Permalänk
Medlem

Är helt klart min favoritroll som han haft genom sin karriär.

Sorgligt att han gick bort alldeles för tidigt.

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju före gubbåldern (från mitt perspektiv) så det är på tok för tidigt. Dock var den han spelade (i den filmen) betydligt yngre vid sin bortgång...

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite smått irriterad på busschaufförer som tror dom har företräde överallt.
Har fått bromsa hårt två gånger på kort tid då dom bara svänger ut framför en på 100km/h 2+1 väg.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Krymplation

Jisses vad jag stör mig på att man konstant ska skala ner gram efter gram för att spara de där extra kronorna för att främja aktieägarna.
Ett exempel var där jag skulle köpa jordnötter och en påse innehöll 185 gram. Vad farao är det för en storlek?

Vi köpte nyligen en diskmaskin som inte kunde ta de större tallrikarna vi hade på IKEA.
När vi var förbi IKEA märkte vi att deras nya stora tallrikar har krympt för att passa nyare diskmaskiners storlek (eller är det tvärtom?).
Det är nästan så att man blir konspiratorisk...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Avsaknad av kvalitetskontroll?
Jag handlar inte särskilt ofta, men har på senare tid behövt uppdatera en del saker. Jag föredrar att köpa lite dyrare produkter med bättre kvalitet, som jag kan ha länge.

Men här kommer mitt gnäll: ungefär 75 % av det jag köpt har haft någon form av defekt och behövt returneras eller bytas ut.

Är det jag som haft extrem otur – eller chansar företag på att skicka ut varor med brister i hopp om att folk inte orkar bry sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Jag handlar inte särskilt ofta, men har på senare tid behövt uppdatera en del saker. Jag föredrar att köpa lite dyrare produkter med bättre kvalitet, som jag kan ha länge.

Men här kommer mitt gnäll: ungefär 75 % av det jag köpt har haft någon form av defekt och behövt returneras eller bytas ut.

Är det jag som haft extrem otur – eller chansar företag på att skicka ut varor med brister i hopp om att folk inte orkar bry sig?

Vad är det för slags produkt?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

De försöker nog komma undan billigare nu när det är så mycket annat samtidigt. Sänker kvaliten överlag för att få ut mer.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

… Vi köpte nyligen en diskmaskin som inte kunde ta de större tallrikarna vi hade på IKEA.
När vi var förbi IKEA märkte vi att deras nya stora tallrikar har krympt för att passa nyare diskmaskiners storlek (eller är det tvärtom?).
Det är nästan så att man blir konspiratorisk...

Standardisering?
Vissa saker borde standardiseras för att göra det enklare att handla mellan olika länder (framförallt inom EU) och när man är utomlands och hittar något fint.
Jag tänker specifikt på sängkläder där storlekarna på kuddar och täcken, och därmed även örngott och påslakan, varierar mellan olika länder. Det räcker att ta en tur till Danmark för att inse det. Där skulle det sitta fint med en EU-standard!

Mitt gubbgnäll: olika storlekar på sängkläder i alla länder!

Permalänk
Skrivet av andreasekman:

Det kan bero på flera saker.

Och inget illa menat men vissa kunder är mer kräsna än andra. Jag har gamla bekanta som alltid ska klaga på något på en resturang, detta till den grad att jag på tiden jag umgicks med dem ej ville gå ut och äta tillsammans.

Sedan tycker jag också kvaliten överlag har blivit sämre på det mesta, jag gillar ej ens hur de skickade sakerna. Ibland är det en sånt där tunt spännband runt paket som man hur lätt som helst kan ta av ta och sätta tillbaka.
Men vad kan man begära av mindre företag som endast har några miljarder i omsättning per år, ska de behöva utbilda deras anställda i att det finns silvertejp eller liknande som man kan sätta på paketen?
Sedan är silvertejp en arbetsmiljöfråga, så många som har fått silvertejp i håret och annat som de har haft problem att få bort. Nej, såna farliga saker som silvertejp bör hanteras varsamt.

*edit*
Jag är en sådan ovanligt kräsen vid paketleverans, jag tycker jag ej har höga krav. Grannarna som ibland låter deras paket ligga utanför deras ytterdörr ett par dagar förstår sig ej alls på mig.

Permalänk
Medlem

Herregud vad trött jag blir på all AI-skit som dräller på Facebook och Youtube, samt givetvis även på många andra sidor. Mängder av upprepningar, monotont och uniformt berättat/skrivet, bilder som egentligen inte alls hänger ihop med videon/artikeln, osv. Önskar att FB, Youtube, etc, hade en fet AI-logga i hörnet av allt som är uppenbar AI-slop. Finns det inget web-tillägg som identifierar sådan dynga så man inte behöver ödsla ens sekunder på skiten?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vad är det för slags produkt?

