Synpunkter om mängden annonser på SweClockers

Permalänk
Skrivet av Edin:

Här kommer ett förslag. Jag arrangerar en ”roundtable” diskussion om det kommersiella på SweClockers. Vi kan prata om annat relevant med, som alternativa intäkter.

Önskar 3 starka kritiker, 3 ambassadörer och 3 personer som är neutrala.

I Stockholm, runt mitten av juni.
Plus lite umgänge efteråt.

Vilka är på? Kan någon tänka sig att hjälpa mig hålla en lista på intressenter uppdaterad?

Min fråga: kommer du hitta tre starka kritiker?
Jag tror inte någon som hänger på forumet har något emot att forumet går runt ekonomiskt och fungerar bra, men vi är nog många som skulle vilja se förbättringar i hur pengarna tjänas.

Permalänk
Skrivet av dave:

Du driver ett forum. Det är ett perfekt ställe att göra analys och samla den här typen av feedback. Varför IRL? Tycker det är exkluderande. Håll det enkelt, öppet, transparent och remote.

Jag som många andra är sorgsen över att swec nu också fallit offer för massiv enshittification. Har varit mer eller mindre aktiv i perioder från regdatum som syns vid mitt namn och senaste åren har det verkligen dalat.
På många sätt, inte bara det kommersiella.

Förstår inte heller vad det är som kostar så mycket? Det är ett forum där användargenererad data är det som skapar värde. Det är därför ni har användare. Det är inte tung hosting eller filhantering. Borde gå att driva swec på en hetznerburk för max en lax per månad samt lite backup osv absolut max totalt 5000-10000. Det läggs upp tiotal annonser minst varje dag a 30sek. Bara det borde täcka det.

Något att börja kika på som jag tror många håller med om är att ge medlemmar något tillbaka.
Kanske framförallt de som varit med ett tag och de som är aktiva.
För min del bidrar det till mindre aktivitet. Det ger liksom för lite. Istället får man massa irrelevant reklam slängd i ansiktet och dyra annonser och inte ens behållen reflänk (som ni dessutom stjäl) om man postar amazontips i fyndtråden.

Du får tänka på ~10-20 anställda också som ska ha lön.

Eller hur många som nu är heltidsanställda på swec specifikt.

Tippar att 30k i månaden är nog inte orimligt som heltidslön.

Så där äts ju ~300-600k per månad också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

(Glöm inte sociala avgifter...)

----

Nej, allt skall drivas på voluntär-basis så att användarna skall kunna tjäna pengar på sina amazon-referals. Skulle voluntärerna få in någon slant av misstag så skall ju dessa gå oavkortat till användarna.

/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skrivet av filbunke:

(Glöm inte sociala avgifter...)

----

Nej, allt skall drivas på voluntär-basis så att användarna skall kunna tjäna pengar på sina amazon-referals. Skulle voluntärerna få in någon slant av misstag så skall ju dessa gå oavkortat till användarna.

/s

Ha ha ha @filbunke 😂. Du kan intala dig det sedan när du är ensam kvar på swec och alla användare lämnat för andra alternativ.
Trots syrlig ironi så är det vi som gör att produkten fungerar och den här tråden och annat talar sitt tydliga språk: missnöjet ökar.

Uppenbarligen inte hållbart med det format som nu finns eftersom det blir sämre och sämre.

Permalänk
Medlem

Är väl svårt, från båda sidor.
Swec vill växa, vilket innebär förändringar för att attrahera nya målgrupper.

Själv är man ju av det slaget att man vill ha det gamla som man gillade. Gillar tex många band/artister som var stora på 80-talet, men däremot har jag ytterst sällan uppskattat när de förändrar sin musikstil för att anpassa sig till nuet. (började gilla dom på 90-talet). Jag vill ju hellre ha mer av den stilen jag redan gillar. Annars finns "moderna" artister.

Sen är väl stora frågan om förändringen är värd det, en artist/grupp kan alltid köra en best of. En hemsida kan inte riktigt det.

