Krönika: AMD hade endast ett jobb, och sumpade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Varför görs det ens grafikkort då? Om ingen tjänar pengar på det och Nvidia tjänar all deg på AI så är det ju enbart en förlust för Nvidia att ens sälja till konsument.

Se ovan. De kan ju lämna marknaden helt om det är så att de tjänar alla sina pengar på CPUer. Där ligger de ju före Intel idag.

Nu var ju diskussionen att minska vinstmarginalen för att öka sin kundbas, inte att gå med förlust. Och fortsatt bra utveckling vet jag inte om man kan säga, utvecklingen för AMD går ju mot kontinuerligt minskad marknadsandel?

Folk accepterar väl en generell uppgång i pris givet inflation, så länge som de är markant lägre än Nvidia så hade de sålt som smör ändå. Som det är idag tror jag inte att de hade sålt något bättre bara för att de hade släppt innan Nvidia. Då hade nog många (åtminstone jag) känt lite att man hade väntat in Nvidias nästa generation för att se vad de kan hitta på. Man vill ju sällan göra sitt val av GPU utan att veta vad man har att välja på, men i dagsläget är det ju ett rätt safe bet att avgöra om man vill köpa Nvidia för man kan vara rätt säker på att AMDs kort kommer vara nästan lika dyra och något sämre så man behöver knappt vänta in och se vad de släpper.

Jag kommer åtminstone fortsätta vara övertygad om att AMD och Nvidia släpper konsumentkort för att de tjänar på det, och om AMD vill peta ner Nvidia från tronen som det självklara köpet hade det varit enklast för dem att äta en liten "förlust" (lägre inkomst) för att bli allmänt kända som det mycket billigare alternativet som ändå ger okej prestanda. Jag menar, hade Intel släppt sitt B580 för samma pris som idag men någotsånär jämförbar prestanda som AMD så hade det typ varit de enda korten man hade pratat om. Intel har priset men inte prestandan. AMD har prestandan.

Det blir ju lite dyrare om du inte redan har en massa team av folk som jobbar med utveckling. Att starta från noll är ett rätt mastigt projekt oavsett vad du ska försöka slå dig in på. Se Intel.

EDIT: Sen kan man ju så klart se det som att om TMSC är flaskhalsen och 100% av alla kort som tillverkas säljs så är allt skitsamma, men om det nu är så är det ju märkligt att AMD har så mycket lägre marknadsandel än Nvidia. Kan det stämma att 90% av alla kort som tillverkas är Nvidiakort? Fortfarande, med ett klart lägre pris hade åtminstone jag gått över till att köpa AMD om jag kunde och Nvidia inte alls, snarare än som idag att försöka få tag på ett Nvidiakort om det är möjligt och annars skita i det eller som sista desperata lösning köpa AMD om det verkligen inte går att köpa något annat.

Samsung behöver steppa upp och ge Tsmc en match.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag menar, Nvidia gör absolut minimum i gamingsegmentet just nu för det finns inget incitament till att sälja kretsar i gamingkort för mindre än vad dom kan få om dom paketerar korten för serverhallar. Det är helt enkelt kapacitetbrist så det enda Nvidia gör är att dom behåller lite hype och säljer nog för att deras parters inom konsumentsegmentet inte fullkomligt ska dö ut.

Nvidia Gaming: Fourth-quarter revenue was $2.9 billion, flat from the previous quarter and up 56% from a year ago. Full-year revenue rose 15% to $10.4 billion.

Även om Nvidias datacenter är betydligt större nu, tror jag de verkligen vill behålla ett segment som drar in 10 miljarder dollar om året. Det spelar ingen roll om de drar in betydligt mer på datacenter. Pengar är pengar. AI är väldigt haussat just nu, och kan tappa. Det är inte gamingsegmentet, det är en stabil och växande marknad.

Permalänk
Medlem

AMD och Nvidia konverterade mig till Intel GPU användare. Plockade upp A750 först för sådär 2 år sedan och nu blev det ett B580 kort efter RDNA4 lanseringen då jag inte lyckades få tag på ett RX 9070 XT till introduktionspris och skulle inte ha velat supporta AMD efter fått vetskap om endast ett litet antal säljs till det priset. Nu väntar man på spänning vad det blir av Celestial så får man troligtvis uppgradera till det sen, B580 ligger lite sådär på gränsen och man får "tillräckligt" prestanda i 1440p men med ganska nöd och näppe på mer krävande spel såsom Stalker 2 (och lite beroende på hur kräsen man är med FPS).

