Hjälp mig hitta en bättre TV-leverantör än Tele2 till min minnesskadade släkting

Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta en bättre TV-leverantör än Tele2 till min minnesskadade släkting

Min mamma har Tele2 och de skickar en vit puckdongel som ska sitta bak på TV:n i HDMI-porten, och sedan ska hon navigera TV:n med deras vita fjärrkontroll, länk nedan:

https://imgur.com/a/CIyUtk1

Det sista året har hon ringt mig tio gånger för att hennes TV-bild bara visar en natur-wallpaper och meddelandet "Nätverk erhålls ej", och så måste hon ringa Tele2 oxh sitta i support i två timmar så att ee återställer. Två gånger var det deras eget fel då nånting behövde uppdateras eller utrustning bytas ut.

Kan ni rekommendera den bästa TV-tjänsten i Sverige för pensionärer, som har en lättare fjärrkontroll med sifferknappar? Den mest uppskattade av teknofober?

Jag kämpar redan med att hålla igång min mammas datorbehov, jag klarar inte felsöka TV-bullshit från dåliga leverantörer också.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Skaffa en Apple TV.
Alla boxar från de olika leverantörerna är mer mindre skräp.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Är det IP-TV eller hur kommer signalen in?

Om TVn har en CA modul kan det vara en idé, i stället för att ha flera olika boxar. Brukar vara svårt med att byta ingångar, för att hitta rätt HDMI 1, 2, 3 eller vad den nu sitter i.

Sen hade jag köpt en universal fjärr med riktiga knappar för kanalerna. Då slipper hon lära sig att navigera i menyerna.
Typ: fjärr

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IB:

Är det IP-TV eller hur kommer signalen in?

Om TVn har en CA modul kan det vara en idé, i stället för att ha flera olika boxar. Brukar vara svårt med att byta ingångar, för att hitta rätt HDMI 1, 2, 3 eller vad den nu sitter i.

Sen hade jag köpt en universal fjärr med riktiga knappar för kanalerna. Då slipper hon lära sig att navigera i menyerna.
Typ: fjärr

Jag får fundera. Det visade sig att hon hade kommit åt källa-väljaren på ovansidan av TV:n, och flyttat sig bort från EXT6 till en annan källa med myrornas krig. Så det kanske räcker att sätta en bit papper över just den knappen och skriva "rör ej".

Tack för svaren, osäker om Apple TV skulle göra det lättare för min mor, jag är själv rätt skeptisk till alla Apples produkter sedan redan mitten på 90-talet pga en övergripande design-attityd för både hård- och mjukvara som säger "Använd bara denna produkt exakt som VI vill att den ska användas". Inte det smartaste sättet eller med utrymme för improvisation, utan ett godtyckligt och stelt sätt. Som att sätta laddsladdens kontakt (för trådlösa musen) på undersidan.

Visa signatur

MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med min pappa, men då var det Viasat. Nu bor han på ett hem och har bara "frikanalerna" via antennuttag och en fjärr med bara sifferknappar och volym.

Ofta går det stänga av andra ingångar än de man vill ska kunna användas, men det kanske inte funkar om hon trycker på knappar på själva teven.

Jag tror absolut inte att Apple TV skulle hjälpa. Det verkar tyvärr finnas väldigt få bra hjälpmedel för de med minnesproblem.

Permalänk
Medlem

För att motverka input problem kan man se till att HDMI-styrning/Bravia Sync är aktiverad, men är det en äldre/billigare TV kanske det inte finns.
Bäst TV-tjänst är väl Telia med deras Arris box (har det själv med basutbudet) då jag läst att dom skrutit om det..men dom är nog dyrast. Men samma där är det risk för Input problem om hon nu behöver fippla på nån strömbrytare på TVn för att stänga av den "fysiskt".

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Ring Tele2 och säg ditt problem. Och att de behöver /måste skicka en annan box. Eller fråga om en äldre begagnad box skulle kunna fungera?