Känns som att Swec velat locka många nya, och det har de väl gjort, men de som lockats hit har mer gjort det för att fråga om "köpa dator, max X tusen". Sen bidrar de sällan till något mer i forumväg.

Förr i tiden kom man mycket hit för forumet, men känns inte som att de nya användarna brukar det så mycket.
Med tanke på användarantalet så är det väl ändå ganska liten % som tillhör den skara som svarar och hjälper varandra.

Så känns som att charmen tappas bort sakta men säkert. Kan ju även hända att man själv förändrats fast man inte tänker på det.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Hm, så där ser det inte ut hos mig. Det är en annons i toppen, sedan x antal annonser i högerspalten (en per nivå) blandat med nytt i forumet, senaste artiklarna, etc. Totalt 3st annonser i högerspalten. Därefter en annons i botten. Så totalt 5st annonser.

Tycker att det är rimligt.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Hm, så där ser det inte ut hos mig. Det är en annons i toppen, sedan x antal annonser i högerspalten (en per nivå) blandat med nytt i forumet, senaste artiklarna, etc. Totalt 3st annonser i högerspalten. Därefter en annons i botten. Så totalt 5st annonser.

Tycker att det är rimligt.

majoriteten av tiden så för mig också.

typ kanske 1/50 länkar på sidan jag trycker på kan lägga till en ad på bakgrunden men den brukar generellt försvinna igen och återgå till mörkgrått vid nästa länk klick och sen vara tom igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Alternativen för mig är adblocker som nu = noll intäkter, eller en lägre kostnad per månad, säg 20 kr, för att slippa annonser. Min betalningsvilja handlar inte bara om hur mycket jag är beredd att betala utan även om vad jag har möjlighet att betala för. Om Sweclockers inte vill erbjuda en betaltjänst jag är intresserad av så kommer jag inte betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

(Vlademils inlägg är bara med som kontext för Petterk rakt under)

Här gör du ett misstag som alltför många gör när det diskuteras att köpa sig fri från reklamen - man tittar på vad intäkterna hade varit om man inte körde adblockers och tittade på X sidor varje månad. Problemet är att ingen gör det. Antingen blockerar man reklam eller så tittar man på färre sidor än vad man annars hade gjort för att man får spel på all reklamen. Idag får Swec inte in något på en person som blockerar annonser. Om det hade kostat 100kr att blockera allt, så hade de fått in 100kr om året på den personen. 100 > 0.

Det som är risken med att göra så är att de som har råd betalar sig fria från reklamen, vilket gör att de användarna som finns kvar mindre attraktiva för reklamköparna. Det är därför en risk att byta affärsmodell, men det går. Ars Technica har gjort det, och jag prenumererar med glädje på den.

Det finns mängder av platser som säljer reklamplatser idag, vilket är skälet att annonser betalar så dåligt. Med streamingtjänsterna på väg in i reklamträsket med full fart kommer inte detta att minska. För en lite smalare site som SweC så tror jag att kombinationen av reklam och en prenumeration är vägen att gå.

Nej jag vet, och jag hade gärna velat veta varför. Jag kan gissa (som jag gjorde ovan), men det hade varit bra att veta.

Jag tror också att Sweclockers är en så pass nischad sida att de som verkligen använder sidan återkommande är villiga att betala om inte annat för att stödja sidans existens. Finns det fler förmåner som att slippa reklam, gratis annonsering i marknaden (som exempel) i en "Premium-plan" så är det bara fler övertygande argument.

Jag betalar ex. 59kr i månaden "bara" för att kunna läsa artiklar på ViBilägare.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Alternativen för mig är adblocker som nu = noll intäkter, eller en lägre kostnad per månad, säg 20 kr, för att slippa annonser. Min betalningsvilja handlar inte bara om hur mycket jag är beredd att betala utan även om vad jag har möjlighet att betala för. Om Sweclockers inte vill erbjuda en betaltjänst jag är intresserad av så kommer jag inte betala.

