Permalänk
Medlem

hjälp med 5G lösning för villa!

Flyttar om en månad till hus utan fiber och va precis in och kollade lite på 5g router som behöver införskaffas för tillfälligt bredband i 3-6 månader tills fiber blir indraget!

Men efter lite snabbt sökande så inser jag fort att 5g routrar verkar kosta lite mer än vad jag hade väntat mig!

Men planen va att skaffa någon form av 5g router och sen en extern antenn att sätta på fasaden, men samtidigt är jag inte allt för intresserad att lägga ner 4000kr på något som ska användas några månader och sen ersättas av fiber.

Är ett hushåll på på 2-3 vuxna och 1-2 barn och det konsumeras väldigt mycket video samt spelas friskt online!
Så vad finns det för alternativ? är det bara att bita i det sura äpplet och lägga ut pengarna eller finns det någon billigare lösning som jag kan ha missat?

(4g är inte ett direkt alternativ iom hur mycket video som streamas och spel laddas ner väldigt regelbundet!)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kanske finns något på begagnatmarknaden? Lär kunna sälja igen för samma pris lite senare och då gå +/- 0

Permalänk
Medlem

Det kostar ligga på topp.

Bra 5G router med uttag för extern riktantenn lär landa på 8.000 med antenn och väggfäste.

Jag la motsvarande 5000 för en 4G setup för 6 år sen så det är inte orimliga pengar

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Flyttar om en månad till hus utan fiber och va precis in och kollade lite på 5g router som behöver införskaffas för tillfälligt bredband i 3-6 månader tills fiber blir indraget!

Men efter lite snabbt sökande så inser jag fort att 5g routrar verkar kosta lite mer än vad jag hade väntat mig!

Men planen va att skaffa någon form av 5g router och sen en extern antenn att sätta på fasaden, men samtidigt är jag inte allt för intresserad att lägga ner 4000kr på något som ska användas några månader och sen ersättas av fiber.

Är ett hushåll på på 2-3 vuxna och 1-2 barn och det konsumeras väldigt mycket video samt spelas friskt online!
Så vad finns det för alternativ? är det bara att bita i det sura äpplet och lägga ut pengarna eller finns det någon billigare lösning som jag kan ha missat?

(4g är inte ett direkt alternativ iom hur mycket video som streamas och spel laddas ner väldigt regelbundet!)

https://shop.bredband2.com/private

Bara köra där så finns det olika paket och hyra router utan bindningstid. 648kr i månaden för obegränsat med router...

Permalänk
Medlem

Är ni så många och så intensiva förbrukare skulle jag satsa på denna antenn:

https://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband/3...

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

...5g router som behöver införskaffas för tillfälligt bredband i 3-6 månader tills fiber blir indraget!

...samtidigt är jag inte allt för intresserad att lägga ner 4000kr på något som ska användas några månader och sen ersättas av fiber.

Har fiberleverantören angivit 3-6 månader så är det närmast standard nu för tiden att det kommer ta 3-6 år, så satsa du några kronor extra på en bra lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Har fiberleverantören angivit 3-6 månader så är det närmast standard nu för tiden att det kommer ta 3-6 år, så satsa du några kronor extra på en bra lösning.

Njaa här i krokarna är det kommunala fibra som äger nätet och dom är inte lika horribla som dom större bolagen samt finns redan till tomtgränsen så några år ska det verkligen inte ta!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

https://shop.bredband2.com/private

Bara köra där så finns det olika paket och hyra router utan bindningstid. 648kr i månaden för obegränsat med router...

Bredband2 är tyvärr inget alternativ då det är max 100mbit (300mbit nu enligt deras hemsida) samt begränsning på 600gb per månad kommer inte fungera då jag bara på mobilen sen 20e mars använt över 700gb.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Bredband2 är tyvärr inget alternativ då det är max 100mbit (300mbit nu enligt deras hemsida) samt begränsning på 600gb per månad kommer inte fungera då jag bara på mobilen sen 20e mars använt över 700gb.

Får man fråga hur du kan förbruka 700Gb i mobildata på mindre än en månad på en mobil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

4g är inte ett direkt alternativ iom hur mycket video som streamas och spel laddas ner väldigt regelbundet!