TSMC och dess monopol är säkert stor orsak till var vi är då AI boomen behöver så mycket fokus på GPU kort så finns inte helt enkelt tillräckligt med kretstillverkare och priserna skjuter i höjden, borde få åtminstone en till stark konkurrent.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin Jusovic:

...
""Det värsta är att jag tror att det hela hade kunnat förhindras med mer transparens från AMD:s håll. Om AMD bara gick ut och sa att prislapparna på 7 350 respektive 7 990 kronor är dag ett-erbjudanden hade de kunnat rädda sitt anseende och samtidigt vara transparenta mot sina kunder. Win win!
...

Läs hela artikeln här

Håller verkligen med. Det, i kombination med en tillräckligt stor mängd kort så att alla som ville köpa dag ett hade kunnat göra det hade varit det rätta att göra. Nu blev det ju bara ett fåtal glada i scalper-lotteriet istället.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Inte att förglömma, den tidigare regeringen körde kronan i botten när de styrde.
-5X% mot amerikanska dollarn under sina 8 år.

Jag som också tänkt bygga ny dator i närtid, blev bra avtrubbad av denna lansering, när AMD tidigare uppgett i sin strategi att prissätta under 400 usd, för att ta marknadsandelar, nu börjar de likna girigheten själv Nvidia...

Med det skulle jag kunna tänka mig att välja det blå laget för gpu denna gång.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | Corsair SF600 V2 | ASRock X570 Phantom Gaming ITX/TB3 | AMD Ryzen 5 3600 | G.Skill Sniper X Urban Camo 3400MHz | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Arctic Liquid Freezer II 280 | PowerColor Radeon RX 5700 XT Dual Fan | Steelseries Rival 3 | Steelseries Apex 150 | Razer Leviathan 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hucko:

Inte att förglömma, den tidigare regeringen körde kronan i botten när de styrde.

Jag som också tänkt bygga ny dator i närtid, blev bra avtrubbad av denna lansering, när AMD tidigare uppgett i sin strategi att prissätta under 400 usd, för att ta marknadsandelar, nu börjar de likna girigheten själv Nvidia...

Med det skulle jag kunna tänka mig att välja det blå laget för gpu denna gång.

Så lågt som 400 dollar har jag aldrig hört. Det är ju nästan kriminellt lågt i dagens klimat. Inte för att man klagat
Det är ändå fascinerande att det går att hålla på så här. Man tror ju att gemene man är bättre funtad än en själv men man är tydligen rätt normal i oförmåga att hålla i börsen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tråkiga priser från AMD å Nvidia.

Varit diskussion angånde TSMC kapacitet. Kan ju bli väldigt tråkig utveckling med kommande efterdyningar, tänker på alla tredjepart som eventuellt inte kan sälja nog många grafikkort, det i sig kommer ju så småningom påverka försäljning av moderkort, som kanske är deras andra ben de står på.
För alla "entusiast" -moderkort (aka icke OEM som företag köper), vem kommer bry sig om dom ifall det inte finns nå tillhörande grafikkort. Varför uppgradera CPU+moderkort då (i flesta fall).

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Frågan är varför man skulle köpa ett 9070 när man kan komma över ett 7800xt för typ 5500?

Varför?

Det är något de senaste 8 åren, kanske 10 nu som gör att jag får avsmak för gpuer. På åtta år behöver jag ändå betala 5500 sek, för att dubbla prestandan på ett åtta år gammalt kort som kostat 3000sek.