Det är ingen idé att fokusera på medlemmar som kan tänka sig betala 20kr. De kommer vara kräsna och jobbiga utan att de drar in några stålar.

De behöver antagligen fokusera på något kring 100kr. Erbjud 2 gratis annonser i marknaden i månaden (som personen ovan mig är inne på), samt inga annonser på hemsidan. Eventuellt får de testresultat tidigare än alla andra eller någon annan form av premiumcontent. Det borde inte vara omöjligt att ta fram något som en del medlemmar är beredda att betala för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är ingen idé att fokusera på medlemmar som kan tänka sig betala 20kr. De kommer vara kräsna och jobbiga utan att de drar in några stålar.

De behöver antagligen fokusera på något kring 100kr. Erbjud 2 gratis annonser i marknaden i månaden (som personen ovan mig är inne på), samt inga annonser på hemsidan. Eventuellt får de testresultat tidigare än alla andra eller någon annan form av premiumcontent. Det borde inte vara omöjligt att ta fram något som en del medlemmar är beredda att betala för.

Varför skulle det inte vara någon ide att fokusera på de som kan tänka sig att betala 20kr i månaden?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Varför skulle det inte vara någon ide att fokusera på de som kan tänka sig att betala 20kr i månaden?

Säg att 1000 personer hoppar på detta, hälften av dessa har idag annonser synliga.

Permalänk
Medlem

Visste faktiskt inte att swec har (heltids?)anställda enligt uppgift ovan. Det känns som det största problemet. Det är nog inte ett tillräckligt stort forum för den typen av overhead.

Vid sökning står "363 400 registrerade användare".
Sortera på aktiva senaste 6 månader ger 1378 sidor med 20 resultat på varje.
Det blir 27560 men kan räkna på 30000 aktiva användare för att göra det enkelt.

Ofta räknar man på några procent upp till 10 för sånt här (appar tex 1-5% normalt av användare medan prenumerationssiter högre mot 10%) men finns olika sweetspots kopplat till priset.

Ska man försöka ta pengar av några få tex 100/mån som några procent betalar (5% av 30000 = 1500. 1500*100)
100000-200000 intäkt

Eller ligga lågt med ett bra erbjudande och få fler att betala tex 10/mån och kanske få hälften eller en majoritet att betala (50% av 30000 = 15000. 10*15000. )
Samma! 100000-200000 intäkt

Jag hade personligen nästan helt baserat på nostalgi och hur lite pengar det är utan problem betalat 10sek per månad om man slipper reklam, får någon kul badge vid användarnamnet, tillgång till något eller några exklusiva forum, möjlighet att påverka, kanske kommentarsfrihet på nyheter och en annons per månad.

Ser däremot inte något scenario där jag hade betalat 100/mån för en site som swec. Svårt att föreställa mig hur siten skulle kunna forma om produkten till att det skulle kännas aktuellt.

Där, varsågoda! Gratis produktarbete från en ruttad konsult till sweclockers. Ni kan kreditera mig med lifetime premium som tack sen när ni introducerar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Visste faktiskt inte att swec har (heltids?)anställda enligt uppgift ovan. Det känns som det största problemet. Det är nog inte ett tillräckligt stort forum för den typen av overhead.

Ofta räknar man på några procent upp till 10 för sånt här (appar tex 1-5% normalt av användare medan prenumerationssiter högre mot 10%) men finns olika sweetspots kopplat till priset.

Ska man försöka ta pengar av några få tex 100/mån som några procent betalar (5% av 30000 = 1500. 1500*100)
100000-200000 intäkt

Eller ligga lågt med ett bra erbjudande och få fler att betala tex 10/mån och kanske få hälften eller en majoritet att betala (50% av 30000 = 15000. 10*15000. )

Jag hade personligen nästan helt baserat på nostalgi och hur lite pengar det är utan problem betalat 10sek per månad om man slipper reklam, får någon kul badge vid användarnamnet, tillgång till något eller några exklusiva forum, möjlighet att påverka, kanske kommentarsfrihet på nyheter och en annons per månad.

