Stor förbättring av Start-menyn på gång i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag avskyr att skriva om det går att lösa samma sak med musen. Att behöva använda tangentbordet är ungefär som att behöva skicka fysiska brev eller faxa i stället för att ringa eller mejla. Ett tvång i vissa sällsynta situationer, men inte förstahandsvalet.
Därför jag också avskyr att så många program förlitar sig på obskyra tangentkombinationer för olika saker i stället för att ge användaren en knapp eller ett menyalternativ.

Så Start-menyn är absolut viktig för mig. 99 % av alla gånger jag startar program är det från Taskbar, men jag kan inte ha hundratals program där, utan bara några tiotal, så för de mer sällananvända är det in i Start-menyn som gäller. Funktionen för det i Windows 10 är utmärkt!

Vad lustigt. Jag hade kunnat säga exakt samma sak om musen. Kortkommandon går 10 gånger snabbare än att flytta musen till en grafisk knapp. Jag har blivit otroligt mycket produktivare sedan jag lärde mig att uteslutande jobba med kortkommandon. Men ja, jag jobbar som programmerare också..

Permalänk
Medlem

Tack o lov för ClassicShell!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vad lustigt. Jag hade kunnat säga exakt samma sak om musen. Kortkommandon går 10 gånger snabbare än att flytta musen till en grafisk knapp. Jag har blivit otroligt mycket produktivare sedan jag lärde mig att uteslutande jobba med kortkommandon. Men ja, jag jobbar som programmerare också..

Förutom när jag faktiskt skriver text, så är mina fingrar inte när tangentbordet, men håller i musen. Det går ofantligt mycket snabbare att bara rycka till så musen flyttar sig några millimeter och snabbt klicka, än att först släppa, flytta händerna till tangentbordet, och sen trycka kommandot. Det är omöjligt att det skulle gå snabbare att använda tangentbordet om man inte hela tiden sitter och har händerna redo över det. Och vem har det?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack o lov för ClassicShell!

Lite så! Nära nog vägrar att använda Windows 11 utan Open-Shell!

Startmenyn i Windows 11 känns mest som en dålig launcher i Android 4.4 eller iOS 7. Dvs minst 10 år efter allt annat på marknaden.

Valfri kinesisk launcher har både mindre reklam och telemetri jfm Windows 11.

Permalänk
Medlem

Kommer sitta kvar på Windows 10 så länge modern hårdvara stöds 🤣

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

ska jag öppna något annat blir det Win-tangenten och skriva vad jag vill öppna.

Detta var dock den rekommenderade metoden långt före Windows 11. Startmenyn må bli rörigare för varje version, men den var ju inte särskilt kul att leta i förr heller…

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Förutom när jag faktiskt skriver text, så är mina fingrar inte när tangentbordet, men håller i musen. Det går ofantligt mycket snabbare att bara rycka till så musen flyttar sig några millimeter och snabbt klicka, än att först släppa, flytta händerna till tangentbordet, och sen trycka kommandot. Det är omöjligt att det skulle gå snabbare att använda tangentbordet om man inte hela tiden sitter och har händerna redo över det. Och vem har det?

Så fort man skriver något har man båda händerna på tangentbordet. Hoppas jag. Som programmerare spenderar jag 95% av tiden framför datorn med båda händerna på tangentbordet.

Imo: det enda musen är bra för är rts- och fps-spel.

Permalänk
Medlem

Gillade fullskärms ”Metro” från W8 och W10, men det fick ju av någon anledning inte följa med till W11.

I ”Metro” var det enkelt att överskådligt gruppera sina sällan-mjukvaror vars namn inte kommer till minnes omedelbart, vilket var väldigt bra för mig som annars är en sådan där användare som knappar till på Windows-tangenten och raskt skriver ett par-tre bokstäver följt av enter för att starta mjukvara.

Det är dålig design att behöva göra flera steg för att öppna mjukvara. Klick, klick, skroll, skroll, klick, skroll, klick, klick… Uscha!

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av warp64:

Var kommer reklamen ligga istället då?

• Direkt i programmen/apparna?

• Aktivitetsfältet?

