Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Fick ingen manual till mitt MSI B650?

Är detta ett normalt förfarande nuförtiden? Det var många år sedan jag köpte ett nytt moderkort så vad vet jag, men det är inte så lätt att hitta var alla saker skall kopplas in om man är lite un-pro som jag.

Så jag antar att detta är manualen då: https://download-2.msi.com/archive/mnu_exe/mb/B650GAMINGPLUSW...

Är iden att jag skall ha en dator till och sitta och läsa denna eller skriva ut 20 sidor eller något?

Som att inte livet är jobbigt nog.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Följde det inte med en snabbstartsmanual eller liknande?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Det är ditåt det barkar, ja, det har blivit vanligare bland tillverkare i flera branscher. De förutsätter väl att alla kan använda sin telefon (eller platta eller tv) till att läsa manualen.

Ganska säker på att det inte varit tillåtet att göra så inom EU, åtminstone förr, men jag vet inte om reglerna ändrats.

Jag tippar på att samma sak gäller mitt MSI X870, men då jag sedan länge enbart nyttjar pdf-manualer själv så tänker jag inte på det.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt ett Asus för AMD och DDR5, och fick en utskriven manual.

För min del använde jag den bara för att bläddra igenom 1gg samt hade den öppen när att snabbt hitta vart alla anslutningar finns. Så det är nog enda sidan jag hade velat ha, så bara den i A3 hade räckt för mig.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Jag har precis köpt ett Asus för AMD och DDR5, och fick en utskriven manual.

För min del använde jag den bara för att bläddra igenom 1gg samt hade den öppen när att snabbt hitta vart alla anslutningar finns. Så det är nog enda sidan jag hade velat ha, så bara den i A3 hade räckt för mig.

Du måste ha köpt ett begagnat moderkort. Ingen säljer moderkort med A4 utskriva manualer.

Permalänk
Medlem

Jag fick en mindre quickstartmanual till mitt ASRock X870 moderkort men den räckte inte för allt jag ville veta som brukar finnas i manualen så det var bara att ladda ner. Trist utveckling tycker jag. SÅ himla mycket matieral är det inte i en tillräcklig moderkortsmanual och jag föredrar klart att titta i en pappersversion när jag sitter och bygger dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du måste ha köpt ett begagnat moderkort. Ingen säljer moderkort med A4 utskriva manualer.

Var står det att manualen är utskriven i A4? Det står att skissen på moderkortet med alla anslutningar på ett A3 skulle räcka, inte att det följde med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

A5 skulle jag nog säga att det var. https://www.asus.com/se/supportonly/prime%20b650m-k/helpdesk_manual/

Direktlänk: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM5/PRIME_B650M-K/E21896_PRIME_B650M-K_UM_WEB_051223.pdf?model=PRIME%20B650M-K

Asus PRIME B650M-K. Det var en retur som jag köpte från Netonnet i Umeå, så rent tekniskt kanske begagnat då. Men knappast så som du skulle beskriva begagnad.

länk
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Är detta ett normalt förfarande nuförtiden? Det var många år sedan jag köpte ett nytt moderkort så vad vet jag, men det är inte så lätt att hitta var alla saker skall kopplas in om man är lite un-pro som jag.

Så jag antar att detta är manualen då: https://download-2.msi.com/archive/mnu_exe/mb/B650GAMINGPLUSW...

Är iden att jag skall ha en dator till och sitta och läsa denna eller skriva ut 20 sidor eller något?

Som att inte livet är jobbigt nog.

Finns garanterat en lapp eller liknande med en qr kod någonstans, samt tanken är nog att alla har åtminstone en telefon man kan kolla manualen i

Visa signatur

here we go!