Permalänk
Medlem

Datorn stänger inte av sig helt

Hej SweC!

Har stött på ett lite märkligt problem. Ibland när jag stänger av datorn så stänger den inte av sig helt. Skärmarna slocknar, men powerlampan på chassit samt RGBn på tangentbord och mus lyser fortfarande. Inget händer heller om jag försöker med ctrl + alt + del eller någon annan input på varken tangentbord eller mus, utan jag får stänga av datorn genom att hålla inne powerknappen på chassit.

Någon som har en aning vad felet kan vara?

Mvh

Visa signatur

MSI MAG B650 Tomahawk WIFI • AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB • Noctua NH-D15 • Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast AMD EXPO/XMP 3.0 • ASUS GeForce RTX 5080 16GB Prime OC • MSI MPG A1000G PCIE5 1000W • Kingston Fury Renegade 2TB • LG 27'' UltraGear 27GP850P Nano IPS QHD 180 Hz

Permalänk
Medlem

Låter som datorn går in i nåt hibernate läge istället, har du kolla energi inställningar eller om det kanske finns nån inställning i BIOS?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kan också vara BIOS/UEFI-bugg. Har du flashat senaste firmware för moderkortet?

Permalänk

Go into your bios. Go to power management. Look for the setting labeled either EUP or ERP. Enable it. Save setting and reboot your pc. It should disable usb ports when the pc is off. In some cases however this has been known to cause some people issues of being able to wake up their pc with their mouse or keyboard.

https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/45w63n/how_to_t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Hej SweC!

Har stött på ett lite märkligt problem. Ibland när jag stänger av datorn så stänger den inte av sig helt. Skärmarna slocknar, men powerlampan på chassit samt RGBn på tangentbord och mus lyser fortfarande. Inget händer heller om jag försöker med ctrl + alt + del eller någon annan input på varken tangentbord eller mus, utan jag får stänga av datorn genom att hålla inne powerknappen på chassit.

Någon som har en aning vad felet kan vara?

Mvh

Jag hade precis samma problem för en tid sedan, jag höll på att bli idiot innan jag kom på det börjat
efter att jag hade flyttat kontakten till tangentbordet till ett annat av baksidans usb-uttag än vad den brukade sitta i. Flyttade tillbaka kontakten den ena av de två usb2 kontakter jag har på baksidan, sen var allt som det skulle igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Låter som datorn går in i nåt hibernate läge istället, har du kolla energi inställningar eller om det kanske finns nån inställning i BIOS?

Hittade ingen relevant energiinställning, men har gjort ändring i BIOS (se nedan)

Skrivet av dlq84:

Kan också vara BIOS/UEFI-bugg. Har du flashat senaste firmware för moderkortet?

Nej, det hade jag inte, men gjort nu!

Skrivet av Great Games Archive:

Go into your bios. Go to power management. Look for the setting labeled either EUP or ERP. Enable it. Save setting and reboot your pc. It should disable usb ports when the pc is off. In some cases however this has been known to cause some people issues of being able to wake up their pc with their mouse or keyboard.

https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/45w63n/how_to_t...

Okej, tack! Jag har ändrat den inställningen nu!

Skrivet av Ganymede:

Jag hade precis samma problem för en tid sedan, jag höll på att bli idiot innan jag kom på det börjat
efter att jag hade flyttat kontakten till tangentbordet till ett annat av baksidans usb-uttag än vad den brukade sitta i. Flyttade tillbaka kontakten den ena av de två usb2 kontakter jag har på baksidan, sen var allt som det skulle igen.

Jag hade faktiskt problem med en av mina USB-portar för några veckor sedan (en passthrough på tangentbordet). Den bara slutade fungera. Trixade lite med att flytta runt saker mellan USB-portarna på moderkortet. Minns inte exakt hur, men till slut lyckades jag resetta USBn/moderkortet och fick den att funka igen, och jag flyttade tillbaka alla prylar till dess ursprungliga portar.

Men jag har som sagt flashat BIOS till senaste och ändrat EUP/ERP, och hoppas att det löser problemet. Jag återkommer om problemet består. Tack för era svar!

Visa signatur

MSI MAG B650 Tomahawk WIFI • AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB • Noctua NH-D15 • Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast AMD EXPO/XMP 3.0 • ASUS GeForce RTX 5080 16GB Prime OC • MSI MPG A1000G PCIE5 1000W • Kingston Fury Renegade 2TB • LG 27'' UltraGear 27GP850P Nano IPS QHD 180 Hz