Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Flak för snöskoter lär det väl vara, ser den inte ut att stå på en P-ruta för rörelsehindrade?

Klart Hawking ska ha en snöskoter

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

<Uppladdad bildlänk>

Höll på köra rakt in i vad som nu sticker ut från bilen på bild när jag höll ut för gångtrafik på motstånde sida. Bara tur sambon var alert.

Jag såg mig faktiskt för när jag körde förbi, tänkte att det där var inte så jäkla genomtänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

<Uppladdad bildlänk>

Höll på köra rakt in i vad som nu sticker ut från bilen på bild när jag höll ut för gångtrafik på motstånde sida. Bara tur sambon var alert.

Den här bilden tickar flera boxar i min profil för inavlade pickup-förare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Avslutade min tjänst hos Telenor och plötsligt skall en 6-7 år gammal router (om inte äldre t om) skickas tillbaka, när <censur> ändrade de detta istället för att man skulle återvinna "skiten". För det finns inte en chans att den kommer "skickas till ny kund" då den är lastgammal, har ett 2.4ghz band och inget wifi 6

Är det ett nytt sätt för dessa bolag att tvinga ur mer pengar av folk som inte vet vart de har gjort av riktigt gamla grejer? Som tur är har jag koll på vart jag lade all sån skit (även kablar etc), inklusive deras box de skickade allt i... så de får inga 500:- från mig för riktigt gammalt "skräp".

Men det var irriterande då de förut påstod att det var bättre att återvinna det och spara på miljön än att skicka tillbaka sånt här etc.

Edit:
Nu när jag tänker efter är den nog mer 9-10 år gammal....

Skitbolag vad gäller sånt.
De skulle ha tillbaka tv-boxen när jag avslutade trots att det tydligt stod att den ingick.

"Ja, men ingår betyder ju lån".

Helt värdelös box så den hade ändå gått till återvinningen så undrar ju vad de ska göra med den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skitbolag vad gäller sånt.
De skulle ha tillbaka tv-boxen när jag avslutade trots att det tydligt stod att den ingick.

"Ja, men ingår betyder ju lån".

Helt värdelös box så den hade ändå gått till återvinningen så undrar ju vad de ska göra med den.

Hade liknande upplevelse med dem. Jag flyttade från min lägenhet med gruppavtal. Jag ringde dem när jag skulle flytta och frågade vad jag skulle göra med boxen. De sa lämna den i lägenheten till nästa ägare. 3 år senare när föreningen sa upp gruppavtalet fick jag hem ett returkort för boxen. Jag ringde och frågade vad de höll på med, men fick bara till svar att det var jag som stod på boxen. Efter många och långa diskussioner med dem där jag hävdade att en 10 år gammal box saknade värde gick de med på att jag inte behövde skicka in den. Döm sen av min förvåning några månader senare när jag fick en faktura på 700kr för att jag inte skickat tillbaka boxen. Blev tre samtal till för att få fakturan struken. De har med detta förlorat en kund på livstid.

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att jag läste för ett antal år sedan att bredbandsbolagen måste på något sätt uppvisa att de återvunnit routrarna p.g.a. miljöregler och sådant skräpigt.

Kunde dock inte hitta någon info om det nu när jag kollade lite snabbt med dåliga sökningar.

Permalänk

Bredbandsbands bolaget säger. Vi tar datasäkerhet på högsta allvar. I nästa mening, all hårdvara du få kan ha varit ute hos en annan kund och efter du har använt den så kan vi lämna den till en ny kund.

Jag tycker samtidigt det är för mycket dumheter som upptar en massa tid, där företag kan kan se att konsumenters tid är gratis. Nej, mina telefonsamtal om och om ingen ör tid som kommer från tomma intet.
Jag och flera privatpersoner väntade på ett företag skulle göra något, vi väntade och väntade, de kom ej. Fine. Hade jag varit ett företag så hade de fått en faktura tillbaka för min väntetid. Nu som privatperson, ja din tid är ej värt något.
Nu får i.f.o.s. företaget besöka runt 30st sura kunder när den kommer nästa gång och gör det den skulle ha gjort. Tur att jag inte jobbar där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Hade liknande upplevelse med dem. Jag flyttade från min lägenhet med gruppavtal. Jag ringde dem när jag skulle flytta och frågade vad jag skulle göra med boxen. De sa lämna den i lägenheten till nästa ägare. 3 år senare när föreningen sa upp gruppavtalet fick jag hem ett returkort för boxen. Jag ringde och frågade vad de höll på med, men fick bara till svar att det var jag som stod på boxen. Efter många och långa diskussioner med dem där jag hävdade att en 10 år gammal box saknade värde gick de med på att jag inte behövde skicka in den. Döm sen av min förvåning några månader senare när jag fick en faktura på 700kr för att jag inte skickat tillbaka boxen. Blev tre samtal till för att få fakturan struken. De har med detta förlorat en kund på livstid.

