Nvidia bekräftar tillverkningsfel på RTX 5090 och 5070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Tror han syftar på "alla" fyra som svarat att dom har 5090.

@Ryzer
Kan även vara sådana som inte har.

Permalänk
Medlem

Vore väl enklare om de som alternativ erbjöd en retroaktiv rabatt, plus ett skriftligt intyg från Nvidia som talar om vad felet är och hur det påverkar saker, som ägare kan använda om de säljer begagnat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Mitt 5080 Astral har i alla fall alla "rops" xD
<Uppladdad bildlänk>

Skönt att höra!

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vore väl enklare om de som alternativ erbjöd en retroaktiv rabatt, plus ett skriftligt intyg från Nvidia som talar om vad felet är och hur det påverkar saker, som ägare kan använda om de säljer begagnat.

Skulle kunna tänka mig ett defekt kort för ~25k

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

@cyklonen
Och andrahands marknaden kan inte vara kul med dessa kort när de har defekter

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Tror du att 6000 serien blir mycket bättre i tex rå prestanda mm?

Jag hoppas det. De lyckas kanske få ner processen från 5nm till 4nm eller 3nm som kan ge en boost i prestanda och energieffektivitet men återstår att se.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Instämmer. Mindre klabb för alla, typ.

Det väcker också en intressant bifråga. Hur kommer andrahandsvärdet påverkas, och kommer det ens gå att sälja dem?

Personligen skulle jag vilja ha en rejäl rabatt, säg inte mindre än 25% gentemot ett fullt fungerande motsvarande begagnat kort för att ta en siffra ur ändalykten, för att acceptera ens den lilla prestandaförlusten. Om jag skulle acceptera det alls dvs, när det sannolikt inte kommer råda någon brist på fullt fungerande kort.

Misstänker dock att jag inte alltid är helt representativ vad det gäller synen på begagnatprissättning. Förvånas ofta över priserna på Tradera, Blocket, etc, folk försöker ta alldeles för bra betalt. Oftare än inte känns en splejs ny produkt med den trygghet och garantier det innebär betydligt mer attraktivt givet den lilla prisskillnaden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Två sidor utan att någon har skrivit att linux är bättre än windows11 och att 5090 är megasuperduperjättefarligt dyrt.

Mår ni bra?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Är detta en av Nvidias värsta releaser någonsin? Man har:
1. Brända kontakter inom några dagar med få kort tillverkade.
2. Black screens.
3. Feltillverkade 5090, 5090D och 5070ti i händerna på köpare.
4. Slopat PhysX-stöd som gör att vissa äldre spel inte längre kan maxas utan att det blir ett bildspel.
5. Färre kort vid release hos ÅF än på länge.

1. Nvidia har säkerligen följt de lagar och standarder som krävs för att få sälja. Säger inte att det är en bra kontakt och Nvidia har valt att sätta en potentiellt farlig produkt i händerna på konsumenter. Men de har nog inte gjort fel rent krasst. Det vore samtidigt intressant med insyn till varför beslut tagits kring nyttjandet av detta interface, undrar om det finns någon faktiskt rimlig anledning till valet.

2. Nya produkter tenderar alltid ha problem, detta är regel & inget undantag.

3. Shit happens, korten kan bytas utan kostnad. Kombinerat med tillgången blir detta dock ett konkret problem för en handfull konsumenter. De borde kompensera med något mer kan man tycka under tiden som konsumenten inte har tillgång till sin produkt. Minst möjlighet att få tillbaka singa pengar kan jag tycka.

4. Det rör sig om en handfull spel som väldigt få spelar, detta är troligen inte ett problem för 99,99% av spelare och jag ser detta som ett argument som bara nyttjas för att ventilera sin frustration mot Nvidia.

5. Nvidia prioriterar inte gamers, det är inte deras strategi. Fullt förståeligt när man ser var de får sina inkomster från.

Nvidia har den bästa tekniken det har de haft länge, således har de ett försprång de enkelt kan kapitalisera på. Om de blivit lata vet jag inte men deras strategival med att köra all-in på AI blir intressant att se var den bär. Om Nvidia inte fortsatt går bra mot AI marknaden överlag kommer det börja kärva rejält i maskineriet mot den privata gaming-marknaden med och då har de gjort fel satsning.

Som vanligt röstar man bäst med sin plånbok, är man teknik-fantast så kan man påverka bäst genom att rekommendera mot Nvidia i sina privata kretsar mot personer som inte bryr sig om tekniken. Det hjälper föga att skriva inlägg här, då söker man bara bekräftelse på den egna åsikten.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Är detta en av Nvidias värsta releaser någonsin? Man har:
1. Brända kontakter inom några dagar med få kort tillverkade.
2. Black screens.
3. Feltillverkade 5090, 5090D och 5070ti i händerna på köpare.
4. Slopat PhysX-stöd som gör att vissa äldre spel inte längre kan maxas utan att det blir ett bildspel.
5. Färre kort vid release hos ÅF än på länge.

