Microsoft lägger ned Remote Desktop – men ta det lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Problemet med "Remote Desktop Connection" (dvs mstsc.exe som funnits typ hur länge som helst) är att det känns som ett rätt yxigt gammalt program som bara existerat i Windows, utan att någon givit det någon direkt kärlek på typ 20 år.
Ja, det fungerar hjälpligt till att administrera en Windowsserver lite någon gång ibland, men skulle säga att det får underkänt om man behöver det till typ fjärrarbete.

Det "Remote Desktop" gjort bra är att det faktiskt fått lite kärlek och modern uppsättning funktioner. Det går t.ex. att använda denna i ett fönster om man har en stor skärm utan att bli fullkomligt galen; den kan plocka upp alla knapptryck (inkl t.ex. "windows"-knappen) även i fönsterläge, hanterar att man ändrar storlek på ett fönster utan att allt bara blir kaos, osv, osv.

Och det nya som heter "Windows App" verkar ju i Windowsversionen enbart vara till för att ansluta till molntjänster, inte Windows PCs.

Så tredjepartslösningar är vad folk kommer behöva i verkligheten, är vad jag skulle säga.

Jag tycker helt tvärtom, det är ett robust program som gör exakt vad det ska och inte en massa annat fluff. Jag fjärrarbetar 8 timmar om dagen och vill påstå att mstsc är perfekt för det. Fönstret där man väljer vad man vill ansluta till må ha lite XP feeling rent designmässigt, men man spenderar 1-2 sekunder där innan man ansluter till en maskin och när jag väl är ansluten vill jag verkligen inte ha något överflödigt UI som tar upp plats på skärmen, så hade känts som slöseri med tid att designa om det.

Tips för problemen du nämnde
För att få knapptrycken att fungera i fönsterläge: Show Options -> Local Resources -> Apply Windows key combinations: On the remote computer. (Ja det låter som att de bara funkar på remote maskinen då, men den tar hänsyn till vilket fönster som är aktivt)

För bättre upplevelse i fönsterläge, välj en upplösning (vid anslutning) som passar bäst för hur du har dina fönster, när du är ansluten högerklicka i top-bar och välj "Smart sizing". Jag har en ultrabred skärm och väljer t.ex. en 4:3 upplösning i mstsc och får då perfekt format för att köra side by side.

Skrivet av The-Architect:

Nej! Det fungerar hur bra som helst och behöver inte en endaste förändring alls, ge fan i det!

"kärlek och modern uppsättning funktioner" innebär att någon kommer på att allt ska skrivas om i electron/javascript, och vips fungerar det inte längre samt blir slött som fan - se "nya" outlook som exempel.

Håller helt med, alla andra alternativ jag testat känns sega, klottriga med onödigt mycket UI komponenter och man känner ofta av att man är remote på något sätt, t.ex. med input lagg, seg rendering eller skiftande bildkvalité och artefakter. När jag kör mstsc i fullskärm är mitt enda problem att jag glömmer bort att jag kör remote och tappar bort något fönster på min lokala maskin bakom mstsc emellanåt. Men om jag glömmer bort att jag kör remote ser jag det som att det är en perfekt remote app.

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@2TB Samsung 990 PRO | 2+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder V3 | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Medlem

Jag använder den gamla Remote Desktop för att komma åt jobbet. Den som är en app fungerar inte flera skärmar på och väldigt segt att jobba med bara en skärm.

Får se vilka problem detta ställer till framöver.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

I jobbet använder jag remote desktop manager. Funkar otroligt bra.
Helt gratis.

https://devolutions.net/remote-desktop-manager/

Stöd för flikar och kan organisera i mappar etc. Stödjer även massa andra protokoll. SSH etc.
Så det kommer inte påverka mig nämnvärt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrape:

Jag tycker helt tvärtom, det är ett robust program som gör exakt vad det ska och inte en massa annat fluff. Jag fjärrarbetar 8 timmar om dagen och vill påstå att mstsc är perfekt för det. Fönstret där man väljer vad man vill ansluta till må ha lite XP feeling rent designmässigt, men man spenderar 1-2 sekunder där innan man ansluter till en maskin och när jag väl är ansluten vill jag verkligen inte ha något överflödigt UI som tar upp plats på skärmen, så hade känts som slöseri med tid att designa om det.