Om det finns 5G så finns det nästan säkert 4G+/LTEA eller vad de vill kalla det. Åk dit och testa på mobilen hur 4G faktiskt funkar är mitt råd om du vill spara lite pengar.

Som referens fick jag detta på 4G precis nu
https://www.speedtest.net/result/i/6556290112

Men annars är det bara bita i sura äpplet, om det är bra mottagning så behövs nog ingen extra antenn. Placerar modemet bra istället. Du kan säkert sälja 5G modemet när du inte behöver det sen.

Om du redan nu tänker ut hur du vill skapa ditt nätverk inför fibern så kan du säkert placera 5G routern där det är bäst mottagning och låta ett mesh eller likande sköta wifi.

Permalänk
Medlem

Starlink?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Ingen aning om detta är en vettig router men du fick mig att börja kolla på vad priserna låg på

https://www.dustinhome.se/product/5020014193/h153-381-5g-cpe-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Får man fråga hur du kan förbruka 700Gb i mobildata på mindre än en månad på en mobil?

Har extremt svårt att somna om jag inte fokuserar på något samt ganska ordentlig tinnitus vilket gör att jag somnar till diverse streams (oftast runningmanz)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Börja med och kolla vilken leverantör som ger dig bra prestanda. Bor i norra sverige och fick från början köra tre då telia knappt fungera alls fast jag hade ordentlig antenn och router. Sen dom byggde ut nätet har telia fungerat bättre men inte lika stabilt.

har testat lite olika genom åren nu och kör nu hemma. kör faktiskt dubbla abonnemang hemma, en med telia 5G för streaming och dylikt en med tre 4G för gaming. bättre latenstider på tre eftersom ingen kör det här uppe.

https://www.dustin.se/product/5011303075/rutx50-industrial-5g...
Skulle nog föredra denna lösning då jag kan återanvända denna som router när jag får fiber och köra dubbla uppkoppling med failover om fibern går ner.

https://www.dustinhome.se/product/5011265763/lhgg-lte6-kit-lt...
funkar väl helt okej kört med den i 3år.

i stugan kör jag denna som jag fick med tre abonnemanget.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7327455
Kan väl inte klaga här heller, enkel och ingick ju om man band sig 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Är ni så många och så intensiva förbrukare skulle jag satsa på denna antenn:

Ja val av antenn spelar nog ingen större roll, har mer eller mindre full mottagning på mobilen så antar mobilt bredband borde fungera okej även med en billigare antenn. Stora problemet är 5g router som av någon underlig anledning är otroligt dyra!

Skrivet av moreempty:

Starlink?

Som jag förstått det så är starlink sämre än 4g/5g på alla sätt och vis (när bra mottagning finns) så det är nog inte så intressant.

Skrivet av varget:

Ingen aning om detta är en vettig router men du fick mig att börja kolla på vad priserna låg på

https://www.dustinhome.se/product/5020014193/h153-381-5g-cpe-...

Ja verkar tyvärr va där dom börjar, hade själv hoppats på något enklare då befintlig nätverksutrustning ska användas så skulle det bästa va en enkel router med en ethernet port och uttag för extern antenn.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbn:

Börja med och kolla vilken leverantör som ger dig bra prestanda. Bor i norra sverige och fick från början köra tre då telia knappt fungera alls fast jag hade ordentlig antenn och router. Sen dom byggde ut nätet har telia fungerat bättre men inte lika stabilt.

har testat lite olika genom åren nu och kör nu hemma. kör faktiskt dubbla abonnemang hemma, en med telia 5G för streaming och dylikt en med tre 4G för gaming. bättre latenstider på tre eftersom ingen kör det här uppe.

https://www.dustin.se/product/5011303075/rutx50-industrial-5g...
Skulle nog föredra denna lösning då jag kan återanvända denna som router när jag får fiber och köra dubbla uppkoppling med failover om fibern går ner.

https://www.dustinhome.se/product/5011265763/lhgg-lte6-kit-lt...
funkar väl helt okej kört med den i 3år.

i stugan kör jag denna som jag fick med tre abonnemanget.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7327455
Kan väl inte klaga här heller, enkel och ingick ju om man band sig 2 år.

