Demoscenen blir svenskt kulturarv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Härliga tider då man tankade ner warez från bbs:er med "hittade" calling cards från at&t..

Höll aldrig på calling cards själv, fast en gång var vi hos en kille som höll på med sådant. Jag drev en Amiga bbs i många år, två linor in och NTPRO som program. Var nog den mest kända plugin-kodaren för NTPRO tror jag. Hjälpte även till med vissa saker med deras kod. låter som jag var expert. men va inte alls duktig på C.

Kodade aldrig intron eller demos, kompisen tror jag gjorde något i en mer lokal grupp. Grafik och/eller musik. Jag var/är inte bra på något av det. Men tyckte verkligen om alla intron och demos som jag kom åt och man beundrades vad den där lilla Amigan kunde åstadkomma. Var ju en klass för sig på den tiden.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av weyland:

Edison tog paus 2024 men är tillbaka i år igen, välkommen ombord!

Edison 2025

Sedan är resten av Europa otroligt aktiv med ett demoparty i princip varje helg, inklusive det enorma påskpartyt!

Demozoo demoparty list 2025

Ikväll i Stockholm kör vi dessutom demoscens-tema på månadens Syntax Error

Syntax Error - Demoscene Special

Jag tror att jag var lite ung när demoscenen kom till. Eller så var det nog helt före min tid. Nice att det fortfarande är igång! Kanske drar på något evenemang i nära tid för att se what its all about

Permalänk
Medlem

Har börjat kolla mera Atari ST-demos på sistone, jag följde den scenen mera förrut men sen tog datorspelandet över... men det har verkligen gjorts tekniskt bra demos på ST:en dom senaste åren... speciellt förra året på Sommarhack släpptes det produktioner som fick en att tappa hakan😮🙃

Nu senast tyckte jag det här GTA 6 fake-cracktrot var härligt att se😉

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Gjorde han demos?
Jag minns bara Turbo loadern på C64
(och det fanns ju inget intro/demo i den)

←L

Mr Z crackade spel.. Det finns / fanns en retro tidning som hetter DMZ, där hade dom en artikel om Mr Z. ( Datormagasinet https://shop.datormagazin.se/products/datormagazin-retro-8 )

En av Sveriges mest kända hackare kallade sig Mr.Z (Zoltán Kelemen) och ägnade sig mestadels åt crackning. Han knäckte kopieringsskydden på många spel på världens då mest sålda dator Commodore C64 och startade gruppen Triad.[4] Datorspelen spreds sedan vidare bland de svenska hemmen med hjälp av så kallade swappers och vanliga användare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Crackare

Det var roligare på BBS tiden, när man hade sin node emot fidonet.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Det var rätt colt på sin tid, ellerja är fortfarande coolt. Det liksom var förstadiet till 4k, 64k och liknande demos.

Annat det än dages spel som är liksom "du måste installera 150-200GB för det är enda sättet att få till grafik som inte ser ut som katts**t"... vilket är trams.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Mr Z crackade spel.. Det finns / fanns en retro tidning som hetter DMZ, där hade dom en artikel om Mr Z. ( Datormagasinet https://shop.datormagazin.se/products/datormagazin-retro-8 )

En av Sveriges mest kända hackare kallade sig Mr.Z (Zoltán Kelemen) och ägnade sig mestadels åt crackning. Han knäckte kopieringsskydden på många spel på världens då mest sålda dator Commodore C64 och startade gruppen Triad.[4] Datorspelen spreds sedan vidare bland de svenska hemmen med hjälp av så kallade swappers och vanliga användare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Crackare

Det var roligare på BBS tiden, när man hade sin node emot fidonet.

Ah, det var han som var med och startade Triad - det hade jag glömt! Då är jag med

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.