Köpa Windows 11 på usb eller digital?

Permalänk
Medlem

Köpa Windows 11 på usb eller digital?

Om jag köper usb får man också den digitalt? Alltså få möjligheten att ladda ner den digitalt?

Permalänk
Medlem

Du har alltid möjlighet att ladda hem från MS. Lättast genom att först tanka hem MS: Media Creation Tool. Det du behöver i övrigt är licensnyckeln vilket du får med om du köper USB "stickan". Det finns andra sätt att få fram en licensnyckel men det är frågan om vilken "Gråzon" du vill vara i.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min Win11 Pro-licens för 139 kr på: https://www.gamekeys.se/produkt/windows-11-professional-retai...

Dom har bra betyg på Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/gamekeys.se

Permalänk

Precis som KjellO skriver. Här står allt du behöver veta:

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-installatio...

Man kan installera utan nyckel och aktivera i efterhand. Du behöver alltså inte ens äga en licens för att ladda ner/skapa en digital installationsmedia. Oavsett på vilket format du köper licensen så får du alltid en nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Du har alltid möjlighet att ladda hem från MS. Lättast genom att först tanka hem MS: Media Creation Tool. Det du behöver i övrigt är licensnyckeln vilket du får med om du köper USB "stickan". Det finns andra sätt att få fram en licensnyckel men det är frågan om vilken "Gråzon" du vill vara i.

Tack för svar men se mitt sista längst ner!

Skrivet av Pruttmuff:

Jag köpte min Win11 Pro-licens för 139 kr på: https://www.gamekeys.se/produkt/windows-11-professional-retai...

Vad är det för typ av nycklar?

Skrivet av grufman77:

Precis som KjellO skriver. Här står allt du behöver veta:

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-installatio...

Man kan installera utan nyckel och aktivera i efterhand. Du behöver alltså inte ens äga en licens för att ladda ner/skapa en digital installationsmedia. Oavsett på vilket format du köper licensen så får du alltid en nyckel.

Tack! Men vad är de andra skillnaderna mellan windows på usb eller windows digitalt? Köper du windows på usb så får du inte windows digitalt och vice versa?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Men vad är de andra skillnaderna mellan windows på usb eller windows digitalt? Köper du windows på usb så får du inte windows digitalt och vice versa?

Högst troligt volymlicens (inte fölr privatpersoner, gråzon)
Ingen skillnad egentligen. Digital lär ha nyare byggnummer (eventuellt färre uppdateringar som krävs)
Licenstyp är skitsamma där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ingen skillnad egentligen. Digital lär ha nyare byggnummer (eventuellt färre uppdateringar som krävs)

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja det kanske är volymlicens, men det fungerar ju lika bra. Dom har ju bra betyg på Trustpilot och folk har skrivit att deras nycklar har fungerat problemfritt i åratal.

Varför betala över 1000 kr när man kan få för lite över en hundralapp?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Du får en ”digital” licens oavsett hur du köper den. För sig som användare blir nog den enda praktiska skillnaden att köper du på USB så får du ett USB på köpet. Annars behöver du ett eget USB med minst 8GB utrymme för att ladda ner och skapa en egen installationsmedia.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pruttmuff:

Ja det kanske är volymlicens, men det fungerar ju lika bra. Dom har ju bra betyg på Trustpilot och folk har skrivit att deras nycklar har fungerat problemfritt i åratal.

Varför betala över 1000 kr när man kan få för lite över en hundralapp?

För att de inte är legitima, de får inte säljas till privatpersoner och de kan mycket väl vara köpta med stulna kort.
En vacker dag kan MS bestämma sig för att blockera alla såna nycklar.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Om jag köper usb får man också den digitalt? Alltså få möjligheten att ladda ner den digitalt?

du får en digital licens.

"usbstickan" du får i fodralet är bara en hårdbränd minneskrets med en usbport så den kommer vara utdaterad typ direkt och värdelös för den är för gammal om den inte t.om är utdaterad direkt ur lådan.

och nej det går inte uppdatera den.

så bättre att du bara köper en licens och ett vanligt usbminne att göra din egen uppdaterade installer på med microsofts verktyg.
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11

sen huruvida du är moraliskt ok med tveksamma grånycklar eller inte är upp till dig.

då de genrellt inte är olagliga att köpa (kan potentiellt vara om de är köpta med ett stulet kreditkort iom att köp i god tro inte existerar längre) men det är ett avtalsbrott så microsoft om det är en volymlicens har rätten att bara deaktivera nyckeln utan förvarning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej, det är nästan alltid antingen OEM eller Retail-nycklar. Dessa går att köpa i bulk, men det är också möjligt att de utnyttjar MSDN-prenumerationer eller liknande för att få tag på billiga nycklar direkt från Microsoft.

