedin = du ser företaget. Funkar för mig i 9/10 fall. Och det kostar inte något.

Helt enig. Senast jag testade Truecallern var känslan mer "vad fan är det här för virus" än nått som gagnade mig.... Det är tydligen enormt stort i Indien dock.

Swish genvägen är grym. Inget konto länkat = anta att det är scam/telemarketing

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Swish genvägen är grym. Inget konto länkat = anta att det är scam/telemarketing

Ett av mina nummer är inte kopplat till Swish, då jag bara kan ha 1 nummer kopplat till Swish hos Länsförsäkringar. Jag har 2 nummer totalt. Så behöver inte vara scam/telemarketing.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ett av mina nummer är inte kopplat till Swish, då jag bara kan ha 1 nummer kopplat till Swish hos Länsförsäkringar. Jag har 2 nummer totalt. Så behöver inte vara scam/telemarketing.

Och om du då har blockat att man ser att det numret tillhör dig så skulle jag tolka detsom scam

Numret går inte hitta på merinfo, mrkoll, hitta, 180 och är itne kopplat till Swoosh = Stranger danger och block. (Brukar roa mig med att rapportera de numrena som scam till google med. Tihi. Ja jag hatar verkligen nummer som inte går kolla upp)

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Och om du då har blockat att man ser att det numret tillhör dig så skulle jag tolka detsom scam

Numret går inte hitta på merinfo, mrkoll, hitta, 180 och är itne kopplat till Swoosh = Stranger danger och block. (Brukar roa mig med att rapportera de numrena som scam till google med. Tihi. Ja jag hatar verkligen nummer som inte går kolla upp)

Kanske ska påpeka att av de nummer som inte gått att hitta enligt ovan visade sig det vara:

Telefonförsäljning
Scam kring "ventilationsinspektion"
Psykisk ohälsa

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Blockerat nja, numret syns när jag ringer, men finns inte på nummerupplysningen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag är lite oklar på tekniska funktionen här.
Hur bygger man sin databas om man inte kan se nummer som folk skickar in?

Då gäller det ju alltså att man har seedat sin databas med information på förhand? Dvs en match för den personen som får ett inkommande samtal kan ju enbart ske om infot redan finns i databasen?

Om ingen träff sker, så kan ju inte heller app-operatören som sköter tjänsten göra något åt saken eftersom dom inte ser vilket nummer som inte fått nån träff?