Permalänk
Medlem

Datorn tvärdog

Äntligen nya bekymmer får man väl säga? xD

Igår satt jag och spelade med kompisen och ca 2 timmar inne i spelet så bara tvärdog min dator, och med tvärdog menar jag som att du klipper strömmen till den.
Iaf jag startade den bara och den gick igång. Gick tillbaka och fortsatte kanske någon timme i spelet utan att det hände igen?

Jag kollade crash loggen och hade dessa 2 meddelande:

"Critical - The system has rebooted without shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

"Error - The AMDRyzenMasterDriverv26 service failed to start due to the following error: The system cannot find the file specified.

"Error - The previous system shutdown at 11:45:26 PM on ‎3/‎12/‎2025 was unexpected."

Dessa var dom som fanns vid exakt tid då det hände, resten är bara "information".

Har testat göra en stresstest på både cpu och gpu under längre period. ca 20 min på gpu landade stadigt på 76c, cpu under ca 50 min och landade på 91c.

Har ju tidigare gjort ett inlägg här angående mycket strömavbrott, min fundering är om mitt psu har tagit stryk efter alla strömavbrott som varit. Var inget strömabrott denna gång heller då allt annat lös, skärmen är även kopplad till samma grenkontakt och skärmen hade fortfarande ström.

Ska dock tillägga att min cpu aio låter illa. Man hör knarrande ljud då och då från pumpen, oftast i idle. Har testat ta ur den och vänt den upp och ner. Spontan tanke, kanske cpu pumpen failade? Men då borde det väl blivit mer en bluescreen eller nått?

Ursäktar i förhand om det är svårt att förstå det jag skriver eller att det blir rörigt.

Visa signatur

B650 gaming plus, Ryzen 7 7800X3d + Corsair h100, 2x16 5200 mhz DDR5, Samsung 980 pro 2 tb, Corsair RM850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Igår satt jag och spelade med kompisen och ca 2 timmar inne i spelet så bara tvärdog min dator, och med tvärdog menar jag som att du klipper strömmen till den.
Iaf jag startade den bara och den gick igång. Gick tillbaka och fortsatte kanske någon timme i spelet utan att det hände igen?

"Critical - The system has rebooted without shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

"Error - The AMDRyzenMasterDriverv26 service failed to start due to the following error: The system cannot find the file specified.

"Error - The previous system shutdown at 11:45:26 PM on ‎3/‎12/‎2025 was unexpected."

Dessa var dom som fanns vid exakt tid då det hände, resten är bara "information".

Har testat göra en stresstest på både cpu och gpu under längre period. ca 20 min på gpu landade stadigt på 76c, cpu under ca 50 min och landade på 91c.

Har ju tidigare gjort ett inlägg här angående mycket strömavbrott, min fundering är om mitt psu har tagit stryk efter alla strömavbrott som varit. Var inget strömabrott denna gång heller då allt annat lös, skärmen är även kopplad till samma grenkontakt och skärmen hade fortfarande ström.

Ska dock tillägga att min cpu aio låter illa. Man hör knarrande ljud då och då från pumpen, oftast i idle. Har testat ta ur den och vänt den upp och ner. Spontan tanke, kanske cpu pumpen failade? Men då borde det väl blivit mer en bluescreen eller nått?

Ursäktar i förhand om det är svårt att förstå det jag skriver eller att det blir rörigt.

Gissar på att psun är dålig, hade mer eller mindre exakt samma problem och kom fram till att det troligaste orsaken va att mig gpu 7900xt hade spikar i förbrukning som trippar skyddet i psun. Kunde ske direkt när jag starta ett spel eller efter att man spelat i några timmar. Har nu en annan psu och problemet är helt borta.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Cpu ska ju throttle vid hög värme men blir det mycket varmt på en gång stängs det av helt som en säkerhetsfunktion, blir ej bluescreen.

Men vad har du för gpu? Jag har haft liknande problem tidigare, inte helt säker på exakta orsaken själv, tankar går ju mot PSU:n men efter att jag bytt Gpu har det oftast hjälpt.

Kan också vara kombinationen av psu+gpu.