Framförallt möbler, men även hus, vitvaror och elektronik. Och framförallt ska vi inte prata om support hos vissa bolag och kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det kan bero på flera saker.

Och inget illa menat men vissa kunder är mer kräsna än andra. Jag har gamla bekanta som alltid ska klaga på något på en resturang, detta till den grad att jag på tiden jag umgicks med dem ej ville gå ut och äta tillsammans.

Sedan tycker jag också kvaliten överlag har blivit sämre på det mesta, jag gillar ej ens hur de skickade sakerna. Ibland är det en sånt där tunt spännband runt paket som man hur lätt som helst kan ta av ta och sätta tillbaka.
Men vad kan man begära av mindre företag som endast har några miljarder i omsättning per år, ska de behöva utbilda deras anställda i att det finns silvertejp eller liknande som man kan sätta på paketen?
Sedan är silvertejp en arbetsmiljöfråga, så många som har fått silvertejp i håret och annat som de har haft problem att få bort. Nej, såna farliga saker som silvertejp bör hanteras varsamt.

*edit*
Jag är en sådan ovanligt kräsen vid paketleverans, jag tycker jag ej har höga krav. Grannarna som ibland låter deras paket ligga utanför deras ytterdörr ett par dagar förstår sig ej alls på mig.

Jag vet inte om jag är så kräsen men jag tycker att om jag köper en ny produkt ska den vara i fint skick. Det innebär tex att lacken på en bil inte är repad, ett bord har jämn färg och inga färgklickar, en mobil inte har uppstickande glas osv

Köpte blandannat en möbel för kläder där några av träbitarna var i så dåligt skick att dem förstörde kläderna :s

Permalänk
Medlem

Att tåg inte kommer i tid. Vi var duktiga och kom fram i god till till stationen som tåget går från. Men nu måste vi vänta minst en timme på tåget som är försenat... Och såklart ingen ersättning för det utan det är ju bara om tåget kommer till slutdestinationen sent som man får det...

Permalänk
Medlem

Favorit i repris , motorväg och klart får även andra än jag köra om men varför öka hastigheten efter omkörningen...

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Kaffebönorna jag tidigare köpte för 172:-/kg kostar idag 276:-/kg en höjning med 60,5% !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Favorit i repris , motorväg och klart får även andra än jag köra om men varför öka hastigheten efter omkörningen...

Tycker samma fenomen är vanligt även på 2+1 vägar. Det är enfiligt och bilen framför kör i 90. När det äntligen blir dubbla filer och man går ut till vänster för att köra om så ökar den jäveln farten. Har någon gång hört förklaringen att omkörningen "uppmärksammar" bilisten på att det går för långsamt och att de därmed höjer hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Jag vet inte om jag är så kräsen men jag tycker att om jag köper en ny produkt ska den vara i fint skick. Det innebär tex att lacken på en bil inte är repad, ett bord har jämn färg och inga färgklickar, en mobil inte har uppstickande glas osv

Köpte blandannat en möbel för kläder där några av träbitarna var i så dåligt skick att dem förstörde kläderna :s

Inget nytt skulle jag säga, min gamle far brukade säga att man köpt halvfabrikat i det läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Herregud vad trött jag blir på all AI-skit som dräller på Facebook och Youtube, samt givetvis även på många andra sidor. Mängder av upprepningar, monotont och uniformt berättat/skrivet, bilder som egentligen inte alls hänger ihop med videon/artikeln, osv. Önskar att FB, Youtube, etc, hade en fet AI-logga i hörnet av allt som är uppenbar AI-slop. Finns det inget web-tillägg som identifierar sådan dynga så man inte behöver ödsla ens sekunder på skiten?

Ja, jag skulle inte vara emot alls om allt som är AI skapat måste märkas med att det är det. Alternativt om man själv skulle kunna hitta en lösning och/eller för användning för AI/sökmotor, som helt enkelt filtrerar bort allt som är skapat med AI (vet inte om det skulle vara möjligt).

Skrivet av serafim:

Kaffebönorna jag tidigare köpte för 172:-/kg kostar idag 276:-/kg en höjning med 60,5% !!

