Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

Imorse vid 1 kopplade Tele2 ur och samma dygn skulle Telia koppla in, har ännu inte hänt.

Ringde support vid 11 som skulle göra en notering och jag quote skulle "hoppas på det bästa".

Inge vidare start på detta tycker jag och just nu sitter jag med en gammal huawei 4g router och ett hallon kontantkort....

Permalänk
Medlem

Startat om media omvandlaren?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Sen hag bytte till Telia Bredband valde jag direkt autogiro och följde instruktionerna på deras hemsida om BG nr. Men 1 betalningen drogs aldrig av automatiskt och fick påminnelse om det. På mina sidor inne i Mitt Telia står det Autogiro/SMS avisering. Jag har aldrig fått nån SMS avisering om när det är dags att betala. Ni som kör med autogiro, vilket BG nummer är det som gäller egentligen? På efaktura som jag får är det annat BG nummer än den som Telia anger på deras hemsida.

Detta är vad jag följt och ansökt om autogiro hos Swedbank.
Betalningsmottagare: TELIA SVERIGE AB
Bankgironummer: 5117-7913
Men på efakturan så är det annat BG nummer?

https://www.telia.se/support/faktura-och-betalning

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Ni som kör med autogiro, vilket BG nummer är det som gäller egentligen? På efaktura som jag får är det annat BG nummer än den som Telia anger på deras hemsida.

Ser "Bankgironr. 5014-1100" på mina e-fakturor och i Mitt Telia sedan jag startade med e-faktura våren 2024, men på faktiska dragningen hos banken har det gått till 834704-9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Startat om media omvandlaren?

Självklart, tjänsten är inte ens ändrad på telia.se, fortfarande "pågående"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Imorse vid 1 kopplade Tele2 ur och samma dygn skulle Telia koppla in, har ännu inte hänt.

Ringde support vid 11 som skulle göra en notering och jag quote skulle "hoppas på det bästa".

Inge vidare start på detta tycker jag och just nu sitter jag med en gammal huawei 4g router och ett hallon kontantkort....

Man kan ju inte ha inkoppling på en lördag...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk

Är Telia den enda som tar 599 kr/mån för 100/100mbit? Det är extremt dyrt! Hur kan de komma undan med det här?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Är Telia den enda som tar 599 kr/mån för 100/100mbit? Det är extremt dyrt! Hur kan de komma undan med det här?

Många lojala kunder samt utnyttja folk som inte orkar byta operatör när deras rabatt gått ut efter 1 år.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av wille61:

Hittar ingen allmän tråd kring bredbandsabonnemang så provar här!

Precis sagt upp min Telia anslutning som går ut 31/3, haft 100/100 för 349:-/mån, fick nytt erbjudande att stanna kvar för samma peng. Men jag tycker att priset fortfarande är lite i överkant.

Tänkte eventuellt hoppa på Ownit's 50% erbjudande i 3mån vilket landar på 249:-/mån för 150/150. För att sedan gå över till WWAN/4G då hastigheten är så pass bra idag och super låg latens inget jag är i behov utav. Men det känns ju sådär att köra 4G när man har fiber indraget i boendet.

Någon som har sett några bra deals senaste tiden? Sitter i Telias öppna nät.

Håll utkik efter erbjudande från Telenor, jag nappade på obegränsat 5G för 199kr/mån för ett tag sen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Skulle gå alldeles utmärkt enligt Telia vid beställning, datorer tar inte lördags ledigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Klart man kan. Det är därför man kan beställa det på helger också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gymrattan:

Ser "Bankgironr. 5014-1100" på mina e-fakturor och i Mitt Telia sedan jag startade med e-faktura våren 2024, men på faktiska dragningen hos banken har det gått till 834704-9.

Det är samma BG på efaktura för mig. Så jag vet inte vilket är det rätta för autogiro. Får se om Telia svarar idag.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Skulle gå alldeles utmärkt enligt Telia vid beställning, datorer tar inte lördags ledigt

Skrivet av Sunnysoda:

Klart man kan. Det är därför man kan beställa det på helger också.

