Permalänk
Medlem

9800X3D cold-boot problem

Uppgraderade nyligen till ett B650 AORUS ELITE AX V2 + 9800X3D. Senaste BIOS.

Just för tillfället är jag inte i behov av mer prestanda från processorn, så därför valde jag att aktivera PBO med en -30 negative offset, utan några andra inställningar. Temperaturen gick ner rejält. Allt fungerar super bra, inte haft några problem i Windows när jag kört t.ex. Cinebench.

Problemet jag har är att när datorn varit avstängd så låser den sig i uppstart (innan BIOS skärmen visas). Behöver stänga av och sen på igen, och då fungerar allt bra.

Har samma problem på -30/-25/-20.

Är det några fler inställningar jag bör ändra för att kanske råda bukt med just detta problemet? Har någon en riktigt bra 9800X3D guide så tar jag tacksamt emot denna också

Stock fungerade allt bra, men testade att aktivera PBO

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem, samma cpu/mobo.
Varje kall uppstart tar ett par minuter med svart skärm. Har bara satt -10 och expo, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Varje kall uppstart tar ett par minuter med svart skärm. Har bara satt -10 och expo, inget annat.

Hoppar den igång för dig efter ett par minuter? Jag har aldrig testat att låta den vara

Permalänk
Medlem

Fungerar det felfritt utan undervolting?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Uppgraderade nyligen till ett B650 AORUS ELITE AX V2 + 9800X3D. Senaste BIOS.

Just för tillfället är jag inte i behov av mer prestanda från processorn, så därför valde jag att aktivera PBO med en -30 negative offset, utan några andra inställningar. Temperaturen gick ner rejält. Allt fungerar super bra, inte haft några problem i Windows när jag kört t.ex. Cinebench.

Problemet jag har är att när datorn varit avstängd så låser den sig i uppstart (innan BIOS skärmen visas). Behöver stänga av och sen på igen, och då fungerar allt bra.

Har samma problem på -30/-25/-20.

Är det några fler inställningar jag bör ändra för att kanske råda bukt med just detta problemet? Har någon en riktigt bra 9800X3D guide så tar jag tacksamt emot denna också

Stock fungerade allt bra, men testade att aktivera PBO
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Olsson80:

Har ni aktiverat memory context restore i bios? Annars blir det minnesträning varje boot som kan ta lite tid.

Sen är curve optimizer detsamma som att överklocka så finns inga garantier för att det ens är stabilt på -10 eller -5 beroende på inställningar.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

har samma moderkort och processor, kör -25 men jag lägger till 25+ i clock,k och det sparas och fungerar

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som hänt, men nu bootar min som den skall… satte pbo etc i bios ist för ryzen master.

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Har ni aktiverat memory context restore i bios? Annars blir det minnesträning varje boot som kan ta lite tid.

Sen är curve optimizer detsamma som att överklocka så finns inga garantier för att det ens är stabilt på -10 eller -5 beroende på inställningar.

Finns denna funktion även i Asus? Grabbens 9700K startar snabbare än min.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnt så ger spänning under spec samma symptom som överklockning. Allt beror på hur systemet startar upp, vilken tråd som körs samt hur instabil processorn är. Någon regnig dag kanske den går sämre, vem vet.

På min 5950x så har jag en riktig skitkärna där jag inte kan köra minus alls, dock på de flesta kärnorna kan jag köra -20 till -25.

Jag tycker det är smått underligt att man pillar på inställningar utan någon som helst kunskap om konsekvenserna, eller kör stabilitetstester. Kör corecykler i 12-24 timmar om ni vill ha datorn relativt stabil, annars får ni räkna med bootproblem, korrupta filer samt drivrutiner som ballar ur. Ställ upp ett excellark med alla kärnor i varsin cell, sedan mata in -5 på alla kärnor och kör corecykler en timma eller två, sedan -10, -15 osv. När en kärna fallerar så backa 5 och lämna den där.

Tänk på att offsetten påverkar hela kurvan, det kan rätt ofta fallera när det är som minst last på kärnorna, därav bör man köra corecykler med pauser (en inställning), för att simulera normal användning av datorn.

Här är mina inställningar:

Vad man kan köra beror ju på vilken processor man har, samt hur moderkortet justerar spänningen, automatiska inställningar, LLC, vdroop och what not.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Finns denna funktion även i Asus? Grabbens 9700K startar snabbare än min.

Ja.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ge mig på denna guiden.
Är den fortfarande relevant med en 9800x3d på custom loop?

Reddit: Överklockning - Ryzen

Glömde länken
Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Jag tänkte ge mig på denna guiden.
Är den fortfarande relevant med en 9800x3d på custom loop?

Reddit: Överklockning - Ryzen

Väldigt relevant till corecycler är den, och hur du hittar dina bästa cores etc (de som tar minst CO oftast, eller de som ligger på lägst VID standard). Skulle dock köra ryzen smu istället för ryzen master... jag kom inte alls överens med det programmet. Var ett elände bara att installera det, och sedan avinstallera det när jag fick nog...

Jag kör harmoniserad VID just nu. Här kan du läsa: https://www.overclock.net/threads/amd-ryzen-curve-optimizer-p...
Min core 7 som tar mest -co och är sämst, och sätter gränsen så att säga, då jag har alla på olika -co så om jag ändrar den från -33 till -32 så måste jag skjutsa upp alla andra cores också för att hålla VID harmoniserad.

