Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

När det gäller matjättarna har inflationen varit den största boven vad gäller prisökningarna så den jämförelsen är inte klockren …
Det är inte ovanligt att priskrig, som jag nämnde i min kommentar, ibland driver ned priserna i vissa branscher. Men om priserna blir för låga och det inte bär sig måste man förstås höja priserna igen. Det är inget konstigt i min värld eftersom optikern annars kanske måste lägga ned sin verksamhet. Men då blir övriga optiker glada eftersom de kanske kan ta lite mer betalt enligt klassiska mikroekonomiska teorier om tillgång och efterfrågan.

Jag anser att du använder begreppet scalping på helt fel sätt. Se min tidigare kommentar i tråden.
Optikerna har kanske tvingats öka sina priser för att inte gå back, vilket inte är ekonomiskt hållbart i längden.

Det var ingen direkt jämförelse utan en liten fundering angående olika typer av prissättningsstrategier, vilket jag fortfarande inte anser att scalping är …
Synvård, liksom tandvård, ingår tyvärr inte för vuxna i den allmänna vården. Det hade de gärna fått göra i min värld (visst låter jag galet marknadscynisk nu?). Vi får jobba för det politiskt, men då kostar det troligen i form av höjd skatt, vilket är helt ok för mig som betalar skatt med glädje!

Det är inte jag som vräker ur mig floskler här. Är du medveten om vad det kostar att driva en verksamhet på basnivå?
En erfaren optiker har, enligt diverse sidor på webben, en månadslön på cirka 40 000 kr. Om man kollar runt lite (https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/sa-mycket-kostar-en-ans...) betyder det att optikern troligen kostar arbetsgivaren 60 000 kronor i månaden inklusive alla normala avgifter och kostnader. Om du slår ut det över en normal arbetsmånad med 176 timmar kostar alltså optikern drygt 340 kronor per arbetad timme. Sedan tillkommer kostnader för utrustning, lokalhyra och mycket annat. Och så ingår förstås moms (20 %) i det belopp du betalar.
Optikern behöver slutligen självklart ha viss vinstmarginal för att kunna utveckla verksamheten, fortbilda sig m.m.

Optikern tar dessutom ofta ett standardpris för synundersökningar som kan variera kraftigt i tidsåtgång och liksom många andra avancerade arbetsuppgifter kräver både för- och efterarbete, vilket tar tid som i sin tur kostar pengar. Om optikern hade debiterat ett timpris i stället för ett fast pris hade de som verkligen haft kniven på strupen, bland annat många äldre, fått betala ännu mer för sin undersökning.

Tycker du verkligen att det är så galet dyrt?
Och vilken lön hade du själv accepterat för det jobb du eventuellt gör om folk grinade över att det blivit alldeles för dyrt?

ICA:s och Axfoods vinster ökade kraftigt under inflationstoppen. De höjde priser med inflationen som ursäkt men i praktiken var det vinstmaximering. När vinster stiger snabbare än kostnader är det ingen nödvändig prishöjning, det är kallt uträknad exploatering. Många optiker har fördubblat priset på synundersökningar senaste åren. Inga motsvarande kostnadsökningar finns rapporterade. Det är ingen nödvändighet. Det är en bekväm väg till större marginaler medan kunderna sitter fast. Optiker visar inte vad som driver priset. Man tar mer utan att visa varför. Det är det konsumenten har problem med. Inte att någon får lön. Dynamisk prissättning funkar för flyg för att det är en valfri, tidsbegränsad, tjänst. Synundersökning är basal vård inte en semesterresa. Du försöker relativisera cynisk vinstmaximering med “teoretiska modeller” som inte hör hemma här. Det är som att kalla överpris på hjärtmedicin för "prisoptimering".

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Var glad att det finns hobbyverktyg. Som hempulare kanske man använder verktygen/mätinstrumenten några gånger per år. Finns ingen anledning att då köpa samma verktyg som hantverkare används dagligen.

Det har du alldeles rätt i, det finns dock mycket skräp, särskilt sedan Amazon med sitt "öronbedövande" utbud klev in i bilden.
En bra informationskälla om mätinstrument av alla de slag är https://www.eevblog.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

"Nackdelen" med linux är att det finns inget kompetent programmeringsverktyg som VisualStudio.