Är det bara jag som tycker att marknaden har blivit galen?
Förr kunde jag vänta i tre år, dubbla prestandan om jag lade lika mycket pengar. Nu måste jag vänta dubbelt så lång tid och betala dubbelt så mycket. Det blir omvänt exponentiellt dåligt för mig som konsument. Gillar det inte och kommer aldrig lägga 25 000 sek på ett kort jag använder till 20 timmar spel per år. Inget i dagens marknad är rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Så lågt som 400 dollar har jag aldrig hört. Det är ju nästan kriminellt lågt i dagens klimat. Inte för att man klagat
Det är ändå fascinerande att det går att hålla på så här. Man tror ju att gemene man är bättre funtad än en själv men man är tydligen rätt normal i oförmåga att hålla i börsen

https://www.youtube.com/watch?v=YZwc1ujpTjM

Runt 11 minuter in nämns strategin från förra året.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | Corsair SF600 V2 | ASRock X570 Phantom Gaming ITX/TB3 | AMD Ryzen 5 3600 | G.Skill Sniper X Urban Camo 3400MHz | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Arctic Liquid Freezer II 280 | PowerColor Radeon RX 5700 XT Dual Fan | Steelseries Rival 3 | Steelseries Apex 150 | Razer Leviathan 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKurosaki:

Frågan är varför man skulle köpa ett 9070 när man kan komma över ett 7800xt för typ 5500?

Varför?

Det är något de senaste 8 åren, kanske 10 nu som gör att jag får avsmak för gpuer. På åtta år behöver jag ändå betala 5500 sek, för att dubbla prestandan på ett åtta år gammalt kort som kostat 3000sek.

Är det bara jag som tycker att marknaden har blivit galen?
Förr kunde jag vänta i tre år, dubbla prestandan om jag lade lika mycket pengar. Nu måste jag vänta dubbelt så lång tid och betala dubbelt så mycket. Det blir omvänt exponentiellt dåligt för mig som konsument. Gillar det inte och kommer aldrig lägga 25 000 sek på ett kort jag använder till 20 timmar spel per år. Inget i dagens marknad är rimligt.

Tyvärr har det blivit så, dels i prestandautvecklingen. Varit 2 år mellan varje serie nu ett tag, förr i tiden var det ofta 1-1,5.
Nå det positiva får man se det som att fler spel klarar sig på låga inställningar med riktigt gamla kort.

Får se hur länge man pallar med 1080'it, om man köper överprisat grafikkort eller om man skiter i det hela. När inte AMD heller höll "MSRP" så föll mitt intresse att köpa, hade köpt annars om standardkort låg strax över 8k. Sen övriga kort LITE högre beroende på kylare etc. Konkurrenten 5070Ti passar ju annars min prestandagrupp (även om det är tråkigt så här 2 år efter), men absolut inte till de priserna, inte ens till MSRP.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Är inte längre någon större gamer så det fick bli ett lätt beggad 12900 (non k) cpu ur 12- serien pga problem med 13 och 14 serien... och ett B580 12 gb - fick ett asrock steellegend B580 för 2649kr nytt med rabatt så jag är nöjd på pc fronten.

Sen Blir det en ny ipone i september om apple tar tummen ur och fixar 120hz - annars blir det en hard pass igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hucko:

Det är värre än så. Mycket värre.

Inte bara att de körde den svenska kronan i botten (gick från 7,28 till 11,10, dollarn blev 52% dyrare), de gjorde även än värre slarvsylta av den norska kronan (gick från 6,52 till 10,57, dollarn blev 62% dyrare för norrmännen).
Edit: och under 7 av de 8 åren (tom oktober 2021) så var Solberg statsminster i Norge.

Och euron fick även en den mindre käftsmäll av den förra regeringen (gick från 0,8 till 1,02, dollarn blev 27,5% dyrare)...

...kan ju vara så att det finns andra saker som har mycket större påverkan på kronans kurs mot dollarn än den svenska regeringen...

Att kronan nu har stärkts mot dollarn har ju mycket mer att göra med vad som sker i USA än vad som sker här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrKurosaki:

Varför?

För att man vill ha mera prestanda?
Köper man ett 9070 XT för 9000 kr (de har ju funnits för 8000) får man c:a 52% mer prestanda än 7800XT för 64% mer pengar.
Så visst, prestanda per krona är en aning lägre, men det brukar det bli när man kommer upp i högre prestandaklasser.

För samma prestanda/krona skulle priset bli 8360 kr då, så de som köpte 9070 XT till MSRP får alltså mer för pengarna än de som köper 7800 XT för 5500 kr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Nvidia Gaming: Fourth-quarter revenue was $2.9 billion, flat from the previous quarter and up 56% from a year ago. Full-year revenue rose 15% to $10.4 billion.