Microsoft hade kunnat hindra dessa från att säljas öppet, men det är ganska tydligt att de inte prioriterar detta.

Skrivet av tcntad:

Detta har ännu inte hänt, trots att OEM- och Retail-nycklar sålts billigt på många ställen på internet i många år nu. De tar inte heller bort aktiveringsskript och liknande som hostas på deras egna plattformar, eller fixar de svagheter i aktiveringsprocessen som dessa utnyttjar. Man kan ju fråga sig varför.

Andelen användare som köper Windows på detta sätt är förmodligen relativt liten, så de vill troligen hellre att folk använder Windows billigt/gratis än att de växlar till något annat OS. Företag och färdigbyggda datorer med Windows förinstallerat är sannolikt den klara majoriteten av kundbasen.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

hmm..betala för win 11...aldrig !

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

hmm..betala för win 11...aldrig !

Kör du Win 11 gratis? Eller har du något annat operativsystem?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av blunden:

Nej, det är nästan alltid antingen OEM eller Retail-nycklar. Dessa går att köpa i bulk, men det är också möjligt att de utnyttjar MSDN-prenumerationer eller liknande för att få tag på billiga nycklar direkt från Microsoft.

Microsoft hade kunnat hindra dessa från att säljas öppet, men det är ganska tydligt att de inte prioriterar detta.

Detta har ännu inte hänt, trots att OEM- och Retail-nycklar sålts billigt på många ställen på internet i många år nu. De tar inte heller bort aktiveringsskript och liknande som hostas på deras egna plattformar, eller fixar de svagheter i aktiveringsprocessen som dessa utnyttjar. Man kan ju fråga sig varför.

Andelen användare som köper Windows på detta sätt är förmodligen relativt liten, så de vill troligen hellre att folk använder Windows billigt/gratis än att de växlar till något annat OS. Företag och färdigbyggda datorer med Windows förinstallerat är sannolikt den klara majoriteten av kundbasen.

Så dessa köper OEM/Retail för 1-2 tusen spänn i butik och säljer för 200 spänn styck? Well OEM är väl relativt billigt iaf.

De "kan inte fixa svagheter i aktiveringen" KMS-emulering/koll körs var 6e månad mot emulerad KMS-host som alltid kommer godkänna HWID/nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

För att de inte är legitima, de får inte säljas till privatpersoner och de kan mycket väl vara köpta med stulna kort.

Jag mailade gamekeys.se och frågade hur dom kunde vara så billiga. Om det var en såkallad grånyckel eller volymlicens som dom sålde vidare till privatpersoner. Får se vad dom svarar imorgon.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pruttmuff:

Jag mailade gamekeys.se och frågade hur dom kunde vara så billiga. Om det var en såkallad grånyckel eller volymlicens som dom sålde vidare till privatpersoner. Får se vad dom svarar imorgon.

Blir intressant, troligen är det VL eller OEM.
Tror inte de heller erkänner var de får sina nycklar från oavsett eller vad det är för typ.
Det finns program som visar detaljer om produktnyckeln typ SimplePidX eller Microsoft PID Checker

Permalänk
Medlem

Köpte en (till) W10 nyckel på keys4us för 30 kronor häromveckan. Lagom pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Så dessa köper OEM/Retail för 1-2 tusen spänn i butik och säljer för 200 spänn styck? Well OEM är väl relativt billigt iaf.

De "kan inte fixa svagheter i aktiveringen" KMS-emulering/koll körs var 6e månad mot emulerad KMS-host som alltid kommer godkänna HWID/nyckel.

Nej, givetvis gör de inte det. Det sade jag inte heller. Som jag skrev så går dessa nycklar att köpa i bulk i paket om 1000 st för en billig peng ganska enkelt. Man kan också utnyttja prenumerationstjänster från Microsoft som ger ut åtskilliga Retail-nycklar. Alla som någon gång haft Dreamspark, MSDN, Technet, etc. vet vad jag menar. Dessa är tänkta att användas till tester och liknande men nycklarna är vanliga Retail-nycklar utan begränsningar. Köpa nycklar i länder där priserna är betydligt lägre är ju också ett alternativ eftersom Windows-nycklar normalt inte har regionsbegränsningar. Kort sagt finns det massor av sätt att få tag på dessa typer av nycklar.

Jag pratar inte om KMS-aktivering. Den vanliga digitala licensen (samma som användes för uppgradering från äldre versioner till Windows 10 och 11) har en känd API-bugg som gör att man kan aktivera permanent mot Microsofts servrar (utan giltig produktnyckel). Den borde de kunna fixa tycker man. Även en funktion relaterad till KMS-aktivering tillåter offline-aktivering utan KMS-server. Allt detta är publikt dokumenterat.