Typ inga verktyg som kan göra GUI-delen WYSIWYG-liknande som VS.

Själv föredrar jag jetbrains verktyg framför Visual Studio och de fungerar utmärkt på linux. Dock så sysslar jag inte med gui:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Menar du Huwei p30 pro? Den telefonen som teknikmässigt fick bra betyg, men alla varnade om att Huwei hade blivit bannade på Google Apstore på grund av politiska orsaker. Så folk som köpte mobilen skulle få problem att uppdatera den och krångla med sidoladdning. Men det är såklart tråkigt om du missade informationen, jag själv hade åsikten att alla butiker som sålde denna mobil skulle ha en tydlig varningstext till alla som köpte den om problemen med Google Apprstore.

Nej, det finns inga såna problem med P30-telefonerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YungGoBo:

Själv föredrar jag jetbrains verktyg framför Visual Studio och de fungerar utmärkt på linux. Dock så sysslar jag inte med gui:n.

Fortfarande 15 steg under VS, du har t.ex. ingen drag-and-drop GUI-utveckling, utan du måste fortfarande sitta och knacka kod för att få fram något, sedan ser du ändå inte hur det kommer se ut innan du kör hela klabbet.

Permalänk
Medlem

Stört mig på det här hela dagen.

För det första: Hur kommer man upp i 2000 kr per månad hos Telia??

För det andra: Kan någon med mer tålamod än mig komma runt betalväggen? Försökte en rad sajter men gick bet. Svaret kanske finns i artikeln liksom, men betalväggar är ett återkommande gubbgnällämne för mig.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

<Uppladdad bildlänk>

För det andra: Kan någon med mer tålamod än mig komma runt betalväggen? Försökte en rad sajter men gick bet. Svaret kanske finns i artikeln liksom, men betalväggar är ett återkommande gubbgnällämne för mig.

Troligen fylla på typ 5GB för 399kr eller nåt

Permalänk
Medlem

Skulle fått leverans av datorminnen, budbilen körs av Airmee som otroligt nog kör på en söndag.

Tyvärr blev det pannkaka av alltihopa, ursprunglig leveranstid skulle vara 19:30.

19:20 - Meddelar att budbilen påbörjar utkörning, ny leveranstid 21:30.
21:00 - Försening, ny leveranstid 22:00
22:00 - Ännu mer försening, leverans senast 23:00
22:55 - Vi är snart framme hos dig!
22:58 - Leverans inställd

Som sagt bra upplägg med leverans även på helger och att kunna följa budbilen direkt via karta men tyvärr faller det på att de inte kan hålla tiden. Kommer återgå till leverans hos ombud istället för att behöva passa en leveranstid som inte hålls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av VinterSolen:

Troligen fylla på typ 5GB för 399kr eller nåt

Skrivet av Reckie:

Skulle fått leverans av datorminnen, budbilen körs av Airmee som otroligt nog kör på en söndag.

Tyvärr blev det pannkaka av alltihopa, ursprunglig leveranstid skulle vara 19:30.

Som sagt bra upplägg med leverans även på helger och att kunna följa budbilen direkt via karta men tyvärr faller det på att de inte kan hålla tiden. Kommer återgå till leverans hos ombud istället för att behöva passa en leveranstid som inte hålls.

Jävla nötter 🥜

By The way... Jag har aldrig förstått mig på det där att mandomen (och libido't) får sig en boost av att man kan s
Köra 🚘 om någon eller att X bilmärke ger Dig Y stake.

Trohet, Ära, Kämparanda, Ärlighet och gentlemannamanér etc. Är det inte sådant här som borde få män att lättare kunna åka slalom på livets stig och staka sig fram med hedern i behåll...? 🤔

Att köpa en bil, det går bra att göra via ett lån. Storleken på bilen torde inte vara viktigt... :ł

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

JAG VILL INTE LADDA NED BRINGS APP FÖR ATT KOLLA NÄR MITT PAKET KOMMER SKRIV UT DET I SMSET BARA ERA HÄSTAPOR

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

JAG VILL INTE LADDA NED BRINGS APP FÖR ATT KOLLA NÄR MITT PAKET KOMMER SKRIV UT DET I SMSET BARA ERA HÄSTAPOR

Man vill ju ha sina prylar utan att behöva hålla på med reklam porr liksom...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

<Uppladdad bildlänk>

Tja, det kan bero på att han har bakat ihop internet med hyra/avbetalning på sin router och några streamingtjänster i ett abonnemang. Då kommer man snart upp i de priserna. Sen kan jag bara gissa, men har han inte obegränsade data utan fyller på efter halva månaden så blir det snart dyrt!