Även om Nvidias datacenter är betydligt större nu, tror jag de verkligen vill behålla ett segment som drar in 10 miljarder dollar om året. Det spelar ingen roll om de drar in betydligt mer på datacenter. Pengar är pengar. AI är väldigt haussat just nu, och kan tappa. Det är inte gamingsegmentet, det är en stabil och växande marknad.

Jo, jag håller med och det var det jag menade med att dom gör minimum just nu.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jo, jag håller med och det var det jag menade med att dom gör minimum just nu.

Jag tror inte de gör minimum, det räcker inte i längden. Minimum då hamnar man in Intels sits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag tror inte de gör minimum, det räcker inte i längden. Minimum då hamnar man in Intels sits.

Det är såklart en sematik och en definitionsfråga om vad man menar när man säger minimum. Miminum kan ju tolkas som att man bara lägger sig ner och dör, vilket inte är vad jag menar.

Men går man in på Webhallen, väljer Nvidia-GPU:er så finns det 8 modeller i webblager av 181 listade. En är mellansegmentet i den gamla generationen, resten 1030 och -50 & -60 klass. Det kallar jag minimal ansträngning. Klart att folk jobbar som djur för att fixa situationen... men jag skulle säga att nuvarande situation inte räcker i längden. Dom hade kunnat fortsätta pumpa ut 4000-serien om dom ville. Men jag kan lova att även 4080- och 4090-kretsar går in i datacenter runt om i världen i massor just nu.

Men ja... jag håller med dig. Vi tolkar bara minimum olika.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Vad sumpade man när man släppte ett grafikkort för 7990 kr som tävlar med ett grafikkort som kostar 10579 kr?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hatamoto:

Vad sumpade man när man släppte ett grafikkort för 7990 kr som tävlar med ett grafikkort som kostar 10579 kr?

Första paragrafen:

Citat:

AMD har släppt sina Radeon RX 9070-kort och fastän korten har många styrkor, som bra rasterprestanda och låg temperatur i många scenarier, överskuggas detta av AMD:s prisstrategi. Nämligen att riktpriskorten skulle säljas i begränsad mängd och att priserna skulle höjas redan vid nästa leverans.

Dvs: krönikan pratar om situationen som tycks bli, att korten inte kostar 7990 kr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Första paragrafen:
Dvs: krönikan pratar om situationen som tycks bli, att korten inte kostar 7990 kr.

Men ingen krönika skrivs om hur Nvidia sumpade det med deras "riktpriser".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Första paragrafen:

Och det andra kortet kostar inte 10 579 kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hatamoto:

Skrivet av filbunke:

Och det andra kortet kostar inte 10 579 kr.

Nej, fast måste det vara en krönika om NVIDIA också för att SweC inte ska vara vinklade, eller vadå? Tror inte att det är så krönikor brukar fungera.
Det har ju varit massvis med nyheter om NVIDIAs problem åtminstone, som dessa:

https://www.sweclockers.com/nyhet/40610-nvidia-utreder-proble...
https://www.sweclockers.com/nyhet/40676-nu-kan-det-bli-svarar...
https://www.sweclockers.com/nyhet/40706-nvidia-bekraftar-till...
https://www.sweclockers.com/nyhet/40738-problem-pa-rtx-50-ser...
https://www.sweclockers.com/nyhet/40743-ny-drivrutin-ska-atga...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej, fast måste det vara en krönika om NVIDIA också för att SweC inte ska vara vinklade, eller vadå? Tror inte att det är så krönikor brukar fungera.
Det har ju varit massvis med nyheter om NVIDIAs problem åtminstone, som dessa:

https://www.sweclockers.com/nyhet/40610-nvidia-utreder-proble...
https://www.sweclockers.com/nyhet/40676-nu-kan-det-bli-svarar...
https://www.sweclockers.com/nyhet/40706-nvidia-bekraftar-till...
https://www.sweclockers.com/nyhet/40738-problem-pa-rtx-50-ser...
https://www.sweclockers.com/nyhet/40743-ny-drivrutin-ska-atga...