Känner igen det där med att få ringa flera gånger.

Skulle ha fått rabatt på mitt bredband från dem med början av november. I januari damp fakturan ned där de hade lagt det som plus istället så den var lagom saltad. Tog mig 4 samtal innan jag fick ett avdrag i februari, men enbart för vad de hade tagit för mycket och inte den rabatt jag även borde ha fått för både november och december. Jag orkade inte ringa flera gånger.....

De skulle även ha skickat ut en ny Router då min var lastgammal som sagt... frågar i två samtal var den är då jag ännu inte fått den, de säger att i deras system så har de skickat den i december. Nej det har ni inte, men ni skickade en wifi-förstärkare.... I samtal tre säger jag att de kan ge fan i att skicka en då jag har en egen... och sedan sade jag upp tjänsten.

Varit kund sedan 2005, även om flera år var på Bredbandsbolaget innan Telenor köpte upp dem... kundvård är väl kanske något man faktiskt borde vara lite... på om så att säga... för det är ofta dem som rekommenderar tjänster/företag om det fungerar bra, nu blir det helt tvärtom... aldrig Telenor igen och definitivt inte rekommendera någon att använda dem.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Blir så less på företag som ständigt försöker slingra sig från konsumentköplagen trots att det finns extremt tydliga riktlinjer om vad som gäller. Man orkar ju knappt klaga längre eftersom man direkt vet att det blir strul, tjafs och långa väntetider på ARN (som ändå hinner göra produkten meningslös innan ärendet är klart).

Det ironiska är att Amazon, vars arbetsrättsprinciper jag verkligen inte gillar, faktiskt är mycket enklare att ha att göra med som kund (ingen specifik reklam för Amazon). De erkänner direkt om något blivit fel, löser det smidigt utan massa tjafs och accepterar att det ibland kostar dem en extra slant. Helt tvärtom mot många svenska företag där man måste bli hobbyjurist för att få rätt.

Inet är det enda svenska bolaget jag hittills aldrig haft problem med - fler borde ta efter dem.

Kan det verkligen vara meningen att man som kund ska behöva slåss för sina rättigheter varje gång något strular? Det ska inte krävas juristexamen eller oändligt tålamod bara för att få rätt när ett köp går fel, om man alls ens orkar (vilket man sällan gör).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Vill gnälla på early access till spel, menar inte typ kickstarters eller early access i form av tillgång till beta version, dessa kan jag uppskatta. Utan spel som är klara och bara väntar på en full release men betalar man extra så får man tillgång till spelet tidigare än de som betalar vanlig version. Så egentligen är det inte early access, utan "delayed release" för de som inte vill betala mer.

Finns ett spel som släpps den 18'e. Strax under 800kr för "standard version", betalar man närmare 1000Kr så får man tillgång till spelet 4 dagar tidigare än de som betalar för vanlig version. Så för lite mer än 200kr mer så får man spela det nu redan idag. Det är så tydligt att de vill få folk att spela det tidigare för en extra peng genom att släppa det på en Tisdag MEN för en liten extra peng så kan du spela det hela helgen! Oooh, en helg med spelet... bara ca: 200 extra! Du får inget extra som gör spelet bättre, bara försprång i online delen och en en bunt spelar-paket och extra ingame currency.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Vill gnälla på early access till spel, menar inte typ kickstarters eller early access i form av tillgång till beta version, dessa kan jag uppskatta. Utan spel som är klara och bara väntar på en full release men betalar man extra så får man tillgång till spelet tidigare än de som betalar vanlig version. Så egentligen är det inte early access, utan "delayed release" för de som inte vill betala mer.

Finns ett spel som släpps den 18'e. Strax under 800kr för "standard version", betalar man närmare 1000Kr så får man tillgång till spelet 4 dagar tidigare än de som betalar för vanlig version. Så för lite mer än 200kr mer så får man spela det nu redan idag. Det är så tydligt att de vill få folk att spela det tidigare för en extra peng genom att släppa det på en Tisdag MEN för en liten extra peng så kan du spela det hela helgen! Oooh, en helg med spelet... bara ca: 200 extra! Du får inget extra som gör spelet bättre, bara försprång i online delen och en en bunt spelar-paket och extra ingame currency.