Att sen Telia lovar att 4G/5G "kommer funka utmärkt" är en överdrift av Telia. Hastigheten på mobilnätet kanske har räckt till tidigare, men jag och många med mig spådde redan i höstas, när det kommunicerades att marksända betalkanaler skulle migreras till internet och satellit, så skulle inte mobilnätet räcka till under de timmar när majoriteten i en by eller stadsdel statistiskt sett tittar mest på TV. Och där är vi nu.

Angående betalväggar, så visst är det surt när man inte kan läsa en intressant artikel, inte tu tal om det! Men det är tidningens moderna sätt att ta betalt. Ingen gnällde över att få betala en peng när man köpte tidningen i kiosken. Men jag såg att du kan låsa upp just den artikeln för 19:- om du gärna vill läsa utan att prenumerera.

Justerat ang att låsa upp artiklar.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Well. Vad sägs om en leverans saturday-night? Vid 20.30-isch. Alla människor är hemma, nyktra och fina?

Helt plötsligt ringer telefonen, snubben har problem att hitta bokstaven A (bor i radhus).
Så jag knallar ut, och hittar snubben virrande runt länga 3 istället för 5.

Det var nog första gången detta har hänt. Utebliven leverans har dock hänt nångång. Som i att de meddelar att de inte kommer idag, utan imorrn.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

<Uppladdad bildlänk>

"Ett stenkast från ICA och tågstationen bor Hans Eriksson i centrala Örbyhus. Här i huset har han internet via Telias mobilnät.

– Jag tyckte att det var för dyrt att dra in fiber och när jag pratade med Telia så lovade de att det kommer funka utmärkt att ha bredband via mobilnätet. Jag använder internet som de flesta andra, surfar runt lite och streamar tv och sport, säger Hans Eriksson.

Han gillar framför allt engelsk fotboll och följer favoritlaget Liverpool. Därför har han även via Telia köpt ett sportpaket och han betalar ungefär 2 000 kronor totalt per månad för bredbandstjänsterna. För några månader sedan gick detta bra, men den senaste tiden har både sändningarna och surfandet i stort hackat rejält.

– På dagarna när folk jobbar flyter det på, men efter klockan 17-18 när alla kommer hem och använder nätet så börjar problemen för mig. Då kan jag varken se på tv, streama nånting eller surfa. Det laggar bara."

"[...]"

"På dagarna har han mätt upp internethastigheten till ungefär 30 Mbit/s men kvällstid kan den vara nere i 0 till 1 Mbit/s. Det gör att han inte kan använda internet ens för hemmabruk när Örbyhusborna slutat skola och jobb."

"[...]"

"Telia medger att det har kapacitetsproblem i området och att det kan ta minst ett år innan det blir bättre.

Telia bekräftar att det tidvis råder kapacitetsproblem i området men att de arbetar på en lösning – ett arbete som beräknas ta minst ett år.

Ska han betala fullt pris under tiden?

– Vi kan inte garantera att det är optimal uppkoppling på alla platser runt om i landet. Det är beklagligt att han har problem, säger William Fröding, pressinformatör på Telia."

Citerade delar ur artikeln för att inte kopiera den rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

"Ett stenkast från ICA och tågstationen bor Hans Eriksson i centrala Örbyhus. Här i huset har han internet via Telias mobilnät.

– Jag tyckte att det var för dyrt att dra in fiber och när jag pratade med Telia så lovade de att det kommer funka utmärkt att ha bredband via mobilnätet. Jag använder internet som de flesta andra, surfar runt lite och streamar tv och sport, säger Hans Eriksson.

Han gillar framför allt engelsk fotboll och följer favoritlaget Liverpool. Därför har han även via Telia köpt ett sportpaket och han betalar ungefär 2 000 kronor totalt per månad för bredbandstjänsterna. För några månader sedan gick detta bra, men den senaste tiden har både sändningarna och surfandet i stort hackat rejält.