Permalänk

Låter som att något överlasskydd löser alternativt överhettningskydd i psu.

Kolla så det inte är helt igendamma i vändigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Cpu ska ju throttle vid hög värme men blir det mycket varmt på en gång stängs det av helt som en säkerhetsfunktion, blir ej bluescreen.

Men vad har du för gpu? Jag har haft liknande problem tidigare, inte helt säker på exakta orsaken själv, tankar går ju mot PSU:n men efter att jag bytt Gpu har det oftast hjälpt.

Kan också vara kombinationen av psu+gpu.

Jag kör ett MSI rtx 4070 som är ca 1,5 år gammalt.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter som att något överlasskydd löser alternativt överhettningskydd i psu.

Kolla så det inte är helt igendamma i vändigt.

fint och rent. Försöker alltid hålla mina pc rena och fräscha

Visa signatur

B650 gaming plus, Ryzen 7 7800X3d + Corsair h100, 2x16 5200 mhz DDR5, Samsung 980 pro 2 tb, Corsair RM850X

Permalänk
Skrivet av Whaea:

Jag kör ett MSI rtx 4070 som är ca 1,5 år gammalt.

fint och rent. Försöker alltid hålla mina pc rena och fräscha

Även innuti nätaggregatet?

Speciellt om du suger luft under datorn brukar det kunna samla på säg en rätt fin matta i agget även om man kör med filter.

Men visst kör på händer det igen akulle jag saga att du troligen då trippar överlast antingen pga sporadisk kortis/överbelastning eller att pverlastskyddet börjat bli slitet och löser snabbare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ålrajt, Börja med att ladda ner Hwinfo!

Starta upp den och ha koll på dina moderkorts temperaturer (VRM/hotspot), samt grafikkortets temps, även där VRM, Samt din NVME SSD att den inte går för varm heller.

om alla ser bra ut där under load/gaming, då hade jag nog antagit att PSUn trippas igång av powerspikes. hur gammal är den samt vilken modell?

Och snälla, jag ber dig verkligen <3 redigera din original post och skriv vilka DATORDELAR du har!!! vi kan inte säga mycket alls om man bara kommer "Datorn dog, varför?". Blir ungefär som att man säger "bilen startar inte längre" men lämnar att berätta vilken bil man kör.................................

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Även innuti nätaggregatet?

Speciellt om du suger luft under datorn brukar det kunna samla på säg en rätt fin matta i agget även om man kör med filter.

Men visst kör på händer det igen akulle jag saga att du troligen då trippar överlast antingen pga sporadisk kortis/överbelastning eller att pverlastskyddet börjat bli slitet och löser snabbare.

Använder alltid luft på burk, tog även en titt bara för säkerhetens skull och det såg fint ut. Chassiet jag använder gör också så psu kommer högt ifrån bordet så den får bra med luft med

Skrivet av Gtoxed:

Ålrajt, Börja med att ladda ner Hwinfo!

Starta upp den och ha koll på dina moderkorts temperaturer (VRM/hotspot), samt grafikkortets temps, även där VRM, Samt din NVME SSD att den inte går för varm heller.

om alla ser bra ut där under load/gaming, då hade jag nog antagit att PSUn trippas igång av powerspikes. hur gammal är den samt vilken modell?

Och snälla, jag ber dig verkligen <3 redigera din original post och skriv vilka DATORDELAR du har!!! vi kan inte säga mycket alls om man bara kommer "Datorn dog, varför?". Blir ungefär som att man säger "bilen startar inte längre" men lämnar att berätta vilken bil man kör.................................

Ska börja med det, har bara kollat cpu och gpu temp.

Ursäkta! Antog att jag hade som vanligt satt alla specs i min signatur, ordnat det nu!

Psun jag har är en Corsair RM850X 2021 (Refurb). Försökte ändra nätagg då jag inte uppmärksammade att det var en refurb och ordern hade redan hunnit gå iväg

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant. Har spelat ark ascended hela dagen inprincip, även varit in någon timme i witcher 3 och det fungerat utan problem, men nu direkt jag startade "It takes two" och klickade på "Procseed" så tvärdog datorn igen!