Datorer må inte ta lördagsledigt men alla människor som kan fixa när datorerna fuckar upp gör det

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Datorer må inte ta lördagsledigt men alla människor som kan fixa när datorerna fuckar upp gör det

Förutom de som jobbar på Telias kundtjänst och är där på lördagar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Förutom de som jobbar på Telias kundtjänst och är där på lördagar då.

Kundtjänsten kanske är, men teknikerna om kundtjänst behöver skicka vidare är det inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kundtjänsten kanske är, men teknikerna om kundtjänst behöver skicka vidare är det inte.

Jobbar du där? Krävs det en "tekniker" för att göra ett par knapptryck? Har Telia inga "tekniker" på helger? Låter otroligt för ett så stort och samhällsviktigt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Jobbar du där? Krävs det en "tekniker" för att göra ett par knapptryck? Har Telia inga "tekniker" på helger? Låter otroligt för ett så stort och samhällsviktigt företag.

Nej, men jag har bytt operatör ett antal gånger genom åren och jag har haft driftstörningar.
Är det något som strular, vilket händer då och då så ja, då behöver en "tekniker" vara på plats.

Det stora företaget Telia har säkerligen tekniker som kan lösa allt tänkbart tillgängligt på helger, men det är för företag, vi konsumenter får vackert vänta på arbetsveckan drar igång igen för vi betalar inte för den typen av support.

Det behöver dessutom inte vara det stora bolaget Telias personal som behöver vara på plats, det kan vara någon i det lokala stadsnätet.

Bryr man sig inte om den större risken att vara utan nät några dagar så för all del, välj aktivering på lördag, julafton eller vad som så varsågod, men det är ett klokt råd att inte göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, men jag har bytt operatör ett antal gånger genom åren och jag har haft driftstörningar.
Är det något som strular, vilket händer då och då så ja, då behöver en "tekniker" vara på plats.

Det stora företaget Telia har säkerligen tekniker som kan lösa allt tänkbart tillgängligt på helger, men det är för företag, vi konsumenter får vackert vänta på arbetsveckan drar igång igen för vi betalar inte för den typen av support.

Det behöver dessutom inte vara det stora bolaget Telias personal som behöver vara på plats, det kan vara någon i det lokala stadsnätet.

Bryr man sig inte om den större risken att vara utan nät några dagar så för all del, välj aktivering på lördag, julafton eller vad som så varsågod, men det är ett klokt råd att inte göra det.

Så en hel del killgissningar, och inte så mycket vetanden. Jag aktiverade mitt 1:a februari och precis som du skriver blev det problem pga Bahnhof är skit och inte hade kopplat ur i tid. Telia löste det, även om det var på en lördag. Konstigt - eftersom inga tekniker jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Så en hel del killgissningar, och inte så mycket vetanden. Jag aktiverade mitt 1:a februari och precis som du skriver blev det problem pga Bahnhof är skit och inte hade kopplat ur i tid. Telia löste det, även om det var på en lördag. Konstigt - eftersom inga tekniker jobbar.

Grattis till turen att det var ett fel som vanliga kundtjänsten kunde lösa.
Faktum kvarstår, de kan inte lösa lika mycket på helgerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Inga tekniker som kommer ta tiden att fixa någon privatkunds byte av ISP om det automatiska strular sig. Det blir till att vänta tills nästa helgfria vardag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Jag antog också att det var ett par knapptryck men bahnhof säger så här på sin supportsida: "På dagen för operatörsbytet besöker vi din lokala fiberstation och kopplar upp ditt nya bredband. Omkopplingen sker någon gång mellan kl. 08-18, och när det är klart meddelar vi dig med både mejl och SMS. Du behöver alltså inte vara hemma vid operatörsbytet."