Ser däremot inte något scenario där jag hade betalat 100/mån för en site som swec. Svårt att föreställa mig hur siten skulle kunna forma om produkten till att det skulle kännas aktuellt.

Där, varsågoda! Gratis produktarbete från en ruttad konsult till sweclockers. Ni kan kreditera mig med lifetime premium som tack sen när ni introducerar det

Du är värd en bra bit mer än 10kr per månad i annonsintäkter, så det kommer inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du är värd en bra bit mer än 10kr per månad i annonsintäkter, så det kommer inte hända.

jag hade också kunnat tänka mig 10-20kr i månaden, absolut inte 100kr, och är inte värd ett öre i annonser (adblock)
Det är samma tankevurpa(?) google gör, att de inte främst skapar en kontotyp (som tar bort reklam) för att fånga upp de som använder ablock, utan ett för att väga upp de som faktiskt tillåter annonser.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

jag hade också kunnat tänka mig 10-20kr i månaden, absolut inte 100kr, och är inte värd ett öre i annonser (adblock)
Det är samma tankevurpa(?) google gör, att de inte främst skapar en kontotyp (som tar bort reklam) för att fånga upp de som använder ablock, utan ett för att väga upp de som faktiskt tillåter annonser.

Du hade förmodligen inte fått ihop lönen till ens en person med prenumerationer på 10-20 kr och du hade garanterat fått folk som idag visar annonser som hoppar på en sådan prenumeration ergo prenumeranter är värda mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Skrivet av sweisdapro:

Skrivet av Petterk:

Du hade förmodligen inte fått ihop lönen till ens en person med prenumerationer på 10-20 kr och du hade garanterat fått folk som idag visar annonser som hoppar på en sådan prenumeration ergo prenumeranter är värda mer än så.

Jag har det!! Flera tiers!!

SWECLOCKERS FREEMIUM aka SWECLOCKERS N00BIUM
gratis
-som idag

SWECLOCKERS PRO
9SEK/mån
-ej reklamfritt (men kanske mindre reklam?)
-1 annons per månad
-"PRO" badge
-tillgång till "PRO"-forum

SWECLOCKERS PRO ULTRA MAX PLATINUM
99SEK/mån
-reklamfritt
-fria annonser
-"UNTOUCHABLE" badge
-GOD MODE I FORUMET!
-Highlightade inlägg med guldram
-Autoförtur till svåra-att-få-tag-på koder och erbjudanden typ i inetstreams osv
-stående 3% rabatt hos Inet och Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Fast det är hen ju inte.

Det är möjligt att Swec debiterar sina annonsörer mer än så, men det är inte samma sak som att man är värd mer.

Det kan ju vara så, och är troligtvis så, tyvärr, att ingenting varar för evigt, inte heller Swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

100000-200000 intäkt

Håller med dig i allt du skriver

När det gäller antalet aktiva användare, så kollade jag även följande:

Senaste 2 dagarna: 9 340
Senaste veckan: 11 140

Så knappt 3% av användarna är aktiva under en vecka, men merparten av dessa är aktiva nästan dagligen.

Men c:a 10 000 aktiva användare är ju inte speciellt mycket, om man ska finansiera flera anställda, lokaler etc. via annonser. Och ännu svårare om man ska finansiera det via prenumeration...

Jag har ingen aning om vilka sidor som är populärast, men personligen besöker jag enbart forumet. Framsidan, artiklarna, guider, marknad etc., är helt ointressanta för min del. Jag besöker Sweclockers enbart för dess forum.