Bor mitt i bygden strax utanför Västerås med bra mottagning så när det kommer till antenn så duger nog en enklare för runt tusenlappen (full mottagning på mobilen med 5g utomhus i området)

Problemet är att lägga ner massvis med tusenlappar på något som ska användas några månader som inte är allt för lockande, så vill primärt ha något som klarar 5g så billigt som möjligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Den här kör jag med fungerar grymt bra.

https://www.telenor.se/handla/routrar/zte-mc888-ultra/

Visa signatur

Jobb jobb mera jobb!😒

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis får du detta indraget inom rimlig tid. En bekant som jag hjälpte hade precis som du fibern vid tomtgränsen och tyvärr har han nu i 5 år haft ett mobilt bredband då de i princip vägrade att fixa med blåsningen av fiber. Även om han skulle stå för att gräva på sin egna tomt.

Men i ett antal år så har han kört 5G och det har fungerat förvånansvärt bra. Routern står på en lämplig plats inomhus. Vi testade att ansluta med externa antenner osv. Och vi fick faktiskt inte ut någon extra utav det eller dylikt så antennen skippades. Han spelar spel, surf och streaming etc. pågår samtidigt.

Detta var en "ZTE MC801A HyperBox 5G" som köptes på sotel.de för 200 EURO.

Fick tag i en annan 5G router som släpptes ny på Power till ett dunderpris i november 2024 och den fungerar väldigt bra där den står idag. ZTE G5C 5G - Då den släpptes låg den på 1500kr.

Du hittar lite alternativ på Blocket. Skriv till ett par och lägg bud
- https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=5g+router

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ett hus är en hobby. Du lär inte surfa bort 24timmar YT varje dag som nyinflyttad med trädgård m.m.

Så 4g lär funka.

Permalänk
Medlem

Kör på 5G om du har bra täckning där du bor.

Permalänk
Medlem

Måste du prompt ha en ny?
Finns ganska många under 2000 på Tradera....

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ett hus är en hobby. Du lär inte surfa bort 24timmar YT varje dag som nyinflyttad med trädgård m.m.

Så 4g lär funka.

Är inte i närheten av 24 timmar idag, men som nämnt så somnar jag till videos därav den enormt höga förbrukningen data. Och detta har inget med 4g eller 5g att göra, det är mer hastigheten som kan bli ett problem under helgerna om vi skulle välja 4g.

Skrivet av Sweckid:

Måste du prompt ha en ny?
Finns ganska många under 2000 på Tradera....

Ja jag antar att leta begagnat blir ända vettiga alternativet för att hålla priset nere, hade hoppats på att jag missat något och att det gick att komma undan billigare med nya grejer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Teckna Telia Stugbredband via mobilnätet, när du fått hem routern så säger du upp abonnemanget & behåller 5G-routern.

Då har du fått en 5G-router för 2400 kr.
Bara teckna abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Bor mitt i bygden strax utanför Västerås med bra mottagning så när det kommer till antenn så duger nog en enklare för runt tusenlappen (full mottagning på mobilen med 5g utomhus i området)

Problemet är att lägga ner massvis med tusenlappar på något som ska användas några månader som inte är allt för lockande, så vill primärt ha något som klarar 5g så billigt som möjligt.

Men du har ju personligen enigt mig ganska extrema krav, då faller det sig naturligt att antingen så måste du sänka kravet eller helt enkelt betala.

Du nämner i tråden att du måste ha över si och så för att du själv förbrukat mer än 700GB på telefonen enbart (Där slutade jag läsa tråden men skummade lite).

Varför inte ta tillfället i akt att ägna dom här månaderna till att avprogrammera sig något från sociala media, ständigt filmtittande och spelande., och lägga den sparade slanten på nått riktigt fint i stället som alla har nytta av när fibern kommer. Nån bra svistch, bra kablar, eller en fet nas eller nån fin e-ink läsplatta till hela familjen. var mer ute nu på våren. Se vad som händer utomhus i stället.

Om det känns svårt skall man kanske ställa sig frågan/Fokus hur beroende man faktiskt är. Varför känner jag så här ? är det verkligen värt det. Vad händer i en situation där nätet/delar av det går ner längre perioder, vad gör jag och hur hanterar jag det. Särskilt om man har ansvaret över sin familj. Det är ju ens uppgift att få alla med på det tåget tåget att var och en har ett eget personligt ansvar. Frågor som: ja det kan vara tråkigt i bland och det är faktiskt ok.