Förstår inte riktigt varför du blir irriterad på detta? Är väl bara att inte betala om du inte tycker 200kr är värt att spela tidigare för. Jag hade inte haft något emot att betala 200kr för att spela tidigare om det var ett spel jag verkligen ville ha.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Förstår inte riktigt varför du blir irriterad på detta? Är väl bara att inte betala om du inte tycker 200kr är värt att spela tidigare för. Jag hade inte haft något emot att betala 200kr för att spela tidigare om det var ett spel jag verkligen ville ha.

Betalar inte för det är inte värt det för mig.

Men det är en negativ utveckling som börjar ske allt för ofta. För mig känns det lite som att det mycket väl kommer bli så spel har olika release datum beroende vad du är villig att betala.

Lite som en ny version av microtransaction. Det är inte alltid dåligt, men det mjölkas lite för ofta.

Permalänk
Skrivet av nasder:

Liknande har funnits kring filmer. Först bio, nu finns det ofta hemma bio för runt 199kr. Någon månad efter köpfilm för samma pris, kanske en månad efter hyrfilm för 49kr och sedan ingår det i vissa streamingtjänster.

Problemet. Ja, man vill se en film just nu. Man behöver koppla av med något och alla filmer på streamingtjänsterna man har som man gillar har man redan sett och ej vill se om.

Jag stör mig supermycket på att streamingtjänsten man betalar dyrt för äntligen får in en storfilm, där man redan har hyrt denna storfilm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Blir så less på företag som ständigt försöker slingra sig från konsumentköplagen trots att det finns extremt tydliga riktlinjer om vad som gäller. Man orkar ju knappt klaga längre eftersom man direkt vet att det blir strul, tjafs och långa väntetider på ARN (som ändå hinner göra produkten meningslös innan ärendet är klart).

Det ironiska är att Amazon, vars arbetsrättsprinciper jag verkligen inte gillar, faktiskt är mycket enklare att ha att göra med som kund (ingen specifik reklam för Amazon). De erkänner direkt om något blivit fel, löser det smidigt utan massa tjafs och accepterar att det ibland kostar dem en extra slant. Helt tvärtom mot många svenska företag där man måste bli hobbyjurist för att få rätt.

Inet är det enda svenska bolaget jag hittills aldrig haft problem med - fler borde ta efter dem.

Kan det verkligen vara meningen att man som kund ska behöva slåss för sina rättigheter varje gång något strular? Det ska inte krävas juristexamen eller oändligt tålamod bara för att få rätt när ett köp går fel, om man alls ens orkar (vilket man sällan gör).

Försöker klaga på verkstaden, men spelar ju ingen roll. De har ju inte gjort något fel, säger de 😆 Håller med om Amazon!

Permalänk
Medlem

Vi inleder vecka 9 i rad där någon i familjen varit sjuk halva eller hela veckan... Förbannat less!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Vi inleder vecka 9 i rad där någon i familjen varit sjuk halva eller hela veckan... Förbannat less!

Det är bara att ställa sig i kö till den resan, haha, helt hopplöst!
Fast det är nog inte gubbgnäll... På min tid existerade inte sjukdom, dagens ungdommar... Osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det är bara att ställa sig i kö till den resan, haha, helt hopplöst!
Fast det är nog inte gubbgnäll... På min tid existerade inte sjukdom, dagens ungdommar... Osv osv.

Jag vet, tänkte på det men behöver gnälla av mig.
Förbannade virus!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag hade låg feber i nästan 4 veckor nu, den verkar vara över, men då pajar knät så man knappt kan gå hoppas april blir bättre

Permalänk

Nu är det vår och de förbannade dörrförsäljarna är tillbaka igen. Ruskigt trött på att de inte accepterar ett nej utan att man måste slå igen dörren i ansiktet på dem varje gång.

Permalänk
Medlem

Att företag gör förpackningar som inte fungerar. Kungsörnens makaroner, den där perforerad flärpen man ska dra upp? Har aldrig fått det att funka utan man få sluta upp paketet. "Öppna här" flärpar på skinka osv, 50/50 på dom. Provar inte företagen sina produkter att dom faktiskt går att öppna som det är tänkt? Tänker att det är onödigt att lägga pengar på en förpackning som ska öppnas på ett visst sätt men ändå inte funkar...