Tror inte jag skulle betala 100 kr/månaden för forumet, men å andra sidan är Sweclockers forum nästan det enda jag besöker på nätet. Jag besöker varken Reddit eller Youtube och undviker nyhetssidor som DN, SVT och liknande då det mest gör mig irriterad. Så Sweclockers forum är min lilla tillflyktsort när jag behöver en paus från arbetet. Så ja, jag skulle nog betala 100 kr/månaden

Ett annat bekymmer för forum som Sweclockers, Reddit och Twitter, är AI. Jag besöker varken Reddit eller Twitter, men jag frågar däremot ChatGPT och Grok emellanåt om aktuella saker och då scannar dom av bland annat Reddit och Twitter och presenterar vad som skrivs. Vet inte exakt hur väl det stämmer med vad som verkligen skrivs, men jag slipper åtminstone besöka dessa sidor.

Men det innebär att dessa sidor går miste om besök och skulle fler börja inhämta information med hjälp av AI, så kan det nog bli kännbart.

Bara för att testa, så frågade jag Grok, "Vad anser folk på Sweclockers om mängden annonser på sidan?" och ovanstående bild visar en del av svaret. Jag sökte i tråden och "en julgran på LSD" finns i ett av inläggen, vilket tyder på att Grok skrapat sidan ganska nyligen.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det gör de ju - Youtube premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det gör de ju - Youtube premium.

ja, det kan ju vara så att det är det mest lukrativa att ha en lite dyrare modell (100kr/månaden), min tanke var att det hade varit betydligt fler som betalat för premium-lite för säg 20kr/månad om det BARA tog bort reklam. Även bland de som jag som kör adblock utan premium

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag råkade öppna Safari utan AdGuard på min nya iPhone igår och blev minst sagt lika chockerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Fast det är hen ju inte.

Det är möjligt att Swec debiterar sina annonsörer mer än så, men det är inte samma sak som att man är värd mer.

Om de får 100kr/aktiv användare per månad är det ditt "värde". Det blir svårsålt att säga till sina annonsörer att de har 30000 aktiva medlemmar och 1000 av dem betalar 10kr för att bli av med annonser. Det betyder ju att SweC värderar dem lägre än vad de begär från en annonsör, hade jag varit annonsör hade det påverkat vad jag är beredd att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du tydliggör min poäng exakt Får jag inte betala 20 kr så kommer jag att "betala" 0 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Men det är detta du inte förstår. Man är värd 0 kr sålänge man blockerar annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Har du några exempelsiffror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Men det är detta du inte förstår. Man är värd 0 kr sålänge man blockerar annonser.

Men alla de som inte blockerar annonserna då? Får inte dessa köpa reklamfritt då de inte är värda 0 kr? Kostnaden för "premium" måste ju även väga upp för den förlust som kommer göras på reklam, inte bara på de som redan blockerar den.

Så länge SweC inte går ut med vad en snittanvändare drar in, är ju alla exempel meningslösa. För hög kostnad och ingen kommer köpa det. För låg och SweC förlorar eller i bästa fall går +-0.. minus kostnaden för att utveckla systemet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Jag gillar reklamen. Den känns ofta relevant.

Visa signatur

CPU: 9800X3D GPU: RTX 4080 Super Moderkort: ASUS Rog Strix B650E-F
RAM:
G.Skill 32GB DDR5 CL30 @6000Mhz Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: Corsair RM1000x SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB
Skärm:
AOC Agon AG271QG 27" G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Men alla de som inte blockerar annonserna då? Får inte dessa köpa reklamfritt då de inte är värda 0 kr? Kostnaden för "premium" måste ju även väga upp för den förlust som kommer göras på reklam, inte bara på de som redan blockerar den.

Så länge SweC inte går ut med vad en snittanvändare drar in, är ju alla exempel meningslösa. För hög kostnad och ingen kommer köpa det. För låg och SweC förlorar eller i bästa fall går +-0.. minus kostnaden för att utveckla systemet.

Problemet är om/att man inte inser att att det finns betalningsvilja, men insisterar på en allt eller inget-intäktsmodell. Två eller tre betalnivåer med olika pris och fördelar vore en bra början.

Permalänk
Medlem

Flashback, SweClockers och Swedroid är dom enda webbplatsera jag har stängt av AdBlock på.