Phanteks AMP GH 1000W Platinum - OK 3.1 PSU?

Permalänk
Medlem

Phanteks AMP GH 1000W Platinum - OK 3.1 PSU?

Skall bygga ny dator i ett mATX-chassi (antingen ASUS Prime AP201 eller Lian Li A3 mATX) och skall nu välja PSU.
Övriga komponenter är tänkta att vara:

I jakten på PSU så noterade jag att ATX 3.1 är att föredra framför 3.0 (även om det är små, små förändringar).
Jag har tidigare alltid valt PSU'er från Corsair, men nu hittade jag Phanteks AMP GH ATX 3.1 1000W som är 80+ Platinum. Det ser väldigt prisvärt ut och i mATX-chassit är det dessutom en fördel att det bara är 140mm långt. Finns det någon anledning att inte välja detta? Finns det bättre alternativ pris/kvalité/prestanda? Färgen spelar ingen roll - mest kul att det även fanns i vitt då moderkortet råkade bli en vit variant.

Permalänk
Medlem

Hej, blev det ett köp till slut?
verkar inte vara så många som testat denna PSU just, och priset är bra på den nu

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Kort svar, det är en bra PSU Säkert köp.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än instämma. Ska vara en bra PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kort svar, det är en bra PSU Säkert köp.

Mvh

misstänkte det, har deras SFX i mediapcn, men förvånad över hur tomt det verkar vara på "rikitga" tester av det

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Hej, blev det ett köp till slut?
verkar inte vara så många som testat denna PSU just, och priset är bra på den nu

Hej,
Ja, men det blev ett köp av den PSU'n
Jag är helnöjd - den gör sitt jobb utan att märkas
Den driver ett 4080 Super tillsammans med en AMD 7950X3D i ett hel-meshat ASUS Prime 201.

Datorn låter en del om jag spelar krävande spel, men det tror jag snarare kommer från CPU-fläkten eller GPU-fläktarna.
Chassit står på skrivbordet bredvid skärmen så det hörs extra bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Hej,
Ja, men det blev ett köp av den PSU'n
Jag är helnöjd - den gör sitt jobb utan att märkas
Den driver ett 4080 Super tillsammans med en AMD 7950X3D i ett hel-meshat ASUS Prime 201.

Datorn låter en del om jag spelar krävande spel, men det tror jag snarare kommer från CPU-fläkten eller GPU-fläktarna.
Chassit står på skrivbordet bredvid skärmen så det hörs extra bra.

perfekt!
Jag kommer bli med ny dator nu efter BF (oops) och eftersom jag misstänker att jag fick en OCP eller OPP på mitt nuvarande 750W corsair häromdagen så ville jag säkra upp och byta det 850W jag tittade på först till 1000W istället då det 7900XTX som är påväg verkar dra en hel del mer än mitt nuvarande 6900XT.
Skönt att du är nöjd!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

perfekt!
Jag kommer bli med ny dator nu efter BF (oops) och eftersom jag misstänker att jag fick en OCP eller OPP på mitt nuvarande 750W corsair häromdagen så ville jag säkra upp och byta det 850W jag tittade på först till 1000W istället då det 7900XTX som är påväg verkar dra en hel del mer än mitt nuvarande 6900XT.
Skönt att du är nöjd!

Hur gick det med det här inköpet? Jag är också sugen då priset är rätt bra för ett 1000W psu. Har du någon coilwhine/missljud?

Permalänk
Entusiast

Har själv 750W varianten. Det fungerar ypperligt bra än så länge. Har också hård-testat den till nära 700 watt under ett par timmar. Då visade den inga tecken på svaghet. Den förblev relativt tyst även under hård belastning vilket påvisar en bra effektivitet. Inget spoltjust heller.
Dock så får tiden visa hur bra den egentligen är.

Att den har en 10 års garanti gör ju inte saken sämre.
Baserad på Seasonics PSU-plattform. (Mycket bra)

Länk till en review på Toms Hardware: https://www.tomshardware.com/reviews/phanteks-amp-series-750w...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Hur gick det med det här inköpet? Jag är också sugen då priset är rätt bra för ett 1000W psu. Har du någon coilwhine/missljud?

Har coil whine från gpun vid hög belastning, men inget som jag hör med hörlurar, sjukt nöjd med datorn

Visa signatur