Rösta fram t-shirt till communityt!

Ha på GPU fläktar konstant Asus Tuf 9070 XT(ingen 0-RPM)

Permalänk

Ha på GPU fläktar konstant Asus Tuf 9070 XT(ingen 0-RPM)

Hej

Lite bakgrund till tråden:
Köpte ett Asus tuf 9070 xt av Alina vid lanseringen. Fick hem kortet och jag upplevde missljud, skickade tillbaka kortet, fick ett helt nytt kort efter en månad och nu har jag samma missljud fast lägre. Ljudet uppstår, vad jag tror, när fläktarna går ned i 0-RPM mode.
Istället för att behöva skicka in kortet och vara utan det en månad till så tänkte jag att jag kanske kan undvika 0-RPM mode och ha fläktarna snurrandes konstant på säg 5-10%. Är detta något som man bör undvika?

Side note:
Har någon ett Asus Tuf 9070 XT som har upplevt samma ljud? Är det bara jag som är kinkig? Ljudet kan beskrivas som "Klankande" "Klonkande", typ som att kullagren är kassa på någon av fläktarna.

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Hej

Köpte ett Asus tuf 9070 xt av Alina vid lanseringen. Fick hem kortet och jag upplevde missljud, skickade tillbaka kortet, fick ett helt nytt kort efter en månad och nu har jag samma missljud fast lägre. Ljudet uppstår, vad jag tror, när fläktarna går ned i 0-RPM mode.
Istället för att behöva skicka in kortet och vara utan det en månad till så tänkte jag att jag kanske kan undvika 0-RPM mode och ha fläktarna snurrandes konstant på säg 5-10%. Är detta något som man bör undvika?

Side note:
Har någon ett Asus Tuf 9070 XT som har upplevt samma ljud? Är det bara jag som är kinkig? Ljudet kan beskrivas som "Klankande" "Klonkande", typ som att kullagren är kassa på någon av fläktarna.

Starta ett program som reglerar detta (zero fan som det heter på vissa kort) dra upp fläktarna så högt du kan utan att dom hörs (dvs överrösta resten av maskinen) och behåll det som lägsta värdet. Det hade jag gjort

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Starta ett program som reglerar detta (zero fan som det heter på vissa kort) dra upp fläktarna så högt du kan utan att dom hörs (dvs överrösta resten av maskinen) och behåll det som lägsta värdet. Det hade jag gjort

Detta har jag fått göra på ett par grafikkort och det har fungerat utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Hej

Side note:

Har för mig asus twewk kan tag bort 0rpm mode annars får du skaffa typ fan control från GitHub

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Vet inte hur ASUS gör, men har ett MSI Nvidia kort, laddar jag ner deras kontroll panel, så kan jag stänga av "zerofrozr" eller vad den heter, deras version av 0% fläkt, så den alltid går på minst 40%.

Nu har jag löst det på annat sätt också, jag använder Fancontrol för att kontrollera alla mina fläktar, och bara satt att jag kontrollerar även grafikkortsfläktarna där, och satt minsta fläkthastighet på 45% så de alltid går.

men skulle inte bli förvånad om det finns något sätt i Asus Armorcrate att stänga av 0% fläktkurvan.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Som alla andra sagt är det bäst att stänga av 0rpm mode via ASUS egna verktyg. Men ett alternativ är MSI AB om du vill ställa in en egen fläktkurva (enda kravet är att MSI AB går på autostart eftersom programmet inte kan modifiera vBIOS).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Du kan ju i Adrenaline ta bort 0rpm mode. Jag har nu inget oljud, men väl att VRAM-tempen ligger lite för högt för min smak.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk

Det första jag gör när jag får hem ett nytt grafkkort och har gjort i många många år nu är att plocka loss fläktarna och montera dit mina egna 2-3st 120mm vanliga chassifläktar och styr dom med hjälp av Fan Control, det gör verkligen enorm skillnad

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Tacksam för alla svar!
Ska testa och slå av 0 rpm mode å se om de blir bra.

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

Det första jag gör när jag får hem ett nytt grafkkort och har gjort i många många år nu är att plocka loss fläktarna och montera dit mina egna 2-3st 120mm vanliga chassifläktar och styr dom med hjälp av Fan Control, det gör verkligen enorm skillnad

Behöver man sätta ny paste ifall man monterar av fläktarna? De fläktarna som sitter brukar ju vara 80-90mm oftast om jag förstått rätt?
Kopplar du dessa fläktar in i moderkortet eller i gpun?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp en sådan här:
https://www.amazon.se/Akasa-sp%C3%A5rf%C3%A4ste-montering-fl%...