Men det hindrar inte dem som "älskar" NVidia att köpa alla kort som kommer ut på marknaden.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Mitt 5080 Astral har i alla fall alla "rops" xD
<Uppladdad bildlänk>

Knäppt att man ens ska behöva kolla upp det. Ha koll på kontakten också är mitt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Två sidor utan att någon har skrivit att linux är bättre än windows11 och att 5090 är megasuperduperjättefarligt dyrt.

Mår ni bra?

Mår du bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Knäppt att man ens ska behöva kolla upp det. Ha koll på kontakten också är mitt tips.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

"Påverkar 0,5%" återstår nog att se det. Skulle inte förvåna om även 5080 kort kommer visa sig vara drabbade.

Jo tvivlar på att Nvidia har hunnit gå igenom alla GPU'er på mindre än en dag, låter som marknadsföring och snabbt komma ut med en väldigt låg siffra så folk inte gör en stor affär av det hela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thor:

1. Nvidia har säkerligen följt de lagar och standarder som krävs för att få sälja. Säger inte att det är en bra kontakt och Nvidia har valt att sätta en potentiellt farlig produkt i händerna på konsumenter. Men de har nog inte gjort fel rent krasst. Det vore samtidigt intressant med insyn till varför beslut tagits kring nyttjandet av detta interface, undrar om det finns någon faktiskt rimlig anledning till valet.

2. Nya produkter tenderar alltid ha problem, detta är regel & inget undantag.

3. Shit happens, korten kan bytas utan kostnad. Kombinerat med tillgången blir detta dock ett konkret problem för en handfull konsumenter. De borde kompensera med något mer kan man tycka under tiden som konsumenten inte har tillgång till sin produkt. Minst möjlighet att få tillbaka singa pengar kan jag tycka.

4. Det rör sig om en handfull spel som väldigt få spelar, detta är troligen inte ett problem för 99,99% av spelare och jag ser detta som ett argument som bara nyttjas för att ventilera sin frustration mot Nvidia.

5. Nvidia prioriterar inte gamers, det är inte deras strategi. Fullt förståeligt när man ser var de får sina inkomster från.

Nvidia har den bästa tekniken det har de haft länge, således har de ett försprång de enkelt kan kapitalisera på. Om de blivit lata vet jag inte men deras strategival med att köra all-in på AI blir intressant att se var den bär. Om Nvidia inte fortsatt går bra mot AI marknaden överlag kommer det börja kärva rejält i maskineriet mot den privata gaming-marknaden med och då har de gjort fel satsning.

Som vanligt röstar man bäst med sin plånbok, är man teknik-fantast så kan man påverka bäst genom att rekommendera mot Nvidia i sina privata kretsar mot personer som inte bryr sig om tekniken. Det hjälper föga att skriva inlägg här, då söker man bara bekräftelse på den egna åsikten.

60plus spel är en handfull? Förövrigt finns det 929 spel som stödjer physx på något vis.

Och alla spelar inte exklusivt den senaste neddummade dyngan som släpps av Triple A utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Japp. Därför jag svarade 200.

2% total chans att någon av dem har det. Så, statistiskt insignifikant. Per 200 kort är det 0.5%. Så efter 200 röster så kanske man hade sett en någon som hittat att de saknade ROPar.

Om felfrekvensen är 0.5% så är det bara 1-0.995²⁰⁰=0.633 eller drygt 63% chans att vi får in ett svar med saknade ROP.

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis mer än 0.5%

Att gå ut med en siffra på det viset hade fått mig som konsument att tänka det luktar sur fisk i det de förmedlar

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Det är troligtvis mer än 0.5%

Att gå ut med en siffra på det viset hade fått mig som konsument att tänka det luktar sur fisk i det de förmedlar

Vet inte om Nvidia följer MDR, men om dom gör det så är det inte svårt att ta fram exakt batch där dom felaktiga chipen tillverkades.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej men det hade ju kostat läderjackan pengar, det går ju inte förstår du väl?

/s

Skrivet av mistahh:

Jag hoppas det. De lyckas kanske få ner processen från 5nm till 4nm eller 3nm som kan ge en boost i prestanda och energieffektivitet men återstår att se.

Det är ”4nm” på både 4000- och 5000-serien - custom-noder för Nvidia från TSMCs 5nm-familj. Det är troligt att det blir 3nm nästa gång, fast Nvidia döper väl om noden till ”2N” eller nåt igen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

<Uppladdad bildlänk>

Förvånar mig inte det minsta.

Potentialen för brand har aldrig någonsin i grafikkortens historia, varit högre än idag. Det är alldeles sjukliga mängder med energi som pumpas in i ett grafikkort som ett 5090, energi som grafikkortet sedan måste göra sig av med på något sätt.