• Låsskärmen?

• Datorn kan ju starta upp själv och installera uppdateringar, så varför inte visa reklamen då kanske?

All of the above?

Vi får ingen reklam i OS:et i EU

Permalänk
Skrivet av appel1:

Man kan trycka på den jättestora Byt namn knappen längst upp i context menyn i win11. Eller ännu enklare, trycka på F2.

Äh. Behöver du vara sådär.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bra FYI för andra.

Lägger till:
IoT är inte riktigt gjort för vardagligt användande och licenser "kan vara lite svårare" att hitta genuint för Enterprise LTSC.
Inget jag normalt rekommenderar iom det och avsaknad av funktiuoner även om det funkar.
Du kommer fortfarande "behöva" köra chrisutil för vidare optimering.

Ja, det stämmer att det är svårt att få tag på en genuin licens till Enterprise LTSC, man kan läsa om det i informationen i min länk. Om man installerar den utan licens så kan man testa den i 90 dagar

OBS!!
Var försiktigt dock, för i länken står det också hur man går runt licenseringen med ett simpelt kommando. Det skulle jag aldrig rekommendera någon att göra eftersom det kan vara olagligt i olika länder! Så undvik att läsa den delen!

Jag installerade det på min egen och dotterns dator, har inte stött på något problem med någon avsaknad funktion jag inte kunnat installera manuellt iaf. Återativerade Windows store på dotterns dator, samt installerade geforce experience, sedan har jag inte behövt gjort något mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vill man bli av med rekommendationer helt och hållet redan igår samt debloata OS:et finns chrisutil

Testade denna när jag var ny, men gick över till att göra min egen på: https://schneegans.de/windows/unattend-generator/
Tar ett par minuter och du får välja exakt vad du vill själv. Alltid använt answer file när jag lägger in windows, eller bara installerar om.

Skrivet av ELF:

Har du inte detta alternativ?
<Uppladdad bildlänk>

Så hör ser min ut:

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av TehSWEED:

Testade denna när jag var ny, men gick över till att göra min egen på: https://schneegans.de/windows/unattend-generator/
Tar ett par minuter och du får välja exakt vad du vill själv. Alltid använt answer file när jag lägger in windows, eller bara installerar om.

Också bra tips för andra. Har redan en välfungerande xml

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Så hör ser min ut: <Uppladdad bildlänk>

Då måste du ha installerat något så som explorerpatch eller något annat, för så där ser inte högerklicksmenyn ut i vanilla Windows 11. Så där som du har på bilden får jag bara om jag högerklickar på en tom plats och sen tycker på "show more options" vilket jag inte behöver göra för att byta namn

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tyvärr är det 3-4 klick idag även i Win10 istället för 2 klick.

Tröttnade på alla moment bara för att stänga av.
Så jag gjorde en genväg i aktivitetsfältet.

Så nu kan jag stänga av med ett klick 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Då måste du ha installerat något så som explorerpatch eller något annat, för så där ser inte högerklicksmenyn ut i vanilla Windows 11. Så där som du har på bilden får jag bara om jag högerklickar på en tom plats och sen tycker på "show more options" vilket jag inte behöver göra för att byta namn

Ja, jag installerar windows med en answer file (se tidigare inlägg) så jag får bort massa saker som t ex. extraprogram, windows defender, windows update (pausat tills jag vill köra det), högermenyn, windows sök endast på datorn (ej på bing) och massa andra inställningar.
Enda som behövs är en .xml fil när windows installeras, alla inställningar är windows egna och inget program jag laddat ner, det enda jag gör är att "dölja" vissa saker när jag installerar windows.

Sjukt mycket trevligare och jag får det som jag vill ha det, tar kanske 15-45 minuter att göra en answer file men helt klart värt det.
Notera igen att jag gör inget som inte redan finns i windows, alltså inget som bryter mot något.