Ja, det märke jag kör med till vardags har gått att få för 99:-/kg när det varit erbjudande, nu ligger det på 169:-/kg som bäst när det är erbjudande. Ordinarie pris är uppe på en bit över 200:-/kg nu. Det är väl en kombination av dåliga skördar och världsläget som är orsakerna, men det suger likt förbannat.

Permalänk
Medlem

Jag är så jävla trött på kärringarna på lokalradion som kuttrar så glatt över kommande vår, värme
och sommar. Jag hatar vår och sommar. Har alltid gjort det.
Pollenallergi, ständig nästäppa, nyser och är allmänt seg.
Det ska attackmysas ute, det är ett himla tjat på jobbet om allas trädgårdar. Usch.
Många gnäller också, så varför bor man då kvar om den där altanen inte bygger
sig själv, för tredje året i rad ?
Obegripligt. Ja, och sen när pollenskiten lägger sig någorlunda, då kommer sommarhettan
istället, svettigt och jävligt långt fram i augusti.

Tacka vet jag september - oktober - man kan andas, frisk luft och svalka !

Och sen måste snart jag köpa ny mobil också. Min p30 pro har inte fått uppdateringar sedan lite efter Android 10.
Vilken idioti det är, man är rädd om prylarna, inte en repa, men den är snart värdelös.
Ok, inte riktigt än, men ni fattar. Var är miljötänket där ? Ja, det kan man undra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganymede:

Ok, inte riktigt än, men ni fattar. Var är miljötänket där ? Ja, det kan man undra.

Varken företag eller storebror bryr sej om miljön annat än i reklamen , i slutändan är det pengar in i kassan från folket som gäller.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av Ganymede:

Och sen måste snart jag köpa ny mobil också. Min p30 pro har inte fått uppdateringar sedan lite efter Android 10.
Vilken idioti det är, man är rädd om prylarna, inte en repa, men den är snart värdelös.

Menar du Huwei p30 pro? Den telefonen som teknikmässigt fick bra betyg, men alla varnade om att Huwei hade blivit bannade på Google Apstore på grund av politiska orsaker. Så folk som köpte mobilen skulle få problem att uppdatera den och krångla med sidoladdning. Men det är såklart tråkigt om du missade informationen, jag själv hade åsikten att alla butiker som sålde denna mobil skulle ha en tydlig varningstext till alla som köpte den om problemen med Google Apprstore.

Det jag stör mig på är vilken dålig utrustning många arbetare har. Ta elektriker, tom jag som datanörd har ibland bättre utrustning än dem i väskan för deras jobb än vad de har. Men företagen har ofta regeln, märket måste vara Fluke, sedan vad är den absolut billigaste skit de har. Där t.ex. en 500kr multimeter på Julia har fler funktioner.

Permalänk
Medlem

Menar du Huwei p30 pro? Den telefonen som teknikmässigt fick bra betyg, men alla varnade om att Huwei hade blivit bannade på Google Apstore på grund av politiska orsaker. Så folk som köpte mobilen skulle få problem att uppdatera den och krångla med sidoladdning. Men det är såklart tråkigt om du missade informationen, jag själv hade åsikten att alla butiker som sålde denna mobil skulle ha en tydlig varningstext till alla som köpte den om problemen med Google Apprstore.

Det jag stör mig på är vilken dålig utrustning många arbetare har. Ta elektriker, tom jag som datanörd har ibland bättre utrustning än dem i väskan för deras jobb än vad de har. Men företagen har ofta regeln, märket måste vara Fluke, sedan vad är den absolut billigaste skit de har. Där t.ex. en 500kr multimeter på Julia har fler funktioner.

Det är driftsäkerhet, precision och att tåla stryk som du betalar för.
Jag hade aldrig litat på en multimeter som inte var från Fluke eller liknande fabrikat, speciellt inte en från Jula.
Ja, du kanske får fler funktioner och mätområden med en multimeter från Jula men ingen vet om den visar rätt när du köper den.
Eller om den visar rätt om ett år eller två.
Jag har en Fluke som är minst tio år gammal, den har inte blivit snällt behandlad men den funkar precis som om den vore fabriksny.
Jag kan garantera att så länge du inte är prylbög eller väldigt kunnig så har du aldrig bättre utrustning än vad jag har som elektriker.
Det är vårt jobb, det kräver säkerhet och vi måste kunna lämna garantier på att allt funkar när vi är klara.
Då funkar det inte att springa runt med en multimeter från Jula och maskiner från Biltema.