Kan dock vara bra för OP att veta att man kan flytta Retail-licenser mellan enheter (du kan bara använda den på en enhet samtidigt) om du knyter den till ditt Microsoft-konto. Detta är inbyggd funktionalitet. På så sätt kan man flytta med sig licenser när man uppgraderar datorn, om man inte vill skicka med den till den nya ägaren av ens komponenter (vilket jag brukar göra).

Tog bort lite detaljer
Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Kör du Win 11 gratis? Eller har du något annat operativsystem?

jaa..har en dual installation men använder win 10 till 98% avskyr win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Blir intressant, troligen är det VL eller OEM.
Tror inte de heller erkänner var de får sina nycklar från oavsett eller vad det är för typ.
Det finns program som visar detaljer om produktnyckeln typ SimplePidX eller Microsoft PID Checker

GameKeys svarade så här:

Hej,

Tack för att du kontaktar oss.

Våra produkter är äkta och varje licens är officiellt registrerad på Microsofts servrar.

Vi kan sälja billigt eftersom de flesta av våra licenser är importerade från lågkostnadsländer, och vårt företags löpande kostnader är också låga.

Programvaran och produkterna vi tillhandahåller passar bra för både privat och företagsbruk.

Kontakta oss igen om du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning
GameKeys.se kundservice

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att det är både säkrare och mer moraliskt att köra metoden som aktiverar en digital licens "gratis" än att finansiera dessa grånycklar som kan ha införskaffats på skumma vis.

Rent legitimistiskt så är det väl inte helt 100%, men läser man på hur denna metod fungerar så är det så nära "äkta" som man kan komma, då licensen både skapas och hamnar på Microsofts egna aktiveringsservrar och överlever ominstallationer utan att man behöver köra metoden igen (så länge man inte byter moderkort exempelvis).

Jag kommer av uppenbara skäl inte förklara hur man gör eller vägleda vart man kan finna detta

Som någon nämner så är detta något de borde kunna täppa igen ganska enkelt, men jag kan nog tänka att de gärna vill ha så mycket användardata som möjligt att kunna sälja vidare, så att förlora användare är troligen inte i deras bästa intresse (även om deras diverse knepiga beslut kan vilja få en att dra tillbaka vilket som ibland)

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 64GB @ 3600MHz

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pruttmuff:

GameKeys svarade så här:

Hej,

Tack för att du kontaktar oss.

Våra produkter är äkta och varje licens är officiellt registrerad på Microsofts servrar.

Vi kan sälja billigt eftersom de flesta av våra licenser är importerade från lågkostnadsländer, och vårt företags löpande kostnader är också låga.

Programvaran och produkterna vi tillhandahåller passar bra för både privat och företagsbruk.

Kontakta oss igen om du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning
GameKeys.se kundservice

Intressant svar, nycklar är ju inte registrerade/lagrade innan de aktiveras, där och då kollas de om de är godkända och lagras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Intressant svar, nycklar är ju inte registrerade/lagrade innan de aktiveras, där och då kollas de om de är godkända och lagras.

Tror du att dom ljuger eller är dom seriösa? Jag köpte ju en nyckel av dom. Får hoppas att Microsoft ej spärrar den, då får jag gå över till min Home-licens igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

De syftar sannolikt på att de genererats av Microsoft.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pruttmuff:

Tror du att dom ljuger eller är dom seriösa? Jag köpte ju en nyckel av dom. Får hoppas att Microsoft ej spärrar den, då får jag gå över till min Home-licens igen.

MS vinner ju inget egentligen på att spärra dem, de ser hellre att folk använder Windows

Skrivet av blunden:

De syftar sannolikt på att de genererats av Microsoft.

Skulle tro det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

MS vinner ju inget egentligen på att spärra dem, de ser hellre att folk använder Windows

Precis. Windows lever mycket på sin marknadsandel. Om en liten obetydlig skara av deras kundbas betalar mindre för Windows, men är på senaste versionen, så är det förmodligen väl värt det. Vissa av dessa kunder kanske också betalar för någon av deras prenumerationstjänster.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Precis. Windows lever mycket på sin marknadsandel. Om en liten obetydlig skara av deras kundbas betalar mindre för Windows, men är på senaste versionen, så är det förmodligen väl värt det. Vissa av dessa kunder kanske också betalar för någon av deras prenumerationstjänster.

Ja, jag har ju Microsoft 365 Personal för 1 199,99 kr per år. Så Microsoft vore dumma om dom spärrade min produktnyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Ja, jag har ju Microsoft 365 Personal för 1 199,99 kr per år. Så Microsoft vore dumma om dom spärrade min produktnyckel.

Kan vara värt att titta när de går på rea på exempelvis amazon. Köpte några års licens när familjeversionen kostade €60 för 15 månader i november.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av blunden:

Det kan jag nästan garantera.
Det många skiter i/inte vet är ju att man kan köra W10/11 gratis med endast väldigt få begränsningar.