Kunna sortera och söka efter plats, personer etc när man har många bilder. Förslag och hur gör ni?

Permalänk
Medlem

Kunna sortera och söka efter plats, personer etc när man har många bilder. Förslag och hur gör ni?

Börjar samla på mig en hel del bilder och film och allt är inlagt månadsvis, t ex 2016 Jan. Om jag nu t ex vill kunna visa bilder på barnen, så blir det värre eftersom dom är utsprida på mapparna.

Ett sätt jag tänkt på är att sortera i nya mappar efter t ex Barn, barndomshem etc etc. Men då blir det att det tar minst dubbel plats eller ännu mer om det passar i fler kategorier.

QNAP har ett program som heter Qsirch, vet inte hur bra det är men det skall kunna söka efter specifika platser och personer. Vet som sagt inte hur bra det är, men sen är det inte speciellt billigt att prenumerera på.

Hur löser ni ett sånt här problem? Antar att det är många fler än jag som har många bilder, säkert tom ännu fler än mig.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Hej!

Det finns flera program som har dessa funktioner.
Själv kör jag med Lightroom Classic och ACDSee Ultimate.

Båda ovanstående program är betalprogram, men de finns även i förenklade gratisversioner också. Jag vet dock inte om dom har just de funktioner som du önskar och har listat här, men betalversionerna har det.

Lightroom Classic har kanske världens bästa sortering och söksverktyg på just detta, så om funktionen är väldigt viktig för dig, så kanske det är värt pengarna? Men den absolut största styrkan med Lightroom Classic, är naturligtvis bildredigering.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Jag använder Apples inbyggda Bilder. Där kan jag söka på ansikten, platser, datum, vad bilden innehåller för något, text, kvitton och så vidare. Helt underbart smidigt faktiskt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Det finns flera program som har dessa funktioner.
Själv kör jag med Lightroom Classic och ACDSee Ultimate.

Båda ovanstående program är betalprogram, men de finns även i förenklade gratisversioner också. Jag vet dock inte om dom har just de funktioner som du önskar och har listat här, men betalversionerna har det.

Lightroom Classic har kanske världens bästa sortering och söksverktyg på just detta, så om funktionen är väldigt viktig för dig, så kanske det är värt pengarna? Men den absolut största styrkan med Lightroom Classic, är naturligtvis bildredigering.

Tack för svaret. Då blir det också en kostnad, men var lite billigare än Qsirch såg det ut som. Viktigt och viktigt, men det blir väldigt svårt att leta bland bilder på t ex barnen när dom ligger utsprida över alla mappar.

Vissa, t ex semestrar eller väldigt specifika händelser i tid ligger redan mappvis , men som t ex vill man ha på familj, vänner, föräldrar mm så ligger dom ofta utsprida över massa mappar.

Får man fråga hur du gör eller tänker i den frågan?

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Att ha mappar med de olika filerna känns som fel lösning, som du är inne på. Taggar är väll samma princip men en fil kan ha flera taggar. Sen är det bara sortera på den taggen man är ute efter. Har själv aldrig använt taggar i windows men verkar finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Tack för svaret. Då blir det också en kostnad, men var lite billigare än Qsirch såg det ut som. Viktigt och viktigt, men det blir väldigt svårt att leta bland bilder på t ex barnen när dom ligger utsprida över alla mappar.

Vissa, t ex semestrar eller väldigt specifika händelser i tid ligger redan mappvis , men som t ex vill man ha på familj, vänner, föräldrar mm så ligger dom ofta utsprida över massa mappar.

Får man fråga hur du gör eller tänker i den frågan?

He he, ja.....hur konstigt det än kanske låter, så använder jag inte denna typ av sökfunktion alls! Detta trots att den uppenbarligen är så fantastiskt bra.

Den enda sortering jag gör är att sortera i datum. Jag skapar först en mapp för respektive år och sedan under det årtalet lägger jag alla bilder i respektive undermapp som då är daterade av mig själv efter dagen då bilderna fotograferades. Eller rättare sagt: Jag ger mappen även en rubrik, t.ex 20250404 Kalle Kör Vattenskoter...

Visst detta är ju inte alls optimalt, men jag är alldeles för lat för att ändra mitt sätt. Har mängder med fotografier, men det funkar det här också. Kanske delvis för att jag råkar ha ett bra minne också, för det hjälper ju faktiskt till. Jag minns hyfsat väl när jag tog mina bilder även långt bak i tiden.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Glöm mappar. Så fort dina barn flyttar dessa bilder en dag är ju allt förstört. Använd taggar av något slag. Själv kör jag Immich och Synology photos. Hur har du bilderna sparade idag? Är du lite tekniskt bevandrad testa att sätta upp Immich och peka ett externt bibliotek till dina bef. foton. Allt kommer skannas med AI som magi.

§9 raderat. // MOD
Visa signatur

Freddan