Fattar verkligen inte varför detta ens accepteras av konsumenter. Själv kände jag mig väldigt obekväm redan med RTX 3090Ti och dess TDP på 450W.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Korten finns inte
Om de finns är de dyra
Om de ändå köps brinner de eller saknar ROPS
I Mirrors Edge får 5080 8fps när man sparkar sönder fönster för den saknar PhysX

Men AI fungerar som det ska och det är ju enda som betyder något för nvidia…

Alltså, det är katastrof just det med Physx... Kan man inte köra det på CPU'n? tillverkningsfel och annat räknar jag med på nya produkter nuförtiden, därför jag alltid köper bilar under sina sista tillverkningsår eller efter de fått en facelift.

Jag spelar fortfarande massvis av äldre titlar och det är riktigt trevligt då många äldre titlar har fått 4k texture packs och liknande grafikhöjande mods (till och med ray tracing) men tankar prestandan av att physx inte fungerar längre är det ju inget kul.

Tillgången är ju bara för att hålla intresset uppe bland fanboysen och hålla aktiekursen hög bland spekulanter.

Hoppas verkligen att RX 9070 korten från AMD får en felfri lansering med god tillgång, vi behöver verkligen fler aktörer speciellt något som kan konkurrera med t.ex. RTX 5070 / RTX 5070 Ti då vi är försvinnande få som just köper 5080/5090.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

”Fan, vi visste inte att det var synligt i GPU-Z”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Lägg till black screens, brända kablar med mera - Så är det att vara en early adopter.
Blir att chilla ett par månader när 6000 serien släpps innan ett köp görs.

Ett år bör man vänta.

Värre är att alla säger att man ingen ska köpa korten på grund av prisbilden, och om ingen köper korten så får man handskas med alla problem i alla fall när man köper kortet ett år senare.

Kanske det allra smartaste är att ge upp PC som hobby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

60plus spel är en handfull? Förövrigt finns det 929 spel som stödjer physx på något vis.

Och alla spelar inte exklusivt den senaste neddummade dyngan som släpps av Triple A utvecklare.

Absolut, 60 spel är en handfull. Knappt ens det, bara 2023 släpptes som exempel ca 14000 spel på steam, varav 180 AAA. Sen så går det ju faktiskt att spela alla de 60 spelen sålänge man stänger av PhysX. Detta "argument" finns bara för att generell konsensus i det sociala segment vi befinner oss i när vi skriver på detta forum anser Nvidia som ett dåligt företag.

Man kan givetvis argumentera att stödet försvinner, men det är inte argumentation som förs, det är Nvidia = dåligt. Därav är detta en väldigt svag argumentation för mig. Det är en relativt liten sak som blåsts upp helt enkelt.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Kanske det allra smartaste är att ge upp PC som hobby.

Va! Vilket innebär att man inte kan sitta här på forumet & gnälla! Skojar du med oss?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Mitt 5090 saknar alla rops

Permalänk
Medlem

0.5%, om det nu är så låg sannolikhet, är otroligt hög varians i produktionen. Men måste nästan anta att linjen har varnat, men Nvidia har slagit dövörat till, och hoppats att den dåliga pr de får inte påverkar årsresultatet nämnvärt - vilket det inte kommer att göra. Gaming är ju inte längre core business och de riktiga pengarna ligger i AI

Permalänk
Medlem

Meh det är trist hur mycket negativitet Blackwell har medfört under sin launch. Hade tänkt köpa 5070 Ti men tappar suget lite. Inte specifikt för den här fadäsen men helheten känns riktigt risig.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Förvånar mig inte det minsta.

Potentialen för brand har aldrig någonsin i grafikkortens historia, varit högre än idag. Det är alldeles sjukliga mängder med energi som pumpas in i ett grafikkort som ett 5090, energi som grafikkortet sedan måste göra sig av med på något sätt.

Fattar verkligen inte varför detta ens accepteras av konsumenter. Själv kände jag mig väldigt obekväm redan med RTX 3090Ti och dess TDP på 450W.

Yep, en del har pratat om det att det kanske är dags att gå ifrån 12v till 24 alternativt 36v på ATX standarden.
Kolla på 12v batterier och omvandlare i husvagnar å sommarstugan, krävs oerhört tjocka kopparkablar när man tar ut mycket ström.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Korten finns inte
Om de finns är de dyra
Om de ändå köps brinner de eller saknar ROPS
I Mirrors Edge får 5080 8fps när man sparkar sönder fönster för den saknar PhysX

Men AI fungerar som det ska och det är ju enda som betyder något för nvidia…

Sluta hängläpp, för mig är bara nvidia intressant inom den närmsta tiden, nästa generation kanske kollar jag på amd hållet just nu är det bara Nvidia som gäller! Världens främsta GPU-tillverkare pratar vi om!