Kan man hitta sig själv en hobby som får ut en stund då och då så att man vistas utomhus mer där man får röra på sig lite. En hobby som kan vara kvar som man uppskattar även när fibern är i gång. Det är ju ett väldigt bra tillfälle så passa på, se det som en tillgång och en möjlighet till förändring där man aldrig vet vad som kan dyka upp.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av 615O:

Teckna Telia Stugbredband via mobilnätet, när du fått hem routern så säger du upp abonnemanget & behåller 5G-routern.

Då har du fått en 5G-router för 2400 kr.
Bara teckna abonnemang.

Avgiften tas ut om den wifi-router som lånas ut tillsammans med bredbandet inte returneras efter avslutat abonnemang eller utbyte av router.

Mobilt bredband sommarstugan 129 kr/mån Upp till 5 Mbit/s (knappast att det duger till TS, han skall ha max så detta faller direkt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men jag detta kanske är detta är ett alternativ: Telia

Mobilt bredband hemma 549 kr/mån 10-150 Mbit/s
Startavgift3 299 kr vid nytecknande

I vissa av våra tjänster och avtal ingår lån av utrustning under avtalstiden. Det innebär att du
har möjlighet att få hjälp och även byta ut din utrustning om något blir fel. Skulle
abonnemanget avslutas eller utrustningen behöva bytas ut ska den lånade utrustningen
skickas tillbaks.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Avgiften tas ut om den wifi-router som lånas ut tillsammans med bredbandet inte returneras efter avslutat abonnemang eller utbyte av router.

Mobilt bredband sommarstugan 129 kr/mån Upp till 5 Mbit/s (knappast att det duger till TS, han skall ha max så detta faller direkt)

Jag skrev inget om någon WiFi-router.
Om en sådan lånas, så ska den ju självklart lämnas tillbaka.

När man tecknar Stugbredband så kan man välja att pröjsa 5G-routern direkt för 2400 kr, denne äger man alltså & när man hämtat ut paketet så kan man säga upp abonnemanget direkt, och teckna valfritt mobilt bredband utan bindningstid.

Stugbredbandet har inte heller någon bindningstid & jag skrev inget heller om att behålla det

Var bara ett tips för att få en ZTE MC888 Pro eller en Nokia fastmile 5G utomhusmottagare för ynka 2400 kr.
Nokian är ju bara att koppla in i den lösning han ändå ska ha i kåken, när fibern kommer.

Permalänk
Medlem

Bör inte kosta många hundringar att köpa en beggad router och sen sälja den efter några månader.
Själva abbet lär väl kosta mer på en månad än värdeminskningen på routern.

Förövrigt, är det ett hus ni köpt har ni antagligen spenderat några mille på det? Att då oroa sig över några hundralappar känns lite udda. 🤷‍♂️

Kör förövrigt själv med 4G router och förbrukar uppåt 1TB/mån utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 615O:

Jag skrev inget om någon WiFi-router.
Om en sådan lånas, så ska den ju självklart lämnas tillbaka.

När man tecknar Stugbredband så kan man välja att pröjsa 5G-routern direkt för 2400 kr, denne äger man alltså & när man hämtat ut paketet så kan man säga upp abonnemanget direkt, och teckna valfritt mobilt bredband utan bindningstid.

Stugbredbandet har inte heller någon bindningstid & jag skrev inget heller om att behålla det

Var bara ett tips för att få en ZTE MC888 Pro eller en Nokia fastmile 5G utomhusmottagare för ynka 2400 kr.
Nokian är ju bara att koppla in i den lösning han ändå ska ha i kåken, när fibern kommer.

jag skrev inte det där och förmedlade inte ett tyckande eller trodende om saken eller någon överhuvudtaget.
Jag förmedlar bara exakt vad som står i Telias dokument om exakt den här saken copypastat rakt av. Du får göra din tolkning på egen hand och det får du stå för.

Jag tolkar det utan att hänga upp mig på ord och gör det lätt för mig genom att tänka "utrustning" och tror knappast jag har fel om den saken eller tror du verkligen på allvar att man skänker bort "Rotern för 129 + startavgift så att vem som helst kan nappa på det och få en 5G Router för så lite pengar verkligen

Förövrigt o ja en hel del 4G-5g rotrar innehåller funktionen wifi hör och häpna

Visa signatur