Datorn klarar helt plötsligt inte boota nånting, troligt fel?

Permalänk
Medlem

Datorn klarar helt plötsligt inte boota nånting, troligt fel?

Hej,
Jag har problem med att min dator helt plötsligt inte vill boota nånting, den hittar bootloaders och påbörjar boota men sen hänger den sig.
Jag har testat byta nvme-diskarna, testat boota olika bootmedia, samma sak med allt.
Memtest86 börjar boota men hänger sig vid "Testing multiprocessor support...", samma sak med Hirens bootCD, hänger sig vid windows bootloader (precis som nvme-diskarna).
Samma sak med linux livecd, fast då startar datorn om istället för att hänga sig.

Jag har testat minnena en och en i olika slotar, testat med annat grafikkort, har inga usb-enheter anslutna mer än bootmedia.
Så då återstår moderkort eller CPU, kanske PSU. Komponenter som min erfarenhet säger väldigt sällan går sönder.

Finns det något i moderkortet (Asrock X570M Pro4) jag bör testa innan jag köper nytt?
Vilket är det bästa mATX kortet för AM4 (5950X) som har bra kylning för två M2 NVME diskar?

Drygt att vara utan sin primära WS.

Permalänk
Medlem

Långskott, men testat bios reset och/eller update?
Att den hänger sig vid "Testing multiprocessor support" låter ju onekligen som nåt cpu relaterat, men kan ju vara vadsomhelst som är kvar tyvärr.
Enklaste är att testa är väl med ett annat PSU utifall det matar ut dålig 12V till cpun.
Eller om det går att stänga av cpukärnor i bios?

Permalänk
Medlem

Beter den sig så här när du köra stock minneshastigheter, d.v.s. med XMP avslaget.
Som "holo" nämnde, gör en BIOS reset och stäng av XMP tills vi vet mera. Se också till att fast boot är avstängt i BIOS, den kanske har tappat bort minnesträningen?
Har du provat att placera om processorn i sockeln och noga kollat alla pinnar? (som sista utväg)
Vad har du för PSU idag? Finns det några spänningsvärden för 12V som visas i BIOS? Enligt manualen skall "Hardware monitor" finnas.

Permalänk
Medlem

Om du går efter VRM så är Asus tuf gaming (plus) b550 det värsta am4 mATX du kan om man kollar prisjakt, annars är MSI mortar b550 ett motsvarande alternativ men vet ej om det längre går att köpa i Sverige.
Vad är det för RAM, har du uppdatera BIOS nyligen?

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat med ett annat PSU och då bootar den, så det var ju skönt det var så enkelt.
Nu blir ju frågan istället vilket PSU har kvalitetskomponenter? Jag behöver inte så extremt hög effekt, hellre ett tyst med riktigt bra komponenter.
Nuvarande (som är kass) är ett Fractal Design Ion+ / 660W / 80+ Platinum.