-edit-

Detta är mitt gubbgnäll, att lekmän tror att deras verktyg och maskiner är bättre än en hantverkares enbart för att det finns fler valmöjligheter och inställningar.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade mobilen vid dess lansering, det var innan Huawei blev bannat från Google.
När det väl kom på tapeten efter en tid så var p30 pro och andra tidigare släppta modeller
undantagna från blockaden. Det har aldrig varit problem att ladda ner appar till den.
Nej, den är helt enkelt för gammal med Android 10 - den var emellertid garanterad uppdateringar hela dess livslängd.
Det hade varit samma sak med en Samsung av motsvarande ålder.
Positivt i alla fall att tillverkarna har börjat fatta detta, en ny Samsung av bättre modell är väl garanterad
nåt i stil med en sex-sju år av uppdateringar från releasedatum. Bra !

Vad gäller multimeter är det enklast att köra på Fluke, de är bland de bästa.
Med det sagt finns det ett flertal andra bra märken för yrkesbruk, Keysight, Appa, med flera.
En bra multimeter kännetecknas av att den är enkel att använda, dess noggrannet, kan kalibreras
och vara säker att använda i miljön som man jobbar i.
OCH att den har de funktioner man behöver, varken mer eller mindre.
Jag skulle aldrig använda en multimeter från Jula i mitt yrke som industrielektriker / automationstekniker.
Den kan funka hemma i svagströmslabbet, men aldrig på jobbet. Har f.ö Fluke hemma i labbet också

Permalänk
Medlem

Var glad att det finns hobbyverktyg. Som hempulare kanske man använder verktygen/mätinstrumenten några gånger per år. Finns ingen anledning att då köpa samma verktyg som hantverkare används dagligen.

Permalänk
Medlem

"Nackdelen" med linux är att det finns inget kompetent programmeringsverktyg som VisualStudio.

Typ inga verktyg som kan göra GUI-delen WYSIWYG-liknande som VS.

Permalänk
Medlem

Ett fenomen som är rätt vanligt på motorvägar och då av äldre herrar som oftast kör BMW, Audi, Volvo eller VW.

Jag kör om, inte för att jag har bråttom, utan för att personen framför mig puttrar på i 105-110 km/h på en 120-väg. Hinner oftast inte mer än halvvägs förbi då stolpskottet börjar gasa på, eller så kör jag förbi för att 30 sek senare bli omkörd av samma stolpskott som kör om mig i 160 km/h för att 200 m framför mig sakta ner till 110-120 km/h igen.

Vad har man för problem när man beter sig på detta sätt? Är det bristande hjärnkapacitet och/eller liten penis som man tycker sig behöva kompensera för? För något slags problem eller fel lider man ju uppenbarligen av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulderu:

Ett fenomen som är rätt vanligt på motorvägar och då av äldre herrar som oftast kör BMW, Audi, Volvo eller VW.

Jag kör om, inte för att jag har bråttom, utan för att personen framför mig puttrar på i 105-110 km/h på en 120-väg. Hinner oftast inte mer än halvvägs förbi då stolpskottet börjar gasa på, eller så kör jag förbi för att 30 sek senare bli omkörd av samma stolpskott som kör om mig i 160 km/h för att 200 m framför mig sakta ner till 110-120 km/h igen.

Vad har man för problem när man beter sig på detta sätt? Är det bristande hjärnkapacitet och/eller liten penis som man tycker sig behöva kompensera för? För något slags problem eller fel lider man ju uppenbarligen av.

Jag tror att det ofta handlar om att de få gånger de tittar upp från mobilen och ser bilar framför sig så vill de köra om. Sen kan de fippla med mobilen igen i några minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Jag tror att det ofta handlar om att de få gånger de tittar upp från mobilen och ser bilar framför sig så vill de köra om. Sen kan de fippla med mobilen igen i några minuter.

Detta fenomen har funnits så länge jag kan minnas, vilket är långt innan mobiler fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulderu:

Det är hur kul som helst att köra om "fina" bilar med min Hyundai I10... det är helt sinnessjukt hur många av dem som plötsligt får väldigt tung fot och måste köra om till varje pris efter det

Jag tippar på en kombination av det du listade samt ett väldigt VÄLDIGT skört ego.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det är hur kul som helst att köra om "fina" bilar med min Hyundai I10... det är helt sinnessjukt hur många av dem som plötsligt får väldigt tung fot och måste köra om till varje pris efter det

Jag tippar på en kombination av det du listade samt ett väldigt VÄLDIGT skört ego.

Jag kör också en liten bil, en Volkswagen UP, så jag kan förstå att man känner sig som betahanar när du och jag kör förbi i våra alfahanar-bilar.