Permalänk
Medlem

Sweclockers högtalarbyggen

Jag har sett många trådar om folk som köper högtalare, men denna tråd är tillägnad folk som bygger sina och förstås till folk som har kommentarer.
Jag själv har - efter en hel massa planerande, räknande och sovande (=P) - kommit så långt att jag har beställt hem delarna som ska användas och ska börja bygga nu i veckan. Jag har och kommer att få hjälp av lite folk som har byggt högtalare förut så det ska nog gå bra
Jag ska bygga ett system som ska användas till musik men främst till film och serietittande (Matt Groening är min gud).
Som vissa av er vet så införskaffade jag en förstärkare för ett tag sedan och det är den som kommer att användas. Någon kanske lade märke till att det var en 6.1 förstärkare (Yamaha RX-V440RDS), men riktigt så många högtalare ska jag inte bygga första gången. Det blir två frontar och en baslåda.
Elementen som ska användas är:
Frontarna:
Bas: 2 st MGR F-1810W
Diskant: MGR DT-4

Baslådan: 2 st Gamma LA-1231

De är inköpta från hifikit.se och ljudia.com. Det kommer att vara portar med 11 cm innerdiamter i alla högtalarna.
Jag kan tyvärr inte ladda upp ritningar för tillfället därför att sidan där jag brukar lägga upp bilder (slaner.com) inte ligger uppe =(. Det kommer antagligen bilder senare.
Jag var till Beijers i måndags och gav de listan med måtten till MDF:et (mm) som skulle sågas upp. Kom tillbaka på onsdag eftermiddag sade de. Idag klockan 17:18 så kommer jag dit och väntar i kö en liten stund och pratar sedan lite med en kille i det lilla vita huset. Får reda på att mina grejjor antagligen står där ute på en vagn. Glad går jag och letar, efter en liten stund så hittar jag en vagn som det mycket tydligt står mitt namn på. (inte på vagnen men en lapp iaf =P) Packar in allt i bilen och åker iväg till det ställe jag ska bygga högtalarna. Plockar in allt och märker direkt att nått inte är som det ska. Efter lite mätande kommer jag fram till att de har kapat totalfel på 10 av delarna och 4 st är lite halvdant gjorda. Varför varför varför? Prao-elev? Nu kommer jag att behöva vänta ännu längre =( Kanske tom tills nästa vecka =(( Imorrn ska jag ta ett ordentligt snack med de där gubbarna. 1165 svenska riksdaler och större delen av det ag fick har jag ingen som helst användning för. *fnys*
Det här är förstås bara första delen av högtalarbygget. Det kommer att bli ett 4.1 system inom en snar framtid (innan nästa år förhoppningsvis).
Hela kalaset har hittills gått på över 6000 kronor, med förstärkare.
Nu så vill jag att alla andra som har byggt högtalare eller planerar också bidrar med sin del =P Bilder är förstårs trevligt

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

Har hittat lite intressanta bilder på nätet, kan ju kolla in dom själv...:

http://w1.401.telia.com/~u40115585/Swecpics/Speakers/

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

nice

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

Har länge tänkt bygga en komplett 5.1 uppsättning, med peerless och vifa-element. Tid och pengar är det dock alltid ont om så det har inte blivit av hittils. Jag byggde dock ett par enkla högtalare nu i sommar (eftersom jag inte orkade släpa med mig mina vanliga när jag flyttade hem till mina föräldrar över sommaren). Jag köpte ett par 6" coaxhögtalare på biltema, mätte upp TS-parametrar på dom och byggde ett par lådor av spånskiva som låg och skräpade. Blev faktiskt riktigt bra ljud med tanke på priset (500kr för paret). Basen börjar rulla av vid 100Hz, men med EQ på förstärkaren går de rakt till c:a 40Hz.

Har tyvärr inga bilder i färdigt skick, men några under byggets gång:

Permalänk
Medlem

Hmm, jo pengar brukar ju vara ett problem...
Det ser trevligt ut, tycker att du ska få tag på en digitalkamera och fota det färdiga resultatet
Jag ringde nu på morgonen och pratade med beijers och de var väldigt trevliga (förutom hon som svarade först och kopplade vidare, hon var skum). De skulle ha allt fixat till klockan 3 idag, så då skulle jag hämta ut det. _Det_ är vad jag kallar service! Gratis också för den delen
Idag så får Nikon Coolpix 5000 komma med och ge er lite ögongodis. Kommer väl mest vara bilder på delarna som ska användas och lite bilder från början av bygget. Vi ses ikväll!