Jag har 0 intresse av utseendet, är helt en funktionsfråga för mig.

Skrivet av mrape:

Tips för problemen du nämnde
För att få knapptrycken att fungera i fönsterläge: Show Options -> Local Resources -> Apply Windows key combinations: On the remote computer. (Ja det låter som att de bara funkar på remote maskinen då, men den tar hänsyn till vilket fönster som är aktivt)

För bättre upplevelse i fönsterläge, välj en upplösning (vid anslutning) som passar bäst för hur du har dina fönster, när du är ansluten högerklicka i top-bar och välj "Smart sizing". Jag har en ultrabred skärm och väljer t.ex. en 4:3 upplösning i mstsc och får då perfekt format för att köra side by side.

Tack! Jag ska testa de där inställningarna senare och se hur pass de löser problemet

Jag hittade själv aldrig någon kombination där mstsc fungerade vettigt i fönster, men kanske helt bommat något avgörande.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrape:

Det där stämmer utmärkt!
Jag känner t.o.m. igen det nu när jag ser det, så det där visste jag nog för länge sedan och har bara glömt att det gick.
(Namngivningen är ju bra skum, men det är som det är)

Skrivet av mrape:

Här blev det ur mitt perspektiv pannkaka, dock. Smart sizing låter mig visserligen ändra storlek på fönstret men det verkar ju helt handla om att skala om bilden på klientsidan.
Nej, isf är det bättre att tvingas att ha fönstret i 1:1, så det iaf är skarpt och fint.

Vad den nya klienten gör är väl istället att byta "skärmupplösning" dynamiskt efter fönstrets storlek.
Och det som är fint med det är ju att det funkar bra tillsammans med t.ex. FancyZones. Bara att flytta runt fönstret till en eller flera zoner beroende på vad man håller på med, osv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag hittade själv aldrig någon kombination där mstsc fungerade vettigt i fönster, men kanske helt bommat något avgörande.

Osäker, men jag tror Smart sizing är relativt nytt, eller så har jag bara inte sett det förrän på senare tid. Det eliminerar iaf scrollbars och ser till att den aspect ratio du valt behålls oavsettt vilken form du ger fönstret.

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@2TB Samsung 990 PRO | 2+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder V3 | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Här blev det ur mitt perspektiv pannkaka, dock. Smart sizing låter mig visserligen ändra storlek på fönstret men det verkar ju helt handla om att skala om bilden på klientsidan.
Nej, isf är det bättre att tvingas att ha fönstret i 1:1, så det iaf är skarpt och fint.

Ah, synd att det inte hjälpte, jag kör med två skärmar och kör oftast mstsc på fullscreen på den ena så har inte så mycket erfarenhet med fönsterläget. Det är lite dumt att man måste välja upplösning i förväg, speciellt om man flyttar runt det i t.ex. FancyZones med olika aspect ratios. För skärpan gäller det nog att hitta en upplösning som är "native" i förhållande till fönstrets storlek på din skärm, så att det inte sker någon skalning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ameeeh....Remote Desktop fungerade ju så smidigt. *grmbl*

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrape:

Ah, synd att det inte hjälpte, jag kör med två skärmar och kör oftast mstsc på fullscreen på den ena så har inte så mycket erfarenhet med fönsterläget. Det är lite dumt att man måste välja upplösning i förväg, speciellt om man flyttar runt det i t.ex. FancyZones med olika aspect ratios. För skärpan gäller det nog att hitta en upplösning som är "native" i förhållande till fönstrets storlek på din skärm, så att det inte sker någon skalning.

Alltså, om vi bortser från "smart sizing" så är det ju skarpt. Med smart sizing blir det ju inte skarpt längre om man ändrar på fönsterstorleken (verkar utifrån vad jag sett bara vara omskalning av bilden på klientsidan). Dessutom då fast i ett visst aspect ratio...

Jag misstänker att om man på förhand skapat en hög .rdp-profiler där man hackat in rätt upplösningar osv för olika situationer, så kan man nog få nästan samma som jag förväntar mig.
Men detta då givet att man kopplar ned/upp vid "resize" eller annan ändring. Betydligt lägre smidighetsfaktor, men kanske är ett alternativ i nödfall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Moonlight + Sunshine som alternativ? Någon som testat?

