Eftersöker chassi för musik NAS, 5-6 TB och SSD-baserad lagring

Permalänk
Medlem

Eftersöker chassi för musik NAS, 5-6 TB och SSD-baserad lagring

Jag är ute efter att bygga en NAS som i princip bara ska innehålla musikfiler, dock en del sk högupplösta dvs i 24 bit/192 kHz. Utrymmesbehov ca 5-6 TB inkl musikvideos. En låda med ett mini-itx, en m2 på moderkortet och 2x4 TB SSD skulle bli perfekt. Men någon sådan låda har jag ännu inte hittat. Man kan givetvis modda en befintlig itx-låda (ssd'er väger ju inget och kan enkelt fästas med dubbelhäftande skumtejp på en plan yta i chassit. Problemet är att de flesta är tänkta för ganska kralliga grafikkort och det behövs ju inte i en NAS.

/ B

Permalänk
Medlem

En annan lösning kan ju vara en Hallon-paj Pi 5 med en 2xM2 SSD "Hat", det blir en händig liten burk. Säkert kan man hitta någon liten pekskärm att montera utanpå lådan.

Någon som byggt något liknande och kan ge några tips?

/ B

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Bill50x
Jag bröt ut dina inlägg till en egen tråd från en 8 år gammal forumtråd.
Rubrik redigerad, forumdel bytt.

Lycka till med din NAS.
/D, - Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Snyggt, tackar!
Håller på och letar tips med hjälp av Co-Pilot och hittade bland annat detta:
https://www.youtube.com/watch?v=vIEjdjS7uVg

Snygg liten lösning även om den innefattar 3-D skrivare.

Men jag letar vidare.

/ B

Permalänk
Medlem

Hittade en NAS här på SC som testades (QNAP TBS-H574TX) som rymmer 5 st m2-diskar och verkar vara riktigt kraftfull. Men 20 tusen och bullrande fläktar?!

Så jag letar vidare.

/ B

Permalänk
Medlem

@Bill50x skickade dig ett PM.

Permalänk
Hedersmedlem

Ang. det med 3D-skrivare så finns det tjänster där du kan beställa 3D-prints från färdiga modeller (eller egenskapade, förstås), så det behöver inte vara ett hinder.
En Pi eller liknande med SSDs lär ju bli en billig och tyst lösning (ljudlös rent av), därtill liten, så det är nog inte så dumt. Antar att någon enorm prestanda inte krävs med tanke på att det är musik, och att M.2 är främst för ljud/storlek?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Streacom gör passiva chassien

Permalänk
Medlem

Det vore kul att peta ihop en Pi men jag har läst mig till att det finns begränsningar (bland annat på mjukvarusidan, som jag är kass på i sammanhanget) som kan vara lite struligt att hantera. Så just nu lutar det ändå mot en färdig lösning och kanske det blir en TerraMaster. En läcker liten apparat. Lite dyr dock men ändå inget mot vad alla M2:or kostar...

/ B

Permalänk
Medlem

Ett PCIe kort med 4 (eller fler?) m.2 platser kostar inte många pesetas. (ASUS Hyper M.2 X16 Card V2 med 4 platser kostar strax över 500:- )
Det gör ju att valet av moderkort blir i princip fritt.
Kanske ett Fractal Design Ridge med lite snik ITX komponenter med ovan expansionskort skulle passa herrns smak?

Permalänk
Medlem

Kika på TerraMaster F8. Har inte testat den själv så kolla runt efter betyg.
Äg sugen på en själv men har inte fått tummen ur än.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Svensk tiger: Har faktiskt kollat in Fractal Design Ridge och även Fractal Design Terra Graphite samt Lian Li A3- mATX. I kombination med ett ASRock A620I så har man plats för två M2:or och två SSD 2,5". Det räcker gott för mig. Ridge'n är för övrigt i ett händigare format, om än inte lika snygg som de andra jag nämnt. Spelar roll om lådan står i en garderob...

Fördelen med ditt förslag är att jag kan köra Windows, vilket jag behärskar något sånär. Iofs finns det väl Linuxdistributioner som är ganska enkla att hantera och det är kanske bättre i en NAS?

Opatagio: Jag funderade ett tag på att slanta av för en TerraMaster men efter att ha läst några recensioner tror jag den blir lite för krångligt att hålla på med. Det ska skapas containrar och allt möjligt innan man ens är igång med grunden; att apparaten startar och hittar diskarna.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Svensk tiger: Har faktiskt kollat in Fractal Design Ridge och även Fractal Design Terra Graphite samt Lian Li A3- mATX. I kombination med ett ASRock A620I så har man plats för två M2:or och två SSD 2,5". Det räcker gott för mig. Ridge'n är för övrigt i ett händigare format, om än inte lika snygg som de andra jag nämnt. Spelar roll om lådan står i en garderob...

Fördelen med ditt förslag är att jag kan köra Windows, vilket jag behärskar något sånär. Iofs finns det väl Linuxdistributioner som är ganska enkla att hantera och det är kanske bättre i en NAS?

Opatagio: Jag funderade ett tag på att slanta av för en TerraMaster men efter att ha läst några recensioner tror jag den blir lite för krångligt att hålla på med. Det ska skapas containrar och allt möjligt innan man ens är igång med grunden; att apparaten startar och hittar diskarna.

/ B

Går ju annars att köra med något som denna om du "bara" behöver tre stycken SSD
https://minisforumpc.eu/products/ms-01

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Det låter lite overkill att ha en NAS med M2-SSDer för data som mer eller mindre är statisk eller missförstår jag varför det är nödvändigt med så hög bandbredd till lagringsenheterna?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Har du tittat på Intel N100/N150 baserade burkar (det finns rena moderkort också) Vissa har plats för två M.2, men med bara 9 PCIe banor totalt så är det lite oklart hur många som ansluts till varje SSD.

Ett axplock av flera olika modeller:
https://www.amazon.se/ASUS-Prime-N100I-D-moderkort-processor/...
https://www.amazon.se/HKUXZR-i226-V-moderkort-SATA3-0-brandv%...
https://www.amazon.se/FakestarPC-Nytt-Pocket-4xm-2-NVM-kort/d...
(Varumärke: FakestarPC - låter ju väldigt spännande!)

ASRock N100DC-ITX eller någon Ryzen 5 3550H baserad lite burk kanske?

Permalänk
Medlem

Jag håller fortfarande fast vid min rekommendation av ASRock X300 Deskmini, som jag då råkar ha till salu 1st M.2 för OS, och 2st 2.5" SATA för valfria lagringsdiskar tillsammans med en vettig processor (5600G), i ett chassi som är lika stort som ett mjölkpaket.

Terramaster F8 är väl lite ball, men varför man ska ha 8st M2-platser för att serva musik i hemmet förstår jag inte, inte heller prislappen på 7000kr+

Den andra rekommendationen jag kan ge är GMKTec Nucbox G3, Intel N150 i ett mycket kompakt format, men inte lika bra möjligheter till diskar. Däremot så är det en fullfjädrad x86-burk så det funkar bra att köra vilket OS som helst, jag har själv 3st.

Permalänk

Finns det någon anledning till att inte välja Jonsbo N1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det låter lite overkill att ha en NAS med M2-SSDer för data som mer eller mindre är statisk eller missförstår jag varför det är nödvändigt med så hög bandbredd till lagringsenheterna?!

Inte så mycket prestandan som utrymmet. M2:or sitter ju direkt på moderkortet. Från början var jag ute efter en NAS som var gjord för 2,5" diskar men det verkar inte finnas. Eller jo, numera. Jonsbo tex.

/ B