Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ja, absolut, så är det.
Vill bara förtydliga att jag givetvis menade att 5700X3D i generella termer är en bra kombo med 5090 (och eventuellt 6090), och då alltså inte för esport-titlar i 720p
Jag tänkte mer "rimliga" upplösningar (1440p+), och då också mer krävande/moderna titlar

Jag är fortfarande lite tveksam till att kalla det en "bra kombo". Har man köpt ett grafikkort för ca 30000 kr så vill man sannolikt ha det bästa. Med tanke på hur väl dessa topp-kort håller värdet numera så lär det ta många år innan priset på 5090 är nere på en nivå där den stora massan kan tänkas köpa dem.

Skrivet av sweisdapro:

Dels tänkte jag på de nyare spel som testas i t.ex sweclockers eget test (som AW II, och BMW), där det är superlätt att höja några inställingar för att får vilken GPU som helst att gå på knäna
T.ex har jag insett att jag i vissa lägen (i 4k dock) är GPU-begränsad i WOW (dock på max inställningar utan RT) vilket nog inte ska anses som ett (överlag) gpu-kritiskt spel

Ja, i den typen av väldigt prestandatunga spel funkar det säkert ganska hyfsat.

Skrivet av sweisdapro:

100%, sitter du på AM4 och ska uppgradera (för spel), och du INTE tittar på 7800X3D eller 9800X3D så finns det ingen anledning i mina ögon att köpa något annat än 5700X3D

Det finns en del andra AM5-CPU:er som presterar snarlikt som 5700X3D i många spel, så ibland kan det vara värt det. X3D-modellerna är dock givetvis betydligt bättre.

Skrivet av jonapaloma:

En skillnad är att jag aldrig har varit inne på att köpa en x3D cpu.

I så fall skulle jag nog gå till AM5. Minnesbandbredd börjar förövrigt bli en kännbar prestandabegränsning med DDR4 i några spel redan nu, där DDR5 generellt presterar klart bättre. X3D står sig lite bättre där har jag för mig (men dubbelkolla gärna detta då jag inte är 100% säker), utöver att de också är betydligt mindre känsliga för minneslatens.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

I så fall skulle jag nog gå till AM5. Minnesbandbredd börjar förövrigt bli en kännbar prestandabegränsning med DDR4 i några spel redan nu, där DDR5 generellt presterar klart bättre. X3D står sig lite bättre där har jag för mig (men dubbelkolla gärna detta då jag inte är 100% säker), utöver att de också är betydligt mindre känsliga för minneslatens.

X3D står sig mycket bättre där. Minskande beroendet av minnesbandbredd är hela anledningen till att X3D är så otroligt bra. L3-cachen är så stor att minnesbandbredd väldigt sällan blir ett problem. De instuktioner som används konstant och behöver dras fram och tillbaka ur RAM på en traditionell processor stannar i L3-cachen, vilket innebär att mängden data som behöver inhämtas från RAM sjunker drastiskt.

Nvidia gjorde f.ö. liknande med 4000-serien för att komma undan med de mindre minnesbussarna. De slängde in en enorm mängd extra cache och skar i princip 64 bits av minnesbuss från varje krets utom AD-102. Resultatet var lägre bandbredd, men inte några större problem med faktisk prestanda, eftersom cachen kunde lagra en massa extra data som annars skulle behöva skickas fram och tillbaka från RAM konstant.

Permalänk
Medlem

Min förra plattform som jag "maxade" med en överklockad i7 3770k höll mellan 2012-2019 så denna setupen jag har nu som jag bytte processor i och "maxade" 2022 borde kunna klara sig fram till 2028?

allt beror ju på hur snabbt grafikkorten utvecklas men idag flaskar väl inte min processor ihop med några grafikkort, kommer hålla mig till mellanklass kort framöver också pga prisökningarna och mindre krav på det senaste värsta.

speciellt inte om man tar steget upp till 4k skärm som är min nästa uppgradering, ska börja kika på en 4k OLED till hösten.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Min förra plattform som jag "maxade" med en överklockad i7 3770k höll mellan 2012-2019 så denna setupen jag har nu som jag bytte processor i och "maxade" 2022 borde kunna klara sig fram till 2028?

allt beror ju på hur snabbt grafikkorten utvecklas men idag flaskar väl inte min processor ihop med några grafikkort?

speciellt inte om man tar steget upp till 4k skärm som är min nästa uppgradering, ska börja kika på en 4k OLED till hösten.