Har sparat med hwo info men ingen aning om var jag ska börja kolla? Någon som eventuellt kan guida mig eller ta en titt om jag skickar filen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Har nu spelat it takes two i hela 4 timmar utan ett ända bekymmer. Jag cappade spelet till 60 fps så allt arbetar på betydligt mindre, verkar funka. Nytt psu är beställt. Återkommer när jag bytt det och lämnar en ny uppdatering

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här kommer en uppdatering!

Jag köpte ett nytt psu. 750w gold ifrån msi. Tyvärr så uppstod problemet igen och i just spelet it takes two...
Jag fick då låna min kompis gpu, rtx 3060 för att se om det är grafikkortet som orsakar problemet men såklart hände det igen att datorn bara klipper och tvärdör...

Nu har jag börjat kolla lite temps. Jag se att temperaturen spikade 92c sist den dog. Den hoppar väldigt mycket ifrån 75c till 88c i vissa fall och flesta gångerna händer det i just cutscenes.

Jag höll stenkoll sist på tempen och då dog datorn när den hamnade på 94c?!

Min tanke är då kylaren. Som jag skrev tidigare så låter min aio mycket, eller vid vissa tillfällen. Har vänt den upp och ner för att få bort luft men den låter fortfarande illa i vissa tillfällen.

Har nu kört klart spelet och sista 2 timmarna så cappade jag spelet till 60 fps och funkade fin fint, precis som när jag spelar andra spel under längre tid.

Kommer köpa en nya aio, men ska samtidigt testa formatera om hela datorn i samma veva, så jag återkommer då med en uppdatering, om ni inte har något annat tips?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Hola

Hittade en del trådar på ämnet, den här verkar faktiskt innehålla en lösning:
https://community.amd.com/t5/pc-drivers-software/the-amdryzen...

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Jag köpte ett nytt psu. 750w gold ifrån msi. Tyvärr så uppstod problemet igen och i just spelet it takes two...
Jag fick då låna min kompis gpu, rtx 3060 för att se om det är grafikkortet som orsakar problemet men såklart hände det igen att datorn bara klipper och tvärdör...

Nu har jag börjat kolla lite temps. Jag se att temperaturen spikade 92c sist den dog. Den hoppar väldigt mycket ifrån 75c till 88c i vissa fall och flesta gångerna händer det i just cutscenes.

Min tanke är då kylaren. Som jag skrev tidigare så låter min aio mycket, eller vid vissa tillfällen. Har vänt den upp och ner för att få bort luft men den låter fortfarande illa i vissa tillfällen.

Har nu kört klart spelet och sista 2 timmarna så cappade jag spelet till 60 fps och funkade fin fint, precis som när jag spelar andra spel under längre tid.

Kommer köpa en nya aio, men ska samtidigt testa formatera om hela datorn i samma veva, så jag återkommer då med en uppdatering, om ni inte har något annat tips?

Du skriver att du skall testa med en ny AIO, är det CPUn då som blir 95c eller pratar du om GPUn?

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Du skriver att du skall testa med en ny AIO, är det CPUn då som blir 95c eller pratar du om GPUn?

Ja precis, det är cpun jag pratar om. Höll stenkoll och han se att den spikade upp til 95c under en cutscene och då tvärdog datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hola

Hittade en del trådar på ämnet, den här verkar faktiskt innehålla en lösning:
https://community.amd.com/t5/pc-drivers-software/the-amdryzen...

Glhf!

Tack för ditt inlägg men verkar som separata bekymmer?
Trådskaparen har ju problem med att boota upp datorn, eller får en felkod vid uppstart. Mitt fall så tvärdör datorn, precis som att strömmen klipper

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Ja precis, det är cpun jag pratar om. Höll stenkoll och han se att den spikade upp til 95c under en cutscene och då tvärdog datorn.