Att posta nyheter är inte detsamma som att posta en krönika där man skriver att AMD sumpade det med sina 'riktpriser', utan att också skriva en likadan krönika om Nvidia och deras 'riktpriser'. Ja, det är vinklat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatamoto:

Men nu är det ju AMD som är underdog och som vi vill ska ta upp kampen mot jättem Nvidia som äger marknaden. Därav sådana här krönikor och YouTube videos där det uttrycks missnöje över att AMD inte följer råden för att öka sin mindshare och marknadsandel. Tyvärr failar ju AMD gång på gång att göra rätt!🥺

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Men nu är det ju AMD som är underdog och som vi vill ska ta upp kampen mot jättem Nvidia som äger marknaden. Därav sådana här krönikor och YouTube videos där det uttrycks missnöje över att AMD inte följer råden för att öka sin mindshare och marknadsandel. Tyvärr failar ju AMD gång på gång att göra rätt!🥺

Återigen, hur sumpade AMD det när man släpper ett grafikkort för 7990 kr som tävlar mot konkurrentens motsvarighet som kostar 10579 kr? Menar ni att AMD ska sälja sina kort med förlust? 7990 kr är ett riktigt bra pris med tanke på giriga Nvidias motsvarighet som är hela 32,4% dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatamoto:

Återigen, hur sumpade AMD det när man släpper ett grafikkort för 7990 kr som tävlar mot konkurrentens motsvarighet som kostar 10579 kr? Menar ni att AMD ska sälja sina kort med förlust? 7990 kr är ett riktigt bra pris när giriga Nvidias motsvarighet är 32,4% dyrare.

Det står ju i krönikan..... Att de sumpade då msrp inte var det riktiga priset.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det står ju i krönikan..... Att de sumpade då msrp inte var det riktiga priset.

Suck. Precis som Nvidias priser, men det skriver man ingen krönika om. Har sagt mitt om ämnet. Tack och hej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatamoto:

Återigen, hur sumpade AMD det när man släpper ett grafikkort för 7990 kr som tävlar mot konkurrentens motsvarighet som kostar 10579 kr? Menar ni att AMD ska sälja sina kort med förlust? 7990 kr är ett riktigt bra pris med tanke på giriga Nvidias motsvarighet som är hela 32,4% dyrare.

Ytterst få som kunde få det priset. Och 9070XT är ju inte fullt ut lika bra som 5070TI och då måste de vara billigare. När det gäller strålspårning är det väl mer att jämnföra med vanliga 5070.

Skrivet av Hatamoto:

Suck. Precis som Nvidias priser, men det skriver man ingen krönika om. Har sagt mitt om ämnet. Tack och hej.

Men det är ju AMD som förväntas kämpa mer för att ta marknadsandelar. Och detta kan ske om de accepterar lägre vinstmarginal denna generation för att få folk se åt deras håll. Det krävs nog att de släpper en egen referensmodell för att hyffsa marknaden och att denna får en fast mrsp på kring 6990 Kr för XT modellen och 5990 Kr 9070. Då hade nog alla jublat åt AMD. Den här krönikan hade nog inte skrivits då.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Ytterst få som kunde få det priset. Och 9070XT är ju inte fullt ut lika bra som 5070TI och då måste de vara billigare. När det gäller strålspårning är det väl mer att jämnföra med vanliga 5070.

Men det är ju AMD som förväntas kämpa mer för att ta marknadsandelar. Och detta kan ske om de accepterar lägre vinstmarginal denna generation för att få folk se åt deras håll. Det krävs nog att de släpper en egen referensmodell för att hyffsa marknaden och att denna får en fast mrsp på kring 6990 Kr för XT modellen och 5990 Kr 9070. Då hade nog alla jublat åt AMD. Den här krönikan hade nog inte skrivits då.

Ytterst få? Overklockers i England (en enda butik) sålde över 5000 st 9070 och 9070 XT till riktpris på releasedagen. Hur många kort tror du inte då det sålts världen över?

5070 Ti är 13% snabbare än 9070 XT i strålapårning vid 1080p, 14% vid 1440p samt 17% vid 4K. I raster är 5070 Ti 3% snabbare än 9070 XT i både 1080p och 1440p samt 4% i 4K. Siffrorna gäller relativ prestanda. Det är inte dåligt för ett kort som är över 32% billigare.

AMD kommer ta marknadsandelar, men man gör det inte över en natt eller genom att sälja grafikkort till förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatamoto:

Nvidias kort kommer in för msrp, I få exemplar.
amd har hittils inte gjort det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Krönikan sponsrad av nvidia?

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)