Med Zen5 så hittar AIDA64 cpu+fpu+cache instabilitet mycket snabbare än corecycler, iaf med mitt ex. Då 9800X3D ser ut att ha svagheten i all-core loads och "safe mode"-läget som den instruktionen slänger cpu:n i, d.v.s ej max freq, voltagestarved, men rätt rejält load på alla cores. Inget som corecycler efterliknar.

Har hittat viss poäng att spamma Y-cruncher VT3, men då bara på 2-3st cores över natt för att få nog många iterationer. Detta har hittat typ samma instabilitet som jag visste fanns i AIDA64.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Finns det inte mjukvara som gör detta efter boot?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fungerar det felfritt utan undervolting?

Default + EXPO fungerar utan några problem.

Skrivet av Shiftypants:

Tack, det har jag inte kikat på. Ska ta en test och labba runt lite med det. Jo, det är ju absolut överklockning, men när man läser runt och ser vad andra lyckas klara att hålla på sina CPUer så blir man ju alltid lite nyfiken när man själv inte kan komma i närheten utan problem. Det är ju fullt stabilt annars också, vilket gjorde att jag blev fundersam just över kall-start problematiken.

Skrivet av Cnit:

har samma moderkort och processor, kör -25 men jag lägger till 25+ i clock,k och det sparas och fungerar

Värt att testa!

Skrivet av Olsson80:

Vet inte vad som hänt, men nu bootar min som den skall… satte pbo etc i bios ist för ryzen master.

Huh, spännande! Det var ju intressant att du hade samma moderkort som mig. Ska labba runt lite, men annars kanske det blir en support ticket till Gigabyte för att se vad de tänker om det hela.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Som ovan nämnt så ger spänning under spec samma symptom som överklockning. Allt beror på hur systemet startar upp, vilken tråd som körs samt hur instabil processorn är. Någon regnig dag kanske den går sämre, vem vet.

På min 5950x så har jag en riktig skitkärna där jag inte kan köra minus alls, dock på de flesta kärnorna kan jag köra -20 till -25.
..........
Ställ upp ett excellark med alla kärnor i varsin cell, sedan mata in -5 på alla kärnor och kör corecykler en timma eller två, sedan -10, -15 osv. När en kärna fallerar så backa 5 och lämna den där.

Tänk på att offsetten påverkar hela kurvan, det kan rätt ofta fallera när det är som minst last på kärnorna, därav bör man köra corecykler med pauser (en inställning), för att simulera normal användning av datorn.

Uppskattar tankarna runt att det kan vara någon skit-kärna som är det som stället till det. Har varit lite mycket sista veckan så har inte haft tid att sätta mig och justera runt för mycket med individuella kärnor etc. Just att problemet endast uppstår vad kall-start blir ju extra "tids krävande" då jag bara kan testa nya inställningar 1, max 2 gånger om dagen.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag tycker det är smått underligt att man pillar på inställningar utan någon som helst kunskap om konsekvenserna, eller kör stabilitetstester. Kör corecykler i 12-24 timmar om ni vill ha datorn relativt stabil, annars får ni räkna med bootproblem, korrupta filer samt drivrutiner som ballar ur.

Hur lärde du dig själv att överklocka och pilla med BIOS inställningar? Tror de flesta som har detta som en hobby börjar med att pilla på saker, läsa på lite, pilla med mer saker, läsa på lite, pilla med saker de inte förstår... pilla tillbaka saker.

När riskerna är stora så läser jag dokumentation, men i det här fallet har jag aldrig haft en dator som gått sönder genom att man aktiverar det som verkar vara "standard överklockning som alla kör". I vissa fall bootar inte datorn, så får man börja om. Kall-starts problem var nog 10+´år sedan jag sist hade problem med.

Med det sagt, så har du dock en bra poäng. Det mest effektiva sättet är att ta det lugnt, mappa ut vad kärnorna klarar via ett excel kalk eller dyl och över tid hitta den där optimala inställningen. ADHDn i mig tycker att "Yolo, vi ser ifall det fungerar", är en legit taktik så länge inget går sönder dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tack, det har jag inte kikat på. Ska ta en test och labba runt lite med det. Jo, det är ju absolut överklockning, men när man läser runt och ser vad andra lyckas klara att hålla på sina CPUer så blir man ju alltid lite nyfiken när man själv inte kan komma i närheten utan problem. Det är ju fullt stabilt annars också, vilket gjorde att jag blev fundersam just över kall-start problematiken.

De flesta stabilitetstestar inte sina grejer ordentligt. Därför kan man se alla möjliga framgångshistorier på nätet angående folks överklockningar och sen några månader senare så postar samma personer forumtrådar om instabilitet och att datorn kraschar.

Utgå alltid från din egen hårdvara och för all del testa olika grejer. Lita dock inte blint på information om överklockning där folk skryter om hur bra deras exemplar är.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Tips kan va att prova köra Ryzen master och se vad den ger för resultat, tar 1-2 timmar och sen mata in dom värdena manuellt i bios. Skulle då även rekommendera att köra per kärna och inte ett gemensamt fast värde för alla.

Visa signatur

here we go!