Vinn nätagg från Seasonic

Köpråd - batteridriven partyhögtalare!

Permalänk
Medlem

Köpråd - batteridriven partyhögtalare!

Hej allesammans!

Dags att eventuellt investera i ljud för festival-bruk, men vill helst inte behöva sälja levern för att kunna starta en fest.
Högtalaren är tänkt att primärt användas på Sweden rock (1 vecka om året), men kanske går att använda som datorhögtalare för att motivera dom spenderade pengarna?

Polaren jag åker med har sen tidigare någon JBL-partybox men som enbart är nätdriven, vi skulle vilja köra på batteridrift istället.
En annan polare (bor inte med varandra på SRF) har en Soundboks 4, denna är jag mäkta imponerad av, så den står högt upp på önskelistan!

Jag är ingen kräsen person när det kommer till ljud i övrigt, vill helst bara att det ska spela högt och att man kan utskilja vad det är för låt som spelas! haha

Men finns det något bättre alternativ än Soundboks 4 egentligen? 12 000 för en vecka per år känns svårt att motivera..
Har dessutom haft billigare "No nome"-varianter, men där har batteriet dött inom något år redan, dock har det varit blybatterier i dessa. Li-on är väl betydligt bättre har jag förstått?

Några mer festivalrävar här eller ljudkunniga som har tips?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem

Frågar man ChatGPT så finns det några få som är likvärdiga Soundboks.
Men det som SB har är att det har utbytbart batteri. Alltid det som är problemet på festival om du nu inte är en av dom som har med sig en generator eller bor i husbil. Men då du vill ha batteri så gissar jag att du bor i tält.

När jag var på mycket festivaler back in the day (2006-2010) så byggde vi en högtalare som drevs av bilbatterier. Men det har blivit förbjudet på många festivaler.
Nedan är en bild på vår skapelse. Vi hade med oss 2 bilbatterier och det räckte lite över en vecka.
Men jäklar vad denna spelade. Startat stora fester med denna högtalare, blivit mordhotade för att folk inte får sova runt oss och allmänt gett oss mycket minnen!

ChatGPTs svar nedan

Jämförelse av bärbara partyhögtalare – fokus på batteritid

Jag har jämfört tre kraftfulla bärbara högtalare med batteritid som viktigaste faktor. Här är en kort sammanställning av vad jag kommit fram till:

🔋 Batteritid (medelvolym / maxvolym):

SOUNDBOKS 4 – Upp till 40 h / ca 6 h, utbytbart batteri

Teufel Rockster Air – Upp till 30 h / ca 8 h

Sony SRS-XV900 – Upp till 25 h / ca 10 h

💰 Prisnivåer (ca):

SOUNDBOKS 4: ~11 400–11 990 kr

Teufel Rockster Air: ~10 998 kr (inkl. frakt)

Sony SRS-XV900: ~10 850–14 990 kr

📌 Slutsats:
Om du prioriterar lång batteritid och portabilitet är SOUNDBOKS 4 det starkaste alternativet. Den erbjuder både lång speltid och möjlighet att byta batteri. Teufel Rockster Air och Sony XV900 är också bra val med god batteritid och kraftfullt ljud.

📎 Recensioner och tester:

SOUNDBOKS 4 – Tom's Guide

Teufel Rockster Air – Digitec användarbetyg

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Tack för bra och utförligt svar😊
Bor i husvagn i år, men ingen tillgång till el förutom batteri/solcellspanel. Så tanken är att kunna ladda batteriet när vi inte är vid vagnen/på nätterna och köra på batteri när vi spelar musik😊

Bygga festivalstereo har jag gjort för många herrans år sedan, men hade ständigt problemet med överhettning av diverse komponenter. Deasutom finns inte längre tid att bygga på fritiden😊

Man kanske inte kommer så mycket billigare/smidigare undan än en Soundboks 4 helt enkelt, utan får bita i det sura "öppna plånboks-äpplet"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

SOUNDBOKS 4 det starkaste alternativet. Den erbjuder både lång speltid och möjlighet att byta batteri. Teufel Rockster Air och Sony XV900 är också bra val med god batteritid och kraftfullt ljud.Rockster Air – Digitec användarbetyg[/url]

Mmm och det där med "högt ljud" betyder ofta och är extremt långt från ens närhet av välljudande eller ens efter en kort stund uthärdligt ljud, låt oss slippa...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Mmm och det där med "högt ljud" betyder ofta och är extremt långt från ens närhet av välljudande eller ens efter en kort stund uthärdligt ljud, låt oss slippa...

Det håller jag med om. Det måste låta bra om man ska spela högt. Därav hemmabygge oftast bäst. Men Soundboks låter faktiskt förvånansvärt bra.

Fanns inte när jag var i festival-camping-ålder men hade den funnits hade vi nog köpt en sådan.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det håller jag med om. Det måste låta bra om man ska spela högt. Därav hemmabygge oftast bäst. Men Soundboks låter faktiskt förvånansvärt bra.

Fanns inte när jag var i festival-camping-ålder men hade den funnits hade vi nog köpt en sådan.

Mjo jag har sett en del väldigt fina byggen, en herre hade byggt som en speaker som passade exakt på en gul pirra. Supersnyggt hade han byggt, och det lät också väldigt bra.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Hej!

Det är lite märkligt att folk fortfarande inte kan skilja på "högt" och "starkt"!

Om man säger högt ljud till t.ex. ett ljudproffs, så går dennes tankar omedelbart till diskantrika ljud. Låga ljud är då basfrekventa ljud. Högt och lågt är alltså en musikalisk benämning på ljudfrekvenser (Hz) och inte ljudvolymer).

Om man däremot pratar om volymstyrka så heter det "starkt "eller "svagt".

Det är svårt det här!!!😁

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Tack för era åsikter i tråden!😊

Det är såklart möjligheten till starkt ljud vi är ute efter. Inte sitta och lyssna på varje gång någon slinter med fingrarna på en gitarr.😂

Ett alternativ för att spara ganska mycket pengar är ju lillebror Soundboks Go.
Erfarenhet av denna i tråden?

Visa signatur