Skrivet av Whaea:

Trådskaparen har ju problem med att boota upp datorn, eller får en felkod vid uppstart. Mitt fall så tvärdör datorn, precis som att strömmen klipper

Om cpu:n spikar upp till 95C+ i en cutscene så är det inte pga ström datorn stängs av, det är pga temp skydd.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Prova logga core-spänningen till CPU:n. Om moderkortets VRM har problem med att hålla spänningen stabil så kan sådant hända. Kan även vara ide att sänka/höja core-spänningen lite för att se om problemet blir bättre eller sämre --- och spikar temperaturen kan det ju bero på för hög spänning till cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om cpu:n spikar upp till 95C+ i en cutscene så är det inte pga ström datorn stängs av, det är pga temp skydd.

Så resonerar jag med. Men efter alla strömavbrott och ett "refurb" psu så antog jag att det är psu som spökar. Men i detta fall så verkar det vara temps.

Är det vanligt att datorn bara tvärdör av för höga temps utan att starta upp sig själv efter? Är van med att om något överhettas så startar datorn bara om, inte bara "klick" så är den avslagen, som att du klipper strömmen till datorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Prova logga core-spänningen till CPU:n. Om moderkortets VRM har problem med att hålla spänningen stabil så kan sådant hända. Kan även vara ide att sänka/höja core-spänningen lite för att se om problemet blir bättre eller sämre --- och spikar temperaturen kan det ju bero på för hög spänning till cpu.

Tack! Ska googla lite och se om jag kan få ordnat det. Som sagt så spelar jag väldigt mycket och har hittils bara upplevt det i spelet "It takes two!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Samma felkod väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Samma felkod väl?

ja men inte samma bekymmer, men kan vara relaterat för jag tror jag har fixat problemet nu.

Jag ominstallerade burken och hittils, det har funkat fin fint! Jag ser inga temp spikar up mot 95c längre. Vad som fixade det är jag osäker på med tanke på att en ren ominstallation rensar ju allt. Testade innan stänga av xmp i bios men gjorde ej saken bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt problem verkar vara löst med en ominstallation, dock lite fattigare tack vare en ny psu men jag ser det som ett plus då det var en "refurbished" och jag fick verkligen blåst ur hela burken, även ordnat lite kabeldragning och den hemska Corsair hubben....

Iaf så vet jag ännu inte om detta är åtgärdat men efter yttligare en vecka så har jag hittils inte haft några problem, så jag hoppas verkligen att detta problem är löst.

Återkommer med en ny uppdatering efter ett tag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UPPDATERING: Allt är löst nu. Allt berodde på överhettning. Jag har installerat en ny kylare, och under ett stresstest så ligger cpun nu på 87c. I spel som bf 2042, ark asa, cyberpunk, The witcher 3 så ligger jag mellan 78-83c

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Whaea:

UPPDATERING: Allt är löst nu. Allt berodde på överhettning. Jag har installerat en ny kylare, och under ett stresstest så ligger cpun nu på 87c. I spel som bf 2042, ark asa, cyberpunk, The witcher 3 så ligger jag mellan 78-83c

Vad är det för kylare?

Rent spontant så känns temperaturen för hög om du har en 7800X3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Vad är det för kylare?

Rent spontant så känns temperaturen för hög om du har en 7800X3D.

Behöver nödvändigtvis inte vara ett problem då 7800x3d kan gå relativ varm (min idlear ex på 47ish grader med en fet Noctua), speciellt om man inte kör med offsetplatta på kylaren.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Skrivet av Mango:

Behöver nödvändigtvis inte vara ett problem då 7800x3d kan gå relativ varm (min idlear ex på 47ish grader med en fet Noctua), speciellt om man inte kör med offsetplatta på kylaren.

Max temp för 7800X3D är 89 grader enligt AMD. Man bör ju ha lite marginal med sig där också och inte ligga precis på gränsen.

Om TS har 7800X3D + H100 så bör temperaturen kunna sänkas en hel del om det inte är fel på grejerna. Nu vet vi ju inte om TS t ex har ställt in den så att det ska gå så tyst som möjligt och därav högre temperaturer, eller om det gjorts försök till överklockning, etc..

Jag kan bara rekommendera TS att köra curve optimizer (negativ) så långt det går och köra med mer aggressiva fläktkurvor under förutsättning att allt fungerar som det ska.
Jag kör min 9950X3D med en Noctua NH-D15 G2 och maxar ut på strax under 80 grader.