Och då känns det spontant som att det kommer skötas på vardagar.

Hursomhelst...
Jag bytte från telia 250/250 till bahnhof 1000/1000.

Bahnhofs erbjudande 379 kr/mån i 12 mån, därefter 429 kr/mån. Bindningstid 24 mån
Telia skulle höja priset samma dag från 499 till 549 kr/mån och det var alltså 250/250 eller eventuellt 300/300 eftersom dom inte verkar erbjuda 250/250 längre.

Första året sparas det alltså 170 kr/mån och andra året 120 kr/mån.

Fördelarna med telia var att det sällan strulade, svarstiden var på 1.10-1.50 ms, hastigheten låg mestadels på 270/270 och ipv6 fungerade automagiskt.
Nackdelarna med telia var det höga priset och det där med integriteten...

Fördelarna med bahnhof är priset, hastigheten som ligger mest runt 940/940 och integriteten.
Nackdelarna med bahnhof är att svarstiden har aldrig gått under 2.10 ms, wifi-täckningen är aningen sämre och jag verkar inte få någon ipv6-adress trots att det är påslaget i routern. Har inte orkat att ta det med kundtjänst ännu.. Men när jag chattade i ett annat ärende så frågade jag "kör inte ni med ipv6 förresten?" då fick jag till svar att "Ja vi supportar ipv6, vi kör ipv6 på alla våra dedikerade nät." Och lite larvigt men, zyxelroutern klarar inte av 'å' eller 'ä', så nu kan inte mitt gästnätverk heta "Gäster" längre

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Jag antog också att det var ett par knapptryck men bahnhof säger så här på sin supportsida: "På dagen för operatörsbytet besöker vi din lokala fiberstation och kopplar upp ditt nya bredband. Omkopplingen sker någon gång mellan kl. 08-18, och när det är klart meddelar vi dig med både mejl och SMS. Du behöver alltså inte vara hemma vid operatörsbytet."

Och då känns det spontant som att det kommer skötas på vardagar.

Då har du bytt till deras villafiber, där de fysiskt kopplar om dig, vilket ger ett bättre pris med färre mellanhänder. Inte att jämföra med dem som sitter kvar med en KO, då är det ofta ett *api anrop bort att byta operatör.

BTW ipv6 bör funka, kolla över hur det ser ut i din router och återkom om det inte funkar efter det.

*Det är ändå en bra ide att göra byten på en vardag om nått går fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Inte att jämföra med dem som sitter kvar med en KO

KassaKO?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Telia tillsammans med vår fastighetsvärd hasslar oss.

Hyresvärdar får kickbacks från Internetoperatörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Då har du bytt till deras villafiber, där de fysiskt kopplar om dig, vilket ger ett bättre pris med färre mellanhänder. Inte att jämföra med dem som sitter kvar med en KO, då är det ofta ett *api anrop bort att byta operatör.

BTW ipv6 bör funka, kolla över hur det ser ut i din router och återkom om det inte funkar efter det.

*Det är ändå en bra ide att göra byten på en vardag om nått går fel.

Aah! Ja inte tusan tänkte jag på att det var skillnad.
Sen får jag även erkänna att jag inte har lyckats lista ut vad KO står för i detta sammanhang \_(ツ)_/

Jag återkommer gärna framöver angående ipv6 Har inte ork/tid just nu, tack!

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Aah! Ja inte tusan tänkte jag på att det var skillnad.
Sen får jag även erkänna att jag inte har lyckats lista ut vad KO står för i detta sammanhang \_(ツ)_/

Jag återkommer gärna framöver angående ipv6 Har inte ork/tid just nu, tack!

För den enskilda individen är det väl ingen direkt skillnad så länge det funkar, förutom priset.

Om du ändå vill veta vad en KO är så finns det lite här: https://www.bredbandsval.se/bredband/natagare-kommunikationso...

Permalänk

Väcker den här avsomnade tråden igen.