Montera 2x120mm fläktar och sätt på 650-800 varv. Total ljudlöst och kyler bättre än någon original fläktpaket på marknaden.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Köp en sådan här:

Montera 2x120mm fläktar och sätt på 650-800 varv. Total ljudlöst och kyler bättre än någon original fläktpaket på marknaden.

Nu tror jag dock att dessa fläktar blir för korta, grafikkortet är ju 330mm långt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo jag vet kort är stora. Men det tror jag inte gör något. Det är så märkbart bättre flöde. Dag och natt.
Sen kan du köpa 2 kit (knappast dyrt) och bygga ihop med 4 öron så kan du köra 3x120 = 360mm.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mangemcfly:

Behöver man sätta ny paste ifall man monterar av fläktarna? De fläktarna som sitter brukar ju vara 80-90mm oftast om jag förstått rätt?
Kopplar du dessa fläktar in i moderkortet eller i gpun?

Oftast går det att plocka bort fläktar och fästen som sitter på kylflänsen utan att behöva lossa den från PCBn.
Jag kopplar fläktarna precis som vanliga chassi fläktar rakt in på moderkortet sen kan jag med hjälp av Fan Control länka varje fläkt till vilken temperatur givare jag vill (i detta fallet gpun), där kan jag också ställa in egna fläktkurvor.

Skrivet av AkUs:

Köp en sådan här:

Möjligtvis exakt en sån jag har fast med 3 fläktar

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Du kan se hur jag gjorde med fläktar här: #20848914

Du kan läsa en post om kylpasta här: #20862969

Allt du vill göra med rpm på fläktarna kan du göra i Adrenalin. Det behövs ingen annan mjukvara.
Stänga av eller på fläktarna. Sätta fläktkurva.

Varför använder ni annan mjukvara för detta? Jag har skippat MSI afterburner och fan control helt nu.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Jo jag vet kort är stora. Men det tror jag inte gör något. Det är så märkbart bättre flöde. Dag och natt.
Sen kan du köpa 2 kit (knappast dyrt) och bygga ihop med 4 öron så kan du köra 3x120 = 360mm.

Sätter man fläktarna så det blåser in i GPUn eller drar luft ut från GPUn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Sätter man fläktarna så det blåser in i GPUn eller drar luft ut från GPUn?

Dom ska blåsa MOT gpun säger jag. Speciellt om du behåller orginalfläktarna parallelt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

Oftast går det att plocka bort fläktar och fästen som sitter på kylflänsen utan att behöva lossa den från PCBn.
Jag kopplar fläktarna precis som vanliga chassi fläktar rakt in på moderkortet sen kan jag med hjälp av Fan Control länka varje fläkt till vilken temperatur givare jag vill (i detta fallet gpun), där kan jag också ställa in egna fläktkurvor.

Problemet jag har här är då att mina fan slots är fulla på moderkortet. Kollade lite närmre på hur tuffen är byggd
Bild på fläktkoppling Här ser det lite meckigt ut att koppla på fläktarna genom grafikkortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Problemet jag har här är då att mina fan slots är fulla på moderkortet. Kollade lite närmre på hur tuffen är byggd
Bild på fläktkoppling Här ser det lite meckigt ut att koppla på fläktarna genom grafikkortet

Jag vågar endå påstå att 2x120mm fläktar av god kvalite i typ 750-800varv kommer göra ett bättre jobb än hela din fläkt kaka.
Du behöver juh inte ens ha dina 2x120 variabla.

Vad har du för CPU-torn kylare och fläkt idag?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Jag vågar endå påstå att 2x120mm fläktar av god kvalite i typ 750-800varv kommer göra ett bättre jobb än hela din fläkt kaka.
Du behöver juh inte ens ha dina 2x120 variabla.

Vad har du för CPU-torn kylare och fläkt idag?

Skulle inte heller vilja säga emot om att vilka fläktar som helst skulle göra ett bättre jobb än original. Men problemet med att ersätta fläktarna helt och hållet är att mitt moderkort enbart har 4 4pin connectors och de har jag fyllt (splittat en) med chassifläktar.

