Permalänk

Nybyggd dator fryser och bluescreen

PC Case:NZXT H7 Flow
CPU:Ryzen 7 9800X3D
CPU Cooler:Thermalright Phantom Spirit 120
Motherboard:MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI
GPU:XFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070 XT (Inte installerad ännu, tänkte testa att datorn funkar först med det interna grafikkortet)
PSU:be quiet! PURE POWER 12 M 850W PSU
RAM:Kingston FURY Beast DDR5-6000 - 32GB
SSD:Samsung 990 PRO 2TB

Hej har byggt en dator för över 10 år sedan men du var det dags igen, gick ganska bra fick installera windows från usb men efter installation så fick jag bara bluescreens och att datorn frös helt och hållet. Inga error lys på moderkortet bortsett från orange ljus några gånger på där det står "DRAM"

Vet inte om jag ska pröva RAM från min gamla dator eller göra något i BIOS eller vad det kan vara.
I bios så kan jag se at RAM är installerat och hårdisk etc.Lägger til bilder på blue screen. Får ju några error code och har prövat och googla men blir lite vilsen.
Några gånger kommere jag in på windows välja språk och tidson men så bara fryser allt efter en stund.

Tack för att du läste och eventuella tips.

Permalänk
Officiell jultomte

Har du fler lagringsdiskar? Hur många RAM-stickor kör du?
Börja med the basics, koppla ur alla chassifläktar (låt bara din CPU-kylare vara inkopplad) och ha sidan på datorn öppen. Koppla ur alla ram-stickor
-Koppla ur alla chassifläktar & RGB-grejer (förutom CPU-kylare, ha sidan på datorn öppen)
-Koppla ur alla ram-stickor
-Koppla ur alla diskar förutom din OS-disk.
-Koppla ur alla tillbehör förutom en skärm till att börja med.

Testa sen att starta datorn med endast en sticka, fungerar det så stäng av datorn och flytta stickan och repetera processen i varje slot. Fungerar det hela tiden så testa en annan sticka i varje slot. Börjar det strula någonstans så kanske det är en av stickorna.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk

Tack ,ska pröva det efter jobbet idag.Kommer med uppdatering efter det.
Har 1 lagringsdisk på nya datorn kan pröva enn gammal SSD från gamla datorn också.
2 RAM sticks kör jag.

Permalänk

Kolla bios.

Har du uppdaterat bios?. 3D cpuerna behöver uppdaterade bios