5800X3D kan absolut flaska ett 5090 i 1440p, men bara i såna spel där prestandan redan är så skyhög att du inte märker ngn skillnad.

Liksom vad spelar det för roll om du har 500fps eller 700fps i CS2 eller Rocket League?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

En skillnad är att jag aldrig har varit inne på att köpa en x3D cpu. Inte heller ett grafikkort för 9-10k.

Vilka CPUer är det du har funderat på i så fall?
För räknar en bort X3D så är det absolut mer värt att gå över på AM5 just nu.

Skrivet av jonapaloma:

Sen har jag aldrig varit inne på att köpa för så här mycket pengar tidigare utan jag har försökt komma undan med att inte betala så mycket.

Kolla på begagnade grafikkort, kan komma undan långt billigare för högre prestanda om det är en möjlighet.

Skrivet av jonapaloma:

När jag köpte nuvarande setup så höll jag igen på vad jag valde för saker och de var inte de mest prisvärda just då. Nu försöker jag hoppa upp ett snäpp när jag köper saker och inte hålla tillbaka igen. Så jag håller inte riktigt med om att jag sätter mig i samma sits igen genom att köpa nyare saker.

R5 1600 är den första generationen 6c på AM4
R5 7600 är den första generationen 6c på AM5
Förstår du vad jag menar med att sätta sig i samma situation igen om du planerar att ha den en längre period?

Skrivet av jonapaloma:

Om jag gör som du tänker så betalar jag för 2 uppgraderingar, jag vill bara göra en uppgradering under de kommande 10 åren t ex.

Jag är inte alls med på hur du tänker nu, jag har postat ett alternativ till det du lade ut, jag räknar krasst med att livslängden på 5700X3D kommer att vara minst lika lång som 7600 innan prestandan blir för dålig för spel. Jag har inte menat att du ska köpa 5700X3D för att sedan uppgradera igen inom en snar framtid, utan snarare att du "maxar" AM4 för att få lite högre prestanda som då förhoppningsvis kommer att hålla dig lite längre.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

X3D står sig mycket bättre där. Minskande beroendet av minnesbandbredd är hela anledningen till att X3D är så otroligt bra. L3-cachen är så stor att minnesbandbredd väldigt sällan blir ett problem. De instuktioner som används konstant och behöver dras fram och tillbaka ur RAM på en traditionell processor stannar i L3-cachen, vilket innebär att mängden data som behöver inhämtas från RAM sjunker drastiskt.

Nvidia gjorde f.ö. liknande med 4000-serien för att komma undan med de mindre minnesbussarna. De slängde in en enorm mängd extra cache och skar i princip 64 bits av minnesbuss från varje krets utom AD-102. Resultatet var lägre bandbredd, men inte några större problem med faktisk prestanda, eftersom cachen kunde lagra en massa extra data som annars skulle behöva skickas fram och tillbaka från RAM konstant.

Ja, det var det jag hade för mig, men blev när jag skrev det osäker på om det kanske främst var på grund av mycket lägre latens. Att de påverkas mycket mindre av tighta minnestimings är ju också sant nämligen.

Så Nvidia gjorde också så alltså? Intressant. AMD körde ju också med sin stora Infinity Cache på någon av sina senaste generationer av grafikkort och kunde då samtidigt köra med det billigare GDDR6.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

5800X3D kan absolut flaska ett 5090 i 1440p, men bara i såna spel där prestandan redan är så skyhög att du inte märker ngn skillnad.

Liksom vad spelar det för roll om du har 500fps eller 700fps i CS2 eller Rocket League?

Jag spelar bara RTS/Sandbox, MMORPG/RPG och Racingspel så allt körs på max 144 fps i 1440p

Köpte R7 5800X3D enbart för WoW egentligen då den scalar väldigt bra där.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.