Permalänk
Medlem

Vad kallas denna kabel (bild)?

Vad kallas denna typ av kabel? Jag skulle behöva köpa en kabel med detta uttag i ena änden, och nätverkskabel i andra, och behöver veta vad jag ska söka efter.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte kunskapen att se exakt vilken variant av kontakt det där är men det är en fiberoptisk kabel. du behöver en enhet (mediaomvandlare, router, switch... beroende på vart kabeln kommer ifrån) mellan den och nätverkskabeln du vill dra.

Permalänk
Medlem

Det är en fiber patchkabel eller pigtail med kontakten SC. kabeln du efterfrågar finns inte, du behöver ha en aktiv omvandlare från fiber till ethernet. Om det är inkommande fiber tex till din bostad så ska nätägaren tillhanda utrustningen eller internetleverantören.

Permalänk
Medlem

Simplex SC. Men som tonii säger så är det en fiberkabel, du kan inte passivt omvandla det till koppar. Är det till ditt bredband bör du kontakta t.ex. din värd eller bredbandsleverantör, beroende av hur du bor, och säga att din mediaomvandlare saknas. Ibland tar folk av misstag med sig dem när de flyttar.

Permalänk
Rekordmedlem

Handlar det om en lägenhet så har nog föregående boende där stulit fiberomvandlaren och det är inget du själv bör mickla med.
Delen som fattas tillhör normalt sett nätägaren och du bör felanmäla till den operatör du valt eller till nätägaren eller kanske fastighetsägaren för att få hjälp om du bara upptäckt att fiberomvandlaren saknas innan du beställt nån tjänst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Det är så att den kommer från en router in till en internetbox, drog ut uttaget som går in i internetboxen. Men då denna router enligt uppgift är cirka sju eller åtta år gammal så tänkte jag köra med en egen router, som är nyare. Skälet är att jag inte vet hur det ligger till med säkerhet osv med en så pass gammal router.

Eller tänker jag fel här? Är det trots allt bäst att köra på med denna router?

Då routern är fastsatt i väggen (föreningen håller med bredband till alla medlemmar, så det är inget separat avtal jag ingått) så går det inte riktigt att se vad det är för modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Tack för svaren!

Det är så att den kommer från en router in till en internetbox, drog ut uttaget som går in i internetboxen. Men då denna router enligt uppgift är cirka sju eller åtta år gammal så tänkte jag köra med en egen router, som är nyare. Skälet är att jag inte vet hur det ligger till med säkerhet osv med en så pass gammal router.

Då routern är fastsatt i väggen (föreningen håller med bredband till alla medlemmar, så det är inget separat avtal jag ingått) så går det inte riktigt att se vad det är för modell.

Ta gärna bild på dessa två objekt också. (routern och internetboxen)

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Tack för svaren!

Om du har möjlighet att stänga av wifi på "internetboxen" eller skruva av antennerna så skulle jag rekommendera detta testa detta och sedan sätta nyare router bakom denna för att få lite säkerhet.

Men annars har vissa leverantörers hemsidor listor med modem/router de rekommenderar om man vill byta. (är inte säkert de är kompatibla med fiber eller har den kontakt du efterfrågar dock)
Alternativt kanske man kan fråga efter detta genom teknisk support.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Simplex Singlemode UPC SC-kontakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Tack för svaren!

Har du tillgång till ett webb-interface på routern så du kan logga in och ändra inställningar? För då hade det räckt med att sätta den befintliga routern i Bridge mode (bryggat läge) och därefter ansluta din egna router bakom.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

"internet boxen" är förmodligen bara en media omvandlare, det finns ingen säkerhetsrisk med sådana.

Permalänk
Medlem

Sätt tillbaka den i "internetboxen" (troligen en mediakonvererare) snarast möjligt, innan fibern blir smutsig och riskerar att börja fungera dåligt. Man har normalt små skyddshattar på ändarna när man inte har dem inkopplade för att undvika damm och annat.

Som andra sagt behöver vi en bild på dem för att se hur du ska koppla saker.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har här bifogat en bild på hela anordningen. Det som är förstruket är det förinställda nätverksnamnet och lösenordet.

Vilket fabrikat routern har kan jag inte se. Föreningen har avtal med Bredband2 (dvs jag har inget individuellt avtal med dem), och det står inget på deras hemsida om vilket fabrikat routern har.