Jag kör med Peerless assasin 120 idag där jag har ersatt fläktarna med några Arctic fläktar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Skulle inte heller vilja säga emot om att vilka fläktar som helst skulle göra ett bättre jobb än original. Men problemet med att ersätta fläktarna helt och hållet är att mitt moderkort enbart har 4 4pin connectors och de har jag fyllt (splittat en) med chassifläktar.

Jag kör med Peerless assasin 120 idag där jag har ersatt fläktarna med några Arctic fläktar

https://www.inet.se/produkt/6601170/arctic-flakthubb-10-porta... ?

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Köp 2x120mm i samma serie Arctic som du har på Assasin och koppla dem med splitter.
Antar att Den kommer ligga över 50-60% på CPU fan om du startar ett spel endå. Kommer fungera perfa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Det finns väl två möjligheter:

1) Köp en adapter mellan fläktporten för ditt kort och en vanlig 4-pin. Koppla in nya fläktar istället och låt grafikkortet styra dem. Så gjorde jag.
2) Skaffa ett par bra Noctua-fläktar till grafikkortet. Då får du en Y-splitter med varje kort. Använda dessa splitters för att få fler fläktportar på moderkortet, koppla in grafikkortets fläktar där och låt moderkortets BIOS styra dem, med hjälp av något program du kör om du vill.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Dem hade jag glömt ens fan(n)s hehe. Är ju en bra lösning faktiskt

Skrivet av mpat:

Det finns väl två möjligheter:

1) Köp en adapter mellan fläktporten för ditt kort och en vanlig 4-pin. Koppla in nya fläktar istället och låt grafikkortet styra dem. Så gjorde jag.
2) Skaffa ett par bra Noctua-fläktar till grafikkortet. Då får du en Y-splitter med varje kort. Använda dessa splitters för att få fler fläktportar på moderkortet, koppla in grafikkortets fläktar där och låt moderkortets BIOS styra dem, med hjälp av något program du kör om du vill.

Vilken adapter använder du? Är det olika på olika grafikkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Dem hade jag glömt ens fan(n)s hehe. Är ju en bra lösning faktiskt

Vilken adapter använder du? Är det olika på olika grafikkort?

Japp, det är olika på alla. Jag skrev in namnet på mitt grafikkort och ”fan adapter” eller nåt åt det hållet och kom på en från ett litet brittiskt företag som heter GPUconnect. Upplever att de handgör dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Japp, det är olika på alla. Jag skrev in namnet på mitt grafikkort och ”fan adapter” eller nåt åt det hållet och kom på en från ett litet brittiskt företag som heter GPUconnect. Upplever att de handgör dem.

Snyggt, hittade denna som verkar vara "the one" fan adapter
Dock blev jag lite oroad över "however please ensure the total max fan wattage does not exceed the recommended 12 Watts."
Är detta 12w per fläkt eller 6w per fläkt? Eller bör man ens oroa sig?
Skulle tex två Noctua vara bra eller underdimensionerat?

Ps
Det är ju två fläktar kopplat till ett uttag, samt en fläkt till ett uttag, är de 12w utspritt på de tre eller hur funkar de?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Det är 12w sammanlagt. Två Noctua blir jättebra. Så länge det är fläktar designade för cpu kylning får du bäst kylning.
Det funkar med fläktar för chassi med. Men det blir något sämre.

Och åter igen, du behöver inget annat program än Adrenalin. Fan control är jättebra.
Men helt onödigt för dig om du kopplar fläktarna till grafikkortet.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vi går alltså från trådstart, med frågan om man kan ta bort zerorpm till att byta fläktar?

MSI AB är perfekt för ändamålet och är gratis. Kör 5-10% om du blir av med oljudet, upp till 45-50c+ behövs inga fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vi går alltså från trådstart, med frågan om man kan ta bort zerorpm till att byta fläktar?

MSI AB är perfekt för ändamålet och är gratis. Kör 5-10% om du blir av med oljudet, upp till 45-50c+ behövs inga fläktar.

Ursäkta men.. varför envisas med fler program än Adrenalin? Kortets egna program som gör precis det du beskriver.
Det går att stänga av fläkten om en så vill. Det går att sätta helt egen fläktkurva. Det går till och med att göra profiler för vart spel.

Visa signatur