En unattended answer file körs ofta från OEM eller server hallar när dom skall installera windows identiskt på massa burkar utan att behöva sitta och klicka hela tiden vid installation, allt är (i princip) oövervakat.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Ja, jag installerar windows med en answer file (se tidigare inlägg) så jag får bort massa saker som t ex. extraprogram, windows defender, windows update (pausat tills jag vill köra det), högermenyn, windows sök endast på datorn (ej på bing) och massa andra inställningar.
Enda som behövs är en .xml fil när windows installeras, alla inställningar är windows egna och inget program jag laddat ner, det enda jag gör är att "dölja" vissa saker när jag installerar windows.

Sjukt mycket trevligare och jag får det som jag vill ha det, tar kanske 15-45 minuter att göra en answer file men helt klart värt det.
Notera igen att jag gör inget som inte redan finns i windows, alltså inget som bryter mot något.

En unattended answer file körs ofta från OEM eller server hallar när dom skall installera windows identiskt på massa burkar utan att behöva sitta och klicka hela tiden vid installation, allt är (i princip) oövervakat.

Jag vet hur det fungerar. Jag har själv använt det för att snabba på installeringsprocessen och så att man själv inte behöver klicka igenom alla steg, samt att välja vilka appar som ska installeras. Jag modifierar dock inget mer än så, då jag gillar W11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag vet hur det fungerar. Jag har själv använt det för att snabba på installeringsprocessen och så att man själv inte behöver klicka igenom alla steg, samt att välja vilka appar som ska installeras. Jag modifierar dock inget mer än så, då jag gillar W11

Jaha, men nej, jag kör inget annat än answer file, hittade denna inställning i generatorn.
Sen skrev jag mest för att andra skulle få reda på det, sjukt glad att jag hittade detta och tycker alla skall testa det som "klagar" på windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Jaha, men nej, jag kör inget annat än answer file, hittade denna inställning i generatorn.

Det jag menar är att byta namn finns direkt på högerklicksmenyn (den som är i vanilla W11) utan att behöva gå till "Show more options" valet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det jag menar är att byta namn finns direkt på högerklicksmenyn (den som är i vanilla W11) utan att behöva gå till "Show more options" valet

Lite osäker på vad du menar men såhär ser det ut när jag högerklickar på en fil:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Lite osäker på vad du menar men såhär ser det ut när jag högerklickar på en fil:
<Uppladdad bildlänk>

Ja, och det där är den "gamla" högerklicksmenyn. Så är ser det ut i vanilla Windows 11

Här finns byt namn högst upp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, och det där är den "gamla" högerklicksmenyn. Så är ser det ut i vanilla Windows 11
<Uppladdad bildlänk>
Här finns byt namn högst upp

Stämmer, har ändrat det i min answer file. Tyckte "nya" var lite störande och ville ha kvar den gamla känslan.
Men fortfarande inget jag laddat ner, inställningen går att göra direkt i answer filen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Stämmer, har ändrat det i min answer file. Tyckte "nya" var lite störande och ville ha kvar den gamla känslan.
Men fortfarande inget jag laddat ner, inställningen går att göra direkt i answer filen.

Nej, men du har modifierat, vilket var det jag skrev Sa inte att du laddat ner något

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, men du har modifierat, vilket var det jag skrev Sa inte att du laddat ner något

Då missupfattade jag dig när du skrev "installerat"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misk99:

Har kört startallback sedan jag installera W11

Samma, sedan win 8
Win 10/11 har menyer som en Iphone/Android.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Den nya startmenyn påminner mig om gränsnittet i Windows 3.1, kanske cirkeln är sluten nu och vi går tillbaks till rötterna.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Finns väl både den som jag förstått det, som är officiellt MS stödda Stardock Start 11 om man vill.
Och den andra Start11

Dom fungerar rätt bra.
Kanske inte för alla.
Men Start11, ska vad jag förstått vara under MS devs tillåtelse eller om tom MS äger Stardock, minns inte riktigt hur det var, info finns på deras forum.

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Så om en 4-5 år kanske de har alla funktioner från Windows 10 på plats?

Som i sin tur inte hann få allt från Windows 7 på plats

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Som i sin tur inte hann få allt från Windows 7 på plats

:'(

Permalänk
Medlem

Kan jag få win95 startmenyn tack?
Sökfunktionen kan behållas av allt nytt, vaska resten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."