Gällande säkerhet som jag skrev tidigare, tänkte främst på sådana saker som stöd för WPA2 eller WPA3, men det finns säkert andra aspekter. Sådant tenderar ju att utvecklas med tiden som svar på nya hot, och då routern ska vara från 2017 eller 2018 så tänker jag att dess säkerhetsmässiga kvalifikationer kanske inte är tillräckliga givet skillnaderna mellan 2017 och idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Har här bifogat en bild på hela anordningen. Det som är förstruket är det förinställda nätverksnamnet och lösenordet.

Vilket fabrikat routern har kan jag inte se. Föreningen har avtal med Bredband2 (dvs jag har inget individuellt avtal med dem), och det står inget på deras hemsida om vilket fabrikat routern har.

Gällande säkerhet som jag skrev tidigare, tänkte främst på sådana saker som stöd för WPA2 eller WPA3, men det finns säkert andra aspekter. Sådant tenderar ju att utvecklas med tiden som svar på nya hot, och då routern ska vara från 2017 eller 2018 så tänker jag att dess säkerhetsmässiga kvalifikationer kanske inte är tillräckliga givet skillnaderna mellan 2017 och idag.<Uppladdad bildlänk>

Maila bredband2 och be om en fiber konverter. Sen kan du skaffa en egen router. Alternativt skaffe en med sfp Modul direkt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hasharii:

Gällande säkerhet som jag skrev tidigare, tänkte främst på sådana saker som stöd för WPA2 eller WPA3, men det finns säkert andra aspekter. Sådant tenderar ju att utvecklas med tiden som svar på nya hot, och då routern ska vara från 2017 eller 2018 så tänker jag att dess säkerhetsmässiga kvalifikationer kanske inte är tillräckliga givet skillnaderna mellan 2017 och idag.<Uppladdad bildlänk>

I som i Intenso ?
Vet du att den agerar router eller är den bara en mediaomvandlare och tjänstefördelare ?
Har du provat att logga in i den, den borde ha ett interface på samma ip som standard gateway i datorns nätverkskonf om den agerar router, troligen 192.168.0.1 eller 192.168.1.1
Kolla där om den går att brygga eller om inte så fråga operatörens kundtjänst om de kan brygga den utifall den verkligen agerar router.
Efter bryggning går det bra att ansluta valfri egen router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara en gammal mediaomvandlare. Således inte en router. Vanligen ansluter man sin router till LAN 1 och lämnar övriga Lan anslutningar öppna.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Det går att koppla upp sig till den och komma ut på internet. Vad händer om jag kopplar in min router i den?

Försökte även logga in på den, det var 192.168.1.1. Men det gick inte. Testade admin och admin, admin och password, admin och Password, user och password, och även att logga in med routeruppgifterna. Ingenting fungerade. Hur kan man veta hur man loggar in? Eller behövs kanske inte det om jag kopplar in routern där?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hasharii:

Det går att koppla upp sig till den och komma ut på internet. Vad händer om jag kopplar in min router i den?

Försökte även logga in på den, det var 192.168.1.1. Men det gick inte. Testade admin och admin, admin och password, admin och Password, user och password, och även att logga in med routeruppgifterna. Ingenting fungerade. Hur kan man veta hur man loggar in? Eller behövs kanske inte det om jag kopplar in routern där?

Har du wifi på den och även provad med den inloggningen ?
Att ha flera routrar skapar adressproblem, det blir underliga slumpmässiga fel och ingen trafik kan heller initieras från internet vilket brukar slå ut strömningstjänster och många spel.
Så hur bra det går att ha en andra router beror på vad man gör, enklare "läsa hemsidor" surf kan funka skapligt men det är sällan det funkar om man ska strömma nått eller spela, man sitter med ett felaktigt konfat lan som ger slumpmässiga fel pga att adresseringen inte fungerar normalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Det är troligen sån där grej som bara ska styras av kundtjänst.
Så har den inbyggd wifi får man via kundtjänst inaktivera detta och sedan hänga routern på en av dess lan-portar.

Så länge din router hämtar automatisk ip så bör det fungerara att sätta den bakom "internetboxen". Dock kan man behöva pilla extra med lite inställningar innan det blir bra.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Det kommer fungera, men bara om din (nya) router delar ut ett annat IP-subnät än 192.168.1.1/24. Läs i manualen för din (nya) router vilket subnät den delar ut som standard. Om den använder samma subnät får du först ändra det, till exempel till 192.168.0.1/24.

Nackdelen är att du får dubbel (eller trippel) IPv4 NAT, vilket främst är en nackdel om man försöker köra egen server, eller vissa P2P-program.

