Snabbkoll: Undervoltar du?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Undervoltar du?

Det har blivit rätt vanligt att undervolta grafikkort och processorer – gör du det?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, min CPU (5800x3D)

Permalänk
Medlem

Ja, min CPU (5800x3D)

Permalänk
Medlem

Det är ju enbart fördelar att undervolta så ja.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Inte längre. Med mitt RTX 3090 jag hade tidigare gav det väldigt mycket extra. Med nuvarande bygge kör jag istället med uppskruvad strömbudget och överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Det är ju enbart fördelar att undervolta så ja.

Är det? Jag har en Ryzen 7600 och RTX 4060. Vet inte om jag skulle tjäna något på det alls, utan snarare få en mindre prestandatapp?

Permalänk
Medlem

Ja, min CPU (5800x3D)

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Är det? Jag har en Ryzen 7600 och RTX 4060. Vet inte om jag skulle tjäna något på det alls, utan snarare få en mindre prestandatapp?

För mig så får jag
-150W mindre snitteffekt för systemet
+7% prestanda i spel (+12% syntetiska program)
Du ser hårdvaran i min signatur

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Borde kanske ta tag i det igen med processorn i alla fall. Är inte smart nog att förstå hur jag ska undervolta GPUn i Linux dock.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Klart.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ofc! CPU+GPU

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 5080 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Det enda som kan hända är att det blir instabilt, men då är det bara att öka lite. Det påverkar inte prestandan negativt, snarare finns chans att det blir bättre, i alla fall om man har problem med throttling. Det är inte samma sak som strömbudget.

Permalänk
Medlem

Ja, eller jag ska. om jag bara klurar ut hur fan man ska göra... "använd AMD ryzen master" säger det men det står ju fan inget om undervolt nånstans bara nåt värde som inte förklarars vad det är eller gör och sen ska den auto-klura kurvan eller nåt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Ja min luftkylda 14900K blir alldeles för varm annars.

Permalänk
Medlem

kan någon ELI5 varför man ska undervolta? Jag har en 5700X och ett rtx 3060 med ett 650w elagg, kör allt original. Har funderat på att överklocka processorn en smula men har inte kommit så långt ännu. Hade jag tjänat något på att undervolta?

Permalänk
Medlem

Ja, CPUn (CO+ PBO), samt silent-bios på GPUn (sänker även spänningen)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det med min Bulldozer som blev var som in i helvete i mitt gamla matx chassi utan luftflöde. Men inte sedan dess. Ryzen och Threadripper har funkat bra utan.

Permalänk
Medlem

Ja, cpu (med PBO CO) + gpu (med vf-kurva). Resultat: nära originalprestanda men mycket tystare och svalare.

Någon som vet hur det är med verktyg för gpu-undervolt (helst justering av vf-kurva) i Linux?

Jag kollade runt igår när jag körde en Kubuntu live-session på min huvudmaskin för Linux-skojs skull, och hittade ett fåtal verktyg men de verkar bara fungera med rejält gamla gpu:er?

Personlig åsikt: undervolt mycket roligare och intressantare och bättre och trevligare än överklock

Dold text
Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Japp, 7800x3D.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Ja, CPU (5800X3D) för mer prestanda och GPU (3090) för att den ska vara mer effektiv.

Permalänk
Medlem

För CPU och GPU gör jag det under förutsättning att jag inte förlorar prestanda.
Ser ingen anledning till att hårdvaran slukar mer energi för samma resultat när det bara leder till mer värme och lägre livslängd.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Tidigare lekte jag mer med det och överklockning, på senare tid mindre men gjorde det simpelt med mitt senaste Rtx 3070 för att få det helt tyst under belastning utan att byta kylpasta. Tog typ 30 sekunder och ~30 watt mindre förbrukning utan prestandaförlust.

Cpu har jag inte orkat för att man behöver gå in i bios och den är tyst ändå.

Permalänk
Medlem

Gör typ aldrig några ändringar från standard på min hårdvara. Vill inte få huvudvärk sen att inte veta vad som kanske orsakar problem. Vilket kan uppstå i specifika spel flera år efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0mpi:

kan någon ELI5 varför man ska undervolta? Jag har en 5700X och ett rtx 3060 med ett 650w elagg, kör allt original. Har funderat på att överklocka processorn en smula men har inte kommit så långt ännu. Hade jag tjänat något på att undervolta?

Just Ryzen har en superlätt funktion för att undervolta sin CPU för att få mer prestanda; curve optimizer (CO) som kan användas i kombination med, eller utan PBO.
Enkelt förklarat så kommer varje CPU idag med en "tabell" som säger att vid en viss frekvens så ska den matas med en viss spänning. Denna spänning är satt med stor marginal för att även de sämsta CPUerna av en viss modell ska klara sina frekvenser.
CO låter dig sänka eller höja denna volt-frekvens-kurva så att du får mer eller mindre spänning för en given frekvens (vanligast är att du sätter en sänkning genom negativa värden för att minska effekten och värmen).

Effekten detta ger är givetvis beroende av vad som är begränsande för CPUn från första början, men är du värmebegränsad innan så kan det hända att bara CO ger dig lite mer prestanda genom processorn kan boosta lite högre innan den börjar throttla, men vanligaste är att det leder till något lägre temperaturer utan reell prestandaökning.
Kombinerat med PBO kan det dock leda till att du inom samma/lägre effektbudget får högre prestanda än stock och med lägre temperatur (så kör jag CO -20, PBO +200)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Inte för närvarande. Undervoltade och överklockade mitt RTX 3080 tidigare. Har inte haft anledning att ändra nåt med mitt 4080. Processorn är i sin tur överklockad till max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Skrivet av d0mpi:

Undervoltning -> mindre värme -> högre prestanda innan saker throttlar pga värmen. I praktiken innebär det att processor och grafikkort troligen kan köra på maxboost längre och/eller köra på högre klockfrekvens vid hög belastning. Som bonus får man även mindre värme att ta hand om -> lägre varvtal på fläktar -> tystare dator. Och såklart lägre elräkning

Själv undervoltar jag min 7700X rejält med hjälp av CO och aningen sänkt maxfrekvens. Det blir aningen sämre prestanda vid enkeltrådat men påtagligt högre prestanda vid flertrådat. Hade jag inte sänkt maxfrekvensen så hade det det blivit mindre undervolt vilket fortfarande borde resulterat i aningen bättre prestanda i flertrådat med likvärdigt med stock i enkeltrådat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0mpi:

Mindre spänning = mindre effekt. Oftast är inställningen för komponenter mer än vad de behöver för att försäkra sig om att alla produkter är stabila och med marginal, även om 99.99% eller t.o.m 100% skulle klara av lite lägre spänning. Så med mindre effekt för samma frekvens blir det mer effektivt, kyligare, tystare, komponenter klarar sig kanske lite längre också.

Skillnad mot att bara sänka max effekt till 290w är att du låter det fortfarande (försöka) köra samma högre klockfrekvenser- nackdelen ifall man skulle undervolta för mycket är att det blir instabilt och krashar ifall inte får tillräckligt mycket med effekt.

Permalänk
Medlem

Ja, min CPU (5800x3D)

...och GPU.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

Undervoltad GPU. Coilwhinet var fruktansvärt innan men det blev så mycket tystare efter lite tweaks

Permalänk
Medlem

funderat på det men inte kännt jag orkat sätta mig in i hur man gör

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S