Permalänk

Fluktuerande temperatur på AMD R7 9700X

Hej, har denna cpu och en Corsair Nautilus 240mm RS ARGB CPU och cpu går högt i temp bara att man öppnar google och fläktarna börjar låta som att datorn ska flyga iväg. den går väldigt mycket upp och ner i temp.
Vad kan detta bero på?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk

Rätt valigt att tempen spikar nån sekund imellanåt på amd i "idle

Testa att sätta en hysteres på typ 3 sekunder eller nått så att de måste hålla den högre tempen en stund innan den börjar varva på fläktarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hysteres

Skrivet av Rouge of Darkness:

Rätt valigt att tempen spikar nån sekund imellanåt på amd i "idle

Testa att sätta en hysteres på typ 3 sekunder eller nått så att de måste hålla den högre tempen en stund innan den börjar varva på fläktarna.

Vart sätter man Hysteres?

Permalänk
Medlem

Innan vi kan hjälpa dig behöver vi nog veta lite mer. Att temperatur fluktuerar är helt normalt inom ett visst intervall. Vad ser du för lägsta och högsta temperaturer? Vad ser du för varvtal (RPM) på fläktarna vid respektive temperatur? Använd t.ex. HWINFO64 för att se detta.

Permalänk
Skrivet av urban22:

Innan vi kan hjälpa dig behöver vi nog veta lite mer. Att temperatur fluktuerar är helt normalt inom ett visst intervall. Vad ser du för lägsta och högsta temperaturer? Vad ser du för varvtal (RPM) på fläktarna vid respektive temperatur? Använd t.ex. HWINFO64 för att se detta.

Normala temperaturer, mellan 30 och 70 men fläktarna låter som satan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppa1021:

Normala temperaturer, mellan 30 och 70 men fläktarna låter som satan

Kanske behöver ställa in en kruva för fläktarna och en pumpen i AIO så att du får en bättre fläktkurva och kanske inte en så aggressiv som det verkar vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Skrivet av Jeppa1021:

Vart sätter man Hysteres?

generellt i mjukvaran du använder för att justera fläkthastigheter osv för kylaren.

eftersom du har en corsair kylare tippar jag att du kör med Ique.

dock verkar inte ique ha hysteresinställning nu när jag tittar på bilder från programmet.

så antingen får du leka runt med fläktkurvan där den varvar upp långsamt nog för att typ ignorera dessa spikar eller använda ett annat program för att styra fläktkurvan.

t.ex.
https://getfancontrol.com/

som har inställning för hysteres

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad som menas med hysteres är att du ställer in en fördröjning på fläktarna. Din cpu spikar men din fläkt hinner inte öka rpm.
Prova med 3 sekunder. Brukar bli bra.

Fancontrol som har länkats är bra. Det tar lite tid ibland att lära känna sitt system och då sätta en fläktkurva som ger rätt kompromiss i kylning och ljud.
Jag kan inte din cpu så jag kan inte säga vilken temperatur du ska vara bekväm med. Min cpu behöver inte högre rpm för 80c. Så innan dess är det tyst tyst.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Vad som menas med hysteres är att du ställer in en fördröjning på fläktarna. Din cpu spikar men din fläkt hinner inte öka rpm.
Prova med 3 sekunder. Brukar bli bra.

Fancontrol som har länkats är bra. Det tar lite tid ibland att lära känna sitt system och då sätta en fläktkurva som ger rätt kompromiss i kylning och ljud.
Jag kan inte din cpu så jag kan inte säga vilken temperatur du ska vara bekväm med. Min cpu behöver inte högre rpm för 80c. Så innan dess är det tyst tyst.

Typ. Den den måste se en tempökning i inställt antal sekunder innan den äns bryr sig om att ändra fläkthastigheten till motsvarande %fläkthastighetså du får typ en tröghet så de inte bara drar på fläkten direkt för att tempen ökade

Utan korta tempspinar under x sekunder blir typ ignorerade och fläkthastigheten ändras inte alls för dem.

Visa signatur