När var du senast på konsert?

Permalänk
Medlem

Utöver de jag själv spelat på de senaste tio åren har det nog bara blivit en med ett lokalt band (initierat av mig) och en på Mustasch (initierat av mitt ex) och en med några bekantas band. Osäker dock exakt vilka år det var.

Utökar vi till de senaste 15 åren, ja då tillkommer några fler helt klart. Sedan har det ju varit en del tillfällen då det varit livemusik när man varit någonstans, men det räknas väl knappast ...

Nej, att gå på livespelningar är ingenting som lockar längre. Ett jäkla stök, hög volym, trångt och dyr avslagen pilsner i plastmugg ... tack men nej tack.

#gammal #bitter #bekväm

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Iron Maiden typ 2010. Rätt bra, vansinnigt tur med platsen jag fick nästan längst fram. Hade funderat en del på att se Iron Maiden, Manowar och andra 80-talsband när de spelade här på 90-talet (och då absolut inte på Ullevi, mycket mindre), men inte kommit mig för. Det ångrar jag lite idag. Däremot finns det inga nutida band jag vill betala för att gå och se, egentligen.

Såg Eddie Meduza kring 1991 kanske, det var en besvikelse. Folk ville bjuda honom på sprit på scen och han körde mest engelska låtar. Jag hörde en halv låt och gick sedan och spelade black jack och drack apelsinjuice, typ. Kändes lite tragiskt att en så stor poet och skildrare av dagens (dåtidens alltså) samhälle skulle behöva spela inför skränande fyllon som inte hade vett att uppföra sig. Ok, delvis självförvållat kanske, självironin i Mera Brännvin gick väl de flesta förbi.

Så, jag har egentligen bara gått på 2 konserter av "rocksnitt", däremot har en del andra band hängt med på köpet när man i sin ungdom gick på Folkets Park, Liseberg, Kåren osv, + otalet trubadurer av mer eller mindre känt snitt, men då har jag egentligen inte gått dit för musiken.

Däremot har jag sett ett par operor, symfonier, etc, gärna med universitetsorkestrar (eller vad man ska kalla det, som är billigare men ändå tillräckligt bra - nästan mer levande på sätt och vis) på senare år. Orffs Carmina Burana var givande att se live, exempelvis.

Ja, just ja, har betalat för att se Jean-Michel Jarre i Scandinavium. Det var förvisso bra, och jag har en hel hoper CD-skivor, men jag tänker nog inte ge mer pengar åt det hållet eftersom gubben blivit en riktig gnällspik på senare år gällande fildelning etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Kom precis hem från Fryshuset i Stockholm där jag var och lyssnade på Aerial, Ten56, Yersinia och While she sleeps! Riktigt grym kväll, jävligt varmt där inne trots namnet!