Permalänk

Bli fullstack webb utvecklare

Hej!
Jag letar efter kurser för att bli programmerare inom webb.. (webb fullstack) undrar om ni känner till något som kan utföras via nätet?
Har själv inte råd och undrar ifall det finns möjlighet för att kunna delta utan betalt…
Tack för hjälpen
Mvh Sam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahmadpour99:

Hej!
Jag letar efter kurser för att bli programmerare inom webb.. (webb fullstack) undrar om ni känner till något som kan utföras via nätet?
Har själv inte råd och undrar ifall det finns möjlighet för att kunna delta utan betalt…
Tack för hjälpen
Mvh Sam

Har du kollat om Arbetsförmedlingen kan ordna något? Vet inte exakt vad som gäller, men kan tänka mig att arbetslöshet är ett absolut krav för att de ska kunna erbjuda dig kurser.

studera.nu kan man annars kolla vad svenska universitet/högskolor erbjuder i distanskursväg. Det är i allmänhet kostnadsfritt. Återigen har jag ingen koll på eventuella antagningskriterier.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kolla på YH utbildningar de är CSN berättigade: https://www.yrkeshogskolan.se/hitta-utbildning/sok/?area=data...

Permalänk
Medlem

Jag läste en fullstackutbildning inom .net via EC utbildning för snart 4 år sedan och är nöjd med utfallet. Utbildningen omvandlades till distansutbildning under pandemin. Det finns nog fler YH inom fullstack du kan gå som går via distans att söka rätt på.

Permalänk
Medlem

Vad menas med fullstack?
Frontend tror inte jag har en ljus framtid om man ser till dem som lär sig skriva deklarativ kod. Där sopar AI rent. Fokusera på programmering istället (imperativ programmering).

Permalänk
Medlem

Som nämnts, kolla Yrkeshögskolor. Dock är ju dessa gissningsvis med lektioner dagtid även om de går per distans. Så om du menar att du måste jobba heltid på dagarna kanske det är svårare. Kan du plugga heltid så är det som sagt CSN berättigat, kolla dock grundläggande behörighet ifall du inte läst typ Programmering 1 innan så kanske du behöver läsa upp det på komvux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vad menas med fullstack?
Frontend tror inte jag har en ljus framtid om man ser till dem som lär sig skriva deklarativ kod. Där sopar AI rent. Fokusera på programmering istället (imperativ programmering).

Har deklarativ programmering fått en ny innebörd eller vad menar du egentligen med begreppet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Har deklarativ programmering fått en ny innebörd eller vad menar du egentligen med begreppet?

Deklarativ programmering är motsatsen till att programmera, där beskriver du vad du önskar (vill göra), inte hur det skall göras. Det brukar inte gå fullt ut utan lite programmering behövs ofta i deklarativ kod men målet är att minimera den biten.

Imperative vs declarative

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vad menas med fullstack?

Du har fortfarande inte lärt dig innebörden deklarativ/imperativ programmering ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Deklarativ programmering är motsatsen till att programmera, där beskriver du vad du önskar (vill göra), inte hur det skall göras. Det brukar inte gå fullt ut utan lite programmering behövs ofta i deklarativ kod men målet är att minimera den biten.

Läs paradigmen för JavaScript sedan kan du övertyga mig att JavaScript inte används i frontend-utveckling...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är inte bra med egna definitioner, det gör det väldigt svårt att kommunicera. Jag hänvisar till Wikipedia istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Läs paradigmen för JavaScript sedan kan du övertyga mig att JavaScript inte används i frontend-utveckling...

Javascript är inte frontend, det är imperativ kod, du kan självklart utveckla en klient i browsern med imperativ kod. Så gjorde man förr.

Men så kom alla ramverk och de försöker sköta logiken så det skall underlätta och bygga klienter i browser. Dessa ramverk försöker trolla bort "hur man gör" och istället fokusera på vad som skall göras och därför slipper man anställa programmerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte bra med egna definitioner, det gör det väldigt svårt att kommunicera. Jag hänvisar till Wikipedia istället.

På vilket sätt skiljer sig det där mot vad jag skriver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Javascript är inte frontend, det är imperativ kod, du kan självklart utveckla en klient i browsern med imperativ kod. Så gjorde man förr.

Men så kom alla ramverk och de försöker sköta logiken så det skall underlätta och bygga klienter i browser. Dessa ramverk försöker trolla bort "hur man gör" och istället fokusera på vad som skall göras och därför slipper man anställa programmerare.

Starta en separat tråd gällande paradigm

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Starta en separat tråd gällande paradigm

Det var inte jag som drog igång diskussionen här och jag ville tipsa för vad jag tolkar det så är det idag meningslöst att plugga "frontend", otroligt svårt att få jobb om man bara kan det

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det var inte jag som drog igång diskussionen här och jag ville tipsa för vad jag tolkar det så är det idag meningslöst att plugga "frontend", otroligt svårt att få jobb om man bara kan det

Nu var frågan om fullstack och inte enbart frontend