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Varför ska de vara så förbannat svårt att för 9 av 10 bilförare att faktiskt köra fram hela vägen till stop-/väjningslinjen vid korsningar istället för att ställa sig tvärs över hela övergångsstället och effektivt blockera alla möjligheter för fotgängare och cyklister att säkert ta sig över?!

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Suck vad lampor/lysrör håller kort

Tre dagar sedan började lysröret på toa flimmra lite.
Igår flimrade det rätt så bra, typ disco.
Idag så täns den knappt.

Flyttade in 2012 och får redan byta lysröret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Idag så täns den knappt.

13 år!? Känns väl rimligt

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja.. men varför nu.. orka åka å köpa ett rör + glimmis nu mitt i helgen, eller nästa vecka.. kunde ju ha hållt 13 år till så jag sluppit göra det nu..

Nu måste jag ju demontera "halva toan" (nån plastskiva ovanför spegeln/handfatet) å hålla på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Skrivet av VinterSolen:

Ja.. men varför nu.. orka åka å köpa ett rör + glimmis nu mitt i helgen, eller nästa vecka.. kunde ju ha hållt 13 år till så jag sluppit göra det nu..

Guldstjärna!

Permalänk
Medlem

Slog till på en OnePlus 13 häriveckan efter att ha tröttnat en del på min Samsung S23 Ultra, då jag inte varit riktigt nöjd med kameran som ofta boostar sönder färger och har jobbig överexponering samt halvtaskig ljudupptagning vid inspelning...

Har haft en OP6 tidigare och älskade den ända tills batteriet gav upp. Tyckte om de väldigt välbalanserade färgåtergivningen & ljuset i bilderna.
Därav förväntade jag mig samma av OP13..... men vilken jävla katastrof till kamera.
OP13:

Jämfört med S23U:

Som faktiskt ser ut som ett foto där du kan tyda text, trots en del inzoomning.
Fattar inte vad Hasselblad har med optimeringen att göra när det bara är totalt AI-smörja. Varenda bild blir likadan. Använder man det såkallade "Master-läget" så blir bilden så suddig och difus.

Sannerligen "PERFEKTION".
Att ingen längre kan släppa en lur med ordentlig kamera som inte har massa AI.
Hittar knappt någon recensent som nämner detta i någon recension av telefonen.
Jävligt synd att telefonens OS i övrigt har blivit otroligt avskalat på senare tid. Glöm genvägar och snabbkommandon som man förr kunde ha på navigeringsknapparna tex.

Nej usch. Den här åker raka spåret tillbaka till butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Idag så täns den knappt.

Det är lika bra att göra det så snabbt som möjligt. En dålig glimtändare kan i värsta fall bli överhettad och orsaka en brand.
Och vi vill inte bli av med en stabil gubbgnällare här …

P.S. Fanns lysröret redan på plats när du flyttade in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Nu måste jag ju demontera "halva toan" (nån plastskiva ovanför spegeln/handfatet) å hålla på

Kan bli svårt att hitta lysrör då de är förbjudna sedan flera år men finns nog någon led variant som kan funka?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det är lika bra att göra det så snabbt som möjligt. En dålig glimtändare kan i värsta fall bli överhettad och orsaka en brand.
Och vi vill inte bli av med en stabil gubbgnällare här …

P.S. Fanns lysröret redan på plats när du flyttade in?

Beror på hur man ser på det.. Stammrenoverades typ 2014-hållet å nytt sattes in

Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan bli svårt att hitta lysrör då de är förbjudna sedan flera år men finns nog någon led variant som kan funka?

Fanns led-varianter på inte-biltema som typ passade in, fick typ "klämma in" då "samma längd" var lite längre eller nåt i hållaren.

Permalänk
Medlem

Har noterat att språkkunskaperna verkar ha gått ner betydligt rent allmänt, detta är något som pågått rätt länge.
Det började med att folk verkade ha svårt att veta när dem ska använda de eller dem, och istället använder dem för allt.
Sedan började folk använda de istället för det, jag gissar att de är p.g.a. att de är för lata för att skriva ut hela ordet?

Har också noterat att ordet att i stort sett helt har slutat och användas av många, medans andra ersätter att med och.
Sedan är det ofta som folk helt har strunta i ändelser utan skriver bara grundformen av ordet.

Är det här något som är den svenska skolans skuld, eller varför misshandlas språket så här så ofta?

Visa signatur

...

var fri

...