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Ena v dom första sakerna jag gör är att inaktivera allt som har med fjärrskrivbord att göra.
Det är inget som jag normalt använder, varvid jag mer ser det som en säkerhetsrisk.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

https://learn.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/rdcm... ❤️
Men det är ju inget man kör över internet utan VPN klient.

Permalänk
Medlem

Så vad ska man köra nu då? Inget arbete utan bara att kolla till en burk ibland som står på utan skärm/tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Så vad ska man köra nu då? Inget arbete utan bara att kolla till en burk ibland som står på utan skärm/tangentbord.

VNC över SSH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Problemet med "Remote Desktop Connection" (dvs mstsc.exe som funnits typ hur länge som helst) är att det känns som ett rätt yxigt gammalt program som bara existerat i Windows, utan att någon givit det någon direkt kärlek på typ 20 år.

Lite kärlek måste det fått för de har lyckats förstöra kompabiliteten med Win XP i den version som ingår i W11. Det går att ansluta men grafik ballar ur på diverse olika sätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Har forumtrådsfolket något smidigt tips på app/system för remote desktop från android-mobil?
Jag använder Chromes "remote desktop" nu, men det är inte alltid så stabilt.

aRDP funkar bra, Pro versionen är väl värd 50 SEK för mig. Mångdubblelt snabbare än MS egen app...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

typ lite hijack på grund av ämnet: Någon som vet om det finns en bra remote lösning som skickar enstaka fönster, helst "native" like. alltså du för ett fönster på datorn vars "content" streamas från källan, så det känns som appen kör lokalt.

För windows såklart. Använder chrome remote desktop idag. men känns onödigt med hela skärmen för app som är 400x700 typ.

Plus man hade kunnat ha flera appar strömmade men varje beter sig som en riktig app på klienten så man kan minimera, resize:a osv.

Windows inbyggda stöder sk RemoteApp sedan W7 (IIRC) och så jag själv kör vissa program.

Edit: Som Apehx nämnt behövs lite editerande i RDP-filen.

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter och då mestadels över LAN är.

RDP!
Funkar hyfsat men är lite halv segt ibland, men det värsta är klippa/kopiera/klistra text mellan dom två burkarna.
Det funkar dåligt och krånglar ofta o man kan behöva kopiera/klistra in saker många gånger för att helt plötsligt fungera felfritt i nån timme för att sen krångla igen osv,osv.

VNC!
klippa/kopiera/klistra funkar bättre än RDP men krånglar en del här med, har ofta hög latency och segare än RDP.
Använder det aldrig då det är det sämsta alternativet överlag för mig.

No machine/x2go!
x2go är ett äldre protokoll av no machine om jag minns rätt.
klippa/kopiera/klistra funkade vad jag kommer ihåg nästan (men inte helt) felfritt och var betydligt snabbare o mindre segt än RDP/VNC.
Körde detta i ett par år.

TeamViewer 13! (och menar du version 13 som är den som funkat bäst o har minst reklam/störande popups och ringa hem o kontrollera allt innan man får göra nåt alls skit)
klippa/kopiera/klistra funkar lika bra som det gör mellan prg på samma dator, dvs det funkar som det ska!!!
Och kör man med bara LAN anslutningar (en stor del av 13 kravet) så är det lika snabbt som no machine/x2go och därmed snabbare än RDP/VNC.
Körde detta i MÅNGA år tills ganska nyligen.

Provade rustdesk som funkar lika bra/bättre och det går bra o enkelt med LAN connections i senaste versionen.

Samtidigt/nån dag efter rustdesk började jag fundera på om inte nåt av dom "strömmande spel" programmen skulle vara ännu bättre.
SÅ titta runt lite och hittade shunshine/moonlight.

Sunshine är programet på den dator du vill komma åt, moonshine är på den dator du sitter vid.
Titta runt lite till innan jag provade och hittade då apollo (istället för sunshine och ska vara både enklare o bättre) och artemis (istället för moonlight och då samma sak både enklare o bättre).
Tyvärr så är artemis för närvarande bara för android men andra OS ska vara påväg.

