ASRock b850 riptide och 9800X3D, vad ska jag göra ? jag får värdelösa pts i cinabench 23!!

Permalänk
Medlem

ASRock b850 riptide och 9800X3D, vad ska jag göra ? jag får värdelösa pts i cinabench 23!!

Hej

Jag såg en video gjorts av JayTwoCents om att överklocka 9800X3D.. jag såg att han fick 22986 pts i orginal läge altså inte överklockning läge, så jag bestämde mig för att ladda hem cinabench för att testa.. jag fick bara 15800 nånting.. o då tänkte jag det beror säker på att jag har "game mode" enable i biosen, o det hade jag, så jag stängde av det och då när jag öppnade cinabech då fick jag bara 11000(nånting) pts, men då upptäckte jag att jag helt plötsligt hade bara 4 kärnor!!! Så nu vet jag inte vad jag ska göra ? Det ska väll inte vara nånting annat man behöver ställa in i BIOS annat en disable på game mode ? Eller ???

Jag ska nu prova att ställa in biosen som den va från början, eller ? Jag kan minnas att jag bara har ändrat ram minnes inställningarna till 6000mhz och AMD EXPO 6000. Eller? Jag gör nog ingenting förens ni svarar, eller jag hittar en lösning...

Jag har Kingston Fury 2x16ghb cl30 6000mhz

BIOS 3.18.S02 - AMD AGESA PI 1.2.0.3a PatchA, Och dom har sagt det, funkar det ska du inte upgradera biosen(jag såg det, det var en taleperson från asrock som sa det, funkar det så låt det vara)

Nu har jag game mode enable och när jag trycker på aktiviteshanteraren så står det kärnor 8 logiska processorer 8, jag såg i en annan som hade liknande problem som sa det, topicen "långsam 9800X3D"

Jag har precis installerat AMD chipset och nya 9800X3D drivrutiner.

Nu har jag slagit av game mode, och nu när jag trycker på aktivitetshanteraren och trycker på CPU så står det kärnor 4 logiska processorer 8. Vad händer ??

Snälla hjälp..!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem

Hur mycket watt drar din 9800x3d under load? Jag får max upp min i 74W av något anledning.

Permalänk
Medlem

Det finns sub meny i uefi där du kanske manuellt får aktivera alla kärnor av någon anledning. Stäng av game mode.
Sedan bör det ligga under fliken advanced \ amd cbs \ cpu common options \ thread enablement.
Du ska ha 8 kärnor och 16 logiska processorer i aktivitetshanteraren om allting är rätt.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Hur mycket watt drar din 9800x3d under load? Jag får max upp min i 74W av något anledning.

Hur ska jag prova det ? cinabench och hwmonitor ? eller hur ?

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem

Och när jag laddar hem AMD Ryzen master så står det "EXPO mode: off", men jag har ställt in det i boisen, EXPO 6000, competetive.

Jag har löst det där med att jag fick dåligt i cinabench, jag hade ställt in Performance mode i ett program som man kan ladda hem på moderkortets sida, och det ska tydligen vara på Standar Mode, programet heter "Phantom Gaming Tuning" och det ställer bara in att det ska vara på hög prestandar i enegi alternativen. Det ska tydligen va på balanserat.

Visa signatur

Permalänk

låter ju som att du råkat stänga av de virituella trådarna i bioset. (tror de heter SMB på amd)

bör ligga nånstans under "CPU configuration" elelr nån liknande meny.

ska även finnas inställningar för att stänga av kärnor helt i samma meny men det vill du troligen inte göra men om SMB är aktivt så är ev några av kärnorna avstängda av okänd anledning.

huruvida ryzen master visar rätt eller ej angående expo låter jag vara osagt aldrig använt det men kan ju vara värt att kolla in när du ändå är i bioset och gräver.

och tuningprogrammet är troligen som du själv säger bara en meny som samlar ihop diverse standard windows funktioner i samma program/meny.

sen kolla så du verkligen kör samma benchmark när du jämför har för mig att det kommit en nyare cinebench 24 och inte omöjligt att du testar med det och det ger generellt en lägre poäng än samma test i 23

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

låter ju som att du råkat stänga av de virituella trådarna i bioset. (tror de heter SMB på amd)

bör ligga nånstans under "CPU configuration" elelr nån liknande meny.

ska även finnas inställningar för att stänga av kärnor helt i samma meny men det vill du troligen inte göra men om SMB är aktivt så är ev några av kärnorna avstängda av okänd anledning.

huruvida ryzen master visar rätt eller ej angående expo låter jag vara osagt aldrig använt det men kan ju vara värt att kolla in när du ändå är i bioset och gräver.

och tuningprogrammet är troligen som du själv säger bara en meny som samlar ihop diverse standard windows funktioner i samma program/meny.

sen kolla så du verkligen kör samma benchmark när du jämför har för mig att det kommit en nyare cinebench 24 och inte omöjligt att du testar med det och det ger generellt en lägre poäng än samma test i 23

Jag laddar hem cinabench från windows store, o det finns bara en version man kan ladda hem där och det är cinabench R23.

I Ryzen master står det EXPO(persistant) OFF eller om man vill sätta på det via ryzen master... persistant=inhärdig, Jag förstår inte vad det är... Om jag kollar i cpu-z då står det att jag har EXPO aktiverat... eller det står SPD Ext. [EXPO, XMP 3.0] Det betyder väll att jag har EXPO aktiverat ?

När jag kollar i cinabench så står det 8 cores 16 threads så i cinabench så står det ju att jag har alla threads och i hwmonitor så kan jag kolla vad alla threads ligger på i mhz och temperatur m.m. men inte i rysen master... Edit* Rysen master står det rätt i. Men jag vet inte hur det är med EXPO...

Jag ska kika lite i biosen få se om man kan hitta nått...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Jag hade runt 120w i cinabench r23, vad testar du i ? och jag fick 22504 pts!

Visa signatur