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

Fick du behålla de andra delarna då? I så fall har du ju redig tur.

Ta nu lite bilder under resans gång...
Bättre med för många än att man missar nåt...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Nu har jag slitit en del idag. Först med prov i ellära och sen så med folket på beijers. Kommer dit, snackar med en grabb, får reda på att jag ska snacka med nån i trähallen. Kommer dit och frågar efter han som jag skulle prata med. Han har åkt hem. Jag förklarar då situationen till första bästa arbetare och han visar mig en hög med MDF. Yippie! Ska precis till att bära iväg de när jag kommer på att jag nog borde mäta de så jag slipper gå igenom samma sak igen. Den första jag mäter är fel på 8 mm åt ena hållet *fnys* Kollar resten och de stämmer iaf. Snackar med en kille igen och han går och letar reda på pappret som måtten står på. Då har killen som jag snackade i telefon med skrivit fel. Det står 380 mm ist för 388 mm. Det roliga är att jag exakt kommer ihåg diskussionen. (Har fått höra att jag har väldigt bra minne, men jag kommer oftast bara ihåg skrot) jag: "Tvåhundrasjuttiosex gånger trehundraåttioåtta" Han: "Tvåhundrasjuttiosex gånger trehundraåttioåtta", han måste ha tänkt en sak och skrivit en annan. Jaja, det är ju bara fyra stycken bitar som ska vara botten och taket i lådorna så jag klarar mig väll till imorrn tänkte jag. Han som jag tidigare pratade med menar att det antagligen var jag som sa fel på telefon och isf måste jag betala för de bitarna som jag nu vill ha uppsågade. Jaha, det är ju bara 4 stycken småbitar så det kan inte kosta så mycket. Han plockar fram en miniräknare och får fram att det ska kosta 158 kronor. Inte så mycket kanske men min budget är väldigt stram för tillfället. Han tycker att jag ska prata med han som jag pratade med på telefon från början det första jag gör imorrn bitti så kanske jag kan få de imorrn. Jag tar de bitarna som är rätt och åker iväg, lite sur.
Väll tillbaka så börjar jag såga ur de avfasningar jag ska ha i listerna, men efter att ha sågat allt så märker jag att jag har glömt stämjärnet och kan på så vis inte fortsätta. DOH! Käkar två calzonepiroger och dricker lite SanSão från Ica och lyssnar på lite musik.
Nu är jag hemma och har en del bilder, men kan tyvärr inte visa de för att jag inte har nånstans att lägga upp de =( Alla ställen jag testar så blir det "exceeded bandwith limitations" efter några timmar...
Nån som har en bra idé?

Edit: jag fick inte behålla de andra delarna.

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

Mina byggen:

Subben, 10" fatboy. Låter ok(lite för hög självsvägningsfrekvens). Men elementet va rätt billigt också (500:-).

Satellit, byggd i vinlåda (försärkt förstås). Seaselement för ung. 1000:- i varje. Numera har jag stativ också

Permalänk
Medlem

Fint! Väldigt originellt. Jag satt här med mitt ISDN och laddade den första bilden och undrade vad det var för wierdo som hade byggt in en högtalare i en krukväxt =D

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

Hehe, bilden va för en som ville se krukväxten förut, å så har jag ingen kamera längre

Permalänk
Medlem

Med hjälp av en kompis (Tryatron här på swec, fick låna lite plats på hans dattah) så får ni nu se lite bilder! Kanske inte ser så mycket ut för världen än, men det kommer.
Så här är det tänkt att det ska bli:

I baslådan ska det sitta två sånna här:

Och i frontarna ska det sitta sånna här:

Det kommer även att vara dämpull i lådan. Denna fick jag gratis från ljudia:

Och det ska vara sånna här terminaler på lådorna:

Än så länge så ser det ut såhär.