SÅ valde att prova apollo och moonlight (ja moonlight funkar med apollo).
Och är det som funkar bäst med en ganska stor marginal och vad jag kör nu (inget spelande).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Så vi pratar inte om den klassiska remote desktop? Jo?
Problemet som jag ser det är säkerheten. På stora företag används microsofts rdp in-house, nu behöver man white-lista nått 3eparts program..?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Varför pratar många här om att rdp kommer försvinna? Det är väl bara appen?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk

Kommer detta påverka RDweb? Använder idag Remote desktop appen för det, men går kanske precis lika bra att ansluta med något annat?

Edit: Fick svar själv på min fråga, gäller alltså bara appen från Windows Store och berör alltså inte RDWeb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Kommer detta påverka RDweb? Använder idag Remote desktop appen för det, men går kanske precis lika bra att ansluta med något annat?

Nej. Åter igen, man plockar inte bort RDP-klienten, utan det är Remote Desktop eller på svenska Fjärrskrivbord-appen som stöps om till Windows App och som numera kräver M365 abonnemang för att uppfylla något syfte.

Desktop blir Windows App

RDP-klienten (mstsc.exe) Remote Desktop påverkas inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Windows App och som numera kräver M365 abonnemang för att uppfylla något syfte.

Detta gör mig också lite förvirrad, för det finns en app för iOS som heter "Windows App" och en till som heter "Windows" där sistnämda ersatte "Remote Desktop" och inte kräver något cloud konto.

Tusan va rörigt Microsoft gör det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Detta gör mig också lite förvirrad, för det finns en app för iOS som heter "Windows App" och en till som heter "Windows" där sistnämda ersatte "Remote Desktop" och inte kräver något cloud konto.

Tusan va rörigt Microsoft gör det!

Japp, jag har den också och det är bara Desktop som fått nytt namn - och ny funktion för M365.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Men helvete då, jag är beroende av en funktionskomplett RDP-klient (bland annat pga jobb hemifrån och ljud till/från remotemaskin MÅSTE exempelvis fungera bra), så FAN ta MS om de sabbar för mig nu.

VMware Horizon? Det gav nytt liv i VDI:erna på jobbet här.

Permalänk
Medlem

Använder bara mstsc på datorn. Så där berör det inte mig. Men har det på telefon och använder sparsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

VNC över SSH.

Låter omständigt.

Permalänk
Medlem

Håller på att migrera till Azure Virtual Desktop istället för Citrix XenApp. Den installerade klienten har varit den svagaste länken i AVD-miljön, speciellt om man jämför med Citrix Receiver. Hoppas det blir ordning på den nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Varför pratar många här om att rdp kommer försvinna? Det är väl bara appen?

Ja alltså det är knappt det. Det är alltså inte ens "Remote Desktop Connection" programmet:

Citat:

Remote Desktop Connection? Jo, förvirrande nog har Windows en inbyggd funktion för att ansluta till fjärrdatorer som heter så och inte har något med Remote Desktop-programmet att göra.

Jag har faktiskt aldrig skrikit Clickbait, men nu gör jag det. Jag använder Remote Desktop Connection i stort sett dagligen inom jobbet, men har aldrig sett eller hört om denna "Remote Desktop" som nu ska försvinna. Nyhetsvärdet i detta trode vara noll.

Enda skälet till att jag tror att Microsoft öht uttalar sig är i ett försök att promota deras "alternativ".

Jag tolkar det alltså som att det är denna mjukvara som ska bort:
https://apps.microsoft.com/detail/9wzdncrfj3ps?hl=en-US&gl=US

Citat:

We're no longer updating the Microsoft Remote Desktop app for Windows with new features. For the best Azure Virtual Desktop and Windows 365 experience that includes the latest features and updates, we recommend you download Windows App instead at https://aka.ms/WindowsApp.

For Remote Desktop connections, please use Remote Desktop Connection https://aka.ms/RDSetup (How to use Remote Desktop - Microsoft Support)

Dom skriver ju själva att man kan använda Remote Desktop Connection.

Permalänk
Medlem

Remote desktop-appen funkar fint och jag väljer den över gamla RDC vilken dag som helst. När jag provar att installera Windows-appen däremot så kan jag inte välja server längre för det står bara att administratören inte angett några åt mig.