text och bakgrundsfärg- för lite kontrast

Permalänk
Medlem

text och bakgrundsfärg- för lite kontrast

Förstår att det skall vara modernt färgsnitt, men ergonomiskt är det helt fel. För lite kontrast och skillnad i färg. Ögonen kommer att ta stryk!
Gråsvart text mot ljusgrå/gul/beage bakrund.

Vad sägs om svart text mot vit bakgrund? För tråkigt? Åtminstone titta över färgvalet.
Tror det var Chrome som gjorde denna design i början. Även Micosoft har "moderniserat"

(Sitter med en LG-oled TV vars skärmsläckare auitomatiskt tonar ner ljuset.Oläsligt till slut)

Permalänk
Skrivet av fastcat:

Förstår att det skall vara modernt färgsnitt, men ergonomiskt är det helt fel. För lite kontrast och skillnad i färg. Ögonen kommer att ta stryk!
Gråsvart text mot ljusgrå/gul/beage bakrund.

Vad sägs om svart text mot vit bakgrund? För tråkigt? Åtminstone titta över färgvalet.
Tror det var Chrome som gjorde denna design i början. Även Micosoft har "moderniserat"

(Sitter med en LG-oled TV vars skärmsläckare auitomatiskt tonar ner ljuset.Oläsligt till slut)

Jag får ljusgrå text på mörkgrå bakgrund. Tycker det är rätt lagom.

Vet att de körde vit text när den introducerade mörka sidan men vitt var alderles för bländande för många och jag kan delvis hålla med dem.

Men kolla den mörka sidan tycker kontrasten är bättre där.

Kollade nu och iaf för mig var texten svart både i ljusa och retro läget. Iaf så pass nära att jag troligen inte skulle se skillnad på dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är behagligt med den måttliga kontrasten. Svart på vitt är onödigt kontrastrikt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S