Skrivet av Hasharii:

En pryl som har ett SSID (på den överstrukna lappen) och ett webbgränssnitt, samt en RFC 1918-IP-adress (192.168.1.1) är sannolikt en "trådlös router", inte en mediaomvandlare (switch). Men det sitter säkert en lapp någonstans som talar om exakt vad det är för något.

Att ha en router man inte har kontroll över är inte optimalt, men om det är ett verkligt problem eller inte beror på vad du tänker använda internet-abbonemanget till.

Det du efterfrågar i trådstarten är något sådant här (jag kan inget om fiber, så se det som ett exempel). I den måste man sätta i en SFP-adapter av exakt rätt typ och koppla in fibern i. Därefter kan du ha din egen router. Det finns även routrar att köpa som har SFP-port och då behöver man inte omvandlare enligt ovan, men kompatibiliteten med SFP-adaptrar är inte given. Om du tittar i din gamla befintliga router (den på bilden) så kan det finnas en SFP-adapter där som du kan plocka ut och återanvända i ny utrustning.

Halvsurt läge. Enklast är förstås att bara köra vidare på den okända skiten som redan sitter på väggen.

Internetleverantören kan betrakta routern (den till höger i bild) som sin avlämningspunkt och bli sura om du pillar innan den.

Permalänk
Medlem

Kan vara en inteno EG400

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Har försökt logga in på routern/mediaomvandlaren enligt dessa instruktioner: https://www.bredband2.com/blogg/hur-byter-jag-loesenord-pa-mi...

Det går inget vidare. Tänkte, kan det påverka att jag försöker med detta från en iPhone, och med VPN aktiverat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Har försökt logga in på routern/mediaomvandlaren enligt dessa instruktioner: https://www.bredband2.com/blogg/hur-byter-jag-loesenord-pa-mi...

Det går inget vidare. Tänkte, kan det påverka att jag försöker med detta från en iPhone, och med VPN aktiverat?

Du måste vara på samma nätverk ,med vpn så blir det väl inte direkt... Tag bort vpn och samma WiFi

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hasharii:

Absolut inte via vpn och det kanske inte heller går över wifi, det är ju en onödig säkerhetsrisk att tillåta admin på andra sätt än via kabel.
Försök med en kabelansluten dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Absolut inte via vpn och det kanske inte heller går över wifi, det är ju en onödig säkerhetsrisk att tillåta admin på andra sätt än via kabel.
Försök med en kabelansluten dator.

Aha, då är det där problemet ligger. Jag får köpa en lång kabel och koppla datorn direkt dit.

Finns det några säkerhetsrisker med att koppla upp sig trådlöst som undviks med kabel? Kanske är värt att köra med kabel permanent för admin-datorn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hasharii:

Aha, då är det där problemet ligger. Jag får köpa en lång kabel och koppla datorn direkt dit.

Finns det några säkerhetsrisker med att koppla upp sig trådlöst som undviks med kabel? Kanske är värt att köra med kabel permanent för admin-datorn.

Att ansluta via kabel kräver fysisk tillgång i stället för att man kan göra det på distans via radio.
Jag vet inte om det är konfat så men en del enheter går i vart fall inte att konfa trådlöst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att ansluta via kabel kräver fysisk tillgång i stället för att man kan göra det på distans via radio.
Jag vet inte om det är konfat så men en del enheter går i vart fall inte att konfa trådlöst.

Alla routers går att konfa via wifi så vitt jag vet inom konsument?
Har hjälpt många i min förening med driftning av kollektiv anslutning och tror nog de med kabel anslutning var 12 av 72

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alla routers går att konfa via wifi så vitt jag vet inom konsument?
Har hjälpt många i min förening med driftning av kollektiv anslutning och tror nog de med kabel anslutning var 12 av 72

Jag har modeller det går att stänga av den möjligheten på men absolut inte försöka konfa via vpn och helst via kabel.
Det kan ju också vara så att enheten bara kan konfas av operatören och då får man kontakta kundtjänst och be om bryggkoppling för att inte riskera adresseringsproblem om man vill använda en egen router efter operatörens enhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det endast är en medieomvandlare och inte en router, är det då säkert att surfa via den, utan en riktig router mellan?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hasharii:

Om det endast är en medieomvandlare och inte en router, är det då säkert att surfa via den, utan en riktig router mellan?

En router innehåller en brandvägg så kopplar man utan router så bör man ha nån mjukvarubrandvägg aktiv i datorn man kopplar in.
Det finns en brandvägg i win och ska man bara prova lite för att felsöka så räcker det att se till att den är i gång.

Visa signatur