Luftflöde i chassi – hur tajt kan man placera ett grafikkort?

Permalänk
Medlem

Luftflöde i chassi – hur tajt kan man placera ett grafikkort?

Tjena!

Ska bygga en ny dator och tänkte försöka använda mitt gamla chassi som jag har stående (Corsair Crystal 460X RGB). Funderar dock på hur bra det är att trycka in ett rtx 3090 i ett relativt litet chassi (mid-tower).

Det jag främst är fundersam över är utrymmet mellan framsidan av chassit och "framsidan" av grafikkortet. Bifogar en lånad bild som kanske förklarar det bättre.

Det sitter tre fläktar i fronten av chassit för att blåsa in luft. Med det nya grafikkortet kommer det att bli ett mellanrum på 4 mm mellan mellersta fläkten och grafikkortet. Grafikkortets fläktar har fortfarande gott om utrymme under kortet, men just framsidan av grafikkortet blir riktigt tajt.

Själv tycker jag att det känns helt okej, men kanske finns det någon här som har något klokt att säga innan jag bygger datorn. Vet inte om jag eventuellt totalt rubbar luftflödet i chassit? RTX 3090 är ju allmänt känt för att bli rätt varmt, så det känns på ett sätt lite dumt att leka med luftflödet.

Permalänk
Medlem

Största problemet om det är väldigt tajt mellan front fläkt och grafikkortet är väl att det kan bli (o)ljud. Tycker du att det låter illa så är ju ett alternativ att ta bort just den fläkten som sitter precis i grafikkortets höjd.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ser inte varför det skulle bli ett problem, har själv haft ett 7900xt i ett jonsplus i100 pro och där va det några millimeter fritt runt hela kortet förutom ovansidan och det fungerade galant!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha! Testar att bygga ihop och får justera därefter om det skulle uppstå nått! Inte ens tänkt på att det eventuellt kan bli oljud men skulle det ske tar jag bort fläkten.

Permalänk
Medlem

Hej!

Principen är att det blir svårare att få bra luftflöde i ett litet chassi VS ett stort. Det beror på att stora chassin rymmer mer luft än små. Och luften ska ju vara i ständig rörelse...kall luft in....varm luft ut. Blir det trångt med hårdvara, så blir det trångt även för luftcirkulationen också.

Därför är det ur det perspektivet, inte så toppenbra med små chassin. Risken är att du inte får tillräckligt bra kylning på ett eller flera komponenter. I sådana fall får du kortare livslängd på grejerna.

Om du ändå vill chansa, så rekommenderar jag dig att ha daglig koll på alla temperaturer via gratisprogrammet HWMonitor.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.