Telenor kör en kampanj i området för deras villafiber. För er som bytte i samband med Black Week, hur funkar det? Levererades det på avtalat datum? Här är det under utbyggnad och 1 juli utlovades som inkopplingsdatum. Vad är chanserna att de faktiskt kan hålla det?

Prismässigt ligger det under halva priset av vad jag betalar Telia i dagsläget, men vad händer efter två år och man förväntas börja betala fullt pris? Vad kan det kosta att byta tillbaka till exempelvis Telias öppen fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Telenor kör en kampanj i området för deras villafiber. För er som bytte i samband med Black Week, hur funkar det? Levererades det på avtalat datum? Här är det under utbyggnad och 1 juli utlovades som inkopplingsdatum. Vad är chanserna att de faktiskt kan hålla det?

Prismässigt ligger det under halva priset av vad jag betalar Telia i dagsläget, men vad händer efter två år och man förväntas börja betala fullt pris? Vad kan det kosta att byta tillbaka till exempelvis Telias öppen fiber?

Ja, bland vår Telia ägda nät i Malmö också. Försäljaren jag pratade med sa att de enkelt erbjuder att binda in sig till lägre pris efter avtalad period också, men sen vilket pris de har då kan man ju såklart inte veta i förväg. För min det hade jag inte varit så orolig då Bahnhof levererar till bra pris här och har haft samma pris i flera år nu och utan engångskostnad, så enkelt att byta fram och tillbaks, tyvärr är jag dock bunden så kan inte byta till Telenor nu. Jag känner också någon som har Telenor och de har fortsatt att binda sig till bra pris efter varje avtalsperiod.

Hoppas priserna håller sig, här erbjöd de 349/mån för 1000/1000 i två år (inkl. router). Det Bahnhof har är billig vpn, webbplats och att man slipper byta/binda sig för rimligt pris (429kr/mån vs Telenors 649kr + 60kr för router) men det är ju småsaker egentligen. Speciellt då Telenor erbjuder lägre(billigare) hastighet 500/500 vilket räcker för mig skulle det spara över 3000kr på 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Anger de något normalt pris?

Om de kopplar bort dig från stadsnätet så borde ju priset kunna gå ner betydligt, men frågan är väl om de bara tar snarlikt pris ändå och helt enkelt ökar sin marginal, eller om det kommer dig till del i form av lägre priser.

Tror mig ha sett andra nämna en kostnad i storleksordningen 2000 kr eller så för återkoppling till stadsnätet, men det kan säkerligen skilja från fall till fall. Mellanhänder så som stadsnät (Telia Öppen Fiber i detta fall) är dock generellt dåligt om man vill ha låga priser, så frågan kanske snarare är om man vid behov har andra ISP:er man kan kopplas om till om man vill byta. Dessa kanske i så fall kan tänka sig att genomföra omkopplingen gratis när man blir kund.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Anger de något normalt pris?

Om de kopplar bort dig från stadsnätet så borde ju priset kunna gå ner betydligt, men frågan är väl om de bara tar snarlikt pris ändå och helt enkelt ökar sin marginal, eller om det kommer dig till del i form av lägre priser.

Tror mig ha sett andra nämna en kostnad i storleksordningen 2000 kr eller så för återkoppling till stadsnätet, men det kan säkerligen skilja från fall till fall. Mellanhänder så som stadsnät (Telia Öppen Fiber i detta fall) är dock generellt dåligt om man vill ha låga priser, så frågan kanske snarare är om man vid behov har andra ISP:er man kan kopplas om till om man vill byta. Dessa kanske i så fall kan tänka sig att genomföra omkopplingen gratis när man blir kund.

Normalpris för 549 för 500 Mbps 649 för 1000 via deras villafiber. Motsvarande för Öppen fiber är 679 för 600 Mbps, 849 för 1000. Så lite billigare är det, men konkurrensen är inte så stor inom deras nät