De sitter inte fast, jag lade de bara sådär för att se om det stämde, vilket det gjorde

Arbetet fortsätter imorgon och mer bilder kommer då också. Håll till godo!

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant med ljdbyggen!

Håller själv på och bygger ihop lite ljud i min bil.
Har tyvärr inga bilder på det hela, men jag har tänkt mig två 12"are, 6,5or och diskanter i hatthyllan.
Basarna ska ha separata basreflexlådor.

Ska försöka fixa bilder på det i morgon, så får jag se vad ni säger!

Och kom ihåg: "ljudbyggare ÄR snyggare!"

Permalänk

öhh, vaad bygger du i för material?,
det var ordentliga reglar du hade i lådan där

Visa signatur

Epox 8rda+ , 2500+ @ 225*11, 80 GB , 512 mb 333, gf4, eheim 1048, swiftech MCW 5000, black ice pro
| Gentoo!

Permalänk
Medlem

Gamma basen, är den en sådan med hölje bak på hela magneten som man lossar med en skruv i mitten? Ska ta en bild på det ena på jobb imorrn, så ska du få se vad jag gjorde med dem istället...
Köpte ett par sådana förra sommaren o blev grymt besviken på djupbasen!
Midbasen var ok, men absolut ingen djupbas i de elementen..
Hoppas det är en annan modell...
MGR elementet ser ju iaf spejsigt ut, hoppas det låter lika coolt!
O just det, lycka till!

Blahhzt: Jäkligt imponerad av högtalarna!

Skitsnyggt ju!
O basen ser fin ut den med...!

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Ge mig en kamera så jag kan fotta lite då

Byggen/toppar:
2x12", horn
2x10", horn
Byggen/subbar
1x18"/typ 5-6" reflexrör
1x15"/sluten låda.

Permalänk
Medlem

Jag ska beställa bashögtalare nu 2st http://www.brl.se/images/large/900ALPHA104.gif
http://www.brl.se/images/large/900ALPHA104_sida.gif
på 200watt vardera, ska sätta dom i slutna baslådor. får väll se om det blir något bra kommer lägga upp bilder när jag börjar!

Visa signatur

Imac 27" 3.1 GHz Intel Core i5 - 4GB 1333 MHz DDR3 - 1Tb - OS X 10.8.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pari
...
Och kom ihåg: "ljudbyggare ÄR snyggare!"
...

Huh? Vad menas?

Laggeman: Nej det tror jag inte. Bilder bilder!
Jovars, de ska låta hyffsat. Det är inte direkt några monsterelement men det ska väll duga till lilla mig i mitt rum på 10 kvm.

Martin_Gottfrids: Jag bygger i MDF, lite liknande spånskiva men mycket mer packat så det behöver inte vara lika tjockt som spånkiva. Hehe, joo. Det ska vara så stabilt som möjligt, det får inte komma i självsvängning för att det ska låta så bra som möjligt.

Bonez: Din jävel! Fan vilka feta grejjor! Du måste få tag på en kamera så att man kan se godheterna
Jag har lite kompisar i e-tuna, man kanske ska komma och hälsa på nån gång?

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Hedersmedlem

Om ni vill göra ett riktigt bra högtalare så har hififorum.nu DIY del med många gömda förmågor knåpat ihop HFLP-1. Ska tydligen vara en riktigt bra och billig stativare.

http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/artikel.html

Permalänk
Medlem

2 sidor med mitt basbygge till bilen.

http://chris.d2g.com/gallery/assman

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem

Ett par goda lådor med 15" basar.

Delar vid 2500Hz så det är ju inga hifigrejer direkt.
Basarna är ett par Macaudio mv3850 eller så var det kanske mv3840.... kommer inte ihåg.. 1495:- /st (basarna) för ett par år sedan..

spelar skiten ur det mesta jag har hört..

Permalänk
Medlem

En fråga från en hi-fi über noob.

Jag har två gamla hemmabyggda högtalare här som jag inte vet kommer ifrån. Men iaf så är högtalarelementen sprängda. Och jag undrar om det svårt att ersätta högtalarelement bara så där i en låda?