– På dagarna när folk jobbar flyter det på, men efter klockan 17-18 när alla kommer hem och använder nätet så börjar problemen för mig. Då kan jag varken se på tv, streama nånting eller surfa. Det laggar bara."

"[...]"

"På dagarna har han mätt upp internethastigheten till ungefär 30 Mbit/s men kvällstid kan den vara nere i 0 till 1 Mbit/s. Det gör att han inte kan använda internet ens för hemmabruk när Örbyhusborna slutat skola och jobb."

"[...]"

"Telia medger att det har kapacitetsproblem i området och att det kan ta minst ett år innan det blir bättre.

Telia bekräftar att det tidvis råder kapacitetsproblem i området men att de arbetar på en lösning – ett arbete som beräknas ta minst ett år.

– Vi kan inte garantera att det är optimal uppkoppling på alla platser runt om i landet. Det är beklagligt att han har problem, säger William Fröding, pressinformatör på Telia."

Telia har en modern approach till det hela / det perfekta ljudet 🔊 = de har en kommunikationsansvarig som svarar med att rycka på axlarna. XD 🫠

Svin. 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill klaga lite extra på kollegor som "Vobbar" och låter sina ungar sitta och skrika och leka bredvid dom under teamsmöten, och säger heller inte till ungjävlarna.

Lås in ungen på sitt rum eller något så vi andra slipper höra din unges skrik..

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

"[...]"

"[...]"

Han har rätt till prisavdrag tills felet (Felia) är åtgärdat.

Visa signatur

Permalänk

Vänligt gubbgnäll att alltid efterdra era däck, helst direkt efter verkstan. Min flickvän tyckte de nya däcken kändes konstiga. Jag kollar och alla 20 bultar är lösa.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av mille666:

Vill klaga lite extra på kollegor som "Vobbar" och låter sina ungar sitta och skrika och leka bredvid dom under teamsmöten, och säger heller inte till ungjävlarna.

Lås in ungen på sitt rum eller något så vi andra slipper höra din unges skrik..

Anmäl personen till chef och försäkringskassa.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag visste inte att försäkringskassan har något att säga om skrikande ungar på Teams...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Att "vobba" är ju tillåtet om arbetsgivaren medger det, likaså att ta vab en del av en dag och jobba den andra. Men det är inte tillåtet att ta vab samtidigt som man arbetar.

Med det sagt är det är det lite respektlöst om ens barn stör ett mötet, då får man antingen ta sitt vab och inte arbeta, om inte ens chef och (en majoritet kanske) medarbetarna är fine med att det är som det är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vänligt gubbgnäll att alltid efterdra era däck.

De ska inte efterdras, utan endast kontrolleras: Däckbranschen backar från egna rådet om att efterdra bultar: För aggressivt

Jag har också varit med om det där en gång. Jag åkte med en kompis som hade köpt nya däck och fått dem ditsatta på verkstaden. Efter typ en mil började ena framhjulet vibrera extremt mycket. När han stannade var skruvarna så lösa att man kunde vrida om dem för hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Angående betalväggar, så visst är det surt när man inte kan läsa en intressant artikel, inte tu tal om det! Men det är tidningens moderna sätt att ta betalt. Ingen gnällde över att få betala en peng när man köpte tidningen i kiosken. Men jag såg att du kan låsa upp just den artikeln för 19:- om du gärna vill läsa utan att prenumerera.

Nä jag vet. Det jag gnäller på egentligen är att jag får dessa artiklar i mitt nyhetsflöde men möts av betalvägg när jag går in på dem. Så det är väl Google som förtjänar mitt gnällande.

Skrivet av Levan:

Tack Levan. Där fick jag en liten ledtråd iallafall. Men jag kollade på Telias sida och största sportpaketet kostar 999 i månaden, obegränsat mobilt bredband 529 i månaden (efter kampanjens slut). Då fattas fortfarande en hel del.

Nåja, nu kan jag släppa detta.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

Jag har rengjort utrustning jag har vid kallbryggning. En sak står på tork på arbetsbänken då diskbänken är full med annan utrustning. Om det är ivägen, säg till så flyttar jag på det, sa jag.

