Något olika radiokonfiguration dock, Jämförelse:
BT8 (Wi-Fi 7):
2.4GHz 2x2
5GHz 3x3
6GHz 3x3
XT8 (WiFi 6):
2.4GHz 2x2
5GHz-1 2x2
5GHz-2 4x4
För att veta vilken som presterar bäst måste man antagligen köra dem bredvid varandra med sin egen specifika mätmetod och i sin egen radiomiljö. Eller hitta en recension som gör jämförelsen. Som vanligt kommer begränsningen i mångt och mycket sitta i klienten/klienterna man mäter med.
Dream Machine (WiFi 5)
2.4GHz 2x2 (20/40 MHz)
5 GHz - oklart datablad, antagligen en enda radio som kan köra antingen 4x4 (20/40/80 MHz) eller 2x2 (160 MHz).
Unifi Express (Wifi 6)
2,4GHz 2x2
5 GHz 2x2
Dessa två Unifi-maskinerna tycks inte ha dedikerad radio för backhaul, vilket skulle få konsekvenser om man körde dom som mesh-gateway (jag vet inte om det går eller ej, mesh = trådlös backhaul i detta resonemang).
Om man nu ska välja mellan dessa fyra alternativ (plus dedikerade AP i Unifi-fallet) så tycker jag inte svaret är givet. Hade det varit jag (som inte har några direkta krav på bandbredd) så hade jag tagit det som kostar minst per förväntat driftår och enskild enhet. Då blir problemet att få fram den förväntade livslängden...
Eftersom 2,5 Gbit/s internetuppkopplingar i praktiken inte existerar så kan nog alla alternativen maxa en internetuppkoppling om man mäter från några decimeter från gatewayen, dock praktiskt svårt med Dream Machine, 160 MHz WiFi-5-klienter är ovanliga. Men det intressanta är förstås hur nätverket upplevs under maximal last, vad det nu kan tänkas vara, på de platser där man placerar klienterna, i förhållande till hur man placerar noderna/AP:na.