Såg mina polare gjorde en högtalare i tekniken de hade en sjujävla massa latmaskar och formeler som de byggde högtalaren utifrån högtalarelementet.

btw, Denna högtalaren skulle vara najs att ha:

(Den finns inte på riktigt (tror jag) pga den är helt gjord i CAD och rendered i CAD)

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
En fråga från en hi-fi über noob.

Jag har två gamla hemmabyggda högtalare här som jag inte vet kommer ifrån. Men iaf så är högtalarelementen sprängda. Och jag undrar om det svårt att ersätta högtalarelement bara så där i en låda?

Såg mina polare gjorde en högtalare i tekniken de hade en sjujävla massa latmaskar och formeler som de byggde högtalaren utifrån högtalarelementet.

btw, Denna högtalaren skulle vara najs att ha:

http://www.art-rder.com/Images/Gallery/LargeImages/speaker.jp...

(Den finns inte på riktigt (tror jag) pga den är helt gjord i CAD och rendered i CAD)

Högtalaren var RIKTIGT snygg, förhoppningsvis låter den bra också

Eftersom dina redan är byggda kan du ju skippa allt som har med formler att göra, är elementen fastskruvade (vilket dom borde vara) så är det bara att skruva ut elementen och kolla vilket märke och modell det är. Sen snackar du med någon återförsäljare och frågar om han har några sånna. Om inte så kan du säkert få ett element som är liknande som låter bra i din låda.

Tänk på att elementen har en inspelningstid och låter inte riktigt föränn ~50-150h.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så glömde jag kameran hemma igår men det är inte någon större skillnad i utseende. Jag har gjort klart stommen på baslådan och börjat sätta dit väggarna. Smidig som jag är så lyckades jag glömma bitsen hemma så jag fick skruva för hand (runt 70 skruvar). Det var trevligt när man märkte att man hade fått en blåsa i handen efter ca 50 stycken. Men ivrig som jag är så fortsatte jag och när jag åkte hem med 21:35 bussen så hade jag nött bort blåsan och en hel del hud så att man ser ett hudlager under. Yamyam! Det svider fortfarande =P Kör med plåster och kanske med handskar idag. Nu kommer nog kameran med iaf, det borde börja hända lite grejjor idag.

leo-leo: Trevligt med 15"are. Men dina diskanter verkar inte vara några höjdare. PA?

Eson: Jag har använt några program (LspCAD och boxplot) för att räkna ut vad för lådor, portar osv jag ska använda.

Assman: Var nånstans har du fått tag på dina fina galler? Dyra?
Borde inte plexit försämra ljudet?

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

Crazydog: Gallret ingick i priset när jag köpte basen. Kolla Dls hemsida ww.dls.se

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem

crazydog: om man ska göra högtalare ska man väl göra allt själv inkl. sågning.. tycker iaf jag (billigare)

Permalänk
Medlem

Så här ser våra ut:

btw, hur kollar man så att man säkert vet att de är sprängda? Utan att plugga in kontakten...

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

tryck in konen för basen, den ska glida hur fint som hälst, gör den inte det så har du bränt talspolen. det som egentligen räknas som "sprängt" är dock att upphängningen(gummikanten som håller fasst konen) har gått sönder vilket är väldigt sällsynt på dagens högtalare. (jag tror det var så iaf). det bästa och lättaste är dock att bara koppla in den, kör ett basljud som är ganska mörkt på låg volym, det brukar oftas höras bättre om man bränt talspolen vid lägre db

är det riktigt jävligt kan det hända att lacken på koppartråden smälter så mycket att det blir kortslutning mellan två ledare och resistatnsen då blir för låg, och då kommer man troligtvis bränna av tråden helt så att det blir helt tyst. :-/

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Det vore skönt att ha ett par BeoLab 5'or i huset

Visa signatur

You can never escape the Darkness

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som har ett horn som sub?

Två 13" basar (snodda från två B&W 801 med sönderslagna lådor, isobaric monterade) i ett kvartsvågshorn avstämt för 29 hz, det är stort, låter bra och ackompangeras av två strippade Audio Pro Black Diamond. <= detta sitter i finlyssningsrummet.

Permalänk
Medlem

Vad har du strippat från Audio Pro'na då?
Skulle va kul med bilder på grejorna.
Förklara gärna för allmänheten vad isobaric betyder.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.