Kan jag flytta på det här, frågar hon och skjuter iväg det sakerna innan jag hinner svara nej (för helvete, jag har redan sagt till dig).

Ingen editering. Enbart förtydligande att det inom parantes inte var något jag sa.
Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

tycker att min .io domän blivit lite för dyr. så bockar ur att den ska göra en auto-renew...
sen köper jag då en ny domän som är billigare och anger då kreditkort..

x antal timmar senare kommer ett mail om att min .io blivit förnyad...
försöker maila från min privata mail:

<billing@namecheap.com>: host mx1.jellyfish.systems[162.255.118.9] said: 554
5.7.1 Rejected due to high probability of spam (in reply to end of DATA
command)

imponerad av namecheap

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Nu blir det riktigt jävla gubbgnäll här.

Sjukt leds på att ”alla” vevar runt i samma jäkla hamsterhjul i samhället.

Folk har suttit inne till den grad att man undrar om dom fortfarande lever mellan september-april.

Men sen så fort det blir lite sol och man vill avnjuta en lunch/middag/fika till fågelkvittret, vad fan händer? Jo varenda jävel har helt plötsligt vaknat till liv och bränner av allt från renoveringar, till motorsågar, gräsklippare, you name it!

Gör vad fan ni vill september-april, jag bryr mig inte, men typ april-augusti vill man fan kunna njuta!

Samma jävla skit på vägarna. Dygnet har 24 timmar. 22 av dom bryr jag mig inte om folk åker sina fordon runt runt utan anledning. Men dom 2 jävla timmarna man ska till och från jobbet, ja då ska ju alla andra dårar sitta i samma jävla clusterfuck och orsaka helt horribla köer. Sen kollar man Google Maps nån timme senare och vägarna är soprena.
”Systemet” som byggts upp är så jäkla värdelöst överlag.

Sist men inte minst så känns det som att varenda dåre numera jobbar på distans, vilket också har ”skevat” till ”systemet”. Det är inte längre nån fördel att kunna göra ett ärende på lunchen, eftersom det är då köerna är numera, eftersom ”alla” drar 2 timmar på lunchen och fixar skit. 17:00 när man tycker att det borde var ”prime time” för t ex handla på mataffären när folk är på väg hem, är det istället halvtomt. Så visst, då får man ju själv ställa om, men det vill man ju inte som den gottegris man är.

Ett exempel är ÅVC. Tidigare i veckan var det kö ut på vägen 13:30!!!!!!! Åkte sen förbi 18:00 och det var helt tomt. Sinnessjukt!

Permalänk
Medlem

Ett A+ gubbgnäll, verkligen!!! Upprört på gräns till ilskt och fullkomligt insiktslöst ❤️👍

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vi köpte nyligen en diskmaskin som inte kunde ta de större tallrikarna vi hade på IKEA.
När vi var förbi IKEA märkte vi att deras nya stora tallrikar har krympt för att passa nyare diskmaskiners storlek (eller är det tvärtom?).
Det är nästan så att man blir konspiratorisk...

Har den nya diskmaskinen besticken högst upp medan den gamla hade den där nere? Det kan ju förklara en del.

Kan du inte justera höjden på den vanliga överkorgen så att den passar med tallrikarna?

Gubbgnäll? Inkompetenta diskmaskinssäljare som inte gör en ordentlig behovsanalys. Men du kanske köpte den på nätet eller på ett varuhus? Då får du skylla dig själv... 😉

/Fackhandlaren

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Har den nya diskmaskinen besticken högst upp medan den gamla hade den där nere? Det kan ju förklara en del.

Kan du inte justera höjden på den vanliga överkorgen så att den passar med tallrikarna?

Gubbgnäll? Inkompetenta diskmaskinssäljare som inte gör en ordentlig behovsanalys. Men du kanske köpte den på nätet eller på ett varuhus? Då får du skylla dig själv... 😉

/Fackhandlaren

Den gamla hade bestick högst upp precis som den gamla.
Höjden går att justera men de passar ändå inte.

Köpt på en Elon-butik.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

De flesta tallriktarna är 27cm standard, medans diskmaskiner är 26-26.5cm standard, enligt min lilla erfarenhet med 2 bänkdiskisar och min smala golvis.