Min bror var tvungen att ringa Telenor, av annan anledning. Men deras "smarta" box var skräp, så han fick deras äldre (också Arris fyrkantig box) med vanlig kontroll och den är klart bättre. Men det är nu ett år eller två sedan så de kanske inte har kvar den.

När det kommer till Telia så har jag skälv Arris runda box och är nöjd med den.
Men även Telia har gått ifrån den och kör nu även de en sådan "smart" skrp box med en liten kontroll.

Boxsar finns ju begagnade i en uppsjö. Men hur en begagnad fungerar är jag osäker på, om de är låsta på något vis Till exempel 🤔 men det kanske kan vara värt att höra med suporten om , om de skälva inte har en äldre med vanlig kontroll.

Typ. Kanske? Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Aris Vip 4205 digital tv box https://www.blocket.se/annons/sodermanland/aris_vip_4205_digi...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Min mamma har Tele2 och de skickar en vit puckdongel som ska sitta bak på TV:n i HDMI-porten, och sedan ska hon navigera TV:n med deras vita fjärrkontroll, länk nedan:

https://imgur.com/a/CIyUtk1

Det sista året har hon ringt mig tio gånger för att hennes TV-bild bara visar en natur-wallpaper och meddelandet "Nätverk erhålls ej", och så måste hon ringa Tele2 oxh sitta i support i två timmar så att ee återställer. Två gånger var det deras eget fel då nånting behövde uppdateras eller utrustning bytas ut.

Kan ni rekommendera den bästa TV-tjänsten i Sverige för pensionärer, som har en lättare fjärrkontroll med sifferknappar? Den mest uppskattade av teknofober?

Jag kämpar redan med att hålla igång min mammas datorbehov, jag klarar inte felsöka TV-bullshit från dåliga leverantörer också.

Det finns en fjärrkontroll med siffror till puck:en som kanske är lättare för henne?

Mera info här längst ner: https://www.tele2.se/tv/utrustning/tv-hub-mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det finns en fjärrkontroll med siffror till puck:en som kanske är lättare för henne?

<Uppladdad bildlänk>

Mera info här längst ner: https://www.tele2.se/tv/utrustning/tv-hub-mini

Den där fjärren såg ju verkligen ut som en förbättring! Jag fixade problemet igår och TV:n är nu uppkopplad rätt igen. Ska ringa Tele2 och be om en sån fjärr.

Vad som är viktigast är att jag nu kan telefonsupporta henne om hon kommer åt källa-knappen igen, och bara be henne trycka på knapp 3 från höger uppepå TV:n tills hon når EXT6 igrn.

Tack för alla svar allihopa, det värmde mitt hjärta att ni ville hjälpa till, det är en svår tid nu och jag hoppas jag slipper fixa ett vårdhem detta år, hålla det bort så länge det går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Den där fjärren såg ju verkligen ut som en förbättring! Jag fixade problemet igår och TV:n är nu uppkopplad rätt igen. Ska ringa Tele2 och be om en sån fjärr.

Vad som är viktigast är att jag nu kan telefonsupporta henne om hon kommer åt källa-knappen igen, och bara be henne trycka på knapp 3 från höger uppepå TV:n tills hon når EXT6 igrn.

Tack för alla svar allihopa, det värmde mitt hjärta att ni ville hjälpa till, det är en svår tid nu och jag hoppas jag slipper fixa ett vårdhem detta år, hålla det bort så länge det går.

Morsans TV byter automatiskt till puck:en om man trycker på huset knappen sedan så behöver man trycka på TV knappen ( till höger om mikrofonen) för att gå från Android menyn till TV kanalen.

Permalänk
Medlem

Sätt tv:n på att autostarta med rätt source. Om det går. Då löser en omstart av tv:n det problemet. Farfar har samma "box" och ibland så blir wifi inaktiverat. Om det är hans fel